Logo UAB

Teoria i Estructura de les Relacions Públiques

Codi: 103136 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Luis Fernando Morales Morante
Correu electrònic:
fernando.morales@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No és necessari cap requisit previ.

 

 


Objectius

-Conèixer la disciplina des dels seus fonaments teòrics, conceptualització i orígens històrics.

-Conèixer les àrees d'especialització de les Relacions Públiques.

-Conèixer les eines bàsiques de les Relacions Públiques. 

-Conèixer els principis i l'ètica per a l'exercici de la professió a l'àmbit de les organitzacions.

-Conèixer el perfil del professional de les RRPP.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM13 (Competència) Integrar els codis deontològics, així com els principis ètics d'autoregulació en l'activitat publicitària i de les relacions públiques.
  2. CM14 (Competència) Combinar de manera òptima els diferents perfils professionals que intervenen en la planificació de campanyes publicitàries i accions de relacions públiques.
  3. KM13 (Coneixement) Definir les teories que caracteritzen la comunicació persuasiva en l'àmbit estructural de la producció, la distribució i la recepció dels missatges publicitaris i de les accions de relacions públiques.
  4. KM15 (Coneixement) Reconèixer els perfils professionals i les seves atribucions en l'activitat publicitària i de les relacions públiques.
  5. SM12 (Habilitat) Analitzar campanyes publicitàries i accions de relacions públiques a partir de les teories i conceptes propis de la disciplina.

Continguts

TEMA 1. Context organitzacional: gestió de valors intangibles (identitat, cultura, reputació i RSC).

TEMA 2. Conceptualització i evolució de les Relacions Públiques (definició, objectius, característiques, finalitats, públics, models i recorregut històric).

TEMA 3. Àrees d'especialització i eines bàsiques de RRPP (revisió panoràmica de les diverses àrees d' especialització posant l'èmfasi en les relacions amb els mitjans, la comunicació interna, les relacions institucionals, esdeveniments, protocol i comunicació de crisi; comunicats, conferència de premsa, clipping i dossier de premsa).

TEMA 4. El professional de les RRPP (definició, posició dins de l'organigrama, responsabilitats, capacitats, habilitats i rols)

*El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere. S'inclourà la perspectiva de gènere en l'anàlisi de la figura del o de la professional de les RRPP.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Autònomes 83,5 3,34 CM13, CM14, KM13, KM15, SM12
Dirigides 52,5 2,1 CM13, CM14, KM13, KM15, SM12
Supervisades 7,5 0,3 CM13, CM14, KM13, KM15, SM12

Exposició detallada dels continguts teòrics del temari, especialment de tots els conceptes que s'imparteixen en aquesta matèria. D'aquesta manera l'alumnat disposarà d'una base teòrica que li permetrà realitzar, a posteriori,  les activitats d'aprenentatge planificades. Respecte a les sessions pràctiques, la classe es dividirà en subgrups per poder fer un treball més personalitzat amb els tutors de seminari o pràctiques. En aquestes sessions de pràctiques,  es realitzaran exercicis en grup, plantejats a classe, directament relacionats amb els temes concrets segons es vagin impartint. En aquests exercicis s'implementarà el mètode de l'estudi de cas, la resolució de problemes de comunicació i/o la lectura, anàlisi i posada en comú dels articles especialitzats que la professora consideri d'interès per a la matèria tractada. Com a colofó a l'assignatura l'alumnat realitzarà una pràctica final basada en l'estudi d'una experiència real de gestió de les relacions públiques en una empresa/institució. Aquest treball final es farà també en grup (amb el mateix grup format a les sessions pràctiques).  D'aquesta manera l'alumnat contrastarà en la praxis el coneixement teòric explicat a classe.

L'alumnat disposarà al campus virtual de links de contingut complementari per a cada bloc temàtic. Aquests materials hauran de ser llegits i revisats amb antelació tant per fer les pràctiques com preparar-se la prova teòrica final.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació treball final 30% 2,25 0,09 CM14, KM13, KM15
Prova escrita 40% 2 0,08 CM13, CM14, KM13, KM15, SM12
Pràctiques 30% 2,25 0,09 CM14, KM13, KM15

Avaluació continuada

El sistema d'avaluació continuada de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

A) 40% Control de coneixement: prova teòrica final. La prova teòrica haurà d'estar aprovada (5 o més)  per superar l'assignatura (condició indispensable).

B) 30% Realització i presentació dels exercicis pràctics. Les pràctiques es faran a l'aula i hauran de ser signades per tots els membres de l'equip.

C) 30% Realització de la pràctica final: estudi sobre la gestió i estructura de les RRPP d'una organització a partir de fonts primàries (entrevista a un/a responsable de RRPP).

 

A(40%) + B (30%)+ C (30%) = 100% NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

 

 Avaluació única

El sistema d'avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

A) 30% Control de coneixement: prova teòrica final. La prova teòrica haurà d'estar aprovada (5 o més)  per superar l'assignatura (condició indispensable). 

B) 20% Prova de resolució de 4 estudis de cas i/o reptes comunicatius.

C) 20% Lliurament d'un treball de recerca documental. Recopilar 4 articles científics per tema.  Fer una reflexió i relacionar conceptes per cada tema. Màxim 3 pàgines per tema (total 12 pàgines + recopilació d'articles o links).  A més a més, s'ha d'incloure una introducció justificant l'elecció dels articles i unes conclusions. 

D) 30% Realització de la pràctica final: estudi sobre la gestió i estructura de les RRPP d'una organització a partir de fonts primàries (entrevista a un/a responsable de RRPP).

 

A(30%) + B (20%)+ C (20%) + D(30%)  = 100% NOTA FINAL DE L'ASSIGNATURA

 

Recuperació Avaluació continuada

a) Segons normativa per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.

b) Només es pot recuperar la teoria si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l'avaluació i s'ha obtingut una nota inferior a 4,9. La prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics.

c) L'alumnat que hagi tret una D  a una de  les pràctiques ja sigui perquè ha suspès o perquè no l'hagi presentat (sempre que sigui per raons acreditades o acceptables per l'equip docent)  tindrà opció a presentar-se a la seva recuperació durant el periode establert ad hoc. La recuperació de cada pràctica consistirà en la resolució d'un cas o problema de comunicació a l'aula (dia i hora a determinar).

d) El treball final de l'assignatura (30%) és un treball avaluable que no es podrà recuperar en cas de suspendre'l. La raó és perquè  fer un treball d'aquesta característiques resulta pràcticament impossible de fer amb el temps del que disposem a la recuperació.

 

Recuperació Avaluació única

a) Segons normativa per poder participar en el procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.

b) Només es pot recuperar la teoria si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l'avaluació i s'ha obtingut una nota inferior a 4,9. La prova de recuperació consistirà en una prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics.

c) La nota assolida en la resolució de casos o reptes comunicatius formarà part de la mitjana ponderada de la nota final. Només en cas de suspendre aquesta prova i si l'alumne així ho considera podrà optar a recuperar-la amb una prova de la mateixa índole. 

d) Tant el treball de recerca documental com el treball final no són recuperables i la nota obtinguda en cada treball (ja estigui superat o no) formarà part de la mitjana ponderada de la nota final. 

 

IMPORTANT

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

PLAGI

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

 

 

      

 


Bibliografia

Arceo, José L. (Coor.) (2004): Las Relaciones Públicas en España. McGraw-Hill, Madrid.

Barquero, J.Daniel (2008): El libro de oro de las Relaciones Públicas y el marketing (recurso electrónico). Barcelona, Deusto.

Barrio, E. (2019). Responsabilidad Social Corporativa. De la noción a la gestión. Barcelona: UOC.

Castillo, Antonio (2009): Relaciones Públicas: teoría e historia. UOC, Barcelona. Libro electrónico de Antonio Castillo (Libro de RRPP )(Ant_Castillo)-pdf.

Costa, Joan (2012) "El Dircom hoy. Dirección y Gestión de la comunicación en la nueva economía". Editado por CPC (Barcelona).

Enrique, Ana y Morales, Francisca (coord.) (2015) "Somos Estrategas". Gedisa (Barcelona).

Grunig, J. y Hunt, T. (2003): Dirección de Relaciones Públicas. Gestión 2000.com. Barcelona.

Palencia-Lefler (2011): 90 técnicas de comunicación y relaciones públicas. Profit, Madrid.

Romero, Luis y Fernández, Carmen (2021): Introducción a las relaciones públicas. Mc Graw Hill. Madrid.

Xifra, Jordi(2011): Manual de Relaciones Públicas e Institucionales. Tecnos. Madrid.


Programari

En aquesta assignatura no es fa servir cap programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 52 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Espanyol segon quadrimestre tarda