Logo UAB

Gestió de Projectes

Codi: 102760 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502441 Enginyeria Informàtica OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Tallò Sendra
Correu electrònic:
marc.tallo@uab.cat

Equip docent

Marta Prim Sabria
Ramon Grau Sala
Sergi Carreras Sala
Ian Blanes Garcia

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els definits al règim de permanència de la UAB, dins l'apartat de progressió de matrícula. Al tractar-se d'una assignatura de quart curs cal haver superat com a mínim totes les assignatures de primer curs i un nombre total de 120 crèdits dels tres primers cursos.


Objectius

  • Conèixer i practicar:
    • Tècniques específiques (Teoria / Simulacions a classe)‏: Planificació, Estimació, Gestió RRHH, Comunicació
    • Mètodes de Gestió
    • Eines (Pràctiques de laboratori)‏
  • Poder decidir quins mètodes i tècniques utilitzar en cada situació.
  • D’altra banda, a la part de pràctiques, es pretén que part dels conceptes presentats estiguin relacionats amb el desenvolupament del Treball Final de Grau.

Competències

  • Capacitat per concebre, redactar, organitzar, planificar, desenvolupar i signar projectes en l'àmbit de l'enginyeria informàtica que tinguin per objecte la concepció, el desenvolupament o l'explotació de sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
  • Capacitat per dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions i sistemes informàtics, assegurant-ne la fiabilitat, la seguretat i la qualitat, d'acord amb els principis ètics i la legislació i la normativa vigents.
  • Capacitat per elaborar el full de condicions tècniques d'una instal·lació informàtica que compleixi els estàndards i normatives vigents.
  • Comunicació.
  • Coneixements per a la realització de mesures, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, planificació de tasques i altres treballs anàlegs d'informàtica.
  • Conèixer i aplicar elements bàsics d'economia, de gestió de recursos humans, d'organització i de planificació de projectes, així com la legislació, la regulació i la normalització en l'àmbit dels projectes informàtics.
  • Dirigir les activitats pròpies dels projectes de l'àmbit de la informàtica.
  • Planificar, concebre, desplegar i dirigir projectes, serveis i sistemes informàtics en tots els àmbits, liderar-ne la posada en marxa i la millora contínua i valorar-ne l'impacte econòmic i social.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a entorns multidisciplinaris i internacionals.
  2. Analitzar i explicar els riscos eventuals per a la seguretat, la salut i la higiene del projecte, indicant les mesures establertes amb la finalitat d'evitar-los o minimitzar-los.
  3. Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
  4. Avaluar i explicar, si és necessari, l'impacte del projecte en la prevenció i la solució de problemes mediambientals i energètics.
  5. Comunicar eficientment, oralment o per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  6. Conèixer i comprendre els conceptes bàsics de la concepció, planificació, realització i direcció de projectes informàtics.
  7. Conèixer i comprendre la metodologia de planificació de projectes (identificació d'objectius, identificació de tasques, estudi de viabilitat tècnica i econòmica, pla de treball, etc).
  8. Conèixer i comprendre les metodologies de direcció de projectes.
  9. Conèixer i comprendre les metodologies de planificació i direcció de projectes que tinguin com a objectiu la realització d'aplicacions i sistemes informàtics.
  10. Conèixer i comprendre les metodologies implicades en l'avaluació d'aplicacions i sistemes informàtics.
  11. Conèixer i comprendre les tècniques d'avaluació de costos, pressupostos, gestió de recursos humans, organització de temps i recursos, necessàries per a la correcta planificació i desenvolupament d'un projecte.
  12. Conèixer i comprendre les tècniques que cal aplicar en l'avaluació, taxació, peritatge i elaboració d'estudis i informes d'aplicacions i sistemes informàtics.
  13. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
  14. Identificar els eventuals conflictes ètics que es poden derivar del projecte i, en cas d'existir, informar dels riscos associats.
  15. Identificar els paràmetres rellevants a mesurar per a avaluar i planificar tasques informàtiques.
  16. Identificar les normatives i disposicions legals aplicables a un projecte.
  17. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  18. Redactar el full de condicions tècniques d'un projecte informàtic.
  19. Treballar cooperativament.

Continguts

  • Tema 1. Introducció Gestió de Projectes
  • Tema 2. Gestió dels Recursos Humans i de Gènere
  • Tema 3. Cicle de Vida del Projecte
  • Tema 4. Selecció de Projectes
  • Tema 5. Gestió del Temps
  • Tema 6. Gestió dels Costos i Sostenibilitat
  • Tema 7. Gestió de les Comunicacions
  • Tema 8. Gestió d’Abast del Projecte
  • Tema 9. Gestió de la Integració
  • Tema 10. Gestió dels Riscos
  • Tema 11. Gestió de Qualitat
  • Tema 12. La figura del Project Manager

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions de pràctiques 26 1,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19
Sessions de teoria 24 0,96 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18
Tipus: Supervisades      
Preparació d'activitats 22 0,88 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Tipus: Autònomes      
Estudi pels exàmens, pràctica de problemes, preparació de pràctiques, ampliació de temes amb la bibliografia 76 3,04 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Format del Curs

  • Lliçons: Temes teòrics.
    • Autopreparació
    • Autocontrol
    • Consultes / Debats
  • Tècniques: Desenvolupament d'habilitats.
    • Introducció
    • Repàs de conceptes
    • Simulació
    • Rols
  • Pràctiques:
    • Presentació d'eines de gestió i planificació de projectes.
    • Presentacions a classe.
    • Treballs en equip i exercicis a treballar de forma autònoma i per acabar de resoldre i discutir en les sessions de laboratori.

Propòsit de les activitats

  • Teoria: Visió general completa.
  • Tècniques: Practicar les principals tècniques necessàries i millorar les habilitats.
  • Pràctiques:
    • Dominar eines de gestió i de planificació de projectes.
    • Conèixer i practicar els principals aspectes de la gestió d'un projecte.
    • Facilitar les tasques que els estudiants hauran de fer quan desenvolupin el seu Treball Final de Grau.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis cooperatius 7,5% 0 0 3, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 17, 19
Exercicis de tècniques 5% 0 0 1, 3, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 17, 19
Exàmens de teoria 37,5% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Pràctiques 50% 0 0 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 18, 19

Càlcul de la nota final:

- Teoria (mínim 5 de 10), que correspon al 50% de la nota base final.

La nota de teoria serà la mitjana ponderada de les parts avaluades.

Exàmens d’avaluació del coneixement teòric i tècniques de l’assignatura (75%):

  • 50% - 1er EXAMEN (Octubre): Estudi de Viabilitat del Projecte
  • 50% - 2on EXAMEN (Gener, data prevista pel centre): Implementació i seguiment del Projecte
  • En cas de suspendre una de les parts amb menys de 4, o voler pujar nota: 100% Examen Recuperació (data prevista pel centre). Caldrà fer un examen de les dues parts, independentment de si heu suspès un dels parcials o tots dos.

    NOTA MÍNIMA DELS PARCIALS PER FER MITJANA: 4

Exercicis de tècniques (10%): Exercicis proposats a classe, que s’hauran d’entregar el dia indicat pel professor. Els exercicis no són obligatoris, però sí molt recomanables i necessaris per optar a matrícula d'honor. No es poden recuperar.

Exercicis cooperatius (15%): Exercicis a classe, que s’hauran d’entregar el dia indicat pel professor. Els exercicis no són obligatoris, però sí molt recomanables i necessaris per optar a matrícula d'honor. No es poden recuperar.

Assistència a conferències 0,2 punts a sumar a la nota final de teoria per assistència a cada una de les conferències o activitats proposades.

- Pràctiques (mínim 5 de 10), que correspon al 50% de la nota base final.

  • L'assistència a totes les sessions de pràctiques és obligatòria.
  • Pràctiques en laboratori tancat que requereixen de preparació i treball previ per part dels estudiants.
  • La nota final de pràctiques serà la mitjana ponderada de les diferents pràctiques. Cal lliurar-les totes per poder aprovar l'assignatura.
  • Les pràctiques no es poden recuperar.
  • Si les pràctiques s'han aprovat en un curs anterior no caldrà repetir-les.

Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests possibles canvis ja que aquesta és la plataforma d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.

Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

Matrícula d'honor: La matrícula d'honor es pot aconseguir amb una nota mitjana superior o igual a 9,0 i tenir aprovats tots els exercicis fets a les classes de teoria. Degut a que hi ha un nombre limitat de matrícules d'honor que es poden donar per grup, s’atorgaran perordre de nota de major a menor. No opten a matrícula d'honor els estudiants que hagin de fer recuperació. En cas d’empat entre varis alumnes es pot demanar un treball addicional.

Avaluació única: Aquesta assignatura NO preveu el sistema d’avaluació única.

AVÍS:

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0), i es considerarà no lliurada als efectes de poder aprovar les pràctiques. Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:

-  La còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació.
-  Deixar copiar.
-  Presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup.
-  Presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que  siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant.
-  Tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teòric-pràctiques individuals (exàmens).

En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "no avaluable" als estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).


Bibliografia

Bibliografia de referència:

  • Eduardo Caamaño, PMP . Project Management Práctico, Editorial Círculo Rojo, Docencia . Biblioteca UAB

    https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1gfv7p7/alma991006884749706709

  • Project management for business and technology : principles and practice / John M. Nicholas / Nicholas, John M. / 2001 . Biblioteca UAB

    https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1gfv7p7/alma991009159639706709

Bibliografia bàsica:

  • The standard for project management and a guide to the project management body of knowledge (PMBOK guide) . PMBOK guide . Project Management Institute, entitat editora . 2021 . Biblioteca UAB
  • Project management Robert J. Collins, editor . Collins, Robert J., 1950-2011 . Biblioteca UAB
  • Project management / Gary R. Heerkens . Heerkens, Gary, author. 2002 . Biblioteca UAB
  • Guía de los Fundamentos de la Dirección de Proyectos (cuarta edición). (Guía del PMBOK) Norma Nacional Americana ANSI / PMI. 2009.
  • Scrum Guide. http://www.scrumguides.org/
  • Scrum y XP desde las trincheras. http://www.proyectalis.com/wp-content/uploads/2008/02/scrum-y-xp-desde-las-trincheras.pdf.
  • William R. Duncan (Director of Standards), A Guide to the Project Management Body of Knowledge, PMI Standards Committee, Project Management Institute. 1996.
  • Robert J. Muller,  Productive Objects, an Applied Software Project Management Framework, Morgan Kaufmann Publishers, Inc. 1998.
  • Project & Program Risk Management, A guide to managing project risks & opportunities. R. Max Wideman, editor, 1992.
  • Philip Metzger & John Boddie, Managing a Programming Project, Prentice Hall, 1996.

Bibliografia complementària:

  • Software Measurement Guidebook (Revision 1), Software Engineering Laboratory Series. 1995.
  • Thomas C. Belanger, The Complete Planning Guide for Microsoft Project, Butterworth-Heinemann, 1996.
  • Javier Garcia Cabañes, Técnicas de Investigación Operativa, Paraninfo, 1990.
  • Roger S. Pressman,  Software Engineering, a Practitioner's Approach, McGRAW-HILL (terceraedició), 1993.
  • Roger S. Pressman, Ingeniería del Software, un Enfoque Práctico, McGRAW-HILL (segona edició), 1989.
  • Richard Fairley, Ingeniería de Software, McGRAW-HILL.
  • Ian Sommerville, Ingeniería de Software, Addison-Wesley.
  • Christian W. Dawson, Projects in Computing and Information Systems, a Student's Guide, Addison-Wesley (segona edició), 2009.

Adreces URL recomanades:

  • Gestió de Projectes: https://thedigitalprojectmanager.com/es/libros-gestion-proyectos-20-mejores-libros-para-gerentes-proyectos/
  • Project Management Institute: https://www.pmi.org/
  • Guide to the Project Management Body of Knowledge: https://www.pmi.org/store
  • Software Measurement Guidebook de la NASA.

Programari

SUITE MICROSOFT OFFICE:

Word, Excel, PowerPoint i Project.

https://www.microsoft.com/es-gq/store/collections/officesuites

CANVAN:

Planning de projectes.

https://www.canva.com/es_es/educacion/estudiantes/

TRELLO:

Trello és un programari d'administració de projectes amb interfície web i amb client per iOS i Android per organitzar projectes.

https://trello.com/

MONDAY PROJECT MANAGEMENT:

Programari de gestió de projectes, des de projectes simples fins a complexos, amb monday.com.

https://monday.com/


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 411 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 412 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 413 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 414 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 415 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 416 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 417 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 418 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 419 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 410 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 415 Català primer quadrimestre matí-mixt