Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
L’assignatura es proposa donar als futurs graduats i a les futures graduades en Periodisme una formació bàsica de nivell universitari sobre els fonaments i l’evolució de la Catalunya del segle XX dins del marc espanyol (especialment, des de la proclamació de la Segona República endavant). Es tracta, doncs, que els i les estudiants coneguin les dinàmiques polítiques, socials, econòmiques i culturals que, arrencant de princpis del segle XX, arriben al segle XXI, i sense les quals difícilment podrien interpretar ni explicar les realitats del present.
Introducció. Catalunya dins l’Espanya contemporània.
1. La Segona República i la primera autonomia moderna (1931-1939).
2. La instauració del franquisme: una llarga postguerra (1939-1960).
3. Desarrollismo, mobilització social i crisi de la dictadura (1960-1977).
4. La configuració de la democràcia parlamentària i el creixement econòmic (1977-1993).
Epíleg. De la modernització a la crisi econòmica i del model d’Estat (1993 als nostres dies).
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions, i singularment les dates de les activitats avaluadores, s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37 | 1,48 | 2 |
Seminaris i pràctiques | 15 | 0,6 | 13, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pautats d'aprenentatge | 9,5 | 0,38 | |
Tutories | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 7 |
Lectura de textos. Redaccio de treballs. Preparació de comentaris. Recerca bibliográfica. | 30 | 1,2 | 13, 7, 6 |
La metodologia docent es basa en les explicacions teòriques de les classes, a les quals s'afegeix el treball de l'alumnat a partir de lectures, exercicis pautats i de l'estudi personal. Tot això és supervisat en les corresponents tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 5, 4, 7, 11, 12, 10, 9, 8, 15, 14 |
Treballs, exercicis o exàmens parcials | 50 % | 3,5 | 0,14 | 3, 13, 6 |
Per superar l'assignatura, caldrà arribar a l'aprovat (5) fent la ponderació entre les qualificacions de les tres activitats d’avaluació, segons el percentatge de cadascuna. Si aquesta nota està entre el 3,5 i el 4,9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.
Avaluació única
L'alumnat que així ho manifesti podrà fer avaluació única. Aquesta consistirà en tres activitats d’avaluació que representaran, respectivament, 25%, 25% i 50% de la qualificació final. Les dues primeres seran anàlisis de materials històrics i hauran d’entregar-se el dia de la prova de síntesi, que consistirà en un examen final en el dia fixat al calendari. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la suma de les tres activitats. Si aquesta nota està entre el 3'5 i el 4'9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.
BALCELLS, Albert; PÉREZ, Arturo; SABATÉ, Flocel; SIMON, Antoni: Història de Catalunya. Barcelona, L’Esfera dels Llibres, 2004.
CASANOVA, Julián: República y Guerra Civil. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2007.
DOWLING, Andrew: La reconstrucció nacional de Catalunya. 1939-2012. Barcelona, Pasado & Presente, 2012.
FONTANA, Josep: La fi de l’Antic Règim i la industrialització (1787-1868). Barcelona, Edicions 62, 1998.
HURTADO, Víctor; MESTRE, Jesús; MISERACHS, Toni: Atles d’Història de Catalunya. Barcelona, Edicions 62, 1995.
MARÍN, José María; MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: Historia política de España. 1939-2000. Madrid, Istmo, 2001.
MARÍN, Martí: Història del franquisme a Catalunya. Vic, Eumo, 2006.
MARÍN, Martí: "¡Ha llegado España!". La política del franquisme a Catalunya (1938-1977). Vic, Eumo, 2019.
MOLINERO, Carme; RISQUES, Manel; VILANOVA, Francesc (coord.): Sobre el franquisme i Catalunya. El Papiol, Efadós, 2015.
MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: El règim franquista. Feixisme, modernització i consens. 2a ed. Vic, Eumo, 2003.
MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: Catalunya durant el franquisme. Barcelona, Empúries, 1999.
NÚÑEZ SEIXAS, Xosé Manoel (coord.): España en democracia, 1975-2011. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2017.
RIQUER, Borja de: La dictadura de Franco. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2010.
RIQUER, Borja de; MALUQUER DE MOTES, Jordi: La Catalunya autonòmica. 1975-2003. 2 vol. Barcelona, Edicions 62, 2003.
RIQUER, Borja de; CULLA, Joan B.: El franquisme i la transició democràtica (1939-1988). Barcelona, Edicions 62, 2000.
RISQUES, Manel (dir.), DUARTE, Àngel, RIQUER, Borja de, ROIG ROSICH, Josep Maria: Història de la Catalunya contemporània. De la guerra del Francès al nou Estatut. Barcelona, Pòrtic, 2006.
SOBREQUÉS i CALLICÓ, Jaume (dir.): Història contemporània de Catalunya. Vol. I i II. Barcelona, Columna, 1997-1998.
TÉBAR, Javier; RISQUES, Manel; MARÍN, Martí; CASANELLAS, Pau: Gobernadores. Barcelona en la España franquista (1939-1977). Granada, Comares, 2015.
TERMES, Josep: De la Revolució de Setembre a la fi de la guerra civil (1868-1939). Barcelona, Edicions 62, 1999.
El seguiment de l'assignatura no requereix cap programa informàtic específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |