Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Conèixer els principis, mètodes i aplicacions de la bioestadística i les nocions bàsiques dels mecanismes de producció de malaltia.
L'assignatura es programa a tercer curs del Grau de Medicina i es dóna a les diferents unitats docents hospitalàries.
Les assignatures d’Epidemiologia i Medicina Preventiva i Salut Pública s’imparteixen a les Unitats Docents respectivament a tercer i a cinquè curs. Ambdues assignatures constitueixen les dues parts complementaries d’una mateixa matèria, la Salut Pública. Si bé la primera emfatitza els aspectes metodològics i d’anàlisi, la segona profunditza en els determinants de la salut i les intervencions preventives i sanitàries.
L’epidemiologia és la ciència que estudia la distribució i els determinants de les malalties en la població així com avaluar l'efecte de les intervecnons clíniques i sanitàries. La finalitat del programa és comprendre els fonaments del raonament epidemiològic, saber aplicar la metodologia epidemiològica als problemes de la salut pública, de la medicina clínica i comunitària, i a la recerca, així com entendre la salut i la malaltia com el resultat de processos biològics, socials i culturals.
Els seus objectius principals són: observar, definir i quantificar els problemes de salut de la comunitat, conèixer les causes de les malalties, explicar els patrons locals de la malaltia, descriure la història natural de la malaltia, dissenyar i avaluar mesures d’actuació per reduir la càrrega dels problemes de salut, i valorar les evidències (etiològiques, preventives i terapèutiques) dels problemes de salut.
Els objectius d’aquesta assignatura es centren en l’adquisició de competències i habilitats sobre les mesures i els dissenys epidemiològics, i en l’aprenentatge del raonament científic i epidemiològic (mitjançant exercicis de lectura crítica d’articles científics, i el plantejament i la resolució de problemes clínics, de recerca i de salut pública).
CLASSE (TE) |
TEMA |
C1 |
Introducció a l’Epidemiologia. Epidemiologia clínica |
C2 |
Mesures de freqüència |
C3 |
Mesures d’efecte. |
C4 |
Mesures d’impacte |
C5 |
Mesura de la supervivència |
C6 |
Dissenys epidemiològics. La causalitat |
C7 |
Dissenys descriptius i dissenys observacionals |
C8 |
Estudis d’intervenció. Principisètics de la investigació mèdica. |
C9 |
Gradació de l’evidència. Revisions de l’evidència i metanàlisi |
C10 |
Epidemiologia de les malalties transmissibles |
C11 |
Epidemiologia de les malalties cròniques |
C12 |
Les proves diagnòstiques |
SEMINARI (1 h) (PA) |
TEMA |
S1 |
Grans fites de l’Epidemiologia. |
S2 |
Mesures de freqüència |
S3 |
Mesures d’efecte |
S4 |
Mesures impacte. Relacions dosi-resposta. Estratificació |
S5 |
Plantejament d’estudis descriptius i observacionals (un estudi descriptiu; un estudi de casos i controls; un estudi de cohorts) |
S6 |
Plantejament d’estudis d’intervenció (un assaig clínic per avaluar l’eficàcia d’un medicament; un assaig comunitari per avaluar l’eficàcia d’un vacuna) |
S7 |
Validesa. Errors aleatoris. Biaixos. Anàlisi de dades d’un estudi |
S8 |
Lectura critica de un articulo científic |
SCC (1h) |
TEMA |
ACTIVITAT |
E1 |
Les proves diagnòstiques |
Casos a resoldre |
E2 |
Estimació del’efecte d’un factor (estudis descriptius i observacionals) |
Casos pràctics |
E3 |
Estimació de l’eficàcia d’una intervenció (estudis d’intervenció) |
Casos pràctics |
E4 |
Revisions sistemàtiques i metaanàlisi |
Casos pràctics |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 8 | 0,32 | 4, 13, 16, 17, 20, 21 |
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 4 | 0,16 | 2, 4, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21 |
TEORIA (TE) | 12 | 0,48 | 2, 4, 9, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 38 | 1,52 | 2, 4, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 21 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 9 | 0,36 | 4, 9, 22 |
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l’assignatura, d’acord amb el pla d’estudis vigent. L’organització final de l’assignatura pel que fa al número i mida de grups, distribució en el calendari i dates d’exàmens, criteris específics d’avaluació i revisió d’exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries, que ho explicitaran a través de les seves pàgines WEB i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsable de l’assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l’assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament responsable:
Responsable de Facultat: Xavier Bonfill Cosp
Responsables UDH:
UD Vall d’Hebron: Susana Otero (sotero@vhebron.net)
UD Germans Trias i Pujol: Irma Casas (icasas.germanstrias@gencat.cat)
UD Sant Pau: Xavier Bonfill (xbonfill@santpau.cat)
UD Parc Taulí: Gemma Navarro (Gnavarro@tauli.cat)
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a classes i seminaris | 10 % | 1 | 0,04 | 2, 4, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21, 22 |
Pràctica: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives. | 45 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 15, 16, 17, 18, 22 |
Teoria: Avaluacions escrites mitjançant proves objectives. | 45 % | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 22, 23 |
Avaluació continuada Epidemiologia
Consta de dues proves objectives:
Avaluació dels coneixements pràctics, mitjançant la resolució d’exercicis i problemes. Consta de 25-30 preguntes de tipus test amb 5 respostes possibles i una de certa. Cada pregunta encertada val 1 punt i les respostes equivocades resten 0,25 punts. Representa entre el 40-45% de la qualificació total. Cada examen parcial es puntua de forma diferenciada. Els alumnes que suspenguin han de presentar-se a l’examen de síntesi.
Avaluació dels coneixements teòrics. Consta de 35-50 preguntes de tipus test amb 5 respostes possibles i una de certa. Cada pregunta encertada val 1 punt i les respostes equivocades resten 0,25 punts. Representa el 40-45% de la qualificació total. Cada examen parcial es puntua de forma diferenciada. Els alumnes que suspenguin han de presentar-se a l’examen de síntesi
Es farà una avaluació continuada dels coneixements pràctics i de la participació de l'alumne en els seminaris i pràctiques. Aquesta avaluació podrà ser escrita o oral, a partir de preguntes o presentacions fetes durant els seminaris, o al final dels mateixos. Aquesta avaluació es valorarà entre 0 i 10. Aquesta qualificació val un 10-15% de la nota final de Epidemiologia
Qualificació final: Suma ponderada del resultats obtinguts en l’examen pràctic d’exercicis i problemes en el de coneixements teòrics i avaluació continuada seminaris i pràctiques.
Nota numèrica amb un decimal, de 0 a 10. Qualificació qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, MH.
Sistema de revisió d’exàmens.La revisió dels exàmens es farà de forma individual amb els alumnes interessats, prèvia sol·licitud per escrit en els terminis establerts.
Examen de recuperació: poden presentar-se tant els alumnes que hagin obtingut la qualificació final de suspès, els que hagin suspès algun parcial, com els que desitgin millora la nota; en aquest darrer cas la nota de l’examen de recuperació serà la que prevaldrà. La metodologia de l’examen podrà ser diferent de l’emprada en les avaluacions prèvies.
Avaluació única
En fará una única prova per l'avaluació dels coneixemtes pràctics i teórics (resolució d’exercicis i problemes). Consta de 50-60 preguntes de tipus test amb 5 respostes possibles i una de certa. Els alumnes que suspenguin han de presentar-se a l’examen de síntesi.
El sistema de revisió d'exàmens i l'examen de recuperació serà com el de l'avaluació continuada
Argimon JM, Jiménez J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 5ª ed. Barcelona: Elsevier, 2019
Fletcher RH, Fletcher SW, Fletcher GS. Epidemiología clínica. Lippincott Williams and Wilkins. Wolters Kluwer Health, 2016. ISBN 9788416353910
Gordis L. Epidemiología, 6ª ed. Madrid: Harcourt, 2019.
Hernández-Aguado I., Lumbreras Lacarra B. Manual de Epidemiología y Salud Pública para Grados en Ciencias de la Salud. 3ª ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2018.
Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth ed. New York: Oxford University Press, 2016.
BIBLIOGRAFIA DE CONSULTA
Straus SE, Richardson WS, Glasziou P, Haynes BR. Medicina basada en la evidencia. Cómo practicar y enseñar la MBE. 5ª ed. Madrid: Elsevier,
Greenberg RS, Daniels SR, Flanders WD, Eley JW, Boring JR. Medical Epidemiology. 4ª ed. New York: Lange Medical Books/McGraw-Hill, 2005.
Rothman KJ. Epidemiology: An introduction. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2012.
Rothman KJ, Greenland S, Lash TL. Modern Epidemiology. 4ª ed. Philadelphia: Lipincott,2012
RECURSOS D’INTERNET
No se utiliza
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.