Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable tenir els coneixements assolits d’Anatomia i Fisiologia de l’aparell locomotor, Fonaments en Fisioteràpia, Biomecànica, Patologia humana, Avaluació Clínica en Fisioteràpia de l’Aparell Locomotor i Fisioteràpia de l’Aparell Locomotor I, II i III.
L’assignatura es programa el quart curs del Grau de Fisioteràpia com a assignatura optativa.
Les competències són:
Ser capaç de desenvolupar els coneixements adquirits en assignatures prèvies a l’àmbit clínic del tractament de patologies de raquis.
Ser capaç de realitzar una valoració funcional de la persona que pateix alguna patologia del raquis i poder elaborar un diagnòstic fisioterapèutic.
Aprendre a realitzar el diagnòstic diferencial entre les diferents estructures que poden ser les responsables de la disfunció del raquis
Saber plantejar els objectius terapèutics i elaborar un pla d’atenció fisioterapèutic.
Saber aplicar les diferents tècniques de fisioteràpia i ser capaç d’analitzar, adaptar i controlar els resultats.
Resoldre casos clínics en l’àmbit de les afeccions del raquis, establint estratègies per crear la pauta de tractament adequada.
Conèixer i practicar valoracions del raquis destacant els aspectes rellevants per la definició dels objectius de fisioteràpia i escollir les tècniques i mètodes de tractament.
TEMA 1.- Recordatori ANATÒMIC i BIOMECÀNIC del raquis
TEMA 2.- Fisioteràpia en PATOLOGIA TRAUMÀTICA del raquis:
2.1.- Traumatismes de la columna vertebral:
- Fractures i luxacions de la columna cervical, dorsal i lumbar.
- Lesions de parts toves: esquinços, síndrome cervical posttraumàtic
2.2.- Traumatismes de tòrax:
- Contusions costals
- Fractures costals
TEMA 3.- Fisioteràpia en PATOLOGIA ORTOPÈDICA del raquis:
3.1.- Anomalies raquis lumbo-sacre:
- Espondilolisi / Espondilolistesi
- Lumbarització / Sacralització
- Retrolistesi
3.2.- Desviacions de la columna vertebral:
- Escoliosi
- Cifosi
- Hiperlordosi
3.3.- Deformitats toràciques
TEMA 4.- Fisioteràpia en PATOLOGIA REUMÀTICA del raquis:
4.1.- Artropaties inflamatòries:
-Artritis Reumatoidea
- Espondiloartritis anquilosant
4.2.- Reumatismes degeneratius o artrosis
- Hèrnia discal
TEMA 5.- Fisioteràpia en PATOLOGIA ONCOLÒGICA del raquis.
Dins cada una de les patologies es detallaran els següents apartats:
Generalitats, manifestacions clíniques i radiològiques, exploració/valoració, proves complementaries, tractament mèdic/quirúrgic, abordatge fisioterapèutic: indicacions i tractaments de fisioteràpia.
Pràctiques de laboratori:
- Valoració global del raquis
- valoració i tractament columna cervical
- valoració i tractament columna dorsal
- valoració i tractament columna lumbar
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 18 | 0,72 | 2, 4, 5, 13 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) | 9 | 0,36 | 2, 4, 5, 13 |
TEORIA (TE) | 28 | 1,12 | 2, 4, 5, 8, 9, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 25 | 1 | 2, 5, 8, 9, 13 |
ESTUDI PERSONAL | 42,5 | 1,7 | 2, 4, 5, 8, 13 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 20 | 0,8 | 2, 4, 5, 9, 13 |
Classes magistrals amb sessions pràctiques a l’aula i suport de TIC amb seminaris per resolució de casos
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classe i seminaris | 25% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 21 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple | 50% | 2 | 0,08 | 4, 8, 9 |
Lliurament d'informes / treballs escrits | 25% | 4,5 | 0,18 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21 |
Aquest assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Prova escrita: 50% de la nota final
Dos exàmens (amb el 50% de matèria cada un d'ells) durant el semestre per eliminar matèria, la nota de la prova escrita en cas que estiguin aprovades ambdues proves serà la mitja d'aquestes.
En cas contrari es durà a terme una prova final de recuperació. Per participar al procés de recuperació la qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura serà superior a 3,5.
En el test multiresposta. Cada pregunta contestada correctament es valorarà amb 1 punt. Les preguntes contestades erròniament restaran 0,25. Les preguntes no contestades no restaran punts.
Nota mínima per aprovar: 5.
Prova pràctica: 25% de la nota final
Pràctic: Exercicis d’avaluació associats als seminaris. Assistència als seminaris. Participació als seminaris.
Treballs grupals: 25% de la nota final
Realització d’un treball relacionat amb les patologies o casos dels seminaris.
Art 116.8. Quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable
-KALTENBORN, F.M.. Fisioterapia manual Columna. Ed. Mc.Graw-Hill. Interamericana. 2004
-TEYSSANDIER, M.J. Exploración clínica programada del raquis. Ed. Masson. 1996
-HOPENFELD, RS. Exploración física de la columna vertebral y las extremidades. Ed. El Manual Moderno. 1979.
-GHANAYEM A., UBIERNA M.T. Traumatismos del raquis. Editorial Médica Panamericana. 2008.
-XHARDEZ, Y.: Vademécum de Kinesioterapia. Ed. El Ateneo. Barcelona. 2001
-LOUDON, J. BELL, SL. JOHNSTON, J. Guía de valoración ortopédica clínica. Ed. Paidotribo. 2001.
-JURADO, A. Medina, I. Manual de Pruebas diagnósticas. Traumatología y ortopedia. Ed. Paidotribo.2002.
-PERRY CLAYTON R. Manual de fracturas. 2ª ed. Ed. McGrawHill. 2001.
-CRAIG LIEBENSON. Manual de Rehabilitación de la columna vertebral. Ed. Paidotribo. 1999.
-KAPANDJI, A. Cuadernos de fisiología articular. 3 Tronco y Raquis. 5ª ed. Barcelona: Masson. 1997.
-KAREN, S. RUCKER A, J. Cole, Stuart M. Weinstein. Dolor Lumbar. Enfoque del diagnóstico y el tratamiento basado en los síntomas. Ed. McGraw-Hill. 2003.
-HANNER-BECKER, R, SCHOER, D. Manual de técnicas de fisioterapia. Aplicación en traumatología y ortopédia. Barcelona: Paidotribo; 2001.
-DOWNIE CASH. Kinesiología en ortopedia y reumatología. Médica Panamericana, Buenos Aires. 1996.
-Enciclopedia Médico-Quirúrgica. Tratado de Kinesioterapia-Medicina Física. Praxis Médica S.A.Madrid. 1995.
-SERRA GABRIEL, J. DIAZ PETIT, M, DE SANDE CARRIL, M.L. J. Fisioterapia en traumatología, ortopedia y reumatologia. 2ª ed. Masson. 2003.
-KOTTKE LEHMANN. KRUSEN .MedicinaFísica y Rehabilitación. Tomos I, II y III. Edit: Panamericana.
-LUDVIG VAVRUCH. Adolescent Idiopathic Scoliosis. Linköping University Medical Dissertation N. 1635. 2018
-NEGRINI, S. et al. 2016 SOSORT guidelines: orthopaedic and rehabilitation treatment of idiopathic scoliosis during growth. Scoliosis ans Spinal Disorders (2018) 13:3
-BURGOS FLORES J, IZQUIERDO NÚÑEZ E, SARRAMEA H. Patología de la Columna Vertebral. Madrid: Editorial Médica Panamericana, S.A.; 2016
-SECO CALVO J. Fisioterapia en Especialidades Clínicas. Madrid. Editorial Médica Panamericana, S.A.; 2015
-Delitto A, George S, Van Dillen L. LowBack Pain. Clinical Practice Guidelines Linked to the International Classification of Functioning, Disability and Health from the Orthopaedic Section of the American Physical Therapy Association. J Orthop Sports Phys Ther. 2012; 42(4):A1-A-57
-O'Sullivan P, Lin I. Acute low back pain. Beyond drug therapies. Pain Management Today 2014; 1(1):8-13
-Deyo RA, Rainville J, Kent DL. What can the history and physical examination tell us about low back pain? JAMA. 1992;268:760-765
-Chou R, Fu R, Carrino JA, Deyo RA. Imaging strategies for low-back pain: systematic review and meta-analysis. Lancet. 2009;373:463-472 http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(09)60172-0
-Chou R, Qaseem A, Owens DK, Shekelle P. Diagnostic imaging for low back pain: advice fro hight-value health care from the American Colelge of Physicians. Ann Intern Med. 2011;154:181-189
-Gifford L. Topical Issues in Pain 1.Whiplash: science and management Fear-avoidance beliefs and behavior. Physiotherapy Pain Association 2013
-Shäfer A, Hall T, Müller G. Outcomes differ between subgroups of patients with low back and leg pain following neural manual therapy: a prospective cohort study. Eur Spine J(2011)20:482-490
-Main CJ, Foster N, Buchbinder R. How important are back pain beliefs and expectations for satisfactory recovery from back pain? Best Pract Res Clin Rheumatol 2010;24:205-217
-Negrini et al. 2016 SOSORT guidelines: orthopaedic and rehabilitation treatment of idiopathic scoliosis during growth. Scoliosis and spinal Disorders (2018) 13:3 DOI 10.1186/s13013-017-0145-8
-Xin Li et al. Effect of core-based exercise in people with scoliosis: A systematic review and meta-analysis. Clinical Rehabilitation 2021, Vol 35(5) 669-680 DOI: 10.1177/0269215520975105
-Motyer G, Dooley B, Kiely P, Fitzgerald A, Parent´s information needs, treatment concerns, and psychological well-being when their child is diagnosed with adolescent idiopathic scoliosis. A systematic review, Patient Education and Counseling (2020), doi: https://doi.org/10.106/j.pec.2020.11.023
No cal programari específic.
S'utilitza word, excel, power point.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 301 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 302 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 301 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 302 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 301 | Català | segon quadrimestre | tarda |