Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana estar cursant simultàniament o haver cursat les assignatures: Mètodes de processament d'aliments I i la de Mètodes de processament d'aliments II.
Aquesta assignatura està estretament relacionada amb les assignatures de Mètodes de processament d'aliments I i Mètodes de processament d'aliments II, pertanyents a la mateixa matèria.
En aquesta assignatura es treballaran els aspectes pràctics dels coneixements teòrics de les dos assignatures mencionades anteriorment.
Els objectius d’ambdós assignatures son:
- Identificar les propietats dels aliments importants pel seu processat.
- Conèixer i comprendre les operacions de processament d'aliments i identificar les operacions unitàries involucrades.
- Diferenciar la finalitat de les diferents operacions de processat.
- Identificar, comprendre i descriure les instal·lacions i equips de processament i els seus principis de funcionament.
- Comparar els processos de transformació i conservació i saber seleccionar el més adequat en cada situació.
- Comparar, seleccionar, controlar i optimitzar les operacions de processat, independentment de la complexitat d'aquestes.
- Conèixer l'efecte dels processos de transformació i conservació sobre la qualitat nutricional i organolèptica dels aliments.
- Aplicar els coneixements sobre el processament d'aliments per assegurar la qualitat i la seguretat dels productes de la forma més respectuosa possible amb el medi ambient.
El contingut d’aquesta assignatura engloba els continguts pràctics corresponents a les assignatures de Mètodes de processament d'aliments I i la de Mètodes de processament d'aliments II.
Els continguts s'estructuren en sessions pràctiques de laboratori, sessions pràctiques a la planta pilot, seminaris i sessions de problemes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 5 | 0,2 | |
Seminaris | 14 | 0,56 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Sessions pràctiques al laboratori | 23,5 | 0,94 | 3, 7, 8, 9, 10 |
Sessions pràctiques planta pilot | 21,5 | 0,86 | 3, 5, 8, 9, 10 |
Tallers de problemes | 19 | 0,76 | 2, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 30 | 1,2 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Resolució de problemes i seminaris, elaboració de treballs i lectura de guions | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Les activitats formatives es duran a terme amb sessions de pràctiques a la planta pilot, sessions de pràctiques al laboratori, seminaris a l'aula d'informàtica i tallers de problemes a l’aula. En totes les activitats formatives, els alumnes treballaran els coneixements científics exposats a les classes teòriques de les assignatures de Mètodes de conservació i/o transformació I i la de Mètodes de conservació i/o transformació II.
A les sessions de pràctiques l'alumnat realitzarà el treball pràctic amb grup sota la supervisió del professorat responsable. Abans de començar casa sessió de pràctiques, l'alumnat s'ha d'haver llegit i preparat el guió de pràctiques a fi de conèixer els objectius, els fonaments i els procediments que ha de realitzar i el protocol ha desenvolupar. Abans de la realització de la pràctica el professorat preguntarà a l'alumnat sobre el guió. Això ho podrà fer individualment (demanant a qualsevol dels presents que expliqui els fonaments de la pràctica a la resta de companys/es) o mitjançant un petit test (on-line o presencial) o amb entrega de tasques amb tot el grup sencer. El professorat farà una introducció de la pràctica i explicarà el funcionament dels diferents aparells que s'utilitzaran durant la pràctica, així com les normes generals de seguretat a tenir en compte durant el seu desenvolupament. Al final de cada pràctica l'alumnat haurà de respondre a preguntes plantejades pel professorat (mitjançant un test on-line que respondran posteriorment des de casa,o l'entrega d'un informe).
A les sessions de seminari l'alumnat realitzarà pràctiques de simulació de processos en aula d’informàtica de manera individual. En acabar la pràctica s'haurà de realitzar un treball autònom partir de la simulació.
A les sessions de problemes l'alumnat realitzarà càlculs de problemes de diferents processos alimentaris de manera individual o en grup, sota la supervisió del professorat responsable. En acabar la sessió s'haurà de realitzar un treball autònom a partir dels coneixements adquirits durant la sessió.
El material docent utilitzat a l’assignatura estarà disponible a la plataforma Moodle. A l’inici del curs l’estudiantat tindrà disponible un guió de totes les pràctiques que realitzarà a la planta pilot i al laboratori. A cada pràctica hi constaran els objectius, fonament i metodologia. Aquesta plataforma també s’utilitzarà com a mecanisme d’intercanvi d’informació i documents entre el professorat i l'alumnat.
A les sessions de seminari i problemes, el professorat lliurarà el material docent corresponent per cada sessió.
Cal tenir en compte que l’assistència a les pràctiques és obligatòria i que les faltes d’assistència s’hauran de compensar amb treballs autònoms proposats pel professorat responsable.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregables seminaris i problemes | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Examen primer semestre | 20% de la nota final | 2 | 0,08 | 2, 8, 9 |
Examen segon semestre | 20% de la nota final | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 8, 9, 10 |
Preparació prèvia a les pràctiques | 20 % de la nota final | 0,5 | 0,02 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Proves tipus test de pràctiques | 30 % de la nota final | 2,5 | 0,1 | 5, 7, 8, 9, 10 |
L'avaluació serà individual i es realitzarà de forma continuada en les diferents activitats avaluatives que s'han programat. La puntuació màxima que es podrà obtenir és de 10 punts i s’obtindrà amb la suma de les qualificacions de les diferents activitats avaluatives. Per poder fer mitja és indispensable obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10) en cada una de les activitats avaluatives. L'assignatura s'aprovarà amb una puntuació global de 5 o superior. Per poder aprovar l’assignatura es indispensable obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10) en els dos examens parcials i haver assistit a un 80% de les pràctiques, amb un mínim de 5 a les activitats avaluatives. L’assistència a les pràctiques es obligatòria i només s’admetran aquelles absències que siguin per causa major i degudament justificades, les quals s’hauran de recuperar amb un treball proposat per la persona responsable.
Cada apartat té un pes determinat en la nota final de l'assignatura de la forma especificada a continuació:
- Pràctiques a la planta pilot i al laboratori (50%): Al inici de la sessió la persona responsable farà preguntes sobre el guió als alumnes, que se l’hauran d’haver llegit i preparat abans. Es pot demanar a l'alumnR que expliquin als companys/es el fonament de la pràctica a realitzar de manera oral o escrita (20%). Al final de cada pràctica es farà un examen tipus test sobre el contingut de la pràctica de manera on-line (30%). No es podrà superar l'assignatura amb una falta d’assistència a les pràctiques major del 20%.
- Seminaris i tallers de problemes (50%): En alguna sessió es plantejaran una sèrie de tasques per resoldre individualment i entregar posteriorment (10%). Per poder fermijta amb els exàmens parcials, la nota de les activitats entregables ha d'arribar al 5. Es realitzarà un examen parcial al primer semestre (20%) i un examen parcial al segon semestre (20%). El mínim de nota dels examens per poder fer mitja amb la resta de notes es un 5. Per poder aprovar l’assignatura es indispensable obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10) en els dos examens parcials.
La recuperació dels examens del primer i segon parcial es realitzarà amb un examen final. Per recuperar la part pràctica es podrà realitzar un examen final, sempre hi quan s’hagi assistit a un 80% del total de pràctiques. La recuperació de les activitats entregables es realitzarà mitjançant una tasca entregable.
Es considerarà que un estudiant no és avaluable si ha participat en activitatsd’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Consultar la bibliografia de les assignatures de Mètodes de processament d'aliments I i Mètodes de processament d'aliments II i i la corresponent a cada pràctica que us trobareu en el guió de pràctiques.
Simulador: http://rpaulsingh.com/
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | anual | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | anual | tarda |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | anual | tarda |
(SEM) Seminaris | 3 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |