Logo UAB

Intervenció i Consultoria de Processos

Codi: 102590 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Cesar Luis Fernandez Llano
Correu electrònic:
cesar.fernandez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat les assignatures de:

  • Psicologia de les organitzacions (102559)
  • Planificació i Gestió dels RRHH (102589)

Per conèixer els processos que es donen en les organitzacions i la gestió dels recursos humans a les mateixes.


Objectius

Aquesta assignatura forma part de la Menció de Psicologia del Treball i de les Organitzacions, adreçada a proporcionar a l'alumnat una formació d’especialització a l’àmbit de la Psicologia del treball i del factor humà a les organitzacions.

Es tracta d’una assignatura optativa que té com a finalitat proporcionar a l’alumnat models teòrics, formes d’intervenció i eines per al desenvolupament professional a l’àmbit de la consultoria del desenvolupament Organitzatiu i dels RRHH.

Els objectius formatius específics de l’assignatura són:

  • Objectiu 1. Bases conceptuals
    • Conèixer el procés del servei d'intervenció i consultoria en l'àmbit de les organitzacions i el factor humà.
    • Conèixer les eines i mètodes que s'utilitzen de manera més habitual en aquest àmbit.
    • Comparar diferents models de consultoria i les seves implicacions conceptuals i metodològiques per a la intervenció a les Organitzacions.
  • Objectiu 2. Coneixement casos pràctics
    • Analitzar casos i questions de consultoria a l’àmbit de les Organitzacions.
  • Objectiu 3. Cas real d’intervenció
    • Portar a terme un procés inicial real de consultoria a l’àmbit de les Organitzacions.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar les demandes i les necessitats de persones, grups o organitzacions en diferents contextos.
  • Aplicar estratègies i mètodes d'intervenció directes sobre els contextos: construcció d'escenaris saludables, etc.
  • Dominar les estratègies i les tècniques per involucrar en la intervenció les persones destinatàries.
  • Escoltar activament per poder obtenir i sintetitzar la informació pertinent i comprendre el contingut.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Seleccionar indicadors i construir instruments per avaluar programes i intervencions.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar les tècniques a les característiques dels diferents contextos (individuals, grupals i organitzacionals).
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  3. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant les dimensions social, econòmica i/o mediambiental.
  4. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Assumir propostes d'intervenció diferents de les pròpies.
  7. Categoritzar les diferents alternatives en una proposta d'intervenció.
  8. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  9. Escollir els predictors òptims per al procés d'avaluació.
  10. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Explorar les variables més rellevants en els diferents processos organitzatius.
  12. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  13. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  16. Proposar accions compartides en la intervenció organitzacional.
  17. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  18. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  19. Proposar noves maneres de mesurar la viabilitat, l’èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  20. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  21. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  22. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  23. Treballar en equip.
  24. Utilitzar tècniques de mobilització de persones per a fer augmentar la participació.
  25. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  26. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  27. Valorar la importància dels factors relacionats amb les demandes d'intervenció.

Continguts

  1. Introducció a l'assignatura
  2. La consultoría de processos: Orígens i evolució
  3. El paper de la consultoría
  4. Consultoría: anàlisi des de els diferents models
  5. Rols i competèncias de la persona consultora
  6. Disseny i gestió:
    1. Demanda
    2. La proposta de consultoría i el pressupost
    3. Diagnòstic i informe final
    4. Eines i recursos
  7. L' avaluació en consultoría 
  8. Treballar per projectes
  1. Inclusió de la perspectiva de gènere en la consultoría

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris i sessions de treball 36 1,44 1, 27, 7, 9, 11, 16, 24, 23
Tipus: Supervisades      
S1 Tutories 3 0,12 9, 6
S2 Supervisió virtual del projecte i de les activitats 4,5 0,18 6, 23
Tipus: Autònomes      
A1 Cerca d'informació 20 0,8 9, 11
A2 Lectura i anàlisis de textos 10 0,4 27, 7, 9, 11
A3 Estudi i assimilació de continguts i conceptes 20 0,8 27, 7, 9, 11
A4 Resolució de casos 20 0,8 1, 9, 6
A5 Desenvolupament del projecte 36,5 1,46 1, 7, 9, 11, 6, 23

L’assignatura es desenvolupa utilitzant metodologies docents àgils (eduscrum, classe invertida...:

La classe participativa que desenvolupa els conceptes clau de la matèria i que permet presentar l’assignatura conceptualment:

La preparació de situacions, resolució de casos i discussió dels mateixos apropen a l’alumnat a la realitat de la consultoria organitzacional.

Es treballa en els diferents casos tan de forma presencial com a través de casos pràctics i activitats diverses, que permeten a l’alumnat desenvolupar les seves competències,

Es prioritza la participació activa tant individualment com en equip. Es permet el treball a distància, per a complementar el presencial.

S’introdueixen eines tecnològiques d'ús professional habitual i la formació precisa per a la seva utilització, ja que poden resultar noves per a les persones participants: wiki, google drive, moodle...

Fer ús de les tutories, tan individuals com grupals, es valorat positivament. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev 1 Assistència i participació 10 0 0 1, 5, 3, 26, 27, 7, 2, 10, 11, 14, 12, 18, 16, 6, 15, 23
Ev 2 Experiència de camp 25 0 0 1, 5, 4, 3, 25, 26, 27, 7, 9, 8, 2, 10, 11, 14, 13, 12, 18, 19, 20, 21, 16, 22, 17, 6, 24, 15, 23
Ev 3 Treball i presentació en equip 50 0 0 1, 5, 4, 3, 25, 26, 27, 7, 9, 8, 2, 11, 14, 13, 12, 18, 19, 20, 21, 16, 22, 17, 6, 24, 15, 23
Ev 4 Treball individual (Reflexió) 15 0 0 27, 7, 9, 2, 11, 16, 24

Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única.

Considerant les pautes d’avaluació de la facultat [https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html]

l'avaluació continuada de l'assignatura es farà a partir de 4 evidències.

EV1 Assistència i participació individual (10% de la nota)

La primera evidència consisteix en assistir i participar en classe amb suggerències, crítiques,... a les lectures i continguts. 

EV2 Experiència de camp (25%)

La segona  evidència es tracta de desenvoupar un apropament professional a la realitat empresarial de forma grupal, que es fará durant tot el semestre (contactar, planificar, organitzar les tasques, generar y analitzar les dades), utilitzant eines pròpies de la consultoria i fent la presentació posterior dels resultats i l'informe final davant la resta d'estudiants.

EV3 Treball en equip i presentació oral grupal (50%)

La tercera evidència consisteix en l'estableciment dels equips de treball i la realització de:

  - Un treball grupal de diagnòstic i proposta d'intervenció des de la consultoria

  - Presentació oral: Cada grup disposarà d'una hora de classe per a efectuar la presentació del treball grupal i ser avaluat per la resta de persones dels altres grups.

Aquesta presentació es realitzarà en les últimes classes de l'assignatura.

EV4 Treball individual (Reflexió)  (15%)

La quarta envidència consiteix en presentar a través de moodle un treball de reflexió crítica d'una lectura relacionada. (Es presentarà durant el mes d'abril)

 

L'alumnat ha de presentar totes les evidències. Es requereix un mínim de 5 en cadascuna per a aprovar l'assignatura. Si no es compleixen tots aquests criteris la nota màxima serà un 4,5.

Pot optar a recuperació l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts. L'equip docent de l'assignatura decidirà si ha de recuperar la ev.2 i/o la ev.3 i/o la ev.4. La nota obtinguda en l´evidencia que es recuperi substitueix la nota original i es recalcula la nota final (amb el topall de 4,5 si cadascuna de les evidències no arriba al 5).

Un/a estudiant que hagi lliurat  evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrá constar en actes como “no evaluable”.

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

 

Bibliografia

ALTRES RECURSOS FACILITATS A MOODLE

 

  • OBLIGATORIA:
  • Schein,Edgar H. Consultoría de procesos. Iberoamericana, 1987
  •  
  • COMPLEMENTARIA:
  • Grau de Treball Social. Universitat Rovira i Virgili: "Model del diari de camp" 
  • Informe agregat Campanya de Balanç Social 2013-2014. Xarxa d'Economia Solidària. "L'economia solidària ensenya el cor"
  • Íñiquez, L. "Investigación y evaluación cualitativa: bases teóricas y conceptuales". Atención Primaria. Vol.23, Núm8. 15 de mayo de 1999
  • Picado G., Xinia. "Hacia la elaboración deindicadores de evaluación"  
  • Poblete Ruiz, M. "Los roles de equipo"
  • Schein, E.H. "L'organització i les estructures organitzatives"
  • Vázquez Sixto, Félix. (1996). El análisis de contenido temático. Objetivos y medios en la investigación psicosocial. (Documento de trabajo). (pp. 47-70). Universitat Autònoma de Barcelona
  • Vázquez, F. "La entrevista individual". Guadalajara, 8-12 Septiembre 2008
  • "Uso de la Wiki por el estudiante en Moodle" (archivo de vídeo). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=3_UkDJQcMAI&feature=youtu.be
  • http://www.conocimientosweb.net/dcmt/ficha25045.html
  • http://www.remedioslopezleon.info/relaciones-laborales/

Programari

No aplica


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt