Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant repassi:
1) La combinatòria i el binomi de Newton.
2) La probabilitat i l’estadística que hagi estudiat al batxillerat.
3) Les funcions elementals (exponencial, logaritme), els sumatoris.
També és molt convenient que cursi simultàniament l’assignatura: Matemàtiques.
Contextualització:
Es tracta d’una assignatura bàsica, de tipus instrumental, que introdueix en els estudis del grau en Ciència i Tecnologia dels Aliments les eines probabilístiques i estadístiques bàsiques per tal d’analitzar dades provinents d’experiments, incidint en la seva correcta utilització i en la interpretació dels resultats. Aquestes eines es faran servir a altres matèries del grau i resulten fonamentals per a la capacitació del futur graduat per a l’exercici de la seva professió. Juntament amb l’assignatura Matemàtiques, aquesta es caracteritza perquè a més dels seus continguts propis, ajuda els alumnes a desenvolupar el rigor científic i el pensament lògic. D’altra banda, aquesta assignatura és prerequisit indispensable per a l’assignatura de quart curs: Disseny d’Experiments, que no cal dir la importància que té en uns estudis experimentals.
Objectius formatius de l’assignatura: es pretén que l’alumne...
1) sigui capaç d’utilitzar amb fluïdesa el llenguatge propi de la probabilitat i de l’estadística que es fa servir a la Ciència i la Tecnologia dels Aliments.
2) aprengui a explorar amb mètodes descriptius diversos conjunts de dades, resultants de la realització d’experiments.
3) sigui capaç de plantejar el model probabilístic més adequat en diferents situacions, i sàpiga fer servir les propietats de la probabilitat per calcular la probabilitat dels esdeveniments que interessin.
4) conegui i entengui el concepte de variable aleatòria, conegui els exemples clàssics de variable aleatòria i en quines situacions es fan servir per a la modelització.
5) aprengui a utilitzar els mètodes de la Inferència Estadística (Intervals de confiança i Tests d’hipòtesis) per poder arribar a conclusions sobre una població a partir de la informació parcial continguda a una mostra.
6) conegui eines informàtiques (programari adequat) pel tractament estadístic de dades.
7) desenvolupi un esperit crític a l’hora d’enfrontar-se amb els problemes que haurà de resoldre, tant en el moment del seu planteig i resolució, com en el moment de extreure’n conclusions i prendre decisions.
1. Estadística descriptiva Dades i error aleatori. Escales de mesura. Anàlisi descriptiu de dades provinents d'una variable: distribucions de freqüències, representacions gràfiques, resums numèrics (mesures de posició, de dispersió i de forma). Anàlisi descriptiu de dades provinents de dues variables: correlació i recta de regressió, taules de contingència. 2. Probabilitat a) Propietats bàsiques de la probabilitat. Probabilitat condicionada. Fórmula de les probabilitats totals. Fórmula de Bayes.b) Variables aleatòries discretes: Bernoulli, Binomial, Poisson. c) Variables aleatòries contínues. La distribució Normal. 3. Estadística a) Introducció a la Estadística: població i mostra, paràmetres i estimadors, variables independents. Distribució de la mitjana mostral en el cas normal amb variància coneguda. El Z-estadístic. Interval de confiança per a la mitjana de la normal, amb variància coneguda.b) La distribució t de Student. El cas de variància desconeguda: el T-estadístic. Interval de confiança per a la mitjana de la normal amb variància desconeguda. La proporició mostral. Interval asimptòtic per a la proporció. c) Introducció als tests d’hipòtesis. Tests d’hipòtesis per a la mitjana de la normalamb variància coneguda. Tests d’hipòtesis per a la mitjana de la normal amb variància desconeguda. Tests d’hipòtesis per a la proporció. Tests de comparació de dues mitjanes. d) El test de bondat d’ajustament de la khi-quadrat. El test d’independència. El test d’homogeneïtat.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Problemes d'aula | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 4, 16, 14, 19, 20, 10 |
Pràctiques d'ordinador | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 11, 13, 12, 4, 16, 17, 21, 18, 22, 23, 24, 10, 25 |
Teoria | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 12, 15, 16, 14, 19, 20, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 12, 15, 4, 16, 17, 21, 18, 14, 22, 23, 24, 19, 20, 10, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi + treballar els problemes i les pràctiques | 77 | 3,08 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 11, 13, 12, 15, 4, 16, 17, 21, 18, 14, 22, 23, 24, 19, 20, 10, 25 |
En el procés d'aprenentatge de la matèria és fonamental el treball de l'alumne, qui en tot moment disposarà de l'ajut del professor. A part de les hores corresponents a les activitats dirigides pel professor, l'alumne haurà de dedicar un temps igual al treball autònom.
Les hores d’activitats dirigides es distribueixen en:
Es tracta de classes magistrals a les quals el professor introdueix els conceptes bàsics corresponents a la matèria de l'assignatura, tot mostrant exemples de la seva aplicació. L'alumne haurà de complementar les explicacions dels professor amb l'estudi personal autònom per tal d'assimilar els conceptes, els procediments i les demostracions, per tal de detectar dubtes i per realitzar resums i esquemes de la matèria.
Les classes de problemes es fan en grups més reduïts que les de teoria, i en elles es treballa la comprensió dels conceptes introduïts a teoria amb la realització de problemes. L'alumnat treballarà de manera individual o en grup, sota la supervisió del professor, resolent els problemes proposats. Això ho faran tant a la classe de problemes com de manera autònoma.
L'alumne aprendrà a utilitzar programari estadístic (Microsoft Excel, SPSS,...) amb ordinador. En aquestes classes s'aplicaran les eines estadístiques introduïdes a les classes de teoria i ja treballades a les classes de problemes, en situacions que requereixen l'ús d'un aplicatiu informàtic. L'alumnat haurà de treballar de manera autònoma, guiat i supervisat pel professor. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de recuperació | 65% | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 4, 16, 14, 19, 20, 10, 25 |
Exàmens de pràctiques | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 5, 7, 8, 11, 13, 15, 4, 16, 17, 21, 18, 22, 23, 24, 10, 25 |
Lliuraments de problemes | 15% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 14, 19, 20, 10 |
Primera prova escrita | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 12, 15, 4, 16, 14, 19, 20, 10, 25 |
Segona prova escrita | 35% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 4, 16, 14, 19, 20, 10, 25 |
S'avaluaran els coneixements científico-tècnics de la matèria assolits per l'alumnat, així com la seva capacitat d'anàlisi i síntesi, de raonament crític i d'aplicar els seus coneixements en la resolució de supòsits pràctics. L'avaluació serà continuada amb diversos objectius fonamentals: monitoritzar el procés d'ensenyament-aprenentatge, permetent tant a l'alumnat com al professorat conèixer el grau d'assoliment de les competències i corregir, si és possible, les desviacions que es produeixin. Incentivar l'esforç continuat de l'alumnat enfront del sobreesforç d'última hora.
Es faran dues proves escrites al llarg del curs que representaran en conjunt el 65% de la nota final de l'assignatura (30%+35%). Un 15% de la nota provindrà de controls intermedis basats en el lliurament de problemes resolts. El 20% restant de la nota global de l'assignatura provindrà de les pràctiques d'ordinador, que són d'assistència obligatòria. La nota de pràctiques es basa en part en l'assistència, en part en petits tests d'avaluació duts a terme al llarg de les pràctiques.
La qualificació mínima global per superar l'assignatura és de 50 punts sobre un total de 100 punts possibles, essent necessari una nota mínima de 4 sobre 10 en cada una de les dues proves escrites.
L'alumnat que no hagi aprovat l’avaluació continuada ha de presentar-se a un examen escrit a final de curs. En aquest examen entra tot el material del curs, i el resultat substitueix el 65% de l'avaluació continuada.
Les Matrícules d'Honor s'assignaran en funció delanota d'avaluació continuada AC, en els casos que es consideri oportú. Es considera que l'alumnat es presenta a l’avaluació del curs si ha participat en activitats d’avaluació que superin el 15% del total. En cas contrari la seva qualificació serà de No Avaluable.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Microsoft Excel
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |