Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No té prerequisits oficials però resulta convenient disposar de certs coneixements de lectura en anglès i haver aprovat les assignatures sobre processos psicològics de semestres anteriors.
En semestres anteriors s'han estudiat diferents processos psicològics inclosos percepció, atenció, motivació, emoció i aprenentatge. En aquesta assignatura s'estudien els sistemes, processos i tipus de representació de la memòria humana i la seva relació amb els processos estudiats anteriorment.
Així doncs, ens proposem que en finalitzar l'assignatura l'estudiant sigui capaç de:
Tema 1. Aspectes introductoris.
Tema 2. Els sistemes de la memòria.
Tema 3. Factors i variables que afecten el procés mnemònic.
Tema 4. Els processos de la memòria.
Tema 5. L’oblit.
Tema 6. Aplicacions actuals de la psicologia de la memòria.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Teoria en classes magistrals (macrogrups) | 28,5 | 1,14 | 2, 4, 5, 8 |
D3. Pràctiques de laboratori (grups 1/4) | 16 | 0,64 | 3, 9, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Tutories presencials o/i virtuals | 7,5 | 0,3 | 2, 4, 5, 8, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Treball autonom | 94 | 3,76 | 2, 3, 4, 5, 8, 9, 12, 13, 14 |
ACTIVITAT DIRIGIDA
-Classes teòriques i pràctiques (30 %)
a) Classes magistrals amb suport multimèdia en format macrogrup.
b) Classes pràctiques que inclouen realització d'experiments, debats, activitats participatives i discussió de casos o articles en petit grup.
ACTIVITAT SUPERVISADA
-Tutories de seguiment i tutorització de treballs (individuals o grupals) de forma presencial o virtual (5%).
ACTIVITAT AUTÒNOMA
-Cerca en bases de dades, lectura i comprensiva i síntesi de documentació (16%).
-Elaboració d’informes de pràctiques i preparació de presentacions públiques de treballs (24%).
-Estudi mitjançant realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums (25%).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Informe escrit pràctiques | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14 |
EV2. Prova escrita tipus test | 35 % | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 8, 12 |
EV3. Presentació oral article pràctiques | 15% | 0 | 0 | 3, 11, 12, 13 |
EV4. Prova escrita tipus test | 35 % | 2 | 0,08 | 1, 4, 8, 12 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant diferents evidències. De cadascuna de les evidencies s'indica el seu pes:
1) Evidència 1: informe escrit (pràctica a concretar) (15% de la nota final).
2) Evidència 2: prova escrita tipus test (1r parcial) (35% de la nota final)
3) Evidència 3: presentació oral article pràctiques (15% de la nota final).
4) Evidència 4: prova escrita tipus test (2n parcial) (35% de la nota final).
TAULA EVIDÈNCIES D'APRENENTATGE:
Codi evidència |
Denominació | Pes |
Format (oral, escrit o ambdós) |
Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) |
Via (presencial, virtual o ambdues) |
Setmana |
EV1 | Informe Pràctiques | 15% |
escrit |
col·lectiva | presencial | Abans del 1er periode avaluatiu |
EV2 | Prova escrita 1 | 35% | escrit | individual | presencial | 1er periode avaluatiu |
EV3 | Presentació oral Pràctiques | 15% | oral | col·lectiva | presencial | Abans del 2on periode avaluatiu |
EV4 | Prova escrita 2 | 35% | escrit | individual | presencial | 2on periode avaluatiu |
REC | Recuperació | escrit | individual | presencial | Periode de recuperacions |
S'establiran uns mínims d'acompliment a partir dels quals l'estudiant estarà en condicions de superar l'assignatura (un 5.0 com a nota mínima).
L'alumnat que, a final de curs, no hagi arribat a lliurar el 40% del percentatge de les evidències d'avaluació obtindrà la qualificació de NO AVALUABLE.
Un cop superat aquest 40% del percentatge en la presentació de les evidències d'avaluació, s'obté una qualificació diferent de NO AVALUABLE.
Per aprovar és necessari que: a) la mitjana aritmètica de les evidències 2 i 4 (proves escrites) doni un mínim de 4 (en una escala 0-10). Les notes obtingudes en les evidències 1 i 3 (pràctiques) no es computaran fins haver assolit aquesta nota mitjana de 4 com a mínim en les proves escrites (EV2 i EV4). Si no s’assoleix, la nota final de l’assignatura serà aquesta mitjana. I b) Caldrà que la suma ponderada de totes les evidències sigui igual o superior a 5.
Podrà anar a la recuperació l'alumnat que: a) hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total, i b) tingui una nota final de l'avaluació continuada inferior a 5 però igual o superior a 3,5. En cas d'haver d'anar a la recuperació, l'estudiant podrà recuperar aquell parcial (EV2 i/o EV4) en el que no hagi assolit el mínim de 5. La nota de la/es evidència/es recuperada/es substituirà la nota obtinguda prèviament i la nota final es recalcularà amb els criteris descrits, tot i que no podrà ser major de 6,9.
Aquesta assignatura no ofereix l'opció de prova de síntesi per a alumnat de segona matrícula, no obstant, aquest alumnat podrà conservar la qualificació de les evidències pràctiques (EV1 i EV3), durant un curs acadèmic.
Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Traducció de les proves
EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) (més informació al web de la Facultat).
Avalulació única
L'avaluació única es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura i s’avaluaran tots els continguts de l’assignatura. Es realitzaran els dos exàmens parcials amb preguntes tipus test i una exposició oral consistent en l'anàlisi crítica d'un article científic publicat en llengua anglesa. Caldrà també lliurar l'informe escrit de pràctiques. Durada 2,5 hores. La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com s’ha descrit per l’avaluació continuada. La recuperació serà en els mateixos termes, sempre i quan la nota de l'avaluació única sigui inferior a 5 i superior a 3,5.
L’AVALUACIÓ UNICA SE SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECÍFIC (més informació al web de la Facultat)
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització/entrega |
EV1. Informeescritde pràctiques | 15% | 2,5 hores |
Segon període avaluatiu |
EV2. Prova escrita tipus test | 35% | ||
EV3. Exposició oral d'un article científic | 15% | ||
EV4. Prova escrita tipus test |
35% |
Bibliografia fonamental:
RUIZ-VARGAS, José Maria (2010). Manual de Psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.
SAIZ, Dolors; SAIZ, Milagros i BAQUÉS, Josep. (1996). Psicología de la memoria. Manual de Prácticas. Barcelona: Avesta.
Bibliografia complementària:
Baddeley, A.D. (1982). Su memoria: Cómo conocerla y dominarla. Madrid: Debate, 1984.
Baddeley, A.D. (1998). Memoria Humana. Teoría y práctica. Madrid: McGraw Hill, 1999.
Baddeley, A.D., Eysenck, M.W. i Anderson, M.C. (2009). Memoria. Madrid: Alianza, 2010.
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Psicología de la memoria. Madrid: Alianza.
Ruiz-Vargas, J.M. (1994). La memoria humana. Función y estructura. Madrid: Alianza.
Ruiz-Vargas, J.M. (2002) Recordar y olvidar. Madrid: Trotta.
Schacter, D.L. (1996). En busca de la memoria. El cerebro, la mente y el pasado. Barcelona. Ediciones B, 1999.
Schacter, D. L. (2003) Los siete pecados de la memoria: la memoria es la clave de la inteligencia, ¿cómo puedes mejorarla?. Barcelona: Ariel, S.A.
Smith, E.E. i Kosslyn, S.M (2009) Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson-Prentice Hall.
Bibliografia complementària en anglès:
Baddeley, A. (2004). Your memory: A user's guide.Firefly Books Ltd.
Baddeley, A. (2009). Memory. Hove/New York: Psychology Press.
Baddley, A., Aggleton, J., Conway, M. (Eds) (2002). Episodic Memory. New Directions in Research. Oxford: Oxford Univ. Press.
Baddeley, A.D., Kopleman, M. D., Wilson, B. A. (2002). TheHandbook of Memory Disorders. Second Edition. Chichester (UK): John Wiley and Sons. Ltd.
Berrios,G. E., Hodges, J. et al. (2000). Memory disorders in psychiatric practice. New York: Cambridge University Press.
Cowan, N. (2005). Working Memory Capacity. Psychology Press (UK).
Kandel, E. R. (2006). In Search of Memory: The Emergence of a New Science of Mind. W. W. Norton.
Miyake, A., Shah, P. (1999). Models of working memory: Mechanisms of active maintenance and executive control. Cambridge: Cambridge University Press.
Morris, P. i Gruneberg, M. (eds.) (1994). Theoretical aspects of memory. London: Routletge.
Parkin, A. (1999). Memory: a guide for professionals. Chichester: John Wiley & Sons.
Schacter, D.L. (1996). Searching for memory: the brain, the mind and the past. New York: Basic Books.
Schacter, D.L. (2001). The seven sins of memory: How the mind forgets and remembers. New York: Houghton Mifflin Co.
Schacter, D. L. i Scarry, E. (ed.) (2000). Memory, brain, and belief. Cambridge,US: Harvard University Press.
Schacter, D.L. i Tulving, E. (1994). Memory systems. Cambridge: MIT Press.
Saito, A. et al (ed.) (2000). Bartlett, culture and cognition. Philadelphia, PA, US: Psychology Press/Taylor & Francis.
Tulving, E. (ed) et al. (2000). Memory, consciousness, and the brain: The Tallinn Conference.Philadelphia, PA, US: Psychology Press/Taylor & Francis.
Tulving, E. i Craik, F. I. M. (eds.) (2000). The Oxford handbook of memory. New York: Oxford University Press.
No és necessari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 213 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 214 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 311 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 312 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 313 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 314 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 411 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 412 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 413 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 414 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 511 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 512 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |