Psicologia Fisiològica I
Codi: 102547
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2502443 Psicologia |
OB |
2 |
Equip docent
- Laura Aldavert Vera
- Gemma Guillazo Blanch
- Margarita Marti Nicolovius
- Maria del Pilar Segura Torres
- Ana Maria Vale Martinez
- Marta Portero Tresserra
- Soleil Garcia Brito
- Carles Tapias Espinosa
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Es recomana:
- Haver superat les assignatures de Psicobiologia de primer curs del Grau en Psicologia: Fonaments de Psicobiologia I i Fonaments de Psicobiologia II.
- Tenir coneixements d’anglès
Objectius
Aquesta assignatura es considera de formació bàsica i obligatòria dins del Grau en Psicologia de la UAB. Està ubicada al primer semestre de segon curs, després d’haver cursat a primer curs les assignatures "Fonaments de Psicobiologia I" i "Fonaments de Psicobiologia II". Es consideraran assolits els coneixements bàsics de genètica, neurofisiologia, neuroquímica i neuroanatomia funcional, estudiats a les assignatures precedents. La Psicologia Fisiològica té un caràcter multidisciplinari, ja que requereix de les aportacions de moltes ciències, principalment psicologia, biologia i bioquímica.
L’objectiu general de l’assignatura és l'adquisició de coneixements sobre les bases biològiques (fonamentalment el sistema neuroendocrí) dels següents processos mentals: consciència, percepció dels estímuls sensorials i planificació i execució de la conducta motora. Aquest objectiu permetrà comprendre les bases subjacents als processos descrits, en diferents contextos i tenint en compte la perspectiva de gènere. Ens proposem que en finalitzar l’assignatura l'alumnat serà capaç de:
- Descriure les principals característiques neuroanatòmiques i neurofisiològiques dels processos perceptius (somestèsia, visió, audició, gust, olfacte) i sensomotors.
- Descriure les bases biològiques de la consciència.
- Explicar com el cervell analitza i processa la informació de l'entorn a través de les representacions mentals, planifica la conducta i elabora una resposta
- Descriure i interpretar gràfics i resultats d’articles neurocientífics.
- Exposar i debatre temes aplicats del contingut de l’assignatura
Competències
- Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
- Identificar, descriure i relacionar la biologia de la conducta humana i les funcions psicològiques.
- Identificar, descriure i relacionar les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques.
- Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Treballar en equip.
- Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
- Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en el llenguatge i la consciència.
- Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en els processos senso-perceptius (somestesia, visió, audició, equilibri, gust i olfacte) i senso-motors.
- Descriure les alteracions en els processos senso-perceptius en relació a les alteracions dels mecanismes neurofisiològics i neurohormonals subjacents.
- Identificar, des d'una perspectiva històrica, els principals autors i les seves aportacions científiques al desenvolupament del coneixement en l'àmbit de les neurociències en general i de la psicologia fisiològica en particular.
- Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Reconèixer els principals mètodes i tècniques de recerca en psicologia fisiològica.
- Relacionar la somestèsia, la visió, l'audició, l'equilibri, el gust i l'olfacte amb les seves bases neuronals i els mecanismes neurofisiològics, hormononals i genètics subjacents.
- Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques i neurohormonals amb els trastorns dels processos senso-perceptius (somestèsia, visió, audició, equilibri, gust i olfacte) i senso-motors.
- Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques, neurohormonals i genètiques amb els trastorns del llenguatge.
- Treballar en equip.
- Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
- Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió de les bases neurobiològiques del llenguatge i la consciència.
- Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió dels processos senso-perceptius (somestèsia, visió, audició, equilibri, gust i olfacte) i senso-motors.
Continguts
Tema 1. Sensació i Percepció
- Ment, consciència i percepció
- Principis generals de processament de la informació sensorial
Tema 2. Sentits somàtics
- Modalitats somàtiques
- Receptors, vies somestèsiques i transducció
- Anàlisi de la informació somàtica a l'escorça cerebral
- Dolor i analgèsia
Tema 3. Visió
- Energia lluminosa i llum
- L'ull, la retina i les vies òptiques
- Transducció i codificació de la informació visual a la retina
- Anàlisi de la informació visual: l'escorça estriada
- Anàlisi de la informació visual: l'escorça d'associació
Tema 4. Audició
- Energia sonora i so
- L'oïda, l’òrgan de Corti i les vies auditives
- Transducció i codificació de la informació auditiva a la còclea
- Anàlisi de la informació auditiva al sistema nerviós central
Tema 5. Sentits químics: gust i olfacte
- El sentit del gust
- El sentit de l'olfacte
Tema 6. Control del moviment
- Organització de la funció sensomotora
- Sistemes efectors: els músculs
- Control de les respostes reflexes
- Control cerebral del moviment
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals amb TIC's i debats |
28,5
|
1,14 |
2, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 15, 16
|
Classes pràctiques (12h d'aula i 4h de laboratori) |
16
|
0,64 |
1, 4, 6, 10, 13, 14
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories de seguiment individualitzats i/o en grups petits (de forma virtual i/o presencial) |
8,5
|
0,34 |
13, 14
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Consulta i lectura comprensiva de diversos materials |
20
|
0,8 |
1, 4, 6, 10, 14
|
Elaboració i presentació de treballs en grup |
12
|
0,48 |
1, 6, 7, 13, 14
|
Estudi de la matèria |
30
|
1,2 |
1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 15, 16
|
Exercicis i activitats |
20
|
0,8 |
2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16
|
Recerca informació |
11
|
0,44 |
1, 6, 14
|
ACTIVITAT DIRIGIDA (30%)
a) Teoria (TE) (19 sessions d'1,5 hores). Sessions presencials basades en:
- Classes magistrals (metodologies actives) amb suport de TIC i proposta de qüestions per reflexionar i discutir a través de la participació activa de l'alumnat.
- Realització d’exercicis pràctics i resolució de problemes, individualment i en grups.
- Visionat i debat de vídeos breus sobre la matèria.
b) Pràctiques d'aula (PAUL) (6 sessions de 2 hores). Seminaris presencials de treball en grup, basats en:
- Presentació i debat de treballs fets en grup cooperatiu (Evidència 3).
- Lectura de textos i articles (en castellà, català o anglès) per aconseguir una millor comprensió del contingut docent.
- Realització d’exercicis pràctics o d'autoavaluació.
- Resolució de problemes, reflexions i debats sobre diferents qüestions del material docent.
c) Pràctiques de laboratori (PLAB) (2 sessions de 2 hores). Tallers per facilitar l'aprenentatge pràctic i empíric del contingut de l'assignatura, basats en:
- Taller d'activitats d’anatomia i fisiologia dels sistema visual mitjançant maquetes dels òrgans sensorials i exercicis pràctics.
- Taller de fisiologia dels sentits químics (gust i olfacte) mitjançant maquetes dels òrgans sensorials i exercicispràctics.
ACTIVITAT SUPERVISADA (5%)
Tutories. Seguiment, de forma presencial o virtual, amb el/la professor/a de forma individual i/o en grup. Entre d'altres, es tracten aspectes com:
- Correcció i supervisió de les respostes a preguntes-clau del temari.
- Reflexions de lectures.
- Resolució de dubtes.
- Orientació per al treball en grup (EV3).
- Estratègies individualitzades d’estudi de la matèria.
ACTIVITAT AUTÒNOMA (60%)
- Recerca d’informació i lectura comprensiva de materials bàsics de l’assignatura (llibres recomanats, articles de revistes científiques, etc.).
- Consulta de material complementari (vídeos, articles de divulgació, webs, etc.).
- Estudi de conceptes bàsics de l’assignatura (realització de guions, mapes conceptuals, síntesis, etc.).
- Elaboració de treball en grup sobre aspectes aplicats relacionats amb l’assignatura.
- Realització d'exercicis i activitats d'avaluació continuada i d’autoavaluació.
- Participació regular en fòrums de comunicació, i d’altres espais del campus virtual, coordinats per l'equip docent.
ACTIVITAT D’AVALUACIÓ (5%)
- Realització de proves individuals escrites, amb preguntes tipus test, de desenvolupament i/o exercicis pràctics (EV1 i EV2).
- Presentació, lliurament de resum i debat/defensa de treballs en equip (EV3).
- Lliurament regular, amb data límit, d'exercicis i activitats, proposades pel professorat (EV4).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
EV1. Prova presencial individual escrita de desenvolupament i/o preguntes curtes/test |
40 |
2
|
0,08 |
3, 4, 5, 9, 10, 11, 15, 16
|
EV2. Prova presencial individual escrita de desenvolupament i/o pregunta curta. |
40 |
2
|
0,08 |
2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 16
|
EV3. Presentació breu, defensa oral i lliurament d'un resum sobre un treball realitzat en grup |
20 |
0
|
0 |
1, 3, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 16
|
EV4. Activitats d'avaluació continuada. |
5 |
0
|
0 |
1, 3, 6, 8, 11, 14, 16
|
L’avaluació continuada de l’assignatura permet que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés i es durà a terme mitjançant la realització de diferents proves en les quals l'alumnat haurà demostrar que ha assolit les competències, aconseguit els objectius i superat els resultats d’aprenentatge corresponents. De cadascuna de les activitats d’avaluació següents s’indica el seu pes en la nota final, la durada de la prova i quan es realitza:
- EV1. Evidència d’aprenentatge 1 (obligatòria): prova presencial individual escrita de desenvolupament i preguntes curtes/test sobre els temes 1, 2 i 3 (40%; 1,5 hores, primer període d'avaluació)
- EV2. Evidència d’aprenentatge 2 (obligatòria): prova presencial individual escrita de desenvolupament i preguntes curtes/test sobre els temes 4, 5 i 6 (40%; 1,5 hores, segon període avaluació).
- EV3. Evidència d’aprenentatge 3 (optativa): Presentació breu (oral o vídeo), debat-defensa oral i lliurament d’un resum escrit sobre un treball realitzat de manera cooperativa en grup, fonamentat en l’explicació i discussió d’articles neurocientífics recents (20%; aproximadament 10-15 minuts d’exposició + 5-10 minuts de debat; pràctiques d'aula 5 i 6).
- EV4. Evidència d'aprenentatge 4 (optativa): Activitats pràctiques per a facilitar el seguiment de l'assignatura (5%; lliuraments específics a l’aula o al campus virtual amb data límit).
L’assignatura ofereix la possibilitat d' avaluació única la qual suposa la renúncia a l'avaluació continuada i implica el lliurament en una única data de les evidències obligatòries EV1 i EV2. En cas de realitzar les evidències optatives EV3 i EV4, també cal lliurar-les en la mateixa data. La descripció, el pes i la durada presencial de les evidències són els mateixos que els explicitats en els apartats 1 – 4 anteriors. La data de realització i lliurament correspondrà a la data del segon període d'avaluació. S’aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l’avaluació continuada (veure el següent apartat "e").
Els criteris d'avaluació seran els següents:
a) Realització de totes les evidències d’aprenentatge obligatòries (EV1 i EV2).
b) Es considerarà avaluable l’alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40%.
c) La nota final de l’assignatura s’obtindrà a partir de la suma ponderada dels resultats obtinguts en totes les activitats d’avaluació realitzades.
d) S’aprovarà l’assignatura amb una suma ponderada (de totes les evidències realitzades) que sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, sempre que s’hagi obtingut un mínim de 3,5 punts (en una escala de 0 - 10) en cadascuna de les 2 evidències obligatòries (EV1 i EV2). En cas de no assolir aquests dos requisits, la nota màxima que es consignarà a l'expedient acadèmic podrà ser de màxim 4,5 punts.
e) A la prova de recuperació, realitzada en el període de recuperacions establert per la facultat, podrà optar-hi l'alumnat que hagi realitzat les evidències obligatòries EV1 i EV2 i que obtingui una qualificació global (EV1+EV2+EV3+EV4) entre 3,5 i 4,90 punts sobre 10.La prova de recuperació consistirà en la repetició de l'EV1 i/o EV2. El criteri d'assignatura superada serà el mateix que per a l'apartat "d", un cop substituïda la nota de l'evidencia/es recuperada/es. Així doncs, cal obtenir una puntuació mínima de 3,5 en la prova de recuperació d'una evidència concreta (EV1 i/o EV2) per tal de poder superar l'assignatura (amb una nota global igual o superior a 5). Si s'opta a recuperació la nota numèrica màxima possible de l'assignatura serà de 7 sobre 10.
-------------------
Enllaç a les Pautes d'Avaluació de les Titulacions de la Facultat de Psicologia
Bibliografia
En negreta la bibliografia fonamental (triar un dels manuals de referència), la resta és bibliografia complementària.
- Bear, Mark F.; Connors Barry W.; Paradiso Michael A. (2020). Neuroscience: Exploring the brain (Enhanced Edition). Jones & Barlett Learning.
- Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2023). Physiology of Behavior (13th edition). Pearson
- Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2017). Physiology of Behavior (12th edition). Pearson (versió online: https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/reader.action?docID=5186462)
- Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2018). Fisiología de la conducta (12ª edición). Madrid: Pearson.
- Garret, Bob; Hough, Gerald. (2022). Brain and Behavior (6th Edition). Sage Publications Inc.
- Morgado Bernal, Ignacio. (2019) Los sentidos: cómo percibimos el mundo. Barcelona: Ariel.
- Morgado, Ignacio (2023) La mente humana. Barcelona: Ariel
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
11 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
12 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
21 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
22 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
31 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
32 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
41 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
42 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
51 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
52 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
111 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
112 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
113 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
114 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
211 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
212 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
213 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
214 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
311 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
312 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
313 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
314 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
411 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
412 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
413 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
414 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
511 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
512 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
513 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
3 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
4 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
5 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |