Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501935 Publicitat i Relacions Públiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a cursar aquesta assignatura els estudiants han de tenir coneixements relacionats amb els processos creatius i la producció audiovisual. En el cas dels estudiants del grau han d'haver cursat: Creativitat Publicitària; Processos i Tècniques Creatives, Llenguatges Comunicatius Escrits i Audiovisuals i Realització Audiovisual Publicitària.
Aquesta assignatura forma part de la matèria Creativitat en Publicitat i Relacions Públiques, la qual, amb un total de 24 ECTS obligatoris i 30 ECTS optatius, es desenvolupa pràcticament al llarg de tot el Grau (des de aquest enllaç es pot accedir a la informació que apareix a la memòria del grau http://www.uab.es/Document/518/769/Memoria%20GRAU%20de%20Publicitat%20i%20relacions%20publiques%20aprov.%20ANECA.pdf. Es tracta d'una matèria formada per nou assignatures, l´objectiu principal de les quals és dotar els estudiants de les eines pertinents per tal que siguin capaços d’aplicar els procesos creatius en la publicitat i en les relacions publiques per al desenvolupament d’accions i campanyes publicitàries i de relacions publiques.
En el cas concret de Creativitat Audiovisual, ens orientarem cap a formats publicitaris que precisin d'un ús creatiu del so i la imatge, tot experimentant amb les múltiples possibilitats narratives i expressives que ofereixen el muntatge sonor i visual, la creació d'espai i temps, etc. És per aquesta raó que es prestarà especial atenció a la creació de personatges, la construcció d'ambients, paisatges i perspectives,el tractament del temps i la narrativa audiovisual, gèneres i formats no estrictament publicitaris, i també aspectes tals com l'arquitectura del ritme audiovisual, la semàntica i l'estètica del muntatge audiovisual, etc.
L'assignatura vol servir als estudiants per tal de capacitar-los en el plantejament innovador de la publicitat audiovisual, així com en d'altres formats emergents, i especialment, poder determinar quins components del llenguatge audiovisual i quines tècniques de realització són les més adients segons el missatge i la plataforma en què es pretengui difondre.
Continguts
1.- Formats publicitaris audiovisuals: de les campanyes tradicionals a les noves finestres. Templates creatius.
2.- Narrativa audiovisual publicitària: plantejament narratiu, construcció de personatges, diàlegs, etc.
3.- Arquitectura del temps i de l’espai en la narració audiovisual publicitària. Ritme.
4.- Imatges auditives vs. imatges visuals/ identitat sonora vs. identitat visual
5.- Ús creatiu de l’expressió fonoestèsica. Sintaxi sonora i locució aplicada a la publicitat audiovisual.
6.- Noves finestres i nous formats: branded content, transmedia, 360º...
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Planificació, producció i edició sonora i audiovisual | 34,5 | 1,38 | KM18, KM19, SM15 |
Classes teòriques | 15 | 0,6 | KM18, KM19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | CM15, KM18, KM19, SM15 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de pràctiques, preparació de proves, etc. | 85 | 3,4 | CM15, KM19, SM15 |
Malgrat ésser una assignatura fonamentalment pràctica, Creativitat Audiovisual se sosté en uns continguts teòrics que es desenvoluparan en algunes sessions teòriques programades. L'assistència serà obligatòria.
Les pràctiques, en grup, es desenvoluparan als laboratoris d’imatge i so o en exteriors, segons convingui. L'assistència també serà obligatòria. En les sessions pràctiques en duran a terme les tasques de creació i plantejament dels productes publicitaris que s’hagin de produir durant el curs, així com les PP Meeting abans dels enregistraments i, finalment, l'enregistrament dels diversos productes publicitaris.
Al Campus Virtual es publicarà la planificació detallada de temes i exercicis a desenvolupar, així com la informació dels espais concrets on es duran a terme les diverses sessions de treball.
Algunes de les pràctiques poden veure's modificades degut als imprevistos de la COVID19 passant a ser individuals en algún cas. El professor té la possibilitat de variar alguns dels continguts i pràctiques en cas de contratemps per la COVID19, tractant de facilitar el dia a dia dels estudiants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
INNOVACIÓ PUBLICITÀRIA (IMATGE) | 30% | 2 | 0,08 | KM18, KM19 |
INNOVACIÓ PUBLICITÀRIA (SO) | 30% | 2 | 0,08 | KM18, KM19 |
PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL PUBLICITÀRIA | 20% | 2 | 0,08 | CM15, KM18, KM19, SM15 |
TRUCHOS | 20% | 2 | 0,08 | CM15, KM18, KM19, SM15 |
* Les dates en les que es portaran a terme les diferents activitats es comunicaran a principi de curs i es publicaran de manera oportuna a l'aula moodle (campus virtual).
Aquesta assignatura segueix l'avaluació continuada i no preveu avaluació única.
Els ítems d'avaluació són els següents:
1. TRUCHOS (20%)
Per a poder ser avaluat/ada d’aquesta activitat caldrà haver assistit al 85% de sessions de cada modalitat (teoria i pràctiques) durant el període de l'activitat. Treball en equip.
L’activitat consistirà en la producció d’una peça per a ser presentada als premis Drac Novell en les categories “Audiovisual” i “Ràdio”. Es valorarà el briefing creatiu, la creativitat de la idea proposada, la qualitat de producció audiovisual.
2. INNOVACIÓ PUBLICITÀRIA (IMATGE / SO) (30% / 30%)
Per a poder ser avaluat/ada d’aquesta activitat caldrà haver assistit al 85% de sessions de cada modalitat (teoria i pràctiques) durant les que es durà a terme la creació, planificació i producció de formats d’innovació sonora i audiovisual. Treball en equip.
L’activitat consistirà en l’elaboració de materials publicitaris que responguin a criteris d’innovació pel que fa als formats i al tractament dels llenguatges audiovisuals. Per a l’elaboració d’aquests materials caldrà: preparar briefing creatiu i proposar concepte, plantejar la campanya i les peces tot determinant-ne format i tractament, fer tasques de preproducció (PPM), producció i postproducció.
Serà imprescindible (avaluacions per separat) que s’hagin desenvolupat almenys dues peces: una secentrarà en el tractament sonor (30%) i l’altra en el tractament de la imatge (30%).
3. PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL PUBLICITÀRIA (20% -15% treball+5%presentació pública)
Treball d’anàlisi d’elaboració individual. Les característiques concretes del treball seran plantejades a classe i es faran públiques a l’aula moodle (Campus Virtual). El treball consistirà en la descripció o anàlisi d’alguna campanya d’storytelling transmedia, branded content, etc., o en la descripció i l’anàlisi d’una productora audiovisual publicitària.
El lliurament del treball serà al mes de gener i es farà presentació pública del mateix.
REAVALUACIÓ
Per poder presentar-se a les activitats de reavaluació, l’alumne haurà hagut de fer almenys 2/3 de les activitats d’avaluació de l’assignatura i haurà d’haver assolit un 3,5 de nota mínima a l’activitat d’avaluació que tingui suspesa.
1. ACTIVITAT: PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL PUBLICITÀRIA
La reavaluació consistirà en la repetició del treball.
2. ACTIVITATS: TRUCHOS, INNOVACIÓ PUBLICITÀRIA (IMATGE/SO)
La reavaluació consistirà en un treball de síntesi que contindrà un briefing creatiu, concepte, plantejament de format, preproducció i guions d’una campanya publicitària.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
BÀSICA:
BARROSO, Jaime. (2008): Realización audiovisual, Editorial Síntesis, Madrid.
BERNARDO, Nuno (2012): Transmedia 2.0: How to Create an Entertainment Brand Using a Transmedial Approach to Storytelling. Paperback.
FERNÁNDEZ DÍEZ, Federico; MARTÍNEZ ABADÍA, José (1999): Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Ed. Paidós. Barcelona.
GARCÍA GARCÍA , Francisco (2006): Narrativa audiovisual. Ed. Laberinto. Madrid.
Gotham Writers' Workshop (2012): Escribir ficción (Guías del escritor / Textos de referencia). Alba, Madrid.
GUBER, Peter (2011): Storytelling para el éxito. Ed. Urano. Barcelona.
LOIZATE, Maite (2015): Storytelling transmedia. Factores que influyen en la participación activa del usuario en campañas publicitarias basadas en estrategias de storytelling transmedia. Màster d'Estratègia i Creativitat Interactives. Universitat Autònoma de Barcelona.
MILERSON, Gerald. (2009): Realización y producción en televisión. Ed. IORTV.
MORALES, Fernando. (2013): Montaje audiovisual. Teoría, técnica y métodos de control. Ed. UOC, Barcelona.
MORENO, Isidro. (2003): Narrativa audiovisual publicitaria. Ed. Paidós Ibérica. Barcelona.
Neopublicitat (Trípodos: llenguatge-pensament-comunicació) (2011). Universitat Ramon Llull. Facultat de Ciències de la Comunicació.
PHILLIPS, A (2012): A Creator’s Guide to Transmedia Storytelling. McGraw Hill.
RODRÍGUEZ BRAVO, Ángel.:La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Ed. Paidós, Barcelona, 1998.
SCOLARI, Carlos (2013): Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto, Barcelona.
SALAS, Carlos (2017): Storytelling. La escritura mágica. Mirada Mágica SRL., Madrid.
SEGARRA-SAAVEDRA, Jesús; HIDALGO-MARÍ, Tatiana (2020): Narrativas transmedia a la deriva: del storytelling a las nuevas ficciones audiovisuales (Comunicación y pensamiento)
COMPLEMENTÀRIA:
ARCOS, Núria y PERONA, Juan José: "Modalidades, usos y presencia de la ficción como recurso creativo en la publicidad radiofónica". Revista Anàlisi, núm. 43 (2011). Enllaç: http://www.analisi.cat/ojs/index.php/analisi/article/view/n43-arcos-1-19/0
BAÑOS, M.: Las Palabras en la publicidad : el redactor publicitario y su papel en la comunicación publicitaria.Ed. Laberinto. Madrid, 2009.
PÉREZ RUFIL , J. P.: "El ritmo del spot de televisión actual. Narrativa audiovisual y categorías temporales en el palmarés del Festival Cannes Lions 2007". En Revista Zer Vol. 14 – Núm. 27 (2009). Enllaç: http://www.ehu.es/zer/hemeroteca/pdfs/zer27-05-perez.pdf
PERONA, J.J.: "Formatos y estilos publicitarios en el prime-time radiofónico español: Infrautilización y sequía de ideas". Revista Zer, núm, 23 (2007). Enllaç: http://www.ehu.es/zer/hemeroteca/pdfs/zer23-11-perona.pdf
Processador de text: Word / Pages / Open Office
Elaboració de presentacions: Power Point / KeyNote / Canva
Desenvolupament de peces online: TikTok, Instagram
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 5 | Català | primer quadrimestre | tarda |