Logo UAB

Serveis de Telecomunicació

Codi: 102700 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500898 Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Marti Escale
Correu electrònic:
ramon.marti.escale@uab.cat

Equip docent

Vladimir Bellavista Parent

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'alumnat hauria d'haver cursat Fonaments de Xarxes i Xarxes de Telecomunicació, i tenir un nivell adequat de programació.


Objectius

  • Repassar l’arquitectura i els protocols de les xarxes telemàtiques.
  • Introduir breument la Seguretat en serveis relacionats amb la informació multimèdia
  • Conèixer els mecanismes de codificació i emmagatzematge d’informació multimèdia
  • Introduir el processament de la informació multimèdia
  • Conèixer diferents mecanismes de transport de la informació multimèdia
  • Introduir el concepte de la Qualitat de Servei en xarxes multimèdia
  • Conèixer alguns dels serveis clàssics, de nova generació i de seguretat relacionats amb la informació multimèdia

Competències

  • Actitud personal
  • Analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.
  • Aplicar la legislació necessària durant el desenvolupament de la professió d'enginyer tècnic de telecomunicació i utilitzar les especificacions, els reglaments i les normes de compliment obligatori.
  • Aprendre nous mètodes i tecnologies a partir dels coneixements bàsics i dels tecnològics, i tenir versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
  • Comunicació
  • Dissenyar i dimensionar sistemes de comunicacions multiusuari utilitzant els principis de la teoria de la comunicació sota les restriccions imposades per les especificacions i la necessitat de proveir de qualitat de servei.
  • Fer mesures, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, planificació de tasques i altres treballs anàlegs en l'àmbit dels sistemes de telecomunicació.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal
  • Redactar, desenvolupar i firmar projectes en l'àmbit de l'enginyeria de telecomunicacions que, segons l'especialitat, tinguin per objecte la concepció, el desenvolupament o l'explotació de xarxes, serveis i aplicacions de telecomunicació i electrònica.
  • Resoldre problemes amb iniciativa i creativitat. Prendre decisions. Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l'activitat de l'enginyer tècnic de telecomunicació.
  • Treball en equip
  • Treballar en un grup multidisciplinari i en un entorn multilingüe, i comunicar, tant per escrit com oralment, coneixements, procediments, resultats i idees relacionats amb les telecomunicacions i l'electrònica.
  • Ètica i professionalitat

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a entorns multidisciplinaris.
  2. Aplicar les tècniques en què es basen les xarxes, serveis, processos i aplicacions de telecomunicació tant en entorns fixos com a mòbils, personals, locals o a gran distància amb diferent amples de banda, incloent telefonia, radiodifusió, televisió i dades, des del punt de vista dels sistemes de transmissió.
  3. Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
  4. Avaluar de manera crítica el treball dut a terme.
  5. Avaluar els avantatges i inconvenients de diferents alternatives tecnològiques de desplegament o implementació de sistemes de comunicacions, des del punt de vista de l'espai del senyal, les pertorbacions i el soroll i els sistemes de modulació analògica i digital.
  6. Comunicar eficientment, oralment i per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  7. Considerar i avaluar les diferents solucions tècniques per a la provisió de serveis de telecomunicació i seleccionar aquelles que ofereixin un compromís adequat d'impacte social i mediambiental.
  8. Construir, explotar i gestionar les xarxes, serveis, processos i aplicacions de telecomunicacions, enteses aquestes com a sistemes de captació, transport, representació, processament, emmagatzematge, gestió i presentació d'informació multimèdia, des del punt de vista dels sistemes de transmissió.
  9. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  10. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  11. Desenvolupar la curiositat i la creativitat.
  12. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics.
  13. Diferenciar i comprendre el significat de mesuraments i valoracions de xarxes de telecomunicacions per fomentar i assegurar el seu disseny més òptim.
  14. Discutir en grups multidisciplinaris els coneixements, procediments, resultats i idees relacionades amb les xarxes i serveis de telecomunicacions.
  15. Discutir i aplicar sistemes de criptografia orientats a millorar la seguretat d'un sistema de comunicació.
  16. Distingir la diferent naturalesa dels problemes de dimensionament i encaminament per a cada un dels diferents tipus de xarxes i prendre decisions i iniciatives per a la millora del funcionament i provisió de serveis de les xarxes de telecomunicacions.
  17. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
  18. Gestionar el temps i els recursos disponibles.
  19. Gestionar les xarxes, serveis, processos i aplicacions de telecomunicacions d'acord a la legislació i regulacions vigents tant a nivell nacional com a internacional.
  20. Reconèixer els serveis de telecomunicació, atenent als sistemes de captació, transport, representació, processament, emmagatzematge, gestió i presentació de la informació multimèdia.
  21. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  22. Treballar cooperativament.
  23. Treballar de manera autònoma.
  24. Utilitzar aplicacions de comunicació i informàtiques (ofimàtiques, bases de dades, càlcul avançat, gestió de projectes, visualització, etc.) per a donar suport al desenvolupament i explotació de xarxes, serveis i aplicacions de telecomunicació i electrònica

Continguts

L'assignatura es divideix en 7 temes, que giren al voltant dels sistemes i serveis d'informació multimèdia:

  1. Presentació
  2. Introducció
    1. Arquitectura de capes
    2. Interconnexió de xarxes
    3. Classificació de xarxes
  3. Seguretat
    1. Introducció
    2. Amenaces i Protecció de recursos
    3. Criptografia bàsica
    4. Criptografia de clau simètrica
    5. Criptografia de clau pública
    6. Signatura digital
    7. No rebuig
    8. Resum de tècniques
    9. Protocols de comunicació segurs
    10. Correu electrònic segur
    11. Gestió de claus Gestió de claus
    12. Infraestructura de clau pública (Public-key Infrastructure, PKI)
  4. Informació Multimèdia
    1. Introducció
    2. Dades
    3. Àudio
    4. Imatges
    5. Vídeo
    6. Compressió
    7. Rendiment
  5. Processament d’Informació
    1. Introducció
    2. El model Client/Servidor
    3. Processament de dades distribuït
    4. Dades distribuïdes
    5. Consideracions addicionals
  6. Transport d’Informació
    1. Introducció
    2. Arquitectura d’Internet
  7. Qualitat de Servei en Xarxes Multimèdia
    1. Introducció
    2. Qualitat de Servei
    3. Control d’errors
    4. Control de flux
    5. Control de congestió
    6. Gestió de cues
    7. Suport multimèdia a les xarxes
  8. Serveis
    1. Introducció
    2. Serveis clàssics
      1. Correu electrònic
      2. HTTP
    3. Serveis multimèdia
      1. Xarxes de distribució de contingut
      2. Real-time Transport Protocol (RTP)
      3. Reproducció de vídeo en temps real
      4. Veu sobre IP (VoIP)
    4. Serveis de nova generació
      1. Intranets/Extranets
      2. Arquitectures orientades a serveis
      3. Grid computing i Cloud computing
      4. Xarxes Oportunistes (Opportunistic Networks, OppNet)
    5. Serveis de seguretat
      1. Secure Sockets Layer (SSL/TLS)
      2. Xarxes privades virtuals (VPN)
      3. Tallafocs
      4. Sistemes de detecció d’intrusos
      5. Criptomonedes
      6. Tor

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 10 0,4 1, 2, 6, 8, 4, 11, 10, 15, 14, 5, 20, 23, 22
Classes de teoria 26 1,04 2, 8, 12, 11, 10, 13, 15, 16, 5, 19, 20
Sessions de pràctiques al laboratori 12 0,48 2, 3, 6, 7, 8, 11, 10, 15, 5, 18, 20, 21, 24, 22
Tipus: Supervisades      
Treballs tutoritzats i consultes del portafolis 8 0,32 2, 6, 8, 10, 15, 17, 5, 20, 24
Tipus: Autònomes      
Elaboració del portafoli virtual de l'assignatura 30 1,2 1, 2, 3, 6, 8, 11, 9, 10, 15, 17, 5, 18, 20, 21, 23, 22
Estudi i preparació de les proves d'avaluació 28 1,12 2, 8, 4, 11, 9, 15, 5, 18, 20, 23
Preparació i treball autònom de pràctiques 26 1,04 1, 2, 3, 6, 7, 8, 4, 9, 10, 5, 18, 21, 23, 22

Al llarg de l'assignatura es duran a terme les següents activitats:

  • Sessions de teoria, on el professorat subministrarà informació sobre els coneixements de l'assignatura i sobre estratègies per adquirir, ampliar i organitzar aquests coneixements. Es fomentarà la participació activa de l'alumnat durant aquestes sessions, per exemple plantejant discussions en aquells punts que admetin solucions tecnològiques diverses.
  • Sessions de problemes, on l'alumnat haurà de participar activament en grup per consolidar els coneixements adquirits resolent, presentant i debatent problemes i activitats que hi estiguin relacionats. Distingim els problemes i les activitats dels exercicis, que podríem considerar problemes trivials. Els problemes i activitats tot sovint admetran diverses solucions i podran originar debat entre l'alumnat.
  • Sessions de pràctiques al laboratori, on es plantejaran petits projectes per ser analitzats i desenvolupats per l'alumnat en grup. Les sessions hauran estat preparades, documentades i programades pel professorat amb antelació i l'alumnat les hauran de preparar abans d'assistir-hi, revisant els coneixements teòrics relacionats i els aspectes tècnics bàsics del desenvolupament. Les sessions pràctiques han de servir a l'alumnat per assolir les habilitats de l'assignatura i contribuir a assolir algunes competències com ara la de treball autònom.
  • Elaboració del portafolis de l'assignatura, de forma virtual a través d'un Portafolis col·laboratiu. L'alumnat haurà de treballar autònomament en equips en la recerca i l'elaboració del material corresponent a les evidències del seu aprenentatge tant de teoria com deproblemes, i en l'estudi d'aquest material. Les evidències comprenen ampliacions dels diferents temes exposats a les sessions de teoria i resolució col·laborativa de problemes. El professorat farà el seguiment del treball dels diferents equips, proporcionarà realimentació als equips depenent de la tasca feta i dels dubtes que plantegin o dels errors que manifestin. L'elaboració del Portafolis ha de servir a l'alumnat per contribuir a assolir les competències de l'assignatura. La metodologia docent i l'avaluació van estretament lligades al sistema de Portafolis virtual, que és l'element cohesionador de les diferents activitats docents durant el curs, i que permet un sistema d'avaluació continuat i formatiu, incorporat al procés d'ensenyament/aprenentatge. El Portafolis ajudarà a fer que l'alumnat desenvolupi un treball constant que el portarà a assolir els coneixements proposats, i les habilitats i les competències associades a les parts de teoria i problemes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats a classe 15% No s'exigeix nota mínima per a aquesta part 2 0,08 2, 6, 8, 4, 12, 11, 9, 10, 13, 15, 14, 16, 5, 18, 19, 20, 23, 22
Proves de validació de coneixements 30% La nota mínima exigida per a aquesta part és de 5 sobre 10 4 0,16 2, 6, 8, 11, 10, 13, 15, 16, 5, 18, 20
Seguiment de les sessions pràctiques 25% La nota mínima exigida per a aquesta part és de 5 sobre 10 3 0,12 1, 2, 3, 6, 7, 8, 4, 12, 11, 10, 17, 5, 18, 21, 24, 22
Valoració de l'elaboració del portafoli virtual 30% La nota mínima exigida per a aquesta part és de 5 sobre 10 1 0,04 2, 6, 8, 11, 10, 15, 17, 5, 18, 20, 24, 23, 22

Procés i activitats d'avaluació programades

La qualificació final de l'assignatura, que inclou valoració sobre l'adquisició de coneixements, habilitats i competències, la calcularem ponderant:

  • En un 30% la qualificació de la feina feta al Portafolis. La nota mínima exigida per aquesta part és 5 sobre 10.
  • Qui superi la validació de proves de coneixement, però no assoleixi el mínim de la feina en el Portafolis, podrà recuperar aquesta part abans de la data de tancament d'actes.
  • En un 30% la qualificació de validació de coneixements. La nota mínima exigida per aquesta part és 5 sobre 10.
  • Per portar a terme la validació de coneixements, es faran dues proves parcials durant el curs (una prova parcial per avaluar la part I de l'assignatura i una altra prova parcial per avaluar la part II de l'assignatura) i un examen final (que avaluarà ambdues parts). Qui tregui més d'un 4 en alguna de les dues parts a les proves parcials, no haurà d’avaluar-se de nou d’aquesta part a l’examen final (la nota per aquesta part serà la del parcial). La nota de validació serà finalment la mitjana de les notes obtingudes a les dues parts. Per tal de poder fer la mitjana, s'haurà d'haver obtingut més de 4 a l'examen teòric de cada part (sigui al parcial o a la part corresponent del final). En el cas que s'obtingui més de 4 en les dues proves parcials, però la mitjana sigui inferior a 5, s'haurà de presentar a l'examen final de la part amb nota inferiora 5 (en cas que ambdues parts siguin inferiors a 5, es podrà decidir si es vol presentar a l'examen final de les dues parts o només d'1 d'elles).
  • En un 15% la qualificació de la feina feta a les activitats a classe. No s'exigeix nota mínima per aquesta part.
  • En un 25% la qualificació de les sessions pràctiques. La nota mínima exigida per aquesta part és 5 sobre 10.
  • Si un no s'assoleix la qualificació mínima de les sessions de laboratori, es podrà recuperar aquesta part abans de la data de tancament d'actes.

Cal una nota final mínima de 5 per aprovar l'assignatura.

Quan no s'aconsegueixi superar alguna de les parts que requereixen nota mínima, es calcularà la mitjana amb les notes obtingudes. Si aquesta mitjana és igual o inferior a 4,7, la nota final serà aquesta mitjana, mentre que si és superior a 4,7 la nota final serà un 4,7 (S).

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

A continuació es descriuen amb més detall els mecanismes d'avaluació utilitzats a l'assignatura.

Programació d'activitats d'avaluació

Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran el primer dia de l'assignatura al Campus Virtual i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà en el Campus Virtual sobre aquests canvis, ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professorat i alumnat.

Es preveuen les següents activitats d'avaluació:

  • Portafolis: setmanalment
  • Activitats a classe: setmanalment
  • Pràctiques: 4 sessions durant el curs, dia i hora depenent del grup de pràctiques
  • Prova de validació de les pràctiques 1 i 2, una vegada fetes les pràctiques
  • Exàmens parcials de teoria de les parts I i II de l'assignatura: al voltant de les setmanes 10 i 15
  • Examen final de teoria

Procés de recuperació

L’alumnat es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura.

Els mecanismes de recuperació se centraran en les activitats 1) Portafolis, 2) Validació de Coneixements, 3) Sessions pràctiques. En el cas que no s'hagi aprovat alguna, o totes aquestes parts, abans de la data de l'examen final, es podrà recuperar en aquesta data mitjançant una prova escrita (als casos 2 i 3), fent un segon lliurament de la pràctica (cas 3) o presentant el Portafolis abans d'aquesta data (cas 1). Al cas 1, si es recupera la part de Portafolis, s'obtindrà un apte o no apte. Si obté apte, tindrà un 5 com a nota màxima. Si obté no apte, tindrà la nota obtinguda prèviament en aquesta part.

Procediment de revisió de les qualificacions

Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la qual l'alumnat podrà revisar l’activitat amb el professorat. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l’assignatura. Si no s'especifica el contrari, si no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

Qualificacions especials

Qui no faci cap treball al laboratori, no es presentin a cap de les proves parcials o finals escrites de teoria, i tinguin una nota inferior a 5 en el Portafolis, es considerarà que no hi ha prou evidències d'avaluació, i la nota final serà "no avaluable". La resta que no hagi aprovat l'assignatura tindrà una nota de "Suspens" amb la nota obtinguda a l'assignatura. Qui estigui qualificat amb Suspens per no haver assolit la nota mínima en alguna deles proves d’avaluació, tindrà com a nota la nota obtinguda a la prova d'avaluació que no ha pogut obtenir el mínim requerit (sempre agafant la mínima nota en el cas que no s'obtingui el mínim en diverses proves).

Matrícules d’honor: Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a qui hagi obtingut una qualificació final igual o superior a 9,00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total de persones matriculades.

Irregularitats per parts de l'alumnat, còpia i plagi

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'alumnat que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar, tota l'assignatura quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i, per tant, l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs acadèmic.

Avaluació de l'alumnat repetidor

Qui repeteix podrà convalidar la part de teoria de l'assignatura. La forma de calcular la nota final serà la mateixa que la mencionada a dalt, agafant la nota del Portafolis, activitats a classe i examen de la part de teoria a convalidar.

Qui repeteix també podrà convalidar les pràctiques per separat. La forma de calcular la nota final serà la mateixa que la mencionada a dalt, agafant la nota de la pràctica (o pràctiques) que hagi convalidat.

Detalls sobre les pràctiques

Les pràctiques consisteixen en la realització d'un seguit de treballs amb els quals es pretenen assolir coneixements i habilitats vistos a teoria o totalment nous. Es considera igual d'important haver treballat en tot el desenvolupament de la pràctica, com haver entès i après els coneixements que se'n deriven.

En el desenvolupament de l'assignatura, es duran a terme dos projectes en els àmbits de:

  • Creació d'un "web-site" dinàmic (2 setm. * 2 h)
  • Seguretat (2 setm. * 2 h)

Els detalls concrets sobre l'organització de les pràctiques (grups, calendari, ponderació, ...) i sobre el seu seguiment (informes, requisits d'assistència, política sobre originalitat del codi, ...) es podran descarregar del Campus Virtual.


Bibliografia

Bibliografia bàsica

  • Business Data Communications, 7e, William Stallings and Tom Case, Prentice Hall September 2012 ©

Bibliografia complementària

  • Computer Networking: A Top Down Approach, 8e, Jim Kurose and Keith Ross, Pearson Education Limited, June 2021 ©

Programari

A les sessions de laboratori s'utilitzarà:

  • PHP
  • MySQL
  • Apache
  • openssl

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 331 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 331 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 330 Català primer quadrimestre matí-mixt