Logo UAB

Patologia

Codi: 102676 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502445 Veterinària OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Rafaela Cuenca Valera
Correu electrònic:
rafaela.cuenca@uab.cat

Equip docent

Rafaela Cuenca Valera
María Dolores Fondevila Palau
Rosa Maria Rabanal Prados

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials per a cursar l’assignatura, si bé és convenient que l'estudiant hagi cursat les assignatures de Morfologia I i Morfologia II, Estructura i Funció del Sistema Nerviós i Fisiologia.

 


Objectius

Patologia és una assignatura Obligatòria de segon curs que introdueix per primer cop a l’estudiant en l’estudi de la malaltia. S’estudien els diferents tipus de lesions cl·lulars, tissulars i orgàniques, així con la gènesis, les causes i les repercussions en el organisme de les pertorbacions funcionals que pugin patir els animals.

Els objectius formatius de l'assignatura són:

- Conèixer i identificar els diferents tipus de lesions, patologia cel·lular, dipòsits cel·lulars i tissulars, trastorns circulatoris (discíclies), inflamació i mecanismes de reparació i creixement neoplàsic

- conèixer la patogènia, les causes i les conseqüències 

- identificar i descriure les lesions macroscòpiques i microscòpiques

- saber utilitzar de forma correcta i adequada la terminologia específica de cada tipus de lesió per a cada òrgan i teixit

- saber utilitzar els coneixements de cada tipus de lesió com a base per l'estudi de les malalties en cada espècie

- comprendre el conceptes de salut, anormalitat i malaltia.

- descriure el procés morbos en tots el seus aspectes, des del seu començament fins la seva terminació.

- analitzar les pertorbacions funcionals, las seves causes i gènesis, així com les seves repercussions en l'organisme.

- conèixer els criteris utilitzats per denominar, classificar i ordenar les malalties.

- definir i descriure els judicis clínics.

 


Competències

  • Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions.
  • Comunicar la informació obtinguda durant l'exercici professional de manera fluïda, oralment i per escrit, amb altres col·legues, autoritats i la societat en general.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen les alteracions de l'estructura i la funció de l'organisme animal.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, resoldre problemes i prendre decisions.
  2. Comunicar la informació obtinguda durant l'exercici professional de manera fluïda, oralment i per escrit, amb altres col·legues, autoritats i la societat en general.
  3. Descriure els diferents tipus de lesions: concepte, mecanisme de producció i conseqüències clíniques.
  4. Explicar els conceptes de salut, anormalitat i malaltia.
  5. Identificar les bases físiques, químiques i moleculars de la fisiopatologia de l'organisme animal.
  6. Reconèixer macroscòpicament i microscòpicament els tipus de lesions.

Continguts

El procés d'aprenentatge dels continguts de l'assignatura es desenvolupa de forma integrada mitjançant classes magistrals, sessions pràctiques, desenvolupament d'activitats d'autoaprenentatge i tutories. Els continguts teoricopràctics s’agrupen en dos blocs que es detallen a continuació:

BLOC 1 – ANATOMIA PATOLÒGICA

Patologia cel·lular

  • Dany cel·lular, adaptació i degeneració
  • Mort cel·lular. Necrosi i Apoptosi
  • Necrosi tissular: característiques, evolució i tipus 
  • Mort de l'individuo

Dipòsits cel·lulars i tissulars patològics

  • Dipòsits de pigments endògens i edògens
  • Diposits de lípids
  • Dipòsits minerals i litiasi
  • Dipòstis de material proteic

Trastorns circulatoris (discíclies): concepte, patogènia i aspectes morfològics

  • Hiperèmia – Congestió
  • Edema
  • Hemorràgia: hemostàsia i mecanismes (plaquetes, endoteli i cascada de la coagulació)
  • Trombosi, Embòlia i Infart

Inflamació, regeneració i reparació

  • Inflamació aguda: canvis hemodinàmics i de permeabilitat vascular i canvis cel·lulars
  • Mediadors de la Inflamació
  • Inflamació crònica i Inflamacions granulomatoses
  • Mecanismes de regeneració i cicatrització

Creixement neoplàsic

  • Característiques generals del creixement neoplàsic: definició i nomenclatura
  • Neoplàsies benignes i malignes. Diferenciació vs anaplàsia
  • Bases moleculars del creixement neoplàsic
  • Etiopatogènia de les neoplàsies: agents físics, químics i biològics (virus)

BLOC 2 – NOSOLOGIA Y FISIOPATOLOGIA

Definición de Conceptos

  • Patología, Medicina y Clínica.
  • Patología General.
  • Evolución de la Medicina y de la Clínica animal.

Nosología

  • Nosonomía
  • Nosografía
  • Nosognóstica
  • Noxotáxia

Fisiopatología del Aparato Digestivo

  • Prensión, masticación, secreción salivar y deglución.
  • Estómaqo de los animales monocavitarios. Vómito.
  • Estómago de los rumiantes. Síndrome de indigestión.
  • Intestino. Síndrome de diarrea. Estenosis e íleos intestinales.
  • Hígado. Insuficiencia hepática.
  • Páncreas. Insuficiencia pancreática. 

Fisiopatología del Aparato Respiratorio

  • Tos y disnea.
  • Insuficiencia respiratoria.

Fisiopatología del Aparato Circulatorio

  • Insuficiencia cardíaca.
  • Shock.

Fisiopatología de la Sangre y Órganos Hematopoyéticos

  • Sistema eritrocitario.
  • Sistema leucocitario.
  • Hemostasia y coagulación.

Fisiopatología del Aparato Urinario

  • Insuficiencia renal.

Fisiopatología del Sistema Nervioso

  • Síntomas y síndromes neurológicos.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 39 1,56 3, 4, 5, 6
Pràctiques de laboratori 14 0,56 1, 2, 3, 4, 6
Treball d'autoaprenentatge 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutoria treball autoaprenentatge 14 0,56 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi Autònom 79 3,16 1, 3, 4, 5, 6

La metodologia emprada en el procés d'ensenyament i aprenentatge de l'assignatura es basa en que l'estudiant treballi la informació que es posa al seu abast per diferents mitjans. La funció del professor és tutoritzar, dirigir i supervisar aquest procés per tal de que l’adquisició dels coneixements es desenvolupi de forma eficaç. Les activitats plantejades per aconseguir-ho són:

  • Classes magistrals (Bloc 1 i 2): les classes magistrals permeten posar a l’abast de l’estudiant coneixements científics propis de l’assignatura i aprofundir en els temes més rellevants. Aquestes classes es completen amb els coneixements que es treballen a les sessions pràctiques i casos d’autoaprenentatge i amb l’estudi personal i autònom.
  • Sessions pràctiques (Bloc 1): les sessions pràctiques es desenvolupen de forma paral·lela a les classes magistrals, donat que es treballen els mateixos conceptes i permeten ajudar a assolir i a aplicar els coneixements que és treballen. Aquestes sessions es fan amb grups reduïts i mitjançant preparacions histològiques s'estudien al microscopi cadascuna de les lesions. L'alumne desenvolupa la capacitat d'observació i la destresa d’integració de coneixements.
  • Treball d'autoaprenentatge (Bloc 1 i  2): el casos d’autoaprenentatge porten a l’estudiant a la resolució de problemes d'interès clínic veterinari aplicant els coneixements treballats.

El seguiment de l'aprenentatge es fa mitjançant 3 proves formatives a la sala de microscòpia, 2 casos d'autoaprenentatge i 2 proves test de cada bloc de l'assignatura.

Tot el material docent de l'assignatura estarà a disposició de l’estudiant a le plataforma de Campus Virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Controls individuals d'histopatologia eliminatoris 8% 0 0 1, 2, 3, 6
Prova escrita - Bloc 1 50% 1,5 0,06 1, 2, 3, 5
Prova escrita - Bloc 2 30% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5
Treballs d'autoaprenentatge 12% 0 0 2, 3, 5

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única 

L'avaluació serà continuada mitjançant un seguiment del procés d'ensenyament i aprenentatge que permeti valorar l'assoliment de les competències.

Es fan proves formatives que permeten integrar els coneixements i assolir els objectius.

 

Avaluació BLOC 1 *– correspon a un 65% del total de la nota final de l’assignatura

Avaluació de les pràctiques:

  • L'assistència a pràctiques és obligatòria
  • Es realitzaran 3 proves individuals formatives al final de cada bloc (Dipòsits, Inflamació, Neoplàsia). L'estudiant haurà de demostrar que ha integrat i ha assolit els coneixements teòrics i pràctics de les lesions estudiades
  • Seran proves obligatòries i s'han de superar per poder-se presentar a l'examen teòric

Treball d'autoaprenentatge:

L'estudiant haurà de desenvolupar i resoldre 2 treballs d'autoaprenentatge, els haurà de lliurar i, posteriorment, defensar en una prova oral davant del professor. Serà obligatori superar-ho per poder-se presentar a l'examen teòric

Examen teòric:

Es durà a terme 1 examen teòric tipus test i els continguts avaluables seran tots els de teoria i de pràctiques que s'han treballat en el Bloc 1. 

L'examenteòric permetrà avaluar la integració dels coneixements teòrics amb els adquirits en les sessions pràctiques de l'assignatura, la capacitat de relacionar conceptes i d'anàlisi

 

Avaluació BLOC 2 *– correspon a un 35% del total de la nota final de l’assignatura 

Treball d'autoaprenentatge- Nosología:

L'estudiant haurà de desenvolupar i resoldre 1 treball d'autoaprenentatge que haurà de lliurar al professor i es discutirà a classe. La qualificació obtinguda suposara un 5% de la nota final del Bloc 2

Examen teòric:

Es durà a terme 1 examen teòric parcial i els continguts avaluables seran tots els de teoria desenvolupats en el Bloc 2 (Fisiopatologia i Nosologia)

 

* Es requerirà una nota mínima de 5 punts sobre 10 en cada un dels exàmens de cada bloc per superar l'assignatura

L'alumne que es presenti a una prova i no faci més examens serà considerat com suspès en la convocatòria corresponen

Es considerarà "No avaluable" a l'alumne que no es presenti a cap prova d'avaliació

 

** Els alumnes que no hagin superat l'examen teòric d'algun dels 2blocs tindran la possibilitat de recuperar-lo durant el període d'examens del final del semestre


Bibliografia

Bloc 1 - Anatomia Patològica

- ZACHARY JF (2021). Pathologic Basis of Veterinary Disease, 7th ed. Elsevier, St Louis; Accés no disponible en linia

- ZACHARY JF (2017). Pathologic Basis of Veterinary Disease, 6th ed.  Elsevier, St Louis; https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010400811706709

- ZACHARY JF and McGAVIN, MD (2014). Pathologic Basis of Veterinary Disease, 5th ed. Elsevier, St Louis; https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991002461199706709

- KUMAR; ABBAS; ASTER & DEYRUP (2021)  Robbins. Patología esencial 1st ed. Elsevier, St Louis; https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010357589706709

- KUMAR; ABBAS & ASTER (2017) Robbins. Basic Pathology 10th ed. Elsevier, Madrid, https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991007475809706709

 

Bloc 2 - Nosologia i Fisiopatologia

-  Dunlop, R.H. y Malbert, Ch-H. (2004). Veterinary Pathophysiology. Blackwell Publishing, Iowa, USA.

-  McPhee, S.J. and Hammer, D. G. (2018). Pathophysiology of Disease. An introduction to clinical Medicine.8th edition. Lange.

-  Sjaastad, O; Sand, O. And Hove, K. (2010). Physiology of Domestic Animals. 2nd ed. ScandinavianVeterinary Press.

-  BSAVA Manuals series:

  • Manual of Canine and Gastroenterology , 2nd ed. (2005)
  • Manual of Canine and Feline Nephrology and Urology, (2017)
  • Manual of Small Animal Clinical Pathology, (1998)
  • Manual of Canine and Feline Cardiorespiratory Medicine, 2nd ed. (2010)

 - Ettinger, S. J.; Feldman, E. C. and Cote, E. (2017). Textbook of Veterinary Internal Medicine.8th ed, Elsevier.


Programari

 

No cal cap tipus de programari especial.

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 4 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 5 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 6 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 4 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 5 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 6 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 7 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt