Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha pre-requisits per cursar l'assignatura.
Aquesta assignatura ofereix una perspectiva general i introductòria que es pot relacionar amb els àmbits de la Psicologia de la Salut i de la Psicologia de l’Esport i de l’Activitat Física.
Els objectius formatius de cara als alumnes són aprendre a:
1. Fonaments teòrics i evidències científiques.
1.1. Visió històrica.
1.2. Trastorns derivats del sedentarisme i conseqüències en la població.
1.3. Estudis de seguiment. Conclusions i perspectives.
2. Estil de vida actiu i salut.
2.1. Beneficis de l’exercici i estil de vida saludable.
2.2. Intervenció a nivell comunitari.
2.3. Intervenció a nivell individual.
3. Psicologia de l’exercici i Psicologia de la salut.
3.1. Definició de termes.
3.2. Característiques de l’activitat física saludable.
3.3. Àmbit d’aplicació.
3.4. Paper professional del psicòleg.
4. Beneficis psicològics de l’exercici.
4.1. Prevenció de trastorns i acció terapèutica.
4.2. Ansietat i estrés.
4.3. Estats depressius.
4.4. Benestar i qualitat de vida.
4.5. Tercera edat.
5. Models teòrics i d’intervenció.
5.1. Història natural de la conducta d’exercici físic
5.2. Teoria de l’acció raonada.
5.3. Teoria de la conducta planificada.
5.4. Model integrador.
5.5. Model dels estats de canvi.
6. Planificació d’un programa de condicionament físic saludable.
6.1. Fases de aplicació d’un PAFS.
6.2. Fase d’informació.
6.3. Fase d’avaluació inicial.
6.4. Fase de prescripció d’exercici.
6.5. Fase d’execució del programa.
6.6. Fase de seguiment del PAFS.
7. Motivació cap a la pràctica d’exercici.
7.1. Factors de motivació intrínseca/extrínseca.
7.2. Avaluació dels motius personals.
7.3. Avaluació dels impediments per a practicar exercici.
7.4. Anàlisi del perfil motivacional.
8. Condició física saludable.
8.1. Avaluació conductual del nivell d’activitat física quotidina.
8.2. Nivell cardiorespiratori.
8.3. Força i resistència musculars.
8.4. Flexibilitat.
8.5. Composició corporal.
8.6. Analisi del perfil de condició física.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aplicació en casos pràctics | 12 | 0,48 | 4, 6, 10, 9, 14 |
Instruments d'avaluació i d'intervenció | 6 | 0,24 | 4, 10, 9, 15 |
Sessions de continguts teòrics | 18 | 0,72 | 2, 3, 13, 8, 12, 11, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Assessorament sobre avaluació i intervenció | 4 | 0,16 | 3, 6, 1, 10, 9, 14 |
Supervisió en l'aplicació d'instruments d'avaluació i intervenció | 6 | 0,24 | 5, 4, 6, 10, 9 |
Tutories prèvies a la prova escrita | 6 | 0,24 | 2, 3, 7, 13, 8, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de casos pràctics en avaluació i intervenció | 36 | 1,44 | 4, 3, 6, 1, 10, 9 |
Estudi de continguts de la prova escrita | 40 | 1,6 | 4, 2, 3, 6, 7, 13, 8, 10, 12, 9, 15 |
Pràctica i domini dels instruments d'avaluacio i d'intervenció | 20 | 0,8 | 5, 4, 3, 10, 9 |
La metodologia de l'asignatura es basarà en el desenvolupament seriat i coordinat d'un seguit d'activitats (dirigides, supervisades i autònomes) que guiaran a l'estudiant cap a l'assoliment dels resultats d'aprenentatge. Es donarà molta importància al debat de lectures especialitzades, sota la base d’un guió de discussió elaborat prèviament i orientat a que els estudiants presentin síntesis crítiques d’articles científics vinculats amb la temàtica de l’assignatura.
Sessions de Docència Dirigida
Activitat Supervisada
Activitat autònoma
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1: Prova escrita | 40 | 2 | 0,08 | 4, 2, 3, 6, 7, 13, 8, 15 |
EV2: Informes escrits i participació en les sessions | 10 | 0 | 0 | 5, 6, 7, 10, 12, 9 |
EV3: Presentació Oral de treballs | 20 | 0 | 0 | 4, 3, 6, 1, 10, 9, 11 |
EV4: Pràctiques | 30 | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 1, 10, 9, 14, 15 |
Les competències d'aquesta matèria seran avaluades per mitjà de: proves escrites; informes escrits i participació activa en les diferents activitats; i presentacions orals dels treballs en grup realitzats.
El sistema d'avaluació recomanat inclou els següents aspectes, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Es considera l'assignatura superada quan l'alumne assoleix un total d'almenys 5 punts en l'avaluació final, amb un mínim de 4,5 punts (en una escala 0-10) en les evidències EV1, EV3 i EV4. En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima que es pot obtenir és de 4.5 punts.
Es considera estudiant avaluable tot aquell que hagi acumulat almenys un 40% del pes de les evidències d'aprenentatge.
Es considera estudiant no-avaluable tot aquell que no hagi acumulat almenys un 40% del pes de les evidències d'aprenentatge.
La recuperació consistirà en una prova escrita global que serà la nota final a consignar en les actes. Es pot presentar a la recuperació tot aquell estudiant que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una qualificació final inferior a 5 punts i major o igual a 3.5 punts.
No es preveu que l'alumnat de segona o posterior matrícula s’avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
AVALUACIÓÚNICA:
L’alumnat que s’aculli a l’opció d’avaluació única renúncia a l’avaluació continuada i s’avaluarà de tots els continguts de l’assignatura en un sol acte d’avaluació, que es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura.
Aquest acte presencial d’avaluació constarà de dues parts amb les següents evidències:
PRIMERA PART
SEGONA PART
La durada total prevista d’aquest únic acte presencial avaluatiu serà d’aproximadament entre 1h25 i 3h (en funció del número d’exposicions orals).
Les condicions de superació de l’assignatura, d’accés a la recuperació i de la prova de recuperació de l’alumnat que s’aculli a l’avaluació única seran les mateixes que per a l’alumnat que segueix l’avaluació continuada.
Enllaç a les pautes d'avaluació de la Facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL:
(MANUAL DE REFERÈNCIA) Capdevila, Lluis (2005) Actividad física y estilo de vida saludable. Girona: Documenta Universitaria.
Pintanel, Monica, Capdevila, Lluis, y Niñerola, Jordi (2006) Psicología de la actividad física y salud: guía práctica. Girona: Documenta Universitaria.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
Capdevila,Lluis (2008), Activitat física, conducta alimentària i salud. En F.Suay (Ed), Psicobiologia de l’esport i de l’ activitat física, pp. 59-80.Valencia: Publicacions Universitat de València.
Capdevila,L, Niñerola,J i Pintanel,M. (2004), Motivación hacia la actividad física: El autoinforme de motivos en la practica de ejercicio físico. Revista de Psicología del Deporte, 13 (1), 55-74.
Grau-Pellicer, M.; CAPDEVILA, L.; Lalanza J.F. and Jovell-Fernandez, E. (2019). Impact of mHealth technology on adherence to healthy Physical Activity after stroke: a randomized study. Topics in Stroke Rehabilitation. DOI: 10.1080/10749357.2019.1691816
Niñerola,J; Capdevila,L, i Pintanel,M. (2006), Barreras percibidas en el ejericico físico: el autoinforme de barreras para la práctica de ejercicio físico. Revista de Psicología del Deporte, 15 (1), 53-69.
Parrado, Eva, Cervantes, Julio, Ocaña, Marta, Pintanel, Monica,Valero, Montse y Capdevila, Lluis (2009). Evaluación de la conducta activa: el Registro Semanal de Actividad Física (RSAF). Revista de Psicología del Deporte, 8(2), 197-216.
Zapata-Lamana R, Lalanza JF, Losilla J, Parrado E, Capdevila L. (2020). mHealth technology for ecological momentary assessment in physical activity research: a systematic review. PeerJ 8:e8848. https://doi.org/10.7717/peerj.8848
No aplicable
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |