Logo UAB

Fisioteràpia en la Patologia de l'Aparell Locomotor I

Codi: 102982 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500892 Fisioteràpia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Fermin Oliete Candela
Correu electrònic:
fermin.oliete@uab.cat

Equip docent

Manuel Torello Vilar
Alfred Ferré Aniorte
(Extern) Alfred Ferré Aniorte

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable tenir els coneixements assolits d'Anatomia i Fisiologia de l’aparell locomotor, Fonaments en Fisioteràpia, Biofísica  i Avaluació clínica bàsica de patologia traumàtiica  de  l'aparell locomotor.


Objectius

Els objectius de l'assignatura es centren en que l'alumne sigui capaç de:

-Desenvolupar els coneixements adquirits en assignatures prèvies a l’àmbit clínic del tractament de patologies de l’aparell locomotor.

-Realitzar una valoració funcional del pacient amb disfuncions mecàniques de l’aparell locomotor, elaborar un diagnòstic fisioterapèutic, establir uns objectius terapèutics i plantejar un tractament. 

-Donar un enfoc global en les diferents disfuncions mecàniques de l'aparell locomotor relacionades amb l'extremitat inferior.

-Aplicar les diferents tècniques de fisioteràpia i ser capaç d’analitzar, adaptar i controlar els resultats.

-Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions del sistema múscul esquelètic.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i sintetitzar.
  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Resoldre problemes.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar i sintetitzar.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els mètodes, procediments i actuacions de la fisioteràpia en les diferents especialitats clíniques que tracten les afeccions de l'aparell locomotor.
  5. Aplicar mètodes específics d'intervenció de fisioteràpia per promoure hàbits de vida saludables, en relació amb l'aparell locomotor, a través de l'educació per a la salut.
  6. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  7. Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic en alteracions de l'aparell locomotor.
  8. Descriure i analitzar el moviment humà.
  9. Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència en les alteracions del sistema musculoesquelètic.
  10. Descriure i aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació de l'aparell locomotor i la seva possible repercussió funcional.
  11. Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament fisioterapèutic d'alteracions de l'aparell locomotor.
  12. Descriure les guies de bona pràctica clínica aplicades a les alteracions de l'aparell locomotor.
  13. Enumerar els diferents tipus de material i aparells que cal utilitzar en el tractament fisioterapèutic d'alteracions de l'aparell locomotor.
  14. Establir hipòtesis diagnòstiques de fisioteràpia a través de casos clínics amb alteracions del sistema musculoesquelètic.
  15. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  16. Identificar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de la intervenció de fisioteràpia en les alteracions de l'aparell locomotor.
  17. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  18. Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
  19. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  20. Localitzar mitjançant la palpació en superfície els diferents músculs.
  21. Organitzar i planificar.
  22. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  23. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  24. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  25. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  26. Raonar amb sentit crític.
  27. Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions del sistema musculoesquelètic.
  28. Resoldre problemes.
  29. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  30. Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Tema 1 GENERALITATS DE L'ASSIGNATURA.(Manel Torelló / Alfred Ferré / Fermín Oliete)

Presentació del professorat ,  temari , metodologia i desenvolupament de l'assignatura / Continguts / Avaluació i Bibliografia 

Diagnòstic funcional  en fisioteràpia/ Raonament clínic

Tema 2 

VALORACIÓ GLOBAL EN LES DISFUNCIONS MECÀNIQUES DE L'EXTREMITAT .

Conceptes generals de biomecánica/ Valoració funcional/Muscular i postural EEII

Establiment d'un pla assistencial: Repàs de la història clínica en les disfuncions mecàniques de l'aparell locomotor, anamnesis,  hipòtesis de diagnòstic diferencial. Exploració i valoració global de la EEII. Sistemes de Banderes. Conceptes de l'abordatge global en el tractament i principis generals de biomecànica.

Recuperació de la força, conceptes bàsics

TEMA 3.

FISIOTERÀPIA EN PATOLOGIA TRAUMÁTICA DE L'EXTREMITAT INFERIOR:

Generalitats: Fractures, lesions articulars

Tractament general de les fractures (obertes,tancades, quirúrgiques, no quirúrgiques). Lesions tendinoses i musculars.

TEMA 4.

FISIOTERÀPIA EN LA PATOLOGIA DE TURMELL I PEU

Principis de biomecànica, mecanismes lesionals,

Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals fractures distals de tibia, peroné, turmell i peu.

Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals lesions lligamentoses i tendinoses.

Estudi dinàmic de la marxa 

TEMA 5.

FISIOTERÀPIA EN LA PATOLOGIA DE GENOLL

Principis de biomecànica, mecanismes lesional,

Tractament de fisioteràpia i consideracions de les fractures de genoll. i proximals de tibia i peroné

Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals patologies ortopèdiques i degeneratives.

Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals lesions lligamentoses (lligaments laterals i encreuats), meniscals i tendinoses.

TEMA 6.

FISIOTERÀPIA EN LA PATOLOGIA DE MALUC  

Principis de biomecànica, mecanismes lesionals

Tractament de fisioteràpia i consideracions de les fractures  de maluc.

Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals patologies ortopèdiques i degeneratives (labrum, coxartrosi, artroplàsties, osteosíntesi, pubalgies).

 

SEMINARIS PRÀCTICS: PLAB

 

SEMINARI I - 

Exploració i valoració global del pacient amb disfuncions mecàniques de l'extremitat inferior.

Valoració funcional,muscular i postural

Exploració turmell, genoll i maluc

SEMINARI II -

Exercici terapèutic. treball muscular i propioceptiu de la EEII. Material i mètodes bàsics per a la rehabilitació (gomes, bossu, fitball, plats inestables, manuelles, crosses, pilotes...).

SEMINARI III -

Tècniques de teràpia manual de la EEII en les diferents complicacions: rigidesa, edema, cicatriu, espasme...

Turmell, genoll, maluc, terapia manual, estiraments, exercici terapèutic treball muscular

SEMINARI IV -

Embenats :  compressiu / encoixinat / biomecànic (funcional) a les  EEII.

 

SEMINARI V -

Planificació terapèutica ,raonament clínic, hipòtesi ,objectius i elaboració d'un programa segons estadi cronològic  de la patologia.

 

 

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 18 0,72 2, 10, 26, 14, 15, 23, 21, 27
TEORIA (TE) 27 1,08 4, 5, 8, 16, 20, 27
Tipus: Supervisades      
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS 0 0 15, 21
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 33 1,32 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 11, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 28, 27
ESTUDI PERSONAL 40 1,6 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 26, 13, 14, 16, 20, 23, 21, 27
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 30 1,2 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 11, 13, 14, 16, 20, 27

Classes teòrico-pràctiques i seminaris pràctics (veure continguts). Presentació d'un Poster i defensa del mateix en grup / Discusió en grup de casos clinics i abordatges terapéutics 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems d'elecció múltiple 45% 1 0,04 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 11, 13, 14, 16, 20, 27
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectiva i estructurada 35% 1 0,04 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 11, 26, 13, 15, 19, 16, 23, 24, 27
Elaboració , presentació i defensa de poster científic 20% 0 0 2, 4, 5, 6, 29, 1, 12, 11, 26, 15, 18, 17, 23, 21, 25, 28, 27, 30, 22

Avaluació

 

1-L'avaluació FINAL de l'assignatura constarà de: examen tipus test  de seleció múltiple.

2-Realització d'un treball / poster  i defensa oral

3-Avaluació dels seminaris especialitzats: examen pràctic l'estudiant demostrarà la realització d’una tècnica de tractament de fisioteràpia.

El percentatge de cada part a la nota final de l'assignatura serà: 45% nota de l'examen tipus test, 35% nota de l'examen pràctic, 20% nota de presentació de recerca de treball científic. L'assistència als seminaris pràctics és obligatòria.

Per aplicar-se aquests percentatges és imprescindible tenir un mínim de 5.00 a les tres activitats avaluables 

La qualificació final de l'assignatura tindrà una expressió numèrica, amb un decimal, a l'escala 0-10 i amb l'equivalència qualitativa d'acord amb els criteris de la UAB, de suspens, aprovat, notable i excel·lent (amb l'opció d'assolir la qualificació de Matrícula d'Honor)..)

Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura”.

Art 116.8. Quan es consideri que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació en l'acta es consignarà aquesta assignaturacom a no avaluable.

El procediment de revisió de les proves s'ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual, prèvia sol·licitud per escrit en els terminis establerts.

L'avaluació de l'assignatura contempla els següents apartats:

 

El 45% de la nota final serà de prova escrita

Test multi resposta 20 preguntes. Cada pregunta contestada correctament es valorarà amb 1 punt. Les preguntes contestades erròniament restaran 0,33 punts. Les preguntes no contestades no restaran punts.

El 35% de la nota final serà d'examen pràctic

Es realitzara una  tècnica de tractament/avaluació clínica : Es valoraran els coneixements teòrics, l'aplicació de la tècnica i la comunicació amb la pacient.

En funció del resultat de la prova pràctica es donara la possibilitat de fer una 2ª tècnica immediatament posterior a la primera técnica

El 20% de la nota final serà la defensa per grups  d'un poster científic :

 Es valorarà  l'elaboració i la defensa per grups del poster amb la mateixa  nota individual a cada integrant del grup

 

Assistència a classe:

 

Classes tèoriques. L'assistència no és obligatoria però si altament recomanable per recollir els materials formatius presentats a classe :  El professorat no està obligat a passar apunts ni resums de les classes teòriques ni pràctiques

Classes pràctiques. L'assistència és obligatoria al 100%. S'acceptarà falta justificada per causa mèdica (amb el corresponent justificant médic). Cada falta injustificada descomptarà 0.5 punts de la nota final de l'assignatura, sempre i quanaquestes no superin el 20% del total.

 

En cas de circumstàncies excepcionals que no permetin l'assistència presencial a les classes, es faràn servir les plataformes digitals (TEAMS, ZOOM,..).

En el cas de les classes pràctiques i dels seminaris de casos clínics, l'assistència serà obligatòria en els mateixos termes que si fos presencial (100%) i es farà mitjançant la connexió a les diferents plataformes seguint indicacions de l'Equip docent.

 


Bibliografia

Llibres

Sobotta. Atlas de anatomía humana. 23edición. Ed Panamericana.; 2019.

Cael. Anatomía Funcional. Estructura, función y palpación del aparato locomotor para terapeutas mauales. Ed. Panamericaca 2013

Patton & Thibodeau. Anatomía y fisiología.8 edición. Ed Elsevier; 2013.

A. I. Kapandji. Fisiología articular. 6 edición. Ed Panamericana; 2012. 

Paoletti, Serge. Las fascias. El papel de los tejidos en la mecánica humana. 1 edición. Ed Paidotribo; 2019.

Buckup & Buckup. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular: Exploraciones, signos y síntomas. 5 edición. Ed Elsevier Masson; 2014.

Bernhard Ehmer. Fisioterapia en ortopedia y traumatologia. 2 Edición. Ed Mcgraw-hill; 2005.

Yves Xhardez.Vademecum de kinesioterapia y de reeducacion funcional. 5 edición. Ed El Ateneo; 2012.

Herbert Frisch. Método de exploración del aparato locomotor y de la postura: diagnóstico a través de la terapia manual. 1a edición. Ed Paidotribo; 2005.

C. Génot, Henri Neiger (†), A. Leroy, G. Pierron, M. Dufour, G. Péninou, J. M. Dupré. Kinesioterapia Tomo 1

Principios. Miembros inferiores. Evaluaciones. Técnicas pasivas y activas del aparato locomotor. 1 edición. Ed. Médica Panamericana; 1988.

Kendall, F. Músculos: pruebas y funciones. Postura y dolors. 5 edición. Ed Marbán; 2007.

Christy Cael. Anatomía Funcional. Estructura, función y palpación para terapeutas manuales. EdPanamericana; 2013

Esther Díaz Mohedo. Manual de Fisioterapia en Traumatología. Ed. Elsevier; 2015

J. Seco Calvo. Fisioterapia en Especialidades Clínicas. Ed. Panamericana 2016

F.M. Kaltenborn. Fisioterapia manual - Extremidad inferior. Ed McGraw-Hill 2001

Joshua A Cleland et al. Netter's orthopaedic clinical examination. Ed Elsevier

Blandine Calais-Germain. Anatomia para el movimiento. Ed. La liebre 1994

Eric Viel. Diagnóstico fisioterápico. Ed Masson

Michel Dufour. Biomecánica funcional. Ed. Elsevier 2018


Revistes científiques

-  Journal of Physiotherapy (AUS): http://www.journalofphysiotherapy.com/

-  Physiotherapy (CAN): http://www.physiotherapyjournal.com/

-  Physicaltherapy (USA): https://academic.oup.com/ptj

-  The american journal of sports medicine (USA): http://journals.sagepub.com/home/ajs

-  British journal sports medicine (GRB): http://bjsm.bmj.com/

-  Kinesitherapie (FRA): https://www.journals.elsevier.com/kinesitherapie-la-revue/

-  Kinesitherapie scientifique (FRA): https://www.ks-mag.com/

 

 


Programari

 no cal programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 201 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 202 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 203 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 204 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 201 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda