Logo UAB

Locució i Presentació

Codi: 103056 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Armand Balsebre Torroja
Correu electrònic:
armand.balsebre@uab.cat

Equip docent

Yulmar Runel Montoya Ortega
Josep Maria Bunyol Duran

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits específics. És una continuïtat dels coneixements, competències i habilitats adquirides a dues matèries cursades en el semestre anterior: Llenguatges Comunicatius Escrits i Audiovisuals i Narrativa Audiovisual.

 


Objectius

Aquesta assignatura forma part de la matèria Llenguatge Audiovisual. Es tracta d'una matèria formada per sis assignatures, l´objectiu principal de les quals és conèixer i utilitzar els diferents llenguatges audiovisuals (televisiu, cinematogràfic, radiofònic i multimèdia). En el cas concret de Locució i presentació es pretén que l'estudiantat sigui capaç de fer un ús professional i creatiu de la veu a través dels mitjans audiovisuals.  


Resultats d'aprenentatge

  1. CM11 (Competència) Aplicar els procediments tècnics, narratius i estètics audiovisuals en l'elaboració de productes innovadors.
  2. SM16 (Habilitat) Utilitzar l'eficàcia comunicativa, la innovació i la sensibilitat estètica dels diferents recursos retòrics de la comunicació audiovisual en la construcció de missatges.
  3. SM17 (Habilitat) Adaptar l'ús dels llenguatges audiovisuals a les diferents necessitats de creació de continguts del sector professional.

Continguts

Continguts

Característiques expressives del so a la comunicació audiovisual

Característiques especifiques de la veu microfònica.

Dicció, articulació, respiració, actitud.

El ritme verbal. Funció rítmica de les pauses. La dimensió musical de la veu. El contrast melòdic. 

Interrelació redacció-locució.

La veu i els factors de percepció. Estereotips vocals.

La improvisació verbal. Estratègies narratives i expressives.

El diàleg. Estratègies comunicatives i expressives de la veu a l’entrevista i el magazine.

Locució davant de càmera. Lectura de teleprompter.

El monòleg dramàtic a la televisió. La performance verbal a la presentació de programes de televisió.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 CM11, SM16, CM11
Pràctiques de Laboratori 30 1,2 SM17, SM17
Tipus: Supervisades      
Activitats d'avaluació 7,5 0,3 CM11, SM16, SM17, CM11
Tutories 7,5 0,3 CM11, CM11
Tipus: Autònomes      
Lectures, audicions, preparació exercicis 82,5 3,3 SM16, SM16

L’assignatura és un dels primers esglaons del procés creatiu de la comunicació audiovisual mitjançant el coneixement i control de les estructures expressives de la veu a la ràdio i la televisió. Els continguts teòrics de les lliçons magistrals i les sessions dels seminaris estan al servei de la conceptualització dels exercicis que l’estudiant desenvoluparà a les classes pràctiques de laboratori. Les lliçons magistrals es duran a terme amb l’audició i anàlisi de programes de referència. Les classes pràctiques de laboratori estan orientades a la planificació, producció i enregistrament de diferents exercicis. El temps que l’estudiant dedicarà a la preparació dels exercicis pràctics s’adscriu al temps de treball autònom que correspon a aquesta assignatura, conjuntament amb les lectures i audicions proposades pel professor. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació Seminaris 20% 1,5 0,06 SM16
Prova escrita 30% 2,25 0,09 CM11, SM16
Pràctiques de Laboratori 50% 3,75 0,15 CM11, SM16, SM17

Avaluació 

El sistema d'avaluació està integrat per dues parts diferenciades. El pes d'aquestes parts és el següent: 

a) Assistència i participació Seminaris: 20%

b) Prova escrita: Prova escrita de síntesis del coneixement adquirit durant el curs: 30% 

c) Exercicis de les pràctiques de laboratori: 50% 

Els criteris d'avaluació estan directament relacionats amb els resultats d'aprenentatge. La qualificació final de l’estudiant vindrà principalment determinada per la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes a les diferents activitats d'avaluació. Són obligatòries totes les pràctiques programades. 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció del nivell de participació de l'alumnat a les classes teòriques. 

 

Activitats de recuperació 

Les darreres tres setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podran acollir els estudiants que acompleixin la següent condició: que hagin suspès la mitjana ponderada final. En cap cas es podrà optar a la recuperació per pujar nota. 

No són proves recuperables: les pràctiques prèvies a la pràctica final.

Les característiques d'aquesta prova de recuperació seran puntualment comunicades. 


Bibliografia

Bàsica:

Arnheim, Rudolf (1980): Estética radiofónica. Barcelona, Gustavo Gili, 1980.

Balsebre, A. (2012): El lenguaje radiofónico.  Madrid, Cátedra (6ª edició).

Balsebre, Armand (2007): Voces microfónicas para una historia de la radio y la televisión, pp. 205-244, en BUSTOS SÁNCHEZ, Inés (ed.), La Voz. La técnica y la expresión, Barcelona, Paidotribo (2ª edició).

Balsebre, Armand (2008): La entrevista en Radio, en Balsebre, Armand; Mateu, Manel y Vidal, David: La entrevista en radio, televisión y prensa, Madrid, Cátedra (2ª edició).

Blanch, Margarita; Lázaro, Patrícia (2010): Aula de locución. Madrid. Cátedra.

Gutiérrez, María y Perona, Juanjo (2002): Teoría y técnica del lenguaje radiofónico, Bosch, Barcelona.

Huertas, Amparo y Perona, Juanjo (1999). Redacción y  locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona, Bosch.

Merayo Pérez, A. (1992): Para entender la radio. Estructura del proceso informativo radiofónico. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.

Rodríguez, Ángel (1998): La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona. Paidós.

Serna, Assumpta (2002): El trabajo del actor de cine, Madrid, Cátedra. 


Programari

El software d'enregistrament i edició sonora que es fa servir a l'assignatura és el que està implementat en els Laboratoris Audiovisuals de la Facultat.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 41 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 42 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 43 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt