Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l'estudiant hagi adquirit les competències associades a les següents assignatures: química, biologia animal, vegetal i cel·lular i fisiologia humana. Una part de la bibliografia recomanada, de les lectures i dels materials treballats a classe seran en anglès, per la qual cosa es recomana que l'alumne tingui unes habilitats mínimes en aquesta llengua.
Els aliments contenen un gran nombre de compostos químics, naturals i sintètics, que poden representar un problema de seguretat alimentària. Algunes d’aquestes substàncies s’afegeixen als aliments de forma deliberada durant el seu processament, com per exemple els additius (colorants, conservants, etc.). D’altres substàncies, però, es troben als aliments de forma natural (toxines) o com a resultat de processos de contaminació ambiental, ja sigui accidental o intencionada (pesticides, metalls, fàrmacs, residus industrials, etc.). L’avaluació de la presència de tòxics als aliments i la seva relació amb possibles efectes adversos per a la salut és l’objectiu principal de la toxicologia alimentària. Aquesta assignatura oferirà una visió àmplia de diverses branques de la toxicologia, incloent la toxicologia ambiental, toxicologia quantitativa, toxicologia experimental, toxicocinètica i toxicodinàmia.
L’assignatura té com a objectiu que els alumnes desenvolupin les següents competències:
a) Coneixements: demostrar que coneix els principals tipus de substàncies tòxiques presents als aliments i els mètodes d’avaluació de risc com a resultat de la ingesta alimentària de contaminants químics
b) Habilitats: dominar tècniques analítiques que són habituals als laboratoris de toxicologia alimentària
c) Actituds: sensibilitzar-se en relació a la presència de contaminants a la cadena alimentària
PROGRAMA DE TEORIA
BLOC A. INTRODUCCIÓ A LA TOXICOLOGIA
Tema 1. Introducció a la toxicologia dels aliments (SEM, TE)
Tema 2. Principis bàsics de toxicologia (TE). Concepte toxicitat. Factors que determinen la toxicitat: la substància, l'organisme i l'ambient
BLOC B. SUBSTÀNCIES TÒXIQUES PRESENTS ALS ALIMENTS
Tema 3. Contaminants industrials i pesticides (TE). Introducció a la contaminació. Perspectiva històrica. Classificació dels contaminants. Els metalls. Les dioxines. Els pesticides. La radioactivitat. Els microplàstics. Concepte PBT i vPvB
Tema 4. Tòxics originats durant el processament i emmagatzematge d'aliments. Adulterants (SEM). Substàncies generades durant la cocció. Transferència de substàncies dels envasos als aliments. Substàncies adulterants
Tema 5. Toxines presents en vegetals, animals i fongs (TE). Introducció general a les toxines. Intoxicació per fitotoxines: control i prevenció. Variabilitat en la producció de fitotoxines. Grups principals de fitotoxines. Intoxicació per fongs. Intoxicació per ingestió de bolets. Toxines marines. Intoxicacions per bivalves. Intoxicacions per consum de peix.
BLOC C. FASES DE LA TOXICITAT: DE L’EXPOSICIÓ ALS EFECTES
Tema 6. Toxicologia ambiental (TE). Els compartiments de la terra: atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera. Mobilitat dels contaminants pel medi. Transport en fluids. Bioaccessibilitat. Coeficients de partició H', Koc i Kow. Bioacumulació. Biomagnificació.
Tema 7. Toxicocinètica (TE). Dosi i exposició interna. Absorció. Tipus de transport cel.lular. Vies d'exposició. Taxes d'absorció. Distribució. Eliminació pres-sistèmica. Proteïnes plasmàtiques. Acumulació i remobilització. Metabolisme. Fases I i II del metabolisme. Característiques del metabolisme: especificitat, inducció i inhibició. Destoxicació i activació metabòlica. Excreció. Relació entre el metabolisme i l'excreció.
Tema 8. Toxicodinàmica (TE). Tipus d'efectes tòxics. Toxicitat a nivell molecular. Toxicitat en òrgans i sistemes. Genotoxicitat. Carcinogènesis. Teratogènesis. Disruptors endocrins.
BLOC D. AVALUACIÓ DE LA TOXICITAT
Tema 9. Toxicologia analítica (PLAB). Monitorització química i biològica. Fases de la monitorització química: pre-analítica, analítica i post-analítica. Extracció, purificació i determinació d'un analit. Cromatografia. Càlcul de concentracions. Interpretació de l'anàlisi toxicològica.
Tema 10. Toxicologia quantitativa. Dosi-resposta i avaluació del risc toxicològic (TE). Concepte dosi i concentració. Tipus de resposta. Índex de toxicitat aguda (DL50, CL50). Índex de toxicitat subcrònica (NOAEL i LOAEL). Límits màxims d'exposició (ADI, TDI, RfD). Factors d'incertesa. Concentracions màximes permissibles (MRL). Caracterització del risc toxicològic.
Tema 11. Toxicologia experimental mètodes per determinar toxicitat (TE). Models per avaluar la toxicitat. Estimacions teòriques. Estudisin vitro. Estudis in vivo. Estudis epidemiològics. Comunicació del risc toxicològic. Globally Harmonized System (GHS). Etiquetatge de productes químics i fitxes de seguretat.
Tema 12. Síntesi de l’assignatura (SEM, TE).
Entre parèntesi, s’indica la tipologia acadèmica corresponent a cada tema:
TE Classe de teoria i activitats d'aula
SEM Seminari
PLAB Pràctica de laboratori
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES i SEMINARIS
Pràctiques de laboratori
Determinació qualitativa, semiquantitativa i quantitativa de tòxics presents en aliments mitjançant tècniques cromatogràfiques (5 sessions de 3 h)
Seminaris
Treball individual i col·laboratiu per a la resolució de casos pràctics i cerca d’informació en bases de dades de toxicologia (3 sessions de 3 h)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 26 | 1,04 | 4, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 14 |
Pràctiques de laboratori | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 7, 9, 11, 14, 15 |
Seminaris | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 9, 10, 12, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 4 | 0,16 | 4, 7, 10, 12, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 70 | 2,8 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14 |
Resolució de casos i problemes | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 15, 16 |
Es combinaran diverses metodologies presencials i no presencials posant émfasi en una participació activa de l'alumne durant tot el seu procés de formació:
1) Classes de teoria. Les classes de teoria inclouen sessions magistrals o expositives i activitats d'aula participatives, algunes de les quals seran avaluables. Aquestes sessions es complementaran amb material didàctic divers que serà lliurat als alumnes a través de la plataforma Moodle.
2) Seminaris. Són sessions de treball amb un nombre més reduït d’alumnes basades en preguntes o exercicis per a la seva realització a classe.
3) Sessions de pràctiques. L’alumne realitzarà diverses tècniques analítiques que són habituals als laboratoris de toxicologia analítica alimentària. A les pràctiques de laboratori cal portar el guió de pràctiques, la bata i una calculadora.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Casos i problemes | 35% | 5 | 0,2 | 2, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16 |
Examen de pràctiques | 15% | 1 | 0,04 | 1, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 14 |
Examen final | 50% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14 |
L'assignatura s'avaluarà mitjançant casos i problemes realitzats dins i fora de l'aula (35%), un examen de pràctiques que es realitzarà durant la última de sessió de pràctiques programada per a cada grup (15%), i un examen final de tot el contingut de l’assignatura (50%).
Per aprovar l'assignatura la nota de l'examen final haurà de ser igual o superior que 5 i, addicionalment, la nota global de l'assignatura (calculada a partir de la mitjana ponderada de totes les activitats) haurà de ser igual o superior a 5.0. Per tant, es considerarà que l'assignatura està suspesa quan:
- La nota de l'examen final no assoleixi un mínim de 5. En aquest cas la qualificació final constarà com a 'suspès' independentment de la nota de la resta d'activitats
- La nota de l'examen final sigui igual o superior a 5 però la mitjana global de l'assignatura sigui inferior a 5.0
Quan l'alumne no realitzi alguna de les activitats d'avaluació aquesta puntuarà com a 0. Es considerarà que un alumne no és avaluable quan la seva participació en activitats d'avaluació representi ≤ 15% de la nota final. Per poder realitzar l'examen de recuperació l'estudiant ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació final de l'assignatura. La nota de l'examen de recuperació substituirà la nota del examen final.
Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única.
LLIBRES
CONNELL D. et al. Introduction to ecotoxicology. Blackwell Science, 1999
CROSBY D.G. Environmental Toxicology and Chemistry. Oxford University Press. 1998
HARRISON R.M. Pollution: Causes, Effects, and Control. Royal Society of Chemistry, 1990
HELFERICH W, WINTER CK. Food Toxicology. CRC Press, 2001
HILL MK, Understanding Environmental Pollution, Cambridge University Press. 2010
HODGSON E, A. Textbook of Modern Toxicology. Wiley-Interscience, 2004
* KLAASSEN CD, WATKINS JB. Fundamentos de Toxicología. McGraw-Hill, 2005
NEWMAN MC, UNGER MA. Fundamentals of Ecotoxicology. Lewis Publishers. 2002
PÜSSA T. Principles of Food Toxicology. CRC Press, 2007
* REPETTO M, REPETTO G. Toxicología Fundamental. Ed. Díaz de Santos, 2009
TIMBRELL JA. Principles of Biochemical Toxicology. Taylor &Francis, 2000
WALKER C.H. et al. Principles of ecotoxicology. Taylor &Francis, 2006
* Recomanats com a llibres de text
TUTORIALS WEB
TOXTUTOR https://www.toxmsdt.com/0-toxtutor-home.html
PÀGINES WEB D’INTERÈS EN TOXICOLOGIA DELS ALIMENTS
Rapid Alert for Food and Feed //ec.europa.eu/food/safety/rasff_en
Open Food Tox www.efsa.europa.eu/en/data/chemical-hazards-data
Pesticides EU-MRL //ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN
European Food Safety Authority www.efsa.europa.eu/
Agència Catalana de Seguretat Alimentària //acsa.gencat.cat/ca/inici
Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición https://www.aesan.gob.es/AECOSAN/web/home/aecosan_inicio.htm
Environmental Protection Agency www.epa.gov
PubChem https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/
Buscatox busca-tox.com/
cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |