Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OT | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L’assignatura és optativa i s’imparteix a tercer curs de Grau de Fisioteràpia. Aquesta assignatura va encaminada a conèixer el món de la Pediatria des de l'enfoc de la Fisioteràpia. Tenir nocions bàsiques del desenvolupament del nen sa, per poder entendre la patologia i, aprofundir en el tractament de fisioteràpia pròpiament dit.
Els objectius de l’assignatura són:
TEMA 1: INTRODUCCIÓ A L'ASIGNATURA (Docent: Laura García)
1.1. Fonaments i conceptes bàsics de l’assignatura.
1.2. Presentació del programa.
1.3. Seminaris i treballs d’auto aprenentatge.
1.4. Tipus d’avaluació.
TEMA 2: INTRODUCCIÓ A LA FISIOTERÀPIA INFANTIL (Docent: Laura García)
2.1 Desenvolupament del nen sa.
2.2 Disfuncions, trastorns del desenvolupament o risc de patir-los (Patologies).
2.3 Repercussions en les seves habilitats funcionals (Afeccions psicomotrius, neurològiques, ortopèdiques, etc)
2.4 Prevenció i detecció precoç de les patologies infantils mitjançant els cribatges.
TEMA 3: PAPER DEL FISIOTERAPEUTA (Docent: Laura García)
3.1 Relació, implicació i actitud del fisioterapeuta envers el nen, la família i l’entorn. Pràctiques centrades en la família.
3.2 Intervenció terapèutica i importància de la relació amb la família.
3.3 Diferents àmbits de tractament. (CDIAP, EAP, Privat, EEE, hospitals)
TEMA 4: TREBALL AMB FAMILIES EN ATENCIÓ EN LA DISCAPACITAT (Docent: Laura García)
4.1 La discapacitat en una familia.
4.2 Entrevista basada en rutines.
4.3 La familia i l'importància en l'intervenció.
TEMA 5: EXPLORACIÓ DEL NOUNAT (Docent: Laura García)
5.1 Desenvolupament prenatal i post natal.
5.2 Test d’Apgar.
5.3 Reflexes arcaics, avanços en la neurociència aplicats al neurodesenvolupament i aprenentatge motriu.
5.4 To muscular.
5.5 Adquisició del control postural i equilibri.
TEMA 6: EL NOUNAT PREMATUR (Docent: Laura García)
6.1 Característiques del nadó prematur.
6.2 Causes i trastorns que es poden trobar.
6.3 Tractament de fisioteràpia a la incubadora.
TEMA 7: DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU (Docent: Laura García)
7.1 Progressió del Desenvolupament psicomotriu en les diferents etapes del nen sa.
7.2 Alteracions o disfuncions en el Desenvolupament psicomotor.
7.3 Signes d’alerta.
TEMA 8: EL JOC (Docent: Laura García)
8.1 La CIF
8.2 Elements diferenciadors del tractament amb l’adult.
8.3 El joc com a eina per portar a terme el tractament de Fisioteràpia. (El joc i les joguines, el joc funcional i diferents etapes del joc.)
TEMA 9: HISTÒRIA CLÍNICA (Docent: Laura García)
9.1 Avaluació i observació.
9.2 Exploració.
9.3 Valoracions segons l’afectació del nadó/infant.
9.4 Història clínica. Exemples.
TEMA 10: SEDESTACIÓ (Docent: Saida Garcés)
10.1 Característiques de la Sedestació
10.2 Correccions en la sedestació. Punt clau-
10.3. Valoració de la sedestació
10.4 Productes de suport
10.5 Alteracions
TEMA 11: BIPEDESTACIÓ (Docent: Saida Garcés)
11.1 Característiques de la bipedestació
11.2 Correccions en la bipedestació. Punts clau-
11.3. Valoració de la bipedestació
11.4 Productes de suport
11.5 Alteracions
TEMA 12: DESPLAÇAMENT (Docent: Saida Garcés)
12.1 Què és el desplaçament?
12.2 Formes de desplaçament. Característiques.
12.3. Patró de la marxa.
12.4 Correccions en la marxa
12.5 Valoració de la marxa
12.6 Productes de suport
TEMA 13: TORTICOLI MUSCULAR CONGÈNITA (Docent: Laura García)
13.1 Definició i classificació.
13.2 Exploració i diagnòstic diferencial.
13.3 Objectius del tractament de fisioteràpia.
13.4 Tractament de fisioteràpia conservador.
13.5 Tractament de fisioteràpia post quirúrgic.
TEMA 14: LUXACIÓ CONGÈNITA DE MALUC (Docent: Saida Garcés)
14.1 Definició, etiologia i classificació.
14.2 Valoració.
14.3 Exploració nadó normal i patològic
14.4 Tractament conservador. Ortesis.
14.5 Tractament de fisioteràpia post quirúrgic.
TEMA 15: TRANSTORNS DELS PEUS (Docent: Saida Garcés)
15.1 Definició, classificació
15.2 Peu equino var. Etiologia.
15.3 Exploració.
15.4 Tractament conservador. Fisioteràpia. Ortesis. Guixos.
15.5 Complicacions.
15.6 Tractament de fisioteràpia post quirúrgic en el lactant i nen.
TEMA 16: ALTERACIONS DE LA COLUMNA VERTEBRAL. (Docent: Saida Garcés)
16.1 Definició. Classificació
16.2 Exploració.
16.3 Escoliosiidiopàtica. Infantil. Juvenil. Adolescent.
16.4 Valoració.
16.5 Objectius del tractament de fisioteràpia.
16.6. Tractament de fisioteràpia.
TEMA 17: PARÀLISI CEREBRAL INFANTIL (Docent: Saida Garcés)
17.1 Definició. Classificació.
17.2 Alteracions del desenvolupament psicomotriu
17.3 Distribució topogràfica de la lesió.
17.4 Alteracions del to.
17.5 Alteracions ortopèdiques.
17.6 Objectius bàsics del tractament de fisioteràpia.
17.7 Tractament de fisioteràpia.
TEMA 18: TRASTORN DE L'ESPECTRE AUTISTA (TEA) (Docent: Saida Garcés)
18.1 Definició i nomenclatura.
18.2 Característiques.
18.3 Símptomes associats.
18.4 Graus de TEA.
18.5 Recursos en la comunicació.
18.6 Accessibilitat i TIC
TEMA 19: FISIOTERÀPIA EN PLURIDISCAPACITAT (Docent: Saida Garcés)
19.1 Definició de Pluridiscapacitat.
19.2 La percepció des de la pluridiscapacitat.
19.3 El moviment.
19.4 La comunicació.
19.5 Inclusió.
19.6 Baix cost.
TEMA 20: L’ALIMENTACIÓ EN INFANTS AMB GREUS AFECTACIONS EN EL DESENVOLUPAMENT (Docent: Saida Garcés)
20.1 Definició d’alimentació.
20.2 Tipus d’alimentació.
20.3 Alteracions en la deglució.
20.4 Pautes de tractament i relació amb la fisioteràpia.
20.5 Adequació de l’entorn i adaptacions.
TEMA 21: L’INFANT ONCOLÒGIC (Docent: LauraGarcía)
21.1 Història natural del càncer.
21.2 Classificació
21.3 Exploració
21.4 Tractament de fisioteràpia i altres.
TEMA 22: LA PSICOMOTRICITAT COM A EINA DE TRACTAMENT (Docent: Saida Garcés)
22.1 Què és la psicomotricitat?
22.2 Psicomotricitat terpèutica vs Psicomotricitat preventiva.
22.3 Objectius de la psicomotricitat.
TEMA 23: MALALTIES NEUROMUSCULARS (Docent: Saida Garcés)
23.1 Definició.
23.2 Característiques de les malalties neuromusculars.
23.3 Classificació.
23.4 Valoració.
23.5 Tractament de fisioteràpia
TEMA 24: PATOLOGIA RESPIRATÒRIA I TRACTAMENT DE FISIOTERÀPIA. (Docent: Laura García)
24.1 Anatomofisiología de l’aparell respiratori infantil vs l’adult.
24.2 Patologies freqüents.
24.3 Exploració i detecció d’afectacions respiratòries.
24.4 Tècniques de fisioteràpia respiratòria.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 15, 16, 17 |
TEORIA (TE) | 46 | 1,84 | 2, 3, 4, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 16 |
ESTUDI PERSONAL | 55 | 2,2 | 1, 2, 3, 9, 10, 16 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMACIÓ D'INTERÈS | 20 | 0,8 | 2, 10 |
En referència als continguts teòrics, es realitzaran de forma mixte, en format presencial i no presencial (virtual) al 50%, segons situació de la pandèmia.
Espai per posar en pràctica les diferents formes de portar a terme el tractament de fisioteràpia amb les característiques pròpies dels nens, depenent de l’edat i altres aspectes rellevants propis de la infantessa. Segons l'evolució de la pandèmia, realitzarem la totalitat de les pràctiques de forma virtual. En cas de ser possible, realitzarem presencialment l'elaboració del seient de guix.
*Temes que es posaran en pràctica:
-Estimulació del Desenvolupament Psicomotriu
-Pràctica sobre la P.C.: Elaboració d'un seient de guix
-Pràctica sobre la pluridiscapacitat: "Posar-se en la pell de la pluridiscapacitat"
-Experimentar les AVD amb discapacitat.
Els/les professors/es donaran les pautes per realitzar els treballs al iniciar l'assignatura.
Es faran en grups de 4-5 alumnes (depenent dels alumnes totals).
Els temes a treballar seran els proposats per els/les professors/es.
Els/les professors/es poden donar algun article d’interès per tal de treballar-lo o fer una lectura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i als seminaris | 15% | 0 | 0 | 8, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems de resposta alterna | 50% | 0 | 0 | 3, 9, 15, 16, 17 |
Avaluació teòrica del treball escrit | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 15, 16, 17 |
Defensa oral del treball | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 11, 15, 16, 17 |
Avaluació única:
- Hi ha una única data d'avaluació, al final de l'assignatura.
- L'examen final té un pes del 50% de la nota de l'assignatura (60 preguntes).
- Recuperació: S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
- Revisió de la qualificació final: La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l'avaluació continuada.
- Per poder superar l'assignatura, caldrà presentar un treball escrit sobre la temàtica que proposi la professora. L'alumne haurà de presentar el treball de forma oral, i es faran preguntes per tal de corroborar que l'alumne ha assolit els coneixements necessaris per superar l'assignatura. En funció del número d'alumnes que facin avaluació única, el treball serà en grup o individual. S'informarà els alumnes un cop s'iniciï l'assignatura. (Aquest treball tindrà una puntuació total del 35% + defensa oral 15%). S'entregarà i es presentarà oralment el dia de l'examen final.
- És imprescindible un mínim d'un 5 a l'examen i un 7 al treball per poder superar l'assignatura
Avaluació continuada:
La puntuació final serà el sumatori dels punts obtinguts: Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d'ítems de resposta alterna (50%), Assistència i participació activa a classe i als seminaris (15%), Avaluació teòrica del treball escrit (25%), Defensa oral del treball (10%). Serà necessari una nota final superior o igual a 5 per tal d'aprovar l'assignatura. Els alumnes que no es presentin als exàmens i/o que no realitzin el treball final, tindran un NO AVALUABLE de l’assignatura, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
L’assistència comprovada a classe i seminaris ha de ser superior o igual al 80%: l'alumne que assisteixi en un mínim del 80% a les classes, obté directament 1,5 punts/10 en la nota final.
Aquells alumnes que hi hagi un motiu justificat per faltar més del 80%, i els/les professors/es ho considerin, s’oferirà fer un treball complementari per tal de poder optar al 15% en la nota final.
- Es realitzaran 2 exàmens parcials de caràcter eliminatori de matèria; cadascun d’ells tindrà una puntuació del 25% (parcial I 25%, parcial II 25%). Cada examen parcial constarà de 30 preguntes tipus test, verdader ( V) o fals (F). Cada pregunta incorrecta resta una pregunta correcta. Les preguntes no contestades no restaran punts. El primer examen parcial es realitzarà a la meitat del semestre (primera part del temari) i el segon, un cop s’hagi finalitzat tot el temari (final de curs). Cada examen tindrà una durada de 45 minuts.
- Per aprovar l’assignatura cal aprovar els dos exàmens amb un mínim d’un 5. La resta de notes faran mitja amb els exàmens.
- Els estudiants que no aprovin el primer examen parcial, no podran optar al segon parcial, i s’hauran de presentar a un examen final on entrarà tot el temari impartit (data de l’examen segons calendaris). En cas de suspendre el segon parcial es seguirà el mateix procediment (realització d’examen final).
- En cas de suspendre algun examen parcial, l’examen final serà tipus test (V o F) i constarà de 50 preguntes. Cada pregunta incorrecta resta una pregunta correcta. Aquest, tindrà un valor del 50%. La durada d’aquest examen serà de 90 minuts.
- En cas de suspendre l’examen final, es realitzarà una prova final de recuperació que constarà de 50 preguntes, en format V o F i una durada de 90 minuts. Cada pregunta incorrecta resta una pregunta correcta (data de l’examen segons calendaris).
- Els alumnes que demanin revisió d’algun examen es realitzarà en horari convingut amb el/la professor/a.
El treball escrit s’entregarà cap a final de curs (data segons calendaris) en format paper i s’enviarà en format digital a la professora. Els treballs enviats fora de la data pactada, constaran com NO AVALUABLES.
Es penjarà un document al campus amb les indicacions necessàries per poder realitzar el treball.
A principi de l’assignatura es posaran les dates en que es realitzaran les defenses dels treballs. Es faran sempre després d’haver entregat el treball escrit.
La defensa oral tindrà una durada total de 30 minuts: 20 minuts per exposar i 10 minuts de preguntes i valoració.
És imprescindible que tots els components del grup puguin defensar el treball. La nota obtinguda serà igual per tots els components del grup.
Bibliografia específica
FAGOAGA, J. Fisioterapia pràctica en pediatría. Barcelona.Mc Graw-Hill 2005GASSIER, J. Manual del desarrollo psicomotor del niño. Barcelona: Masson, 1996
LE METAYER, M.Reeducación cerebro-motriz en el niño pequeño. Barcelona: Masson, 2001
MACIAS, L., FAGOAGA, J. Fisioterapia en pediatría. Barcelona: Ed. Médica Panamericana, 2018
SERRA GABRIEL, DIAZ PETIT, De SANDE CARRIL. Fisioterapia en Neurologia, Sistema Respiratorio, i Aparato Cardiovascular. Barcelona. Ed. Masson.2005
STAHELI L.T. Ortopedia pediàtrica. Madrid: Marban libros 2003
TACHDJIAN. Ortopedia pediatrica 4 vol. Barcelona: Interamericana, 1990
Bibliografia de consulta
BOBATH, B.; BOBATH, K. Desarrollo motor en distintos tipos de parálisis cerebrales. Buenos Aires: Panamericana, 1997
BRAZELTON, T.B. Escala para la valoración del comportamiento neonatal. Barcelona: Paidós, 1997
CRUZ, M.; BOSCH, J. Atlas de síndromes pediátricos. Barcelona: Espax, 1998
DE PABLOS, J. GONZALEZ HERRANZ, P. Apuntes de fracturas infantiles. Madrid: Hergon, 2001
GONZALEZ VIEJO, COHO RIAMBAU, SALINAS CASTRO. Escoliosis. Realidad Tridimensional. Barcelona: Masson 2001
LEVITT, S. Tratamiento de la P.C. y del retraso motor. Madrid: Panamericana, 2001
LEONHART, M. El niño ciego. Once
PONCES J. Paràlisis Cerebral infantil. Barcelona: Generalitat de Catalunya Departament de benestar Social; 1991
SOYEZ-PAPIERNIK E. Comprendre la rééducation des anomalies du développement. Paris: Masson; 2005
Recursos d’Internet
Ortopèdia en nens http://www.patient.co.uk/doctor/Orthopaedic-Problems-in-Childhood.htm
Torticoli congènita http://journals.lww.com/jcraniofacialsurgery/Fulltext/2005/03000/Treatment_of_Recalcitrant_Idiopathic_Muscular.23.aspx
http://www.pediatriceducation.org/2008/12/15/file:///C:/pubmed/12101935
http://www.pediatriceducation.org/2008/12/15/
Paràlisis cerebral http://sinu.unisinu.edu.co/investigacion/revistas_en_pdf/medicina/puntaje_de_apgar.pdf
Hop toys https://www.hoptoys.es/
Ortesis https://cascadedafo.com/
No cal programari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 202 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 201 | Català | segon quadrimestre | tarda |