Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura.
OBJECTIUS
TEMARI
Tema 1: Les polítiques de comunicació
Definició, tipologia i proposta metodològica
Evolució històrica de les polítiques de comunicació
Tema 2 : El procés d’elaboració de les polítiques (policymaking) i la regulació
Com es defineixen i es posen en marxa les polítiques de comunicació?
Els actors, els instruments i mecanismes de les polítiques de comunicació
Marc legal i autoritats reguladores
Tema 3: Servei Públic, Continguts i Diversitat Cultural
Les polítiques de Servei Públic: la perspectiva europea
La Diversitat Cultural: l’instrument de protecció i promoció dels continguts culturals
Les polítiques de continguts
Tema 4: les polítiques de la Societat Digital
Transformació tecnològica i el seu impacte en les polítiques de comunicació
L’agenda internacional de les polítiques digitals
Les polítiques digitals a la Unió Europea
Tema 5: Les polítiques per combatre la desinformació i el desplegament de la intel·ligència artificial
La desinformació: el problema global i el seu impacte en la democràcia
Els instruments per combatre la desinformació
Les accions de la Unió Europea
El repte del desplegament de la intel·ligència artificial
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37,5 | 1,5 | 27, 7, 9 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 5, 27, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal | 82,5 | 3,3 | 5 |
L'assignatura es desenvoluparà en sessions teorico-pràctiques. Les classes magistrals es dedicaran a l'explicació dels conceptes centrals de les polítiques de comunicació. Les sessions pràctiques tindran les següents modalitats: anàlisi de cas, exercis pràctics, debats i presentació oral de treballs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi de cas 1 | 10 | 1 | 0,04 | 4, 3, 27, 1, 9, 10, 12, 17, 13, 20, 21, 25, 26, 24, 28, 18 |
Anàlisi de cas 2 | 10 | 1 | 0,04 | 4, 3, 5, 6, 27, 1, 7, 8, 9, 10, 12, 17, 13, 16, 14, 19, 20, 25, 26, 24, 28, 18 |
Participació activa al grup gran | 20 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 5, 27, 7, 8, 9, 10, 13, 16, 25, 26, 24, 23 |
Prova de continguts | 30 | 1 | 0,04 | 3, 27, 1, 7, 9, 10, 13, 11, 26 |
Pràctica avaluable - Tema 3 | 10 | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 27, 1, 7, 8, 9, 12, 17, 16, 15, 14, 19, 20, 22, 25, 26, 24, 23, 18 |
Pràctica avaluable: Tema 4 | 10 | 1 | 0,04 | 4, 2, 3, 5, 6, 27, 1, 9, 10, 12, 17, 15, 14, 19, 20, 21, 25, 26, 24, 23, 18 |
Pràctica avaluable: tema 5 | 10 | 1 | 0,04 | 4, 3, 5, 6, 27, 1, 7, 8, 9, 10, 12, 17, 16, 15, 11, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 24, 28, 18 |
L’avaluació de l’assignatura és sumativa, amb el requisit d'obtenir un mínim de 10 punts en el control de continguts. És necessari presentar-se a totes les activitats d’avaluació per a obtenir la nota final.
Les activitats d’avaluació són:
L’assistència a les activitats d’avaluació és obligatòria per a tot l'alumnat. De tota manera, existeixen un conjunt de circumstàncies que puntualment poden eximir de l’assistència amb el justificant corresponent (malaltia, operació quirúrgica, defunció d’un familiar, etc.).
Per a obtenir la puntuació de la participació activa en el grup gran és necessari una assistència del 80 per cent de les sessions. Si l'assistència és menor a aquest percentatge, lno se sumarà cap puntuació però l'activitat comptarà com a participada i es complirà el requisit per l'avaluació continuada.
Quan no es pot assistir a l’activitat d’avaluació pels motius abans esmentats, l’alumne haurà d’informar al professorat a través d’un correu al Campus Virtual. Degut a la programació docent, no es pot reprogramar l’activitat un altre dia durant el semestre,però l’alumne podrà seguir amb l’avaluació continuada.
Les activitats d’avaluació que no s’hagin pogut realitzar pels motius abans esmentats es podran recuperar al juny de 2025. El primer dia de classes'anunciarà la data reservada per aquest tipus de circumstàncies.
Cal lliurar les activitats durant la data indicada i s’hauran de seguir les indicacions formals que consten a cadascuna de les fitxes tècniques. Fora d’aquest termini no es poden acceptar treballs per poder acomplir amb els terminis de correcció i lliurament de notes.
Les notes de les activitats seran publicades a través del Campus Virtual. Les reclamacions i consultes sobre les notes de les activitats d'avaluació s'han de fer durant un periode de 10 dies màxim després de la seva publicació.
Per tal d’aclarir dubtes o atendre consultes, cada professor/a establirà un horari de tutoria.
El sistema d'avaluació pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Durant les activitats d’aula de les sessions teòriques, es controlarà l’assistència amb una llista amb signatures amb l’objectiu de poder computar el percentatge corresponent en l’avaluació de l’assignatura.
RECUPERACIÓ: L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana de 3,5. L'activitat que no es pot recuperar és la participació activa en el grup gran. La data de recuperació s'anunicarà el primer dia de classe. La recuperació constarà d'un control de continguts i de la ressolució de casos pràctics.
PLAGI: L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
SEGONA MATRÍCULA: En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un control de continguts i uns exercicis pràcticas. La qualificació de l’assignatura correspondrà ala qualificació de la prova de síntesi. L'estudiant que vol fer una prova única ho ha de comunicar per escrit a la coordinadora de l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA:
El sistema d’avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges:
A) 50% Prova teòrica sobre el temari de continguts
B) 30% Prova escrita de resolució de 3 casos pràctics.
C) 20% Presentació oral per comentar i argumentar sobre alguna de les polítiques de comunicació estudiades.
La nota de l'avaluació única serà el resultat de les notes de les proves teòrica, escrita i presentació oral.
Les dates de realització d'aquestes proves s'anunciarà al principi de curs a través del calendari de l'assignatura.
RECUPERACIÓ DE L'AVALUACIÓ ÚNICA: Consistirà en una prova de síntesi que incorporarà preguntes test sobre continguts, resolució de casos i una part d'exposició oral. S'hi podran presentar aquells estudiants que s'hagin presentat a les proves de l'avaluació única i hagin obtingut com a mínim un 3'5 en la nota de conjunt de l'assignatura. La data s'anunciarà a l'inici del curs.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
ALBORNOZ, Luis Alberto i GARCÍA LEIVA, Mª Trinidad (eds.) (2017) Diversidad e industria audiovisual. El desafío cultural del siglo XXI. México: Fondo de cultura económica.
DONDERS, Karen (2021). Public Service Media in Europe. Law, Theory, and Practice. London: Routledge.
DONDERS, Karen; PAUWELS, Caroline i LOISEN, Jan (eds.) (2014). The Palgrave Handbook of European Media Policy. New York: Palgrave Macmillan.
FLEW, Terry i MARTIN, Fiona R (eds.) (2022) Digital Platform Regulation. Global Perspectives on Internet Governance. New York: Palgrave Macmillan.
MANSELL, Robin i RABOY, Marc (2011). The Handbook of Global Media and Communication Policy.Londres: Blackwell.
PICARD, Robert (2020). Media and Communications Policy Making. New York: PalgraveMacmillan.
RANAIVOSON, Heritiana; BROUGHTON MICOVA, Sally and RAATS, Tim (eds.) (2023) European Audiovisual Policy in Transition. London: Palgrave.
VAN CUILENBURG, Jan and MCQUAIL, Denis (2003) “Media Policy Paradigm Shifts: towards a New Communications Policy”, European Journal of Communication, vol. 18, 181-207.
Es facilitarà bibliografia complementària pels continguts específics del temari.
No hi ha programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 13 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 21 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 22 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 23 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |