Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant repassi els continguts bàsics de Microbiologia i de Microbiologia dels Aliments.
Es tracta d’una assignatura optativa en la que l’estudiant haurà d’adquirir els coneixements teòrics i pràctics que li permetran conèixer la importància dels fongs en els aliments, quines són les condicions que influeixen en el seu desenvolupament, quins són els principals llevats i fongs miceliars associats als aliments i quines són les tècniques i mètodes bàsics per estudiar e identificar aquests organismes.
Aquesta assignatura es fonamenta en els coneixements previs adquirits en les assignatures obligatòries de Microbiologia i Parasitologia (1r curs) i de Microbiologia dels Aliments (3r curs). També està orientada a les aplicacions d’altres assignatures incloses en la matèria de Seguretat alimentària i Salut pública.
Els objectius formatius concrets són:
- Introduir a l’estudiant en els conceptes fonamentals de la Micologia dels aliments.
- Proporcionar uns coneixements sobre l’aplicació de tècniques i mètodes d’estudi i d’identificació dels fongs associats als aliments.
- Reconèixer i entendre el paper dels llevats i fongs miceliars associats als aliments des de diverses vessants (aspectes positius i negatius), com la seva utilització com aliments (pròpiament dits) o en l’obtenció de aliments fermentats i el seu paper com alteradors dels aliments i begudes i com agents productors de micotoxines i micotoxicosis.
El contingut global d’aquesta assignatura consta dels següents blocs:
El contingut específic de les pràctiques en el laboratori és el següent:
- Conidiogènesis.
- Processat i seguiment mostres d’aliments per detecció, aïllament i identificació de fongs.
- Tècniques d’identificació a nivell de gènere i/o espècie.
Important:
*En funció de les restriccions que puguin imposar lesautoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia ,es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14 |
Seminari | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 8, 11 |
Sessions pràctiques al laboratori | 11,5 | 0,46 | 1, 2, 3, 6, 7, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades | 1 | 0,04 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 32 | 1,28 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Resolució de casos, preparació de presentacions | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14 |
La metodologia docent que es portarà a terme durant tot el procés d’aprenentatge es basa fonamentalment en el treball de l’estudiant, i serà el professor l’encarregat d’ajudar-lo tant pel que fa a la informació necessària com en la direcció del seu treball. D’acord amb els objectius formatius de l’assignatura i de cadascun dels blocs que l’integren, les activitats formatives que es duran a terme en format mixte: presencial-no presencial són:
En la plataforma Campus Virtual es deixarà material dels diferents blocs de què consta l’assignatura, que l’estudiant pot utilitzar per reforçar els seus coneixements. El material docent utilitzat en l’assignatura estarà disponible en el Campus Virtual. Així l’estudiant hi trobarà, prèviament a cada sessió, les presentacions (en format pdf) que el professor utilitzarà a classe, per fer-ho servir com a suport a l’hora de prendre apunts. Aquesta plataforma també s’utilitzarà com a mecanisme d’intercanvi d’informació i documents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita 1 | 30 | 0,8 | 0,03 | 3, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 14 |
Prova escrita 2 | 25 | 0,7 | 0,03 | 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14 |
Seminari | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 4 |
Sessions pràctiques al laboratori | 20 | 0 | 0 | 1, 6, 11, 12 |
Important:
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única
L’avaluació serà individual i es realitzarà de forma continuada en les diferents activitats formatives que s’han programat i s’organitzarà valorant els quatre apartats següents:
- Pràctiques al laboratori (20% de pes en la nota global): Mitjançant avaluació continuada durant les sessions pràctiques. Puntuació màxima: 20 punts.
- Treball en grup i exposició en seminari (20% de pes en la nota global): En grups reduits, els estudiants hauran de realitzar una exposició sobre un article proposat pel professor, disposant amb antelació suficient del material necessari per fer el treball. En finalitzar es farà una discussió i una valoració dels coneixements adquirits. En la programació del curs es realitzarà una tutoria programada en la que s’explicarà el funcionament i objectius de l’activitat formativa, així com la resolució de dubtes. Puntuació màxima: 20 punts.
- Prova escrita 1 amb preguntes de tipus test (30% de pes en la nota global): En finalitzar totes les activitats formatives i en la data especificada en la programació general, l'estudiant realitzarà una prova escrita sobre els coneixements adquirits. Puntuació màxima: 30 punts.
-Prova escrita 2 amb preguntes de tipus test (25% de pes en la nota global): En finalitzar totes les activitats formatives i en la data especificada en la programació general, l'estudiant realitzarà una prova escrita sobre els coneixements adquirits. Puntuació màxima: 25 punts.
- La participació en les activitats formatives programades, així com l’actitud durant tot el procés d’aprenentatge pot permetre obtenir fins aun 5% de la nota final de l’assignatura. Puntuació màxima: 5 punts.
Consideracions:
Es considera la valoració de No avaluable , tal com indica la normativa de la Facultat de Veterinària, si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final.
Llibres de text:
http://www.sciencedirect.com/science/referenceworks/9780123847331
- Pitt JI, Hocking AD, 2009. Fungi and Food Spoilage. Ed. Springer, London.
- Samson RA, Hoeckstra ES, Frisvad JC. 2004. Introduction to food- and airborne fungi. Centraalbureau voor Schimmelcultures.
- Soriano del Castillo JM. 2007.Micotoxinas en alimentos. Ed.Díaz de Santos.
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |