Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Capacitats prèvies
Coneixements
L’estudiant aprendrà els serveis que a nivell de descripció funcional proporciona el Sistema Operatiu i també les polítiques de gestió aplicades als mòduls bàsics que el configuren. Els conceptes involucrats fan referència a: el model de procès lleuger respecte al procés, la comunicació i sincronització dels processos i threads, la planificació de la CPU, el servidor d’arxius i el gestor de memòria.
1.- Presentació de l’assignatura
Descripció de continguts i metodologia de l’assignatura.
2. Introducció al Sistema Operatiu
Definició, funcions, visió d'usuari, kernel del Sistema Operatiu, virtualització
3. Gestió de Processos
Processos. Threads. Crides al sistema associades. Contenidors.
4. Concurrència
Secció Crítica. Productor/Consumidor. Mecanismes de comunicació i sincronització.
5. Planificació de CPU
Planificació de recursos. Nivells i polítiques de planificació. Planificació multiprocessador
6. Gestió de Memòria
Models mono/multiprogramació. Sistemes MFT, MVT, paginació. Memòria Virtual. Models Working Set i PFF
7. El Sistema de Fitxers
El Sistema d'arxius. Les visions física i lògica del mòdul. Procés de traducció d'adreces. Tècniques d'acceleració. Fiabilitat
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 10,5 | 0,42 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10 |
Classes teòriques | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Sessions de Laboratori | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Autònoma | 100 | 4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Teoria: La part de teoria de l'assignatura es realitzarà en forma de classe magistral en les hores reservades a l'horari de l'assignatura i publicat per la titulació. El contingut de cadascuna de les classes és detallat al full de planificació de l'assignatura (cronograma) que es publicarà el primer dia de classe al Campus Virtual. Durant les classes esperem que els estudiants responguin les preguntes i reptes que aniran apareixent durant les explicacions de la matèria.
Problemes: Les hores dedicades a classe de problemes s’indiquen, cada curs, a l’horari de la titulació. Els grups de problemes es conformen en base a una divisió realitzada per la Coordinació de la Titulació. El primer dia de classe de cada tema es proporcionarà una llista de problemes corresponents a diversos temes pràctics a resoldre. A les classes s'implementaran metodologies de treball per resoldre problemes en grup. També es revisaran els conceptes més rellevants en un context més pràctic amb diversos exemples.
Pràctiques: Les pràctiques es faran en sessions distribuïdes durant el curs segons l’horari corresponent publicat al Campus Virtual. Els estudiants s'hauran de registrar en un horari de pràctiques disponibles al mateix CV per assistir als seus laboratoris. Els grups de pràctiques han de ser de dues persones. L'assistència a les sessions de pràctiques és obligatòria. El treball consisteix en cinc o sis sessions de laboratori de dues hores durant les quals s'hauran d'implementar una sèrie de sistemes i programes. Els estudiants hauran de lliurar al CV un informe final on es descriu el treball realitzat a les sessions de cada pràctica.
Durant aquestes sessions de teoria, problemes i pràctiques no es poden fer fotografies ni gravacions de cap mena sense el consentiment del professor.
La plataforma per a la comunicació entre estudiants i professors serà el Campus Virtual - plataforma Moodle de la UAB.
Els resultats de les avaluacions parcials i els lliuraments de treballs es publicaran al Campus Virtual. Aquests resultats poden patir canvis de programació per diferents motius d'adaptació a diverses incidències. Sempre s’utilitzarà l'espai de l'assignatura al CV per a les comunicacions entre professors i estudiants. Qualsevol consulta particular ha de fer servir el correu institucional tan de l'estudiant com del professor/a.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
2 controls de teoria | 50% | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 6, 7, 8 |
Entrega de problemes | 15% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Laboratori | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 10 |
a) Procés i activitats d'avaluació programades
L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents:
Teoria: 50% de la nota final; consta de dues proves intermèdies (o controls) on cada prova té un pes del 25% sobre la nota final.
Problemes: 15% de la nota final.
Pràctiques: 35% de la nota final; 17% treball realitzat a les sessions i 18% examen de pràctiques.
És imprescindible una nota mínima de 5 a les parts de Teoria i Pràctiques i que l’avaluació total superi els 5 punts per aprovar l'assignatura. En cas de no superar l'assignatura, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4,5 i la mitjana ponderada de les notes.
La forma com s’avaluarà cadascuna de les diferents parts de que consta l'assignatura (Teoria, Problemes i Practiques) es detalla a continuació:
Teoria:
L’avaluació de la part de teoria es farà amb dues proves intermèdies (o controls). El dia que es realitzarà cadascuna d'aquestes proves, així com el seu contingut estarà indicat en els fulls de planificació de l'assignatura. La nota de teoria s’obtindrà de la mitjana de les dues proves de teoria. El dia de la segona prova NO es podrà recuperar la primera prova.
Problemes:
Al cronograma de l'assignatura es definiran unes sessions específiques on caldrà realitzar una entrega prèvia a la sessió de problemes mitjançant el campus virtual. Aquests exercicis es lliuraran i seran autoavaluats de forma individual inicialment i, en algun cas, revisades per el/la professor/a de problemes en un segona fase. L'entrega dels problemes i la seva autoavaluació és obligatòria per tots els estudiants i la nota final de problemes s'obtindrà de calcular la mitjanade sumar les notes de totes les entregues realitzades i autoavaluades dividit pel número total de sessions d'entrega planificades. Les entregues de problemes no són recuperables.
Pràctiques:
Per apuntar-se als torns de practiques s’utilitzarà l’aplicació corresponent al Campus Virtual. La data d’activació dels grups de practiques per poder-se inscriure de forma efectiva es farà publica mitjançant una notícia a l'espai de l'assignatura al CV. Fins aquell moment únicament es podran consultar els horaris i dies de les sessions dels diferents grups. L’assistència i puntualitat a totes les sessions de practiques és obligatòria per a tots els membres del grup.
Per aprovar les practiques és obligatori HAVER ASSISTIT A TOTES LES SESSIONS DE PRÀCTIQUES, el seu correcte funcionament, la verificació per part del professor responsable, respondre les preguntes del professor de manera individual i la presentació, en els terminis establerts, d'una memòria escrita, detallant:
Objectiu de la pràctica.
Descripció i plantejament de la pregunta o programa (disseny de la proposta i justificació amb organigrama o pseudo-codi).
Explicacions a les qüestions realitzades a les sessions detallant el per què de la resposta
Descripció dels procediments utilitzats a nivell funcional.
Descripció dels problemes sorgits durant la realització de la pràctica i les solucions trobades. Conclusions extretes de la realització de la pràctica.
Codi font de la practica.
Procediments de compilació amb la descripció de les opcions que li permetin al professor obtenir l'executable a partir del codi font.
Els/les professors/es de pràctiques realitzaran una avaluació individualde cada estudiant on es tindran en compte diferents aspectes com l'actitud a les sessions, el nivell tècnic del treball realitzat, la participació a les sessions de laboratori, les respostes a les qüestions plantejades i les explicacions i comentaris realitzats als informes.
Es planificarà una prova escrita individual que servirà per avaluar el treball realitzat al laboratori. Aquesta prova es valorarà com el 50% de la nota de pràctiques. Les entregues de pràctiques no són recuperables.
Les pràctiques aprovades al curs anterior es convalidaran sempre que es demani al professor de teoria de l'assignatura durant la primera setmana del curs.
b) Programació d'activitats d'avaluació
La planificació de les activitats d’avaluació es donarà el primer dia de l'assignatura i es farà pública al Campus Virtual i a la web de l'Escola d'Enginyeria, a l'apartat d’exàmens. Aquestes dates poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s’informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s’entén que és el mecanisme habitual d'intercanvi d’informació entre professor i estudiants.
c) Procés de Recuperació:
Aquells estudiants que, tot i fer avaluació continuada, no hagin assolit el mínim necessari per superar l'assignatura, tindran opció a un examen de revaluació de la part de Teoria. És necessari tenir una nota mínima de 3.0 de cadascun dels controls de teoria per poder presentar-se a la revaluació.
Pel que fa a la Teoria, l’examen constarà de dues parts diferents corresponents als dos controls realitzats durant el curs. L'estudiant s'haurà d'examinar sempre de les parts qualificades anteriorment ambuna nota inferior a 5,0 i podrà examinar-se de les altres parts voluntàriament. La nota que es tindrà en compte per a obtenir la nota final de Teoria serà la del darrer examen realitzat. És necessari obtenir una nota mínima de 5,0 final de la revaluació per aprovar la teoria i poder fer la mitjana ponderada amb les altres notes de l'assignatura.
Els treballs entregats a les sessions de problemes i pràctiques de laboratori, atesa la seva naturalesa d'avaluació contínua, no es poden recuperar.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un espai físic o virtual, data i hora de revisió on els estudiants podran revisar l'activitat amb el professor. Si els estudiants no es presenten a aquesta revisió planificada, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
e) Qualificacions
Matrícula d'Honor: Un estudiant podrà obtenir la qualificació de Matrícula d'Honor sempre i quan la nota final de l'assignatura sigui 9 o superior i tenint en compte el percentatge màxim de Matrícules d'Honor que es poden atorgar segons la normativa de la UAB.
Atès que la metodologia d'avaluació és continuada, el fet que es faci qualsevol lliurament d'alguna evidència avaluable (exercici de problemes, control, pràctiques...) s'interpreta com a voluntat expressa de presentar-se a l'assignatura i per tant de ser avaluat amb una nota diferent de No Avaluable (NA). Una qualificació de NA només es pot obtenir en no lliurar cap evidència avaluable en tot el curs.
Cal remarcar també, que en tots els àmbits, però en especial l'universitari, per a tots els exercicis, la correcta expressió formal oral o escrita és una peça essencial. Per tant aquesta formarà part de l'avaluaciói es penalitzarà, fins a un màxim del 20% per a cada document avaluable, qüestions tals com les faltes d'ortografia i altres incorreccions en l'expressió.
f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que es considerin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació. Deixar copiar.
Presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup (aplicat a tots els membres, no solament als que no han treballat).
Presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant.
Utilitzar dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, bolígrafs amb càmera, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació individuals.
Parlar amb companys durant les proves d'avaluació de teoria o pràctica individuals (exàmens) utilitzant qualsevol mitjà virtual.
Copiar o intentar copiar d'altres alumnes durant les proves d'avaluació teòrica i pràctica (exàmens).
Usar o intentar usar escrits relacionats amb la matèria durant la realització de les proves d'avaluació (exàmens), quan aquests no hagin estat explícitament permesos.
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de) en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs i sense convalidacions de parts de l'assignatura en cursos posteriors.
g) Avaluació dels estudiants repetidors
Els estudiants en segona convocatòria han de realitzar totes les entregues de problemes i pràctiques de forma obligatòria per poder aprovar l'assignatura.
f) Avaluació única.
L’avaluació única de l’assignatura constarà de les següents activitats d’avaluació:
Teoria: examen de teoria, 50% sobre la qualificació final
Problemes: examen de problemes, 15% sobre la qualificació final
Pràctiques: examen de pràctiques, 35% sobre la qualificació final
Recuperació: s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada
Revisió de la qualificació final: La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada
Teoria:
Pràctiques:
A l'assignatura s'utilitzaran les darreres versions dels següents sistemes i aplicacions
-Windows 11 amb PowerShell 7 i WSL
-Ubuntu Linux versió 20
-Docker
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 411 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 412 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 431 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 432 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 451 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 452 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 453 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 415 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 416 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 417 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 418 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 419 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 420 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 421 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 422 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 423 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 41 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 43 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 45 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |