Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Legislació

Codi: 102745 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502441 Enginyeria Informàtica OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Blasi Casagran
Correu electrònic:
cristina.blasi@uab.cat

Equip docent

Albert Castellanos Rodriguez
Jose Cañabate Perez
Jose Martinez Martinez
Cristina Blasi Casagran

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits establerts.


Objectius

Els objectius de l'assignatura consisteixen en l'adquisició dels següents coneixements i habilitats:

1. Coneixements:

- Descobrir i destriar les implicacions jurídiques de la tecnologia
- Familiaritzar-se amb els marcs jurídics fonamentals que són d'aplicació a l'àmbit TIC
- Distingir els fets lícits dels il·lícits
- Conèixer la diferent gravetat dels il·lícits penals informàtics

2. Habilitats: 

Dins l'àmbit de les TIC:

- Identificar els valors protegits a la legislació existent
- Identificar els controls tecnològics que emanen de la legislació vigent
- Destriar els conflictes normatius
- Detectar la comissió de fets il.lícits
- Analitzar el marc legal i prendre decisions davant de possibles fets il.lícits
- Incorporar els requisits legals en el disseny de projectes o serveis TIC


Competències

  • Actuar amb ètica i professionalitat.
  • Adquirir hàbits de treball personal.
  • Analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques i comprendre la responsabilitat ètica i professional de l'activitat de l'enginyer tècnic en informàtica.
  • Capacitat per dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions i sistemes informàtics, assegurant-ne la fiabilitat, la seguretat i la qualitat, d'acord amb els principis ètics i la legislació i la normativa vigents.
  • Capacitat per elaborar el full de condicions tècniques d'una instal·lació informàtica que compleixi els estàndards i normatives vigents.
  • Conèixer la normativa i la regulació de la informàtica en els àmbits nacional, europeu i internacional.
  • Conèixer, comprendre i aplicar la legislació necessària durant el desenvolupament de la professió d'enginyer tècnic en informàtica i gestionar especificacions, reglaments i normes de compliment obligat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assumir la responsabilitat social, ètica, professional i legal, si escau, que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  2. Avaluar de manera crítica el treball dut a terme.
  3. Comprendre el marc legislatiu i normatiu relatiu a la professió informàtica.
  4. Comprendre i conèixer els principis ètics, la legislació i la normativa vigent d'aplicació en els sistemes informàtics.
  5. Conèixer el marc legislatiu i normatiu relatiu a la professió informàtica en l'àmbit d'actuació pertinent.
  6. Conèixer i comprendre el full de condicions tècniques d'una instalació informàtica.
  7. Descobrir i destriar les implicacions socials i la polivalència de les tecnologies.
  8. Identificar les regulacions (lleis, normatives…) susceptibles d'aplicació en una instal·lació informàtica.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

Tema 1: Introducció al dret i consideracions jurídiques generals
El concepte del dret. - La relació jurídica. - Les branques del dret.

Tema 2: La regulació d'Internet
Origen i evolució de les noves tecnologies. - Règim jurídic dels SSI, serveis audiovisuals i serveis de telecomunicacions. - Responsabilitat d'intermediaris.

Tema 3: Drets fonamentals de la comunicació
Dret a la informació. - Llibertat d'expressió. - Dret a la intimitat i el secret de les comunicacions. - Dret a l'honor. - Dret a la pròpia imatge. - Dret a la no discriminació.

Tema 4: Privadesa, protecció de dades i IA
Conceptes clau: protecció de dades c. privadesa. - Orígens de la legislació europea de protecció de dades. - Regulació de la UE. – El Reglament Europeu de Protecció de Dades. – Aplicació de la LOPDGDD a Espanya. - Marketing en línia i publicitat comportamental Novetats europees en l’àmbit de la protecció de dades. - Seguretat de la informació. - Regulació de la IA a la UE.

Tema 5: Regulació de propietat intel·lectual
Lleis sobre drets d'autor. - Lleis en matèria de marques. - Llei de patents.- Llicències de software lliure.

Tema 6: Contractació de béns i serveis de tecnologia de la informació
Contractes informàtics.- L'outsourcing o externalització de funcions empresarials.


Tema 7: Delictes informàtics
Els ciberdelictes a la UE. - Incitació a l'odi a la xarxa. - Límits del dret d'informació. Delictes de revelació i descobriment de secrets. – Delictes de dany i frau informàtic.- Stalking. – Child Grooming.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions Pràctiques 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sessions Teòriques 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Treball individual i en grup 43,5 1,74 1, 2, 6, 9

El treball que ha de realitzar l'alumne/a per a l'aprenentatge dels continguts en aquesta assignatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats:

1. Sessions teòriques: el professor/a exposarà els continguts referents a la temàtica a tractar, fent participar a l'alumnat en les reflexions legals que es plantegin. Aquestes sessions aporten els continguts bàsics que els estudiants han d'assolir i que es troben recollits al programa. Al mateix temps, en aquestes sessions, s'indiquen les possibles vies per a completar o aprofundir en la informació rebuda.

2. Sessions pràctiques: aquestes sessions tenen per objectiu la posada en pràctica dels conceptes explicats a les sessions teòriques utilitzant la metodologia de resolució de casos pràctics. Es divideixen en dos tipus:

2.1. Activitats no avaluables: es proposarà un cas a l'inici de la sessió el qual, utilitzant les tècniques i els materials referits pel professor, caldrà resoldre en petits grups. Abans de finalitzar la classe, es discutirà la solució, aportant els punts de vista tant dels alumnes com del professor.

2.2 Activitats avaluables: es proposarà un cas a l'inici de la sessió el qual, utilitzant els materials referits pel professor, caldrà resoldre o bé individualment o bé en petits grups (segons s'indiqui a l'inici de la sessió). Al finalitzar la sessió caldrà lliurar la solució proposada. En sessions posteriors es discutirà i resoldrà el cas en comú.

Al finalitzar el curs es durà a terme una prova d'avaluació final a realitzar de forma individual. A través d'aquesta prova es valorarà el grau d'assoliment  dels conceptes treballats durant el curs.

Competències Transversals. Seran treballades i avaluades en diversos moments al llarg del curs. Concretament:

  • T02.08 Avaluar de manera crítica el treball realitzat: a través dels casos pràctics on es plantegen situacions reals a resoldre utilitzant la legislació explicada a les sessions teòriques així com a la prova final.
  • T05.01 Assumir la responsabilitat social, ètica, professional i legal, si escau, que es derivi de la pràctica de l'exercici professional: a través del coneixement de la legislació aplicable i de les conseqüències del seu incompliment que es treballarà en totes les activitats de l'assignatura (teoria, pràctica i proves avaluables).
  • T05.02 Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions: a través dels debats que es generaran tant a les sessions teòriques com a les pràctiques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Primer examen parcial 40% 1,5 0,06 3, 4, 5, 8
Proves d'Avaluació Continuada 20% 3,5 0,14 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Segon examen parcial 40% 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Avaluació

Criteris d'avaluació

Tant els coneixements adquirits per l'estudiant en relació amb els objectius marcats a l'assignatura com les habilitats i competències desenvolupades es tindran en compte a la puntuació final de l'assignatura.

a) Procés i activitats d'avaluació continuada

L'assignatura s'avaluarà a través de:

- Examen parcial (abril): Consistirà en un examen tipus test sobre els temes 1, 2, 3 i alguns apartats del tema 4. Aquesta prova val el 40% de la nota final.

- Examen final (juny): Consistirà en un examen tipus test sobre la resta d'assignatures, no avaluat al primer examen. Aquesta prova val el 40% de la nota final.

- Activitats d'avaluació contínua (el professor indicarà a l'inici de curs el número i la data de lliurament), que es lliuraran de forma individual o en grup (segons instruccions del professor).

En cas que un alumne no pugui assistir a una sessió per motiu justificat, ho haurà de comunicar al professor amb dos dies d'antelació i aportar el justificant corresponent.

Només podran optar a l'examen de segona convocatòria aquells estudiants que no aconseguisquen una nota final de 5 sobre 10 un cop ponderats els percentatges de tot el procés d'avaluació. És a dir, només si després de calcular la puntuació de l'examen parcial (40%), examen final (40%) i avaluació continuada (20%) per a l'alumne/a que no arribi a un 5/10, hi ha l'opció d'anar a la recuperació. Aquesta segona convocatòria consistirà en una prova que cobrirà tots els temes del curs més un cas pràctic a completar.

No hi ha un tracte especial per als estudiants que no van aprovar l'assignatura els anys anteriors.

b) Programació dactivitats d'avaluació continuada

Les dates de les sessions d'avaluació continuada es publicaran a l'espai virtual (Campus Virtual) i podran estar subjectes a canvis d'horari per motius d'adaptació a possibles incidències. Aquests canvis sempre seran informats al Campus Virtual en entendre's com el mecanisme habitual dintercanvi dinformació entre docent i alumnes.

c) Examen de recuperació

Podran accedir a aquesta segona convocatòria els estudiants que no hagin superat lassignatura després del càlcul de les tres proves davaluació (examen parcial, examen final i activitat davaluació contínua). Aquest constarà de les proves següents:


1. Una prova tipus test que cobreixi tots els temes del curs.

2. Un estudi de cas aplicat a qualsevol dels temes explicats al curs.


 d) Procediment de revisió

Les activitats davaluació contínua es revisaran en sessions grupals després de la publicació de les qualificacions. L'alumnat que vulgui revisar individualment les pràctiques avaluables i els exàmens pot demanar una tutoria individual.

e) Notes

- La qualificació de No Presentat només s'atorgarà als estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació.

- El professor/a podrà atorgar Matrícula d'Honor a aquells estudiants que hagin destacat al llarg del curs, tant per les qualificacions obtingudes a les sessions pràctiques i proves parcials, com per la seva participació a classe. Per poder optar a Matrícula d´Honor caldrà una nota mínima de 9 en finalitzar l´assignatura.

f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia, ús d'IA i plagi

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que es considerin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es puntuarà amb un zero (0) les irregularitats comeses per un estudiant que puguin donar lloc a una variació de la qualificació. Per exemple, plagiar, copiar, presentar una activitat íntegrament generada per IA, permetre copiar, etc., duna activitat davaluació, suposarà suspendre aquesta activitat davaluació amb un zero (0). Les activitats davaluació qualificades daquesta manera i per aquest procediment no seran recuperables. Si cal superar alguna d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta quedarà suspesa directament, sense possibilitat de recuperar-la a l'assignatura.

h) Avaluació única

Només s'acceptarà avaluació única prèvia sol·licitud de l'estudiant durant la primera setmana del curs i només s'atorgarà si està degudament justificada. Els estudiants elegibles que optin per aquesta avaluació tindran un examen final que cobrirà el següent:

- Un examen tipus test de tot el curs. (70%)

- Un estudi de cas amb preguntes que cal completar. (20%)

- Presentació oral d'un tema relacionat amb el programa (10%)

- Examen de segona convocatòria: Si un estudiant no supera aquest examen, tindrà la possibilitat daccedir a la segona convocatòria, en les mateixes condicions indicades a lapartat c) anterior.


Bibliografia

Manual d'ús a l'aula

-  Blasi Casagran C. & Cañabate Pérez, J (2024): LEGISLACION Y DERECHO DIGITAL PARA NO JURISTAS, Servei de Publicacions UAB, ISBN13 9788419333933

Bibliografia adicional

-      Barberán, Pascual (2020): Propiedad Intelectual para estudios de grado. Con cuadros sinópticos, preguntas de autoevaluación y glosario español-inglés, 1ª ed., Tecnos, I.S.B.N.: 978-84-309-7924-0

-      Blasi Casagran Cristina (2016): Global data protection in the field of law enforcement: An EU perspective, Routledge. Taylor & Francis Group, Oxfordshire, UK, June 2016. ISBN-10: 1138655384.

-      Davava Fernández Marcos, Elena, Davara Fernández Marcos, Laura, Davara Rodríguez, Miguel Ángel, (2020): Manual de Derecho Informático,  Madrid, Thomson Reuters Aranzadi, 2020, ISBN: 978-84-1346-478-7  (Recurs electrònic)

-      del Rey Morató, Javier (2019): Comunicación política, Internet y campañas electorales. De la teledemocracia a la ciberdemocr@cia, Tecnos, Segunda edición, I.S.B.N.:  978-84-309-7720-8

-      López Calvo, José (2017): Comentarios al Reglamento Europeo de Protección de Datos, Sepin, Madrid, ISBN: 978-84-17009-04-5

-      Martínez González, Mª Mercedes (2014): Informática jurídica para estudiantesdederecho. Introducción a los sistemas de información y seguridad, Tecnos,  1ª edición, I.S.B.N.:  978-84-309-6193-1

-      Presno Linera, Miguel Ángel (2023): Inteligencia Artificial y derechos fundamentales, Marcial Pons, Madrid, ISBN: 978-84-1381-539-8

-      Garrote Fernández-Díez, Ignacio (2015) La responsabilidad de los intermediarios en Internet en materia de Propiedad Intelectual. Un estudio de Derecho Comparado, Tecnos, 1era ed., I.S.B.N.:  978-84-309-6458-1

-      De Miguel Asensio, Pedro A. (2015): Derecho privado de internet, editorial Civitas, Madrid.

-      Santos García, Daniel (2012) Nociones Generales de la Ley Orgánica de Protección de Datos y su Reglamento”, Editorial Tecnos, segunda edición, Madrid (España), 2012.

-      Savin, Andrej (2013): EU Internet Law, Editorial Elgar European Law, Glos (UK), 2013.

-      Soler, Pere; Piattini, Mario; Elias, Eduard (dir). (2016): Manual de Gestión y contratación informática (comentarios, jurisprudencia actualizada y formularios de contratos comentados, modelos oficiales del COEINF), editorial Aranzadi, Pamplona.

Amb independència d’aquesta bibliografia, el professor donarà la que sigui més escaient i actualitzada, juntamentamb la normativa i textos legals. A banda de que podrà indicar les que siguin de lectura i estudi obligatori, i les qui siguin merament recomanables.                                                

Enllaços web

-      Handbook on European Data Protection Law: https://fra.europa.eu/en/publication/2018/handbook-european-data-protection-law-2018-edition

-       Agencia Española de Protección de Datos: http://www.agpd.es/

-       Instituto Nacional de Ciberseguridad: https://www.incibe.es/

-       Centro Criptológico Nacional: https://www.ccn-cert.cni.es/

-       Portal Firma Electrónica: http://firmaelectronica.gob.es/

-       Código Derecho Ciberseguridad: https://www.boe.es/legislacion/codigos/abrir_pdf.php?fich=173

-       Esquema Nacional de Seguridad: https://www.ccn-cert.cni.es/ens.html

-       Portal de la organització mundial de la propietat intel·lectual: http://www.wipo.int/portal/es/ 

-       Norma PCI DSS (mitjans de pagament): https://es.pcisecuritystandards.org  

-       Norma ISO 27001 (sistema de gestió de la seguretat de la informació): http://www.iso.org/iso/home/standards/management-standards/iso27001.htm


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 411 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 412 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 414 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 415 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 416 Espanyol segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 417 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 410 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 415 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 417 Espanyol segon quadrimestre tarda