Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 3 |
2501933 Periodisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s'ha establert cap prerequisit per poder cursar l'assignatura.
GENERAL
Proporcionar una base teòrica i pràctica de coneixements que permeti a l'estudiantat adquirir competències informacionals relatives tant a l'organització i la gestió documental com a la resolució de necessitats informatives pròpies de l'activitat periodística.
ESPECÍFICS
. Conèixer la dimensió instrumental de la Documentació, així com, la utilitat de les seves tècniques i serveis en l'exercici professional i per a la millora qualitativa del producte periodístic.
. Mostrar quines són les necessitats informatives més habituals en la tasca periodística i aprendre a resoldre-les mitjançant l'ús de recursos informacionals.
. Saber aplicar, de manera bàsica, tècniques d'anàlisi, descripció i gestió de documents periodístics.
. Conèixer diferents tipologies de serveis, recursos i fonts d’informació, especialment els més útils per a l’exercici del periodisme.
. Adquirir coneixements avançats de cerca i recuperació d’informació en entorns digitals.
. Saber valorar la qualitat i fiabilitat de la informació documental, així com, potenciar-ne un ús ètic i legal.
. Aprendre a documentar-se, és a dir, a proveir-se d'informació rellevant, fiable i rigorosa per a l'elaboració de productes periodístics.
1. La Documentació en la tasca periodística. Aproximació a les Unitats d’Informació.
2. Documents per a la investigació en Periodisme.
3. Fonts d’informació i activitat periodística.
4. Representació i accessibilitat de la informació.
5. Cerca i recuperació d’informació.
6. Fonts especialitzades d’utilitat periodística.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 33 | 1,32 | 1, 3, 11, 10, 9 |
Exposicions i debats | 4 | 0,16 | 4, 7, 6, 10, 2 |
Teoria | 15 | 0,6 | 1, 3, 11, 10, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Conferències d'especialistes | 3 | 0,12 | 4, 7, 6, 11, 9, 2 |
Treballs grupals | 15 | 0,6 | 1, 4, 6, 3, 11, 10, 9, 2 |
Tutories | 2 | 0,08 | 4, 5, 7, 6, 9, 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, exercicis, correcció de pràctiques, estudi, preparació d'exàmens, presentacions orals, etc. | 42 | 1,68 | 4, 5, 6, 3, 11, 9 |
"Documentació periodística" és una assignatura de naturalesa eminentment pràctica que, des del punt de vista metodològic, persegueix l'aprenentatge mitjançant l'aplicació dels continguts teòrics que la integren, a la resolució d’exercicis i casos pràctics relacionats amb la cerca d'informació. Aquestes activitats es presenten sempre contextualitzades en escenaris propis del periodisme i la comunicació en general, la qual cosa permet a l'estudiantat copsar la utilitat i el paper que juguen les tècniques documentals en la seva professió futura.
Les sessions inclouen una part teòrica i una altra de pràctica en aula informatitzada. Els exercicis pràctics es realitzen per parelles i en alguns casos, en grup. L’assistència a les sessions de treball grupal és obligatòria. Algunes de les activitats en grup requeriran la seva presentació oral.
En el marc de l'assignatura, el Campus Virtual (aula Moodle) és una eina força utilitzada. S'aconsella visitar-lo periòdicament.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidències d'aprenentatge | 45% | 23 | 0,92 | 1, 4, 5, 7, 6, 3, 11, 10, 9, 2 |
Prova individual de coneixement | 40% | 3 | 0,12 | 4, 6, 3, 9, 8, 2 |
Seguiment de l'assignatura | 15% | 10 | 0,4 | 4, 5, 7, 6, 9, 2 |
L'assignatura segueix el sistema d'avaluació continuada. La qualificació mínima per superar-la és de 5 punts (sobre 10). Els conceptes de l’avaluació són:
Prova individual de coneixement (40%): examen sobre els continguts teòrics i pràctics de l'assignatura. Inclou preguntes de resposta alternativa i/o de redacció curta. Podrà ser proposada com a prova única o com a dues proves parcials. L’equip docent ho informarà el primer dia de classe.
Evidències d’aprenentatge pràctic (45%): al llarg del curs es realitzaran tres activitats grupals. Totes tres requereixen l’aplicació de tècniques de documentació i l’elaboració d’un producte periodístic. Cadascuna d’aquestes activitats serà avaluada i equival a un 15% dins de la nota d’aquest concepte.
Seguiment de l'assignatura (15%): aquest concepte valora l'esforç i la dedicació de l’estudiantat. Contempla: la realització i el lliurament puntual de totes les activitats proposades per l’equip docent, així com, l’assistència a les sessions de treball grupal. Els incompliments es penalitzen amb 0,5 punts sobre la nota d’aquest concepte.
**En cas que l'estudiantat cometi alguna irregularitat en una activitat de l'assignatura (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) aquesta serà qualificada amb 0. Si es reincideix, la nota final de l'assignatura serà 0.
Reavaluació:
L’estudiant o l'estudianta tindrà dret a la reavaluació de l'assignatura si ha estat avaluat o avaluada d’un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la nota total de l'assignatura.
Per tenir accés a la reavaluació, les qualificacions anteriors han de ser, com a mínim, de 3,5 punts. (Consell de Govern 12 de juliol de 2017, art 112)
La reavaluació consistirà en un examen únic sobre els continguts teòrics i pràctics de l’assignatura. La qualificació màxima que es podrà obtenir en la reavaluació serà de 5 punts.
Manuals generals (els materials de cada tema s'acompanyaran amb la corresponent bibliografia específica):
CARIDAD, M., et al. Documentación audiovisual. Madrid: Síntesis, 2011.
CORDÓN, J.A., et al. Nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide, 2010.
FUENTES I PUJOL, M.E. (ed.). Manual de documentación periodística. Madrid: Síntesis, 1995.
GIMÉNEZ TOLEDO, E. Manual de documentación para comunicadores. Pamplona: Universidad de Navarra, 2004.
LOPEZ YEPES, J.; OSUNA, M.R. Manual de ciencias de la información y documentación. Madrid: Pirámide, 2011.
MOREIRO, J.A. (coord.). Manual de Documentación Informativa. Madrid: Cátedra, 2000.
MORENO, M.A. Manual de documentación para la comunicación. Burgos: Univ. de Burgos. Serv. de Publicaciones, 2009.
TORRES RAMIREZ, I. Las fuentes de información. Estudios teórico-prácticos. Madrid: Síntesis, 1998.
No s'usa cap programari específic. Es treballa amb els recursos del Servei de Biblioteques de la UAB, d'altres biblioteques, així com, amb recursos disponibles a Internet.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |