Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements esencials dels processos psicològics bàsics. Comprensió de l'anglès.
L’assignatura Drogues i Conductes Addictives s’imparteix a segon curs del Grau de Medicina.
L’objectiu general de l’assignatura és garantir que l’alumnat conegui la dinàmica de la conducta addictiva des d'una perspectiva psico- y neurobiològica.
L’assignatura ofereix una visió actual sobre els diversos mecanismes neurobiològics i psicològics implicats en l’inici i el manteniment de la conducta addictiva, fent especial èmfasi en les troballes científiques més destacades des de perspectives bàsiques i aplicades. S’introduiran conceptes bàsics per entendre les addiccions: tolerància, dependència, tolerància i dependència creuades, impulsivitat, compulsivitat, sensibilització, sensibilització creuada, síndrome d’abstinència, entre d’altres.
S’explicaran els mecanismes neurobiològics i psicològics subjacents a les drogodependències així com les propietats de les diferents substàncies considerades com a addictives i de conductes classificades com a addiccions comportamentals. Es farà menció als diagnòstics, tractaments i utilitats terapèutiques més comuns de cadascuna de les diverses famílies de drogues o tipus d'addiccions.
CONTINGUTS de TEORIA
Tema 1. Conceptes bàsics sobre addiccions
Tema 2. Mecanismes explicatius del consum de drogues
Tema 3. Models animals del consum de drogues i d'addiccions
Tema 4. Addiccions conductuals
Tema 5. Cafeïna i altres xantines
Tema 6. Nicotina i tabaquisme
Tema 7. Cannabinoïds
Tema 8. Alcohol i alcoholisme
(+ XERRADA/DEBAT "ALCOHÒLICS ANÒNIMS"; Seminari)
Tema 9. Cocaïna i amfetamina
Tema 10. Drogues de disseny
Tema 11. Heroïna i altres opiacis
Tema 12. Avaluació, diagnòstic i tractament de la conducta addictiva
(+ PRÀCTICA AULA: PRESENTACIONS DE CASOS SOBRE "AVALUACIÓ, DIAGNÒSTIC I TRACTAMENT DE LES ADDICCIONS")
CONTINGUTS PRÀCTICS I TUTORITZATS
1. Activitats PRÀCTIQUES (d'Aula):
- XERRADA/DEBAT "ALCOHÒLICS ANÒNIMS"
- PRESENTACIONS DE CASOS, TREBALLATS en GRUP, SOBRE "AVALUACIÓ, DIAGNÒSTIC I TRACTAMENT DE LES ADDICCIONS"
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 2 | 0,08 | 4, 5, 7 |
TEORIA (TE) | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
ACTIVITAT TUTORITZADA (TUTORIA) | 2 | 0,08 | 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 43 | 1,72 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
L’assignatura consta de les següents activitats formatives:
- Classes teòriques: Es realitzaran diverses sessions prèviament programades on s’impartiran els temes de l’1 a l’12.
- Seminaris especialitzats: Hi haurà 1 Seminari/debat sobre "Alcohòlics Anònims".
- Pràctiques d’aula PAUL): Es realitzarà 1 pràctica d’aula, sobre "Avaluació, diagnòstic i tractament de la conducta addictiva". on els estudiants treballaran casos clínics.
- Tutories: Es facilitaran diversos recursos d’autoaprenentatge a través del Campus Virtual.
Tota la informació referent a l’assignatura, com ara la normativa general del curs, calendari de classes i de pràctiques, mecànica de revisió d’exàmens, avisos i notes, es trobarà al Campus Virtual que serà el mitjà de comunicació oficial amb els/les alumnes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i seminaris | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectivesítems delecció múltiple | 80% | 3 | 0,12 | 4, 5, 6, 7, 8 |
Requisits per superar l’assignatura
Avaluació parcial eliminatòria
Hi haurà dos exàmens parcials eliminatoris. El primer parcial inclourà preguntes dels temes de la primera meitat del temari (aproximadament). El segon parcial inclourà preguntes de la segona meitat del temari i dels seminaris/pràctiques d’aula. Els alumnes que hi participin i que superin els exàmens (un o tots dos) amb una nota de 5.0 o superior, hauran superat la part o parts de l’assignatura corresponents.
L'assistència, l'entrega dels treballs, de preguntes o avaluacions dels seminaris/pràctiques d'aula no són obligatorias per aprovar l'assignatura.
Les preguntes d'elecció múltiple tindran cinc alternatives, es descomptaran els encerts a l'atzar (encerts – ¼ dels errors) i es transformarà decimalment la nota. La correcció de les proves serà sotmesa a tots els requisits psicomètrics.
Si les dues notes parcials són iguals o superiors a 5.0, es calcularà la nota final fent el promig de les dues notes parcials. Si una o dues notes parcials són inferiors 5 l’assignatura no queda superada i cal presentar-se a la següent convocatòria (examen de recuperació o repesca).
Examen de repesca (o recuperació)
Aquesta prova tindrà el mateix format que els exàmens parcials eliminatoris anteriors sempre que hi hagin al menys 10 alumnes que hagin de recuperar algun parcial. Hi haurà un examen que correspondrà a la primera part de l’assignatura (primer parcial) i un altre que correspondrà a la segona part (segon parcial). Els alumnes hauran de fer un parcial o tots dos (per separat) en funció de la matèria que hagi quedat superada (nota de 5.0 o superior) en els exàmens parcials.
Si hi ha menys de 10 alumnes amb algun examen parcial pendent llavors l'examen de recuperació de cada parcial serà en format de 10 preguntes curtes (a desenvolupar en 8 línies o menys).
No avaluats
Els estudiants que NO es presentin als 2 examens parcials (o al de REPESCA/SÍNTESI) seran considerats com NO AVALUATS, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.
Echeburúa, E. (1999). ¿Adicciones… sin drogas? Las nuevas adicciones: Juego, Sexo, Comida, Compras, Trabajo, Internet… Bilbao: Descleé de Brouver.
Feldman, R. S., Meyer, J. S. i Quenzer, L. F. (1997). Principles of neuropsychopharmacology. Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, Inc.
Fernández-Teruel, A. (2008). Farmacología de la conducta. De los psicofármacos a las terapias psicológicas. Bellaterra, Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB.
Díaz-Morán S. and FERNANDEZ-TERUEL A. (2013) Integration and interactions among pharmacological and psychological treatments of addictions: a review (Integración e interacciones entre los tratamientos farmacológicos y psicológicos de las adicciones: una revisión). Annals of Psychology-Anales de Psicología, 29 (1): 54-65
Goldstein, A. (2003). Adicción: de la biología a la política de drogas. Barcelona: Ars Medica.
Graña, J. L. (1994). Conductas adictivas: teoría, evaluación y tratamiento. Madrid: Debate.
George Koob, Michael Arends, Michel Le Moal (2014) Drugs, Addiction, and the Brain. Elsevier
Lorenzo, P., Ladera, J.M., Leza, J.C. i Lizasoain, I. (2009). Drogodependencias: Farmacología. Patología. Psicología. Legislación. Madrid: Médica Panamericana
Snyder, S.H. (1996). Drugs and the brain. New York: Scientific American Library.
Stahl S. (2012) Stahl's Illustrated Substance Use and Impulsve Disorders. Cambridge: Cambridge University Press
Enllaços d’interès
No cal programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |