Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És altament convenient haver adquirit les competències treballades en les assignatures prèvies de l'àrea de metodologia: "Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació", "Anàlisi de dades" i “Models Estadístics i Psicomètrics”. Per tant, l'estudiantat ha de ser capaç de comprendre i aplicar la metodologia emprada en la investigació en psicologia, particularment, els conceptes de mostreig i de disseny amb metodologia selectiva. Pel que fa a l'anàlisi de dades, cal que sàpiga utilitzar les tècniques bàsiques d'anàlisi descriptiva i inferencial i en especial les tècniques de reducció de dades i d’anàlisi de la fiabilitat. Altres competències prèviament adquirides i especialment necessàries per a estudiar aquesta assignatura són l'aplicació de la normativa APA pel que fa a l'escriptura de textos i de referències i també l'aplicació dels principis ètics de l'avaluació psicològica.
L’assignatura “Psicometria” forma part de la matèria “Mètodes d’investigació i psicometria”. S’imparteix en el primer semestre del tercer curs del Grau en Psicologia. És l’última assignatura de la matèria obligatòria que es cursa. En les tres assignatures prèvies de l'area de metodologia s'adquireixen els fonaments de la metodologia d’investigació i de l'anàlisi de dades, des de la seva versió univariant fins la multivariant.
Els objectius formatius de l’assignatura són:
S’espera que en finalitzar l’assignatura l’estudiant sigui capaç de:
Bloc temàtic 1: Introducció
Bloc temàtic 2: Interpretació de les puntuacions
Bloc temàtic 3: Validesa
Bloc temàtic 4: Fiabilitat
Bloc temàtic 5: Equitat
***
Idioma d'impartició de la docència: tots els grups en català, excepte 113 i 311 en català/castellà.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris ABP: plantejament i resolució de diferents casos pràctics de caràcter psicomètric i treball tutoritzat sobre el projecte de valoració d'un test que es realitza al llarg del curs (aules tipus seminari i/o equipades amb ordinador) | 26 | 1,04 | 4, 6, 7, 10, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories presencials i virtuals | 6 | 0,24 | 4, 6, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos de material psicomètric i preparació dels blocs temàtics teòrics, estudi reflexiu e integració de la matèria, elaboració de treballs en grup i activitats cooperatives d'aprenentatge | 115 | 4,6 | 4, 6, 7, 10, 9, 11 |
En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d’aprenentatge actiu centrades en l’estudiant. La metodologia docent es fonamenta en l'aprenentatge basat en projectes (ABP) i està encaminada a fomentar l’aprenentatge significatiu i cooperatiu.
Els materials són en el seu idioma original: català, castellà o anglès.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
0 D1. DESENVOLUPAMENT1 del projecte. Exercicis a l'aula sobre el contingut del manual; escrit, presencial; individual; primera part del curs (aprox. setmanes 1-7) | 1.5 (c) | 0 | 0 | 4, 6, 7 |
1 P1. PROJECTE1. Presentació de l'esborrany de l'informe (només alguns apartats); escrit, virtual (moodle); grupal, previsió setmana 8 | 4 (b) | 0 | 0 | 4, 12, 3, 10, 8, 9 |
2 T1. TEST1. Prova de coneixement, amb resposta argumentada (tots els temes de l'assignatura excepte BT5); escrit, presencial; individual; 1er període avaluatiu | 5 (b) | 1,5 | 0,06 | 6 |
3 P2. PROJECTE2. Presentació final de l'informe oralment (P2i, presencial individual, previsió setmana 13) i per escrit (P2g, virtual grupal, previsió setmana 18, tots els apartats i amb incorporació de tots els suggeriments anteriors) | 4 (a) | 0 | 0 | 1, 2, 4, 12, 5, 7, 3, 10, 8, 9, 11 |
4 T2. TEST2. Prova de coneixement, amb opcions tancades i sense argumentació (tots els temes de l'assignatura); escrit, presencial; individual; 2on període avaluatiu | 5 (a) | 1,5 | 0,06 | 6 |
L'avaluació d'aquesta assignatura es realitza de forma continuada i té una clara funció formativa. Amb aquesta intenció s'inclou la recuperació dins del desenvolupament normal del curs i no es contempla fer-la en cap convocatòria especial a final de curs.
Les evidències d’aprenentatge han de permetre avaluar tres grups de resultats d’aprenentatge:
L'enllaç al document publicat al web de la facultat amb les pautes d'avaluació és: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
La presentació de la traducció dels enunciats de les proves d’avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l’article 263 de la normativa acadèmica i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la facultat).
EVIDÈNCIES D'APRENENTATGE PER AVALUACIÓ CONTINUADA
L’avaluació s’estructura en dos blocs. En el primer bloc s’avaluen els coneixements de la part teòrica (fins a 5 punts) i en el segon s’avalua un projecte que consta de tasques de desenvolupament (fins a 1.5 punts) i la presentació oral i escrita d’un informe (fins a 4 punts). A l’expedient la nota màxima és de 10 punts. L’avaluació de la part teòrica es fa amb proves presencials de resposta tancada o curta. El projecte consisteix en l’avaluació crítica del manual d’un test.
El primer bloc, que anomenem TEST, consisteix en posar en evidència coneixements de psicometria tot contestant proves que poden anar complementades per una breu argumentació. Es fan dues proves presencials individuals (TEST1 i TEST2). Aquestes evidències TEST són acumulatives; en TEST2 es re-avaluen els coneixements mostrats en TEST1.
TEST1. Realització d’una prova de coneixements que inclou la matèria impartida. Consisteix en una prova amb preguntes d’opció verdader/fals amb justificació de la resposta. Els punts d'aquesta prova són recuperables a TEST2.
TEST2. Realització de la prova que inclou la matèria de tots els temes de l'assignatura. Consisteix en una prova llarga amb preguntes d’opció vertader/fals sense justificació de la resposta. En aquesta evidència són recuperables els punts anteriors (TEST1).
La puntuació en el bloc TEST es descriu al final d’aquest apartat.
El segon bloc comença amb el DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE que persegueix consolidar els coneixements de psicometria que s’estan adquirint tot aplicant-los a la valoració del manual d’un test. Consisteix en fer exercicis sobre el contingut del manual que es proposen, es treballen i es lliuren durant les classes pràctiques. Els exercicis es presenten de manera individual. Es treballen els temes inicials de l’assignatura. Aquests exercicis (DESENVOLUPAMENT1) no són recuperables.
Aquest segon bloc es completa amb la PRESENTACIÓ DE L’INFORME DEL PROJECTE, que consisteix en posar en evidència coneixements de psicometria tot emplenant, lliurant i defensant oralment un document pautat (COTAN) sobre la valoració del manual d'un test. Es presenta per escrit dues vegades (PROJECTE1 i PROJECTE2) com un treball en equip i en la segona es fa també una defensa individual oral. Aquestes evidències PROJECTE són acumulatives; en la segona vegada (PROJECTE2) es re-avaluen els coneixements mostrats en la primera (PROJECTE1) i la nota pot ser diferent per a cada estudiant.
PROJECTE1. Presentació de l'esborrany de l'informe del projecte, on s'inclou la valoració d'aquells apartats del COTAN que corresponen als primers temes de l'assignatura. Es fa en equip i es presenta per escrit a l’aula virtual moodle. L'equip rep retroalimentació sobre el seu esborrany i els punts d'aquest lliurament són recuperables a PROJECTE2.
PROJECTE2. Defensa oral i presentació de l'informe final del projecte. Es valora el grau de coneixement tant del manual del test com de les evidències d'interpretació de puntuacions, validesa, fiabilitat i equitat que en donen suport. Es fa una presentació individual oral tot responent a preguntes del professorat i es presenta per escrit l'informe final després de complimentar tots els apartats i d’incorporar tots els suggeriments rebuts. La presentació i defensa oral (P2i) es fa a les classes pràctiques. La presentació del text escrit (P2g) es fa en equip virtualment a l'aula moodle. En aquesta evidència són recuperables els punts anteriors (PROJECTE1) de la següent manera: 50% dels punts corresponen a la defensa individual i l’altre 50% a l'informe grupal final.
Aquestes evidències (PROJECTE1-PROJECTE2) les avalua el professorat responsable de cada projecte. Els informes millor avaluats en aquesta part passen a una fase de correccions per tal de ser inclosos en la base de dades d'instruments psicològics de la Facultat de Psicologia i ser enviats a l'editorial del manual del test si hi està interessada.
El criteri per a calcular la nota de cada bloc (TEST i PROJECTE) és el següent: dins de cada bloc, si la nota obtinguda en la segona evidència supera la nota de la primera, la nota del bloc és igual a la nota de la segona evidència. En canvi, si la nota de la segona evidencia no supera la de la primera, la nota del bloc es calcula amb la mitjana de totes dues.
Els resultats de les evidències es comentaran de manera col·lectiva en sessions presencials, i podran ser revisats de forma personalitzada en les sessions de tutories amb el professorat responsable del grup de seminari.
DEFINICIÓ D'ASSIGNATURA SUPERADA
Per a superar l'assignatura cal complir tres requisits dins del mateix curs acadèmic: a) Haver presentat l'evidència TEST2, b) Haver presentat l'evidència PROJECTE2, que inclou P2i i P2g (si es presenta només una de les dues coses, la qualificació màxima possible és d'1.9 al total del bloc) i c) Haver acumulat al llarg del curs un total d’almenys 5 punts, amb un mínim de 2.0 punts al bloc PRESENTACIÓ DE L'INFORME DEL PROJECTE (dels 4 possibles) i un mínim de 2.0 punts al bloc TEST (dels 5 possibles). En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima a consignar en l’expedient acadèmic serà de 4.5 punts.
La recuperació és continuada, on amb les evidències #2 es re-avaluen les respectives evidències #1, i no es preveu un sistema de recuperació final.
La gestió d'incidències amb les evidències d'aprenentatge i, especialment, la dels casos que tot i la recuperació prevista al llarg del curs no arribin al llindar exigit es fa a través d'entrevista personal amb el professorat responsable del grup de classes pràctiques.
DEFINICIÓ D'ESTUDIANT NO AVALUABLE
L’estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts constarà com a "avaluable". En cas contrari, serà no avaluable.
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única.
ESTUDIANT DE SEGONA O POSTERIOR MATRÍCULA
A partir de la segona matrícula, l’alumnat té les mateixes opcions que la resta. Cal desenvolupar un nou projecte i presentar-se a les proves presencials. No es preveu la realització de cap prova de síntesi.
En la taula d'activitats d'avaluació resumim les característiques formals de l'avaluació. [Nota: (a) requisit per superar l’assignatura; (b) re-avaluable; (c) no recuperable]
Manuals de referència:
American Educational Research Association, American Psychological Association, i National Council on Measurement in Education. (2014). The standards for educational and psychological testing. Autor. https://www.testingstandards.net/open-access-files.html
Bandalos, Deborah L. (2018). Measurement theory and applications for the social sciences. Guilford. [Recurs electrònic disponible a: biblioteca de la UAB]
Altres referències:
Abad, Francisco; Olea, Julio; Ponsoda, Vicente; García, Carmen. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Síntesis. [Recurs electrònic disponible a: biblioteca de la UAB]
Espelt, Albert; Viladrich, Carme; Doval, Eduardo; Aliaga, Joan; García-Rueda, Rebeca; Tárrega, Salomé. (2014). Uso equitativo de tests en ciencias de la salud. Gaceta Sanitaria, 28, 408-410. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2014.05.001
Martínez Arias, Maria Rosario; Hernández, Maria José; Hernández, María Victoria. (2006). Psicometría. Alianza.
Meneses, Julio. (Co.). (2016). Psicometría. FUOC.
Muñiz, José. (2018). Introducción a la psicometría. Teoría clásica y TRI. Pirámide.
Navas, Maria José. (Ed.) (2001). Métodos, diseños y técnicas de investigación en Psicologia (Parte II). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Viladrich, Carme; Doval, Eduardo. (Eds.). (2008). Psicometria. UOC.
No fa al cas.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.