Logo UAB

Gestió de la Seguretat Alimentària i Salut Pública

Codi: 103262 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Manuela Hernandez Herrero
Correu electrònic:
manuela.hernandez@uab.cat

Equip docent

Artur Xavier Roig Sagues
Ferran Torres Benitez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l'alumnat repassi els coneixements adquirits a les assignatures de primer, segon i tercer curs:

  • Microbiologia i parasitologia
  • Toxicologia dels aliments
  • Microbiologia dels Aliments

Objectius

L'assignatura de Gestió de la Seguretat Alimentària i Salut Pública integra coneixements tant de l'anàlisi del risc de la Seguretat Alimentaria com de Salut Pública. Tot considerant que l’anàlisi del risc en què s'han de basar les polítiques de seguretat alimentària es basa en tres components: avaluació del risc, gestió del risc i comunicació del risc.

Objectiu general

Introduir a l’alumnat a l’anàlisi del risc en la seguretat alimentària utilitzada com a eina per la protecció de la salut pública, per tal de controlar els riscos de la forma més efectiva mitjançant la selecció i implementació de mesures adequades per part de l’administració i les empreses alimentàries. En aquest àmbit s’avaluarà dintre del concepte de l’alimentació i el seu impacte a la Salut Pública, aspectes relacionats amb la prevenció de malalties i avaluació de la Salut, la metodologia de la Investigació i la interpretació dels estudis epidemiològics.

 Objectius específics

  • Conèixer les bases de l’anàlisi de risc aplicada a la seguretat alimentària.
  • Aplicar eines per l’avaluació científica del risc
  • Conèixer les polítiques de la gestió del risc aplicades en seguretat alimentària tant per part de l’administració com de les empreses alimentàries.
  • Conèixer les estratègies de comunicació del risc aplicada a la seguretat alimentària
  • Conèixer les bases de la Salut Pública i els seus determinats
  • Conèixer els principis de la metodologia en investigació clínica i les seves implicacions

Competències

  • Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions en l'àmbit professional.
  • Aplicar el mètode científic a la resolució de problemes.
  • Aplicar els processos de l'avaluació, la gestió i la comunicació de riscos alimentaris a tots els sectors de l'àmbit agroalimentari
  • Buscar, gestionar i interpretar la informació procedent de diverses fonts.
  • Comunicar-se de manera eficaç, oralment i per escrit, a una audiència professional i no professional, en les llengües pròpies i/o en anglès.
  • Demostrar sensibilitat en temes mediambientals, sanitaris i socials.
  • Desenvolupar l'aprenentatge autònom i tenir capacitat d'organització i planificació.
  • Dissenyar experiments i interpretar-ne els resultats.
  • Identificar els perills alimentaris, la seva naturalesa (física, química, biològica i nutricional), l'origen o les causes, els efectes de la seva exposició via alimentària i els mètodes adequats per al seu control al llarg de la cadena alimentària i per a la reducció del risc en els consumidors.
  • Intervenir en polítiques, programes i projectes de seguretat alimentària dels sectors públic i privat, i valorar adequadament les diferències entre risc real i percepció del risc.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  • Treballar individualment i en equip, unidisciplinari o multidisciplinari, així com en un entorn internacional.
  • Utilitzar els recursos informàtics per a la comunicació i la cerca d'informació en l'àmbit d'estudi, el tractament de dades i el càlcul.
  • Valorar la necessitat de l'aliment per a la població humana i evitar-ne el deteriorament i la pèrdua.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions en l'àmbit professional.
  2. Aplicar el mètode científic a la resolució de problemes.
  3. Aplicar els mecanismes necessaris per a l'avaluació del reg.
  4. Aplicar els mètodes de control adequats a tota la cadena alimentària per prevenir la presència de perills biòtics i abiòtics als aliments.
  5. Buscar, gestionar i interpretar la informació procedent de diverses fonts.
  6. Comunicar-se de manera eficaç, oralment i per escrit, a una audiència professional i no professional, en les llengües pròpies i/o en anglès.
  7. Demostrar sensibilitat en temes mediambientals, sanitaris i socials.
  8. Descriure les estratègies nacionals i internacionals de prevenció de riscos nutricionals.
  9. Descriure les polítiques de seguretat alimentària a la Unió Europea i aplicar els seus principis.
  10. Desenvolupar l'aprenentatge autònom i tenir capacitat d'organització i planificació.
  11. Determinar els factors de risc alimentari relacionats amb l'obesitat, el càncer, les malalties cardiovasculars i altres malalties d'origen nutricional.
  12. Dissenyar experiments i interpretar-ne els resultats.
  13. Dissenyar i auditar un sistema d'autocontrol en una empresa alimentària.
  14. Identificar i descriure les propietats dels principals perills biòtics presents als aliments i determinar-ne l'origen i els factors que en determinen la presència.
  15. Identificar les necessitats d'informació i formació dels consumidors en matèria de seguretat alimentària.
  16. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
  17. Reconèixer els requisits higienicosanitaris de les empreses alimentàries.
  18. Relacionar l'exposició a un tòxic i l'aparició de determinada simptomatologia o patologia, en especial amb l'objectiu d'establir l'origen i el responsable d'una contaminació o intoxicació alimentària determinada.
  19. Transferir informació adequada sobre els riscos alimentaris i com prevenir-los i controlar-los.
  20. Treballar individualment i en equip, unidisciplinari o multidisciplinari, així com en un entorn internacional.
  21. Utilitzar els recursos informàtics per a la comunicació i la cerca d'informació en l'àmbit d'estudi, el tractament de dades i el càlcul.
  22. Valorar l'estat nutricional de la població.

Continguts

Bloc 1. Salut Pública

  • Concepte i funcions de la Salut Pública
  • Tipus d'errors. Estadística bàsica aplicada
  • Concepte i aplicacions de l'Epidemiologia
  • Mesures de freqüència, associació i impacte
  • Tipus d'estudis epidemiològics
  • Malalties i alimentació. Exposició a tòxics ambientals
  • Prevenció. Gestió Sanitària

 Bloc 2: Gestió de la Seguretat Alimentària

  • L’anàlisi del risc. Definició. Agències implicades en l'àmbit municipal, autonòmic, estatal i Europeu i la seva relació amb altres organismes internacionals.
  • L’avaluació del risc: Identificació del perill, caracterització del perill, determinació de l’exposició i caracterització del risc. Eines per fer l’avaluació del risc.
  • La gestió de seguretat alimentària: Política de Seguretat Alimentària a Catalunya i Espanya. El control oficial com a eina de protecció de la Salut: municipal, autonòmic, europeu i internacional. Xarxa d’alertes alimentàries. La gestió a l’empresa agroalimentària
  • Comunicació del risc. 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 34 1,36 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22
Pràctiques d'informàtica 2 0,08 2, 3, 21
Seminaris de presentació de treballs 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Tutories 4 0,16 1, 2, 3, 11, 14, 15, 18, 19, 22
Tipus: Autònomes      
Autoaprenentatge 44 1,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22
Estudi autònom 50 2 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 21, 22

El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:

1)  Sessions teòriques: s'explicaran els conceptes fonamentals dels temes bàsics de la matèria.

2)  Sessions a l'aula d'informàtica: Eines informàtiques per fer l’avaluació del risc químic i biològic.

3)  Seminaris de resolució de les dues activitats d'autoaprenentatge, un del bloc de Salut Pública i un altre de Gestió de la Seguretat Alimentària. Es realitzaran diferents sessions per la seva presentació i defensa en finalitzar els diferents blocs.

4) Tutories: l'alumnat podrà fer tutories al llarg del curs per fer el seguiment dels treballs d'autoaprenentatge, i altres aspectes relatius a l'assignatura. Les tutories s'encaminaran principalment a orientar i resoldre els dubtes de l'alumnat. Les tutories es podran fer individuals o en grup, depenent dels objectius, sent presencials o via TEAMS en data i hores fixades.

5) Activitats d'autoaprenentatge: l'alumnat haurà de fer dos treballs sobre un tema plantejat pel professorat, seguint unes pautes formals i de continguts comuns a tots els grups. Els treballs s'hauran de lliurar per Moodle.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat grupal (document, presentació i defensa): Bloc 1 25% 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 15, 16, 19, 20, 21, 22
Activitat grupal (document, presentació i defensa): Bloc 2 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21
Activitats d'autoaprenentatge individuals en línia 5% 0 0 1, 2, 3, 5, 8, 10, 12, 19, 20, 21, 22
Assistència a la Sessió d'aula d'informàtica 5% 0 0 3, 21
Primer control (Bloc 1) 20% 2 0,08 2, 6, 11, 12, 19, 22
Segon control (Bloc 2) 20% 2 0,08 3, 4, 9, 13, 14, 17, 18

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:

 a)      Primer Control del Bloc 1 (Salut Pública): de la part teòrica i les d'activitats d’autoaprenentatge grupals amb un pes del 20% de la nota final.

b)      Segon control del Bloc 2 (Gestió de la Seguretat Alimentària): de la part teòrica i de les activitats d’autoaprenentatge grupals amb un pes del 20% de la nota final.

c)      Activitats d'autoaprenentatge individuals en línia: el pes total a la nota és d’un 5%, sempre que la participació sigui almenys d’un 80%.

d)      Assistència a la sessió d’aula d’informàtica: tindrà un pes d’un 5%

e)      Activitats d'autoaprenentatge grupals: Es valorarà tant el treball escrit com oral del treball. L’activitat del bloc 1 tindrà un pes del 25% i l’activat del bloc 2 un pes del 25%. En la ponderació de la nota es valorarà el grau de participació de l'alumnat. Si l'alumnat no assisteix als menys al 80% dels sis seminaris, només es comptarà un 70% de la nota final ponderada d’ambdós treballs.

Es considerarà que l'alumnat és “No avaluable”, si només participa en activitats d’avaluació que representin ≤ 15% de la nota final.

Per aprovar l'assignatura es demana que es compleixin totalment els següents requisits:

a) Un mínim de 5 punts (sobre 10) en cadascun dels dos controls, en cas de no arribar a aquesta nota, caldrà presentar-se a l'examen de recuperació del control no superat.

b) Un mínim de 5 punts (sobre 10) tant a l’activitat d'autoaprenentatge grupal del bloc 1 com la del bloc 2. Aquesta part es podrà recuperar, presentant novament el document després d'almenys quinze dies després de la seva exposició i defensa.

Perfer la mitjana de les notes de les activitats d’autoaprenentatge, la nota dels controls han de ser com a mínim de 5 punts (sobre 10).

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

Salut Pública

  • Baños JE, Brotons C, Farré M. Glosario de investigación clínica y epidemiológica. Monografías Dr. Antonio Esteve, n.º 23. Barcelona: Fundación Dr. Antonio Esteve; 1998.
  • Beaglehole R, Bonita R, Kjellström. Basic Epidemiology. World Health Organization, Geneva. 1993. Last JM. Diccionario de epidemiología. Salvat Editores, SA, Barcelona. 1989.
  • Hernández-Aguado I, Gil A, Delgado M, Bolumar F. Manual de Epidemiología y Salud pública. Para licenciaturas y diplomaturas en ciencias de la salud. Editorial Médica Panamericana, 2005 Madrid.
  • Web personal de Ferran Torres per Salut Pública. http://ferran.torres.name/edu/sp . Disponibilitat de links específics per temes i ampliació de la bibliografia.

 Gestió de la Seguretat Alimentària 

WEB Gestió de la Seguretat Alimentària

 

Programari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 2 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 3 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt