Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 3 |
2502445 Veterinària | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant repassi els continguts bàsics de Microbiologia.
Es tracta d’una assignatura de tercer curs amb caràcter obligatori en el grau de Ciència i Tecnologia dels Aliments (CTA) i de cinquè curs amb caràcter optatiu en el grau de Veterinària (VET). L’estudiant haurà d’adquirir els coneixements teòrics i pràctics que li permetran saber el concepte i la importància de la Microbiologia relacionada amb els aliments, quines són les condicions que influeixen en el desenvolupament dels microorganismes, quins són els microorganismes associats als aliments, quines són les tècniques i mètodes bàsics per estudiar els microorganismes, quines són les tècniques analítiques utilitzades a microbiologia dels aliments. La capacitació que ofereix aquesta assignatura que és essencial per als futurs professionals i que es fonamenta en els coneixements previs adquirits en l’assignatura de primer, Microbiologia i Parasitologia (grau de CTA) i Microbiologia (grau de VET), també està orientada a les aplicacions d’altres assignatures incloses en la matèria de Seguretat alimentària i Salut pública (grau de CTA).
Els objectius formatius concrets són:
- Introduir a l’estudiant en els conceptes fonamentals de la Microbiologia dels aliments.
- Proporcionar uns coneixements sobre l’aplicació de tècniques i mètodes microbiològics en els aliments.
- Reconèixer i entendre el paper dels microorganismes associats als aliments des de diverses vessants (microbiota inicial, agents causals de malaltia, alteradors, i aquells d’ús industrial, biotecnològic i ecològic) i conèixer els sistemes de control.
El contingut global d’aquesta assignatura consta de quatre blocs:
Bloc a. Introducció a la Microbiologia dels aliments: Concepte i evolució històrica. Factors que influeixen en el desenvolupament dels microorganismes en els aliments: intrínsecs i extrínsecs (químics, físics, biològics).
Bloc b. Microorganismes associats als aliments: bacteris, fongs, virus, altres organismes. Fonts de contaminació dels aliments. Microorganismes alteradors. Microorganismes indicadors. Microorganismes patògens : Infeccions, toxiinfeccions, intoxicacions alimentàries. Microorganismes útils.
Bloc c. Tècniques d’anàlisis dels microorganismes en els aliments: mètodes bàsics i convencionals, mètodes immunològics, moleculars, mètodes ràpids i automatitzats, mètodes físics.
Bloc d. Aliments: Introducció, microbiota inicial, efectes del processat, microorganismes alteradors, microorganismes patògens i el seu control
- carns i productes carnis
- peix, marisc i derivats
- llet i derivats
- ous i derivats
- altres productes alimentosos: hortalisses, fruites, cereals i derivats, aliments preparats, conserves, aigües de consum humà, begudes.
El contingut específic de les pràctiques en el laboratori és el següent:
- Tècniques d’asèpsia i mètodes de sembra. Observació i principals tècniques de tinció dels microorganismes.
- Tècniques de recompte i aïllament dels microorganismes.
- Tècniques d’identificació microbiana.
- Anàlisi microbiològic d’aliments (tècniques convencionals i moleculars).
Important:
En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries, es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 29 | 1,16 | 2, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 16, 18, 21, 22, 23, 24 |
Seminari | 3 | 0,12 | 2, 5, 9, 16, 18, 21, 23 |
Sessions pràctiques al laboratori | 19 | 0,76 | 2, 5, 7, 11, 12, 18, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades | 2 | 0,08 | 7, 10, 11, 12, 13, 16, 18, 21, 22, 23, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 79 | 3,16 | 7, 10, 12, 13, 16, 18, 21, 23, 24 |
Resolució de casos | 15 | 0,6 | 2, 5, 7, 9, 10, 12, 16, 18, 21, 22, 23, 24 |
La metodologia docent que es portarà a terme durant tot el procés d’aprenentatge es basa fonamentalment en el treball de l’estudiant, i serà el professor l’encarregat d’ajudar-lo tant pel que fa a la informació necessària com en la direcció del seu treball. D’acord amb els objectius formatius de l’assignatura i de cadascun dels blocs que l’integren, les activitats formatives que es duran a terme són:
El material docent utilitzat en l’assignatura estarà disponible en el Campus Virtual. Així l’estudiant hi trobarà, prèviament a cada sessió, les presentacions (en format pdf) que el professor utilitzarà a classe, per fer-ho servir com a suport a l’hora de prendre apunts. Aquesta plataforma també s’utilitzarà com a mecanisme d’intercanvi d’informació i documents entre el professorat i els estudiants.
Important:
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens escrits | 60% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24 |
Presentació cas seminari | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 13, 14, 16, 18, 20, 21, 23, 24 |
Proves laboratori pràctiques | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7, 11, 12, 19, 21 |
L’avaluació serà individual i es realitzarà de forma continuada en les diferents activitats formatives que s’han programat i s’organitzarà valorant els següents apartats:
- Pràctiques al laboratori (20% de pes en la nota global): Mitjançant avaluació continuada durant les sessions pràctiques. Puntuació màxima: 20 punts.
- Treball en grup (20% de pes en la nota global): Es realitzarà un treball en grup en format de seminari. Puntuació màxima: 20 punts.
- Exàmens escrits (60% de la nota global, cadascun té un pes del 30%): Es realitzaran 2 exàmens. Un examen parcial que correspondrà a l’avaluació dels blocs de continguts a, b i c . Un segon examen parcial correspondrà a l’avaluació del bloc de continguts d. Per què puguin ponderar en la nota final, el valor mínim a assolir en cadascun serà de 14 punts. La puntuació màxima de cadascun és de 30 punts.
Es considera la valoració de No avaluable quan l'estudiant no hagi realitzat el/s examen/s de què consta l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA
Els estudiants que escollin fer l’avaluació única podran ser avaluats de totes les activitats programades que facin (pràctiques al laboratori, treball en grup) i dels dos exàmens parcials el dia que es convoca la darrera prova d’avaluació continuada (segon examen parcial). L’avaluació, i pes sobre la nota final d’aquestes activitats i el valor mínim a assolir a cadascun dels parcials serà igual que a l’avaluació continuada. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació, el mateix criteri de no avaluable i el mateix procediment de revisió de les qualificacions que per a l'avaluació continuada.
ALUMNAT REPETIDOR
Els estudiants repetidors, no caldrà que tornin a fer les pràctiques i el treball en grup i podran presentar-se a un examen únic i final. Amb aquesta opció no es tindran en compte les puntuacions obtingudes en el curs anterior o en altres cursos, a les diferents activitats. La nota final serà la que assoleixi en l’examen i haurà d’obtenir un 5 sobre 10 per superar l’assignatura.
Important:
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. En el cas que no es puguin realitzar les proves de forma presencial a l'aula, es modificarà els sistema d'avaluació de tal forma que es puguin confirmar l'autoria i l'absència de còpia.
Llibres de text
- Adams, MR; Moss, MO; McClure, PJ. 2016 (4a ed.). Food Microbiology. Royal Society of Chemistry.
- Batt, CA; Tortorello, ML (eds.). 2014 (2a ed.). Encyclopedia of Food Microbiology. Academic Press.
- Doyle, MP; Diez-Gonzalez, F; Hill, C. (eds.). 2019 (5ª ed.). Food Microbiology: Fundamentals and Frontiers. American Society for Microbiology (ASM).
https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1128/9781555819972
- Erkmen, O; Bozoglu, TF. 2016. Food Microbiology: Principles Into Practice. John Wiley & Sons Incorporated.
https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9781119237860
- Liu, D. 2009. Molecular detection of foodborne pathogens. CRC Press.
https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/UAB/detail.action?docID=565979
- Matthews, KR; Kniel, KE; Montville, TJ. 2017 (4ª ed.).Food Microbiology - An Introduction. American Society for Microbiology (ASM).
- Sperber, WH; Doyle MP. 2009. Compendium of the Microbiological Spoilage of Foods and Beverages. Springer.
https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007%2F978-1-4419-0826-1
Webs
https://acsa.gencat.cat/ca/inici
https://www.aesan.gob.es/AECOSAN/web/home/aecosan_inicio.htm
CAP
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |