Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Teoria dels Gèneres Audiovisuals

Codi: 103069 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Garcia Muñoz
Correu electrònic:
nuria.garcia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Una bona comprensió lectora de l'anglès. 


Objectius

Aquesta assignatura s’inclou en la matèria del grau en Comunicació Audiovisual anomenada “Gèneres audiovisuals” i es desenvolupa amb diverses assignatures de 6 crèdits ECTS cadascuna:

- Programació audiovisual

- Gèneres televisius

-Gèneres interactius 

-Gèneres cinematogràfics

- Gèneres publicaris

Objectius:

1.Conèixer els fonaments dels principals gèneres audiovisuals, a partir dels orígens, evolució, taxonomies, audiències i indústria audiovisual.

2.Comprendre la relació entre els gèneres i els contexts socials, culturals, econòmics i tecnològics, entre d’altres.

3.Entendre el paper dels referents audiovisuals en la creació de continguts i les identitats de les audiències (locals i globals).

4.Descriure i analitzar les tendències audiovisuals en relació amb els gèneres, continguts i formats.


Resultats d'aprenentatge

  1. KM14 (Coneixement) Diferenciar les funcions i trets de composició i d'expressió dels principals gèneres audiovisuals.
  2. SM14 (Habilitat) Demostrar les destreses necessàries per a la gestació de continguts adaptats a cada gènere audiovisual.
  3. SM15 (Habilitat) Aplicar la imaginació i creativitat a la ideació de continguts.

Continguts

Aproximació a la teoria del gènere
Els gèneres en el mercat audiovisual, programacions i multiplataforma
Els gèneres i la identitat de les audiències
Els gèneres i els formats
Els gèneres cinematogràfics.
Els gèneres radiofònics.
Els gèneres televisius.
Els gèneres publicitaris.
Els gèneres interactius.
Trets fonamentals dels gèneres consolidats en el context audiovisual


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6
Pràctiques 22 0,88
Seminaris 15 0,6
Tipus: Supervisades      
Tutories 10,5 0,42
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 82,5 3,3

L'adquisició de coneixements per part dels alumnes es farà a través de diferents procediments metodològics que inclouen les classes magistrals, excercicis  i debat a partir de visionats i de material de lectura.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Projecte i presentació 40% 1 0,04 KM14, SM14, SM15
Prova teòrica 30 % 1 0,04 KM14, SM14, SM15
Seminaris i participació 30% 3 0,12 KM14, SM14, SM15

Avaluació continuada

L'avaluació tindrà 3 parts diferenciades:

• Prova teòrica (30%).
• Treball en grup i presentació (40%)
• Seminaris i participació (30%)

Podran fer les proves de recuperació de l'examen teòric els i les alumnes que tinguin una nota mínima de 3 i inferior a 5

Avaluació única

L'avaluació consisteix en quatre parts diferenciades:

• Prova teòrica (40%). (El examen és diferent respecte al de l’avaluació continuada).
• Treball de recerca i anàlisi (30%). Anàlisi de les diferències i similituds de cinc programes radiofònics o televisius de diferents gèneres.
• Treball de recerca documental (15%). Recensió d’un mínim de quatre articles científics sobre el infotainment a Europa i EUA.
• Informe documentat sobre l’evolució dels gèneres publicitaris a l’era digital, amb mostres dels diferents gèneres (15%).

La data de la prova teòrica i del lliurament de totes les activitats avaluables és el 4 de juny de 2025, de 12 a 15.


Recuperació: avaluació continuada
a) Segons normativa, per poder participar al procés de recuperació́, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Nomes es pot recuperar la teoria, si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l’avaluació́ continuada i s'ha obtingut una nota inferior a 5. La prova de recuperació́ consistirà̀ en una prova escrita d’avaluació́ de coneixements teòrics.


Recuperació: avaluació única

a) Segons normativa, per poder participar al procés de recuperació́, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.
b) Nomes es pot recuperar la teoria, si l'alumne/a s'ha presentat a la prova teòrica fixada a l’avaluació́ continuada i s'ha obtingut una nota inferior a 5. La prova de recuperació́ consistirà̀ en una prova escrita d’avaluació́ de coneixements teòrics.


Bibliografia

Allen, Robert C. y Gomery, Douglas (1995). Teoría y Práctica de la Historia del cine. Barcelona: Paidós.

Altman, Rick (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.

Atorresi, Ana (1999). Los géneros radiofónicos. Argentina: Colihue.

Bignell, Jonathan (2004). An introduction to Television Studies. London, Routledge.

Brants, Kees. (1998). ‘Who’s Afraid of Infotainment?’. European Journal of Communication 13 (3):315-335. https://doi.org/10.1177/0267323198013003002

Creeber, Glen (ed) (2001). The television genre book. London: British Films Institute.

García-Muñoz, Nuria & Larrègola, Gemma (2010). La TDT en Europa: modelos de programación (TDT in Europe: programming models). Telos, 84, 65-72. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/autor/n%c3%baria-garc%c3%ada-mu%c3%b1oz/

Geraghty, Lincoln. i Jancovich, Marc (2008). The Shifting Definitions of Genre. North Carolina: McFarland.

Hill, Annette (2007). Restyling factual TV. London and New York: Routledge,

Mittell, Jason (2001).  “A Cultural Approach to Television Genre Theory”. A Cinema Journal 40 (3), pp 3-23. https://www.jstor.org/stable/1350192

Navarro, C., García-Muñoz, N.& Delgado Reina, M. (2022). Local fiction series: the value of European Public Service Media (1990–2020). Media, Culture & Society, 44(6), 1074-1090. https://doi.org/10.1177/01634437211069972. www.30PUBTV.com

Neale, Steve (Ed.) (2002). Genre and contemporary Hollywood. London: British Films Institut.

Pastoriza, Francisco (1997). Perversiones televisivas. Una aproximación a los nuevos géneros audiovisuales. Madrid: IORTV.

Prado, Emili; Delgado, Matilde;García-Muñoz, Núria; Monclús, Belén; Navarro, Celina (2020). "General-television programming in Europe (UE5): Public versus commercial channels". El profesional de la información, v.29, n. 2, e290204. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.04

Rausell Köster  (2005). “Nuevos relatos audiovisuales. Hacia una definición del relato audiovisual interactivo”, a Telos 62.

Sánchez Noriega, Jose Luis (2005). Historia del Cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza.

Silberblatt, Alec. (2007). Genre Studies in Mass Media. M.E. London: Sharpe.  

Soengas, Xose (2003). Informativos radiofónicos. Madrid, Cátedra.

Al llarg de les classes es proporcionaran els enllaços als continguts audiovisuals de cada tema.

 


Programari

Edició de text (Word o similar)
Presentacions (Powerpoint o similar)
Full de càlcul (Excel o similar)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 41 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 42 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català segon quadrimestre matí-mixt