Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable tenir els coneixements assolits d'Anatomia i Fisiologia de l’aparell locomotor, Fonaments en Fisioteràpia, Biofísica i Avaluació clínica bàsica de patologia traumàtiica de l'aparell locomotor.
Els objectius de l'assignatura es centren en que l'alumne sigui capaç de:
-Desenvolupar els coneixements adquirits en assignatures prèvies a l’àmbit clínic del tractament de patologies de l’aparell locomotor.
-Realitzar una valoració funcional del pacient amb disfuncions mecàniques de l’aparell locomotor, elaborar un diagnòstic fisioterapèutic, establir uns objectius terapèutics i plantejar un tractament.
-Donar un enfoc global en les diferents disfuncions mecàniques de l'aparell locomotor relacionades amb l'extremitat inferior.
-Aplicar les diferents tècniques de fisioteràpia i ser capaç d’analitzar, adaptar i controlar els resultats.
-Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions del sistema múscul esquelètic.
Tema 1 GENERALITATS DE L'ASSIGNATURA.(Manel Torelló / Alfred Ferré / Fermín Oliete) Presentació del professorat , temari , metodologia i desenvolupament de l'assignatura / Continguts / Avaluació i Bibliografia Diagnòstic funcional en fisioteràpia/ Raonament clínic Tema 2 VALORACIÓ GLOBAL EN LES DISFUNCIONS MECÀNIQUES DE L'EXTREMITAT . Conceptes generals de biomecánica/ Valoració funcional/Muscular i postural EEII Establiment d'un pla assistencial: Repàs de la història clínica en les disfuncions mecàniques de l'aparell locomotor, anamnesis, hipòtesis de diagnòstic diferencial. Exploració i valoració global de la EEII. Sistemes de Banderes. Conceptes de l'abordatge global en el tractament i principis generals de biomecànica. Recuperació de la força, conceptes bàsics TEMA 3. FISIOTERÀPIA EN PATOLOGIA TRAUMÁTICA DE L'EXTREMITAT INFERIOR: Generalitats: Fractures, lesions articulars Tractament general de les fractures (obertes,tancades, quirúrgiques, no quirúrgiques). Lesions tendinoses i musculars. TEMA 4. FISIOTERÀPIA EN LA PATOLOGIA DE TURMELL I PEU Principis de biomecànica, mecanismes lesionals, Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals fractures distals de tibia, peroné, turmell i peu. Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals lesions lligamentoses i tendinoses. Estudi dinàmic de la marxa TEMA 5. FISIOTERÀPIA EN LA PATOLOGIA DE GENOLL Principis de biomecànica, mecanismes lesional, Tractament de fisioteràpia i consideracions de les fractures de genoll. i proximals de tibia i peroné Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals patologies ortopèdiques i degeneratives. Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals lesions lligamentoses (lligaments laterals i encreuats), meniscals i tendinoses. TEMA 6. FISIOTERÀPIA EN LA PATOLOGIA DE MALUC Principis de biomecànica, mecanismes lesionals Tractament de fisioteràpia i consideracions de les fractures de maluc. Tractament de fisioteràpia i consideracions de les principals patologies ortopèdiques i degeneratives (labrum, coxartrosi, artroplàsties, osteosíntesi, pubalgies).
SEMINARIS PRÀCTICS: PLAB
SEMINARI I - Exploració i valoració global del pacient amb disfuncions mecàniques de l'extremitat inferior. Valoració funcional,muscular i postural Exploració turmell, genoll i maluc SEMINARI II - Exercici terapèutic. treball muscular i propioceptiu de la EEII. Material i mètodes bàsics per a la rehabilitació (gomes, bossu, fitball, plats inestables, manuelles, crosses, pilotes...). SEMINARI III - Tècniques de teràpia manual de la EEII en les diferents complicacions: rigidesa, edema, cicatriu, espasme... Turmell, genoll, maluc, terapia manual, estiraments, exercici terapèutic treball muscular SEMINARI IV - Embenats : compressiu / encoixinat / biomecànic (funcional) a les EEII.
SEMINARI V - Planificació terapèutica ,raonament clínic, hipòtesi ,objectius i elaboració d'un programa segons estadi cronològic de la patologia.
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 18 | 0,72 | 2, 10, 26, 14, 15, 23, 21, 27 |
TEORIA (TE) | 27 | 1,08 | 4, 5, 8, 16, 20, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
PRESENTACIÓ / EXPOSICIÓ ORAL DE TREBALLS | 0 | 0 | 15, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 33 | 1,32 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 11, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 28, 27 |
ESTUDI PERSONAL | 40 | 1,6 | 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 26, 13, 14, 16, 20, 23, 21, 27 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 30 | 1,2 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 11, 13, 14, 16, 20, 27 |
Classes teòrico-pràctiques i seminaris pràctics (veure continguts). Presentació d'un Poster i defensa del mateix en grup / Discusió en grup de casos clinics i abordatges terapéutics
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: Ítems d'elecció múltiple | 45% | 1 | 0,04 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 11, 13, 14, 16, 20, 27 |
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectiva i estructurada | 35% | 1 | 0,04 | 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 11, 26, 13, 15, 19, 16, 23, 24, 27 |
Elaboració , presentació i defensa de poster científic | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 29, 1, 12, 11, 26, 15, 18, 17, 23, 21, 25, 28, 27, 30, 22 |
Avaluació
1-L'avaluació FINAL de l'assignatura constarà de: examen tipus test de seleció múltiple.
2-Realització d'un treball / poster i defensa oral
3-Avaluació dels seminaris especialitzats: examen pràctic l'estudiant demostrarà la realització d’una tècnica de tractament de fisioteràpia.
El percentatge de cada part a la nota final de l'assignatura serà: 45% nota de l'examen tipus test, 35% nota de l'examen pràctic, 20% nota de presentació de recerca de treball científic. L'assistència als seminaris pràctics és obligatòria.
Per aplicar-se aquests percentatges és imprescindible tenir un mínim de 5.00 a les tres activitats avaluables
La qualificació final de l'assignatura tindrà una expressió numèrica, amb un decimal, a l'escala 0-10 i amb l'equivalència qualitativa d'acord amb els criteris de la UAB, de suspens, aprovat, notable i excel·lent (amb l'opció d'assolir la qualificació de Matrícula d'Honor)..)
“Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura”.
Art 116.8. Quan es consideri que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació en l'acta es consignarà aquesta assignaturacom a no avaluable.
El procediment de revisió de les proves s'ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual, prèvia sol·licitud per escrit en els terminis establerts.
L'avaluació de l'assignatura contempla els següents apartats:
El 45% de la nota final serà de prova escrita:
Test multi resposta 20 preguntes. Cada pregunta contestada correctament es valorarà amb 1 punt. Les preguntes contestades erròniament restaran 0,33 punts. Les preguntes no contestades no restaran punts.
El 35% de la nota final serà d'examen pràctic:
Es realitzara una tècnica de tractament/avaluació clínica : Es valoraran els coneixements teòrics, l'aplicació de la tècnica i la comunicació amb la pacient.
En funció del resultat de la prova pràctica es donara la possibilitat de fer una 2ª tècnica immediatament posterior a la primera técnica
El 20% de la nota final serà la defensa per grups d'un poster científic :
Es valorarà l'elaboració i la defensa per grups del poster amb la mateixa nota individual a cada integrant del grup
Assistència a classe:
- Classes tèoriques. L'assistència no és obligatoria però si altament recomanable per recollir els materials formatius presentats a classe : El professorat no està obligat a passar apunts ni resums de les classes teòriques ni pràctiques
- Classes pràctiques. L'assistència és obligatoria al 100%. S'acceptarà falta justificada per causa mèdica (amb el corresponent justificant médic). Cada falta injustificada descomptarà 0.5 punts de la nota final de l'assignatura, sempre i quanaquestes no superin el 20% del total.
En cas de circumstàncies excepcionals que no permetin l'assistència presencial a les classes, es faràn servir les plataformes digitals (TEAMS, ZOOM,..).
En el cas de les classes pràctiques i dels seminaris de casos clínics, l'assistència serà obligatòria en els mateixos termes que si fos presencial (100%) i es farà mitjançant la connexió a les diferents plataformes seguint indicacions de l'Equip docent.
Llibres
Sobotta. Atlas de anatomía humana. 23edición. Ed Panamericana.; 2019.
Cael. Anatomía Funcional. Estructura, función y palpación del aparato locomotor para terapeutas mauales. Ed. Panamericaca 2013
Patton & Thibodeau. Anatomía y fisiología.8 edición. Ed Elsevier; 2013.
A. I. Kapandji. Fisiología articular. 6 edición. Ed Panamericana; 2012.
Paoletti, Serge. Las fascias. El papel de los tejidos en la mecánica humana. 1 edición. Ed Paidotribo; 2019.
Buckup & Buckup. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular: Exploraciones, signos y síntomas. 5 edición. Ed Elsevier Masson; 2014.
Bernhard Ehmer. Fisioterapia en ortopedia y traumatologia. 2 Edición. Ed Mcgraw-hill; 2005.
Yves Xhardez.Vademecum de kinesioterapia y de reeducacion funcional. 5 edición. Ed El Ateneo; 2012.
Herbert Frisch. Método de exploración del aparato locomotor y de la postura: diagnóstico a través de la terapia manual. 1a edición. Ed Paidotribo; 2005.
C. Génot, Henri Neiger (†), A. Leroy, G. Pierron, M. Dufour, G. Péninou, J. M. Dupré. Kinesioterapia Tomo 1
Principios. Miembros inferiores. Evaluaciones. Técnicas pasivas y activas del aparato locomotor. 1 edición. Ed. Médica Panamericana; 1988.
Kendall, F. Músculos: pruebas y funciones. Postura y dolors. 5 edición. Ed Marbán; 2007.
Christy Cael. Anatomía Funcional. Estructura, función y palpación para terapeutas manuales. EdPanamericana; 2013
Esther Díaz Mohedo. Manual de Fisioterapia en Traumatología. Ed. Elsevier; 2015
J. Seco Calvo. Fisioterapia en Especialidades Clínicas. Ed. Panamericana 2016
F.M. Kaltenborn. Fisioterapia manual - Extremidad inferior. Ed McGraw-Hill 2001
Joshua A Cleland et al. Netter's orthopaedic clinical examination. Ed Elsevier
Blandine Calais-Germain. Anatomia para el movimiento. Ed. La liebre 1994
Eric Viel. Diagnóstico fisioterápico. Ed Masson
Michel Dufour. Biomecánica funcional. Ed. Elsevier 2018
Revistes científiques
- Journal of Physiotherapy (AUS): http://www.journalofphysiotherapy.com/
- Physiotherapy (CAN): http://www.physiotherapyjournal.com/
- Physicaltherapy (USA): https://academic.oup.com/ptj
- The american journal of sports medicine (USA): http://journals.sagepub.com/home/ajs
- British journal sports medicine (GRB): http://bjsm.bmj.com/
- Kinesitherapie (FRA): https://www.journals.elsevier.com/kinesitherapie-la-revue/
- Kinesitherapie scientifique (FRA): https://www.ks-mag.com/
no cal programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 202 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 203 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 204 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 201 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |