Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicologia Fisiològica I

Codi: 102547 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Gemma Guillazo Blanch
Correu electrònic:
gemma.guillazo@uab.cat

Equip docent

Laura Aldavert Vera
Gemma Guillazo Blanch
Margarita Marti Nicolovius
Maria del Pilar Segura Torres
Ana Maria Vale Martinez
Marta Portero Tresserra
Soleil Garcia Brito
Carles Tapias Espinosa

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana:

  • Haver superat les assignatures de Psicobiologia de primer curs del Grau en Psicologia: Fonaments de Psicobiologia I i Fonaments de Psicobiologia II.
  • Tenir coneixements d’anglès

Objectius

Aquesta assignatura es considera de formació bàsica i obligatòria dins del Grau en Psicologia de la UAB. Està ubicada al primer semestre de segon curs, després d’haver cursat a primer curs les assignatures "Fonaments de Psicobiologia I" i "Fonaments de Psicobiologia II".  Es consideraran assolits els coneixements bàsics de genètica, neurofisiologia, neuroquímica i neuroanatomia funcional, estudiats a les assignatures precedents. La Psicologia Fisiològica té un caràcter multidisciplinari, ja que requereix de les aportacions de moltes ciències, principalment psicologia, biologia i bioquímica.

L’objectiu general de l’assignatura és l'adquisició de coneixements sobre les bases biològiques (fonamentalment el sistema neuroendocrí) dels següents processos mentals: consciència, percepció dels estímuls sensorials i planificació i execució de la conducta motora. Aquest objectiu permetrà comprendre les bases subjacents als processos descrits, en diferents contextos i tenint en compte la perspectiva de gènere. Ens proposem que en finalitzar l’assignatura l'alumnat serà capaç de:

  1. Descriure les principals característiques neuroanatòmiques i neurofisiològiques dels processos perceptius (somestèsia, visió, audició, gust, olfacte) i sensomotors.
  2. Descriure les bases biològiques de la consciència.
  3. Explicar com el cervell analitza i processa la informació de l'entorn a través de les representacions mentals, planifica la conducta i elabora una resposta
  4. Descriure i interpretar gràfics i resultats d’articles neurocientífics.
  5. Exposar i debatre temes aplicats del contingut de l’assignatura

Competències

  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Identificar, descriure i relacionar la biologia de la conducta humana i les funcions psicològiques.
  • Identificar, descriure i relacionar les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques.
  • Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  2. Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en el llenguatge i la consciència.
  3. Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en els processos senso-perceptius (somestesia, visió, audició, equilibri, gust i olfacte) i senso-motors.
  4. Descriure les alteracions en els processos senso-perceptius en relació a les alteracions dels mecanismes neurofisiològics i neurohormonals subjacents.
  5. Identificar, des d'una perspectiva històrica, els principals autors i les seves aportacions científiques al desenvolupament del coneixement en l'àmbit de les neurociències en general i de la psicologia fisiològica en particular.
  6. Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  9. Reconèixer els principals mètodes i tècniques de recerca en psicologia fisiològica.
  10. Relacionar la somestèsia, la visió, l'audició, l'equilibri, el gust i l'olfacte amb les seves bases neuronals i els mecanismes neurofisiològics, hormononals i genètics subjacents.
  11. Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques i neurohormonals amb els trastorns dels processos senso-perceptius (somestèsia, visió, audició, equilibri, gust i olfacte) i senso-motors.
  12. Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques, neurohormonals i genètiques amb els trastorns del llenguatge.
  13. Treballar en equip.
  14. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  15. Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió de les bases neurobiològiques del llenguatge i la consciència.
  16. Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió dels processos senso-perceptius (somestèsia, visió, audició, equilibri, gust i olfacte) i senso-motors.

Continguts

Tema 1. Sensació i Percepció

  1. Ment, consciència i percepció
  2. Principis generals de processament de la informació sensorial

Tema 2. Sentits somàtics

  1. Modalitats somàtiques
  2. Receptors, vies somestèsiques i transducció
  3. Anàlisi de la informació somàtica a l'escorça cerebral
  4. Dolor i analgèsia

Tema 3. Visió

  1. Energia lluminosa i llum
  2. L'ull, la retina i les vies òptiques
  3. Transducció i codificació de la informació visual a la retina
  4. Anàlisi de la informació visual: l'escorça estriada
  5. Anàlisi de la informació visual: l'escorça d'associació

Tema 4. Audició 

  1. Energia sonora i so
  2. L'oïda, l’òrgan de Corti i les vies auditives
  3. Transducció i codificació de la informació auditiva a la còclea
  4. Anàlisi de la informació auditiva al sistema nerviós central

Tema 5. Sentits químics: gust i olfacte

  1. El sentit del gust
  2. El sentit de l'olfacte

Tema 6. Control del moviment

  1. Organització de la funció sensomotora
  2. Sistemes efectors: els músculs
  3. Control de les respostes reflexes
  4. Control cerebral del moviment

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb TIC's i debats 28,5 1,14 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 15, 16
Classes pràctiques (12h d'aula i 4h de laboratori) 16 0,64 1, 4, 6, 10, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment individualitzats i/o en grups petits (de forma virtual i/o presencial) 8,5 0,34 13, 14
Tipus: Autònomes      
Consulta i lectura comprensiva de diversos materials 20 0,8 1, 4, 6, 10, 14
Elaboració i presentació de treballs en grup 12 0,48 1, 6, 7, 13, 14
Estudi de la matèria 30 1,2 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 15, 16
Exercicis i activitats 20 0,8 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16
Recerca informació 11 0,44 1, 6, 14

ACTIVITAT DIRIGIDA (30%)

a) Teoria (TE) (19 sessions d'1,5 hores). Sessions presencials basades en:
  • Classes magistrals (metodologies actives) amb suport de TIC i proposta de qüestions per reflexionar i discutir a través de la participació activa de l'alumnat.
  • Realització d’exercicis pràctics i resolució de problemes, individualment i en grups.
  • Visionat i debat de vídeos breus sobre la matèria.
b) Pràctiques d'aula (PAUL) (6 sessions de 2 hores). Seminaris presencials de treball en grup, basats en:
  • Presentació i debat de treballs fets en grup cooperatiu (Evidència 3).
  • Lectura de textos i articles (en castellà, català o anglès) per aconseguir una millor comprensió del contingut docent.
  • Realització d’exercicis pràctics o d'autoavaluació.
  • Resolució de problemes, reflexions i debats sobre diferents qüestions del material docent.
c) Pràctiques de laboratori (PLAB) (2 sessions de 2 hores)Tallers per facilitar l'aprenentatge pràctic i empíric del contingut de l'assignatura, basats en:
 
  • Taller d'activitats d’anatomia i fisiologia dels sistema visual mitjançant maquetes dels òrgans sensorials i exercicis pràctics.
  • Taller de fisiologia dels sentits químics (gust i olfacte) mitjançant maquetes dels òrgans sensorials i exercicispràctics.

ACTIVITAT SUPERVISADA (5%)

Tutories. Seguiment, de forma presencial o virtual, amb el/la professor/a de forma individual i/o en grup. Entre d'altres, es tracten aspectes com:

  • Correcció i supervisió de les respostes a preguntes-clau del temari.
  • Reflexions de lectures.
  • Resolució de dubtes.
  • Orientació per al treball en grup (EV3).
  • Estratègies individualitzades d’estudi de la matèria.

 

ACTIVITAT AUTÒNOMA (60%)

  • Recerca d’informació i lectura comprensiva de materials bàsics de l’assignatura (llibres recomanats, articles de revistes científiques, etc.).
  • Consulta de material complementari (vídeos, articles de divulgació, webs, etc.).
  • Estudi de conceptes bàsics de l’assignatura (realització de guions, mapes conceptuals, síntesis, etc.).
  • Elaboració de treball en grup sobre aspectes aplicats relacionats amb l’assignatura.
  • Realització d'exercicis i activitats d'avaluació continuada i d’autoavaluació.
  • Participació regular en fòrums de comunicació, i d’altres espais del campus virtual, coordinats per l'equip docent.

ACTIVITAT D’AVALUACIÓ (5%)

  • Realització de proves individuals escrites, amb preguntes tipus test, de desenvolupament i/o exercicis pràctics (EV1 i EV2).
  • Presentació, lliurament de resum i debat/defensa de treballs en equip (EV3).
  • Lliurament regular, amb data límit, d'exercicis i activitats, proposades pel professorat (EV4).

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Prova presencial individual escrita de desenvolupament i/o preguntes curtes/test 40 2 0,08 3, 4, 5, 9, 10, 11, 15, 16
EV2. Prova presencial individual escrita de desenvolupament i/o pregunta curta. 40 2 0,08 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 16
EV3. Presentació breu, defensa oral i lliurament d'un resum sobre un treball realitzat en grup 20 0 0 1, 3, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 16
EV4. Activitats d'avaluació continuada. 5 0 0 1, 3, 6, 8, 11, 14, 16

L’avaluació continuada de l’assignatura permet que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés i es durà a terme mitjançant la realització de diferents proves en les quals l'alumnat haurà demostrar que ha assolit les competències, aconseguit els objectius i superat els resultats d’aprenentatge corresponents. De cadascuna de les activitats d’avaluació següents s’indica el seu pes en la nota final, la durada de la prova i quan es realitza: 

  • EV1. Evidència d’aprenentatge 1 (obligatòria)prova presencial individual escrita de desenvolupament i preguntes curtes/test sobre els temes 1, 2 i 3 (40%; 1,5 hores, primer període d'avaluació)
  • EV2. Evidència d’aprenentatge 2 (obligatòria)prova presencial individual escrita de desenvolupament i preguntes curtes/test sobre els temes 4, 5  i 6 (40%; 1,5  hores, segon període avaluació).
  • EV3. Evidència d’aprenentatge 3 (optativa): Presentació breu (oral o vídeo), debat-defensa oral i lliurament d’un resum escrit sobre un treball realitzat de manera cooperativa en grup, fonamentat en l’explicació i discussió d’articles neurocientífics recents (20%; aproximadament 10-15 minuts d’exposició + 5-10 minuts de debat; pràctiques d'aula  5 i 6).
  • EV4. Evidència  d'aprenentatge 4 (optativa): Activitats pràctiques per a facilitar el seguiment de l'assignatura (5%; lliuraments específics a l’aula o al campus virtual amb data límit).

L’assignatura ofereix la possibilitat d' avaluació única la qual suposa la renúncia a l'avaluació continuada i implica el lliurament en una única data de les evidències obligatòries EV1 i EV2. En cas de realitzar les evidències optatives EV3 i EV4, també cal lliurar-les en la mateixa data.  La descripció, el pes i la durada presencial de les evidències són els mateixos que els explicitats en els apartats 1 – 4 anteriors.  La data de realització i lliurament correspondrà a la data del segon període d'avaluació. S’aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l’avaluació continuada (veure el següent apartat "e").

 Els criteris d'avaluació seran els següents:

a) Realització de totes les evidències d’aprenentatge obligatòries (EV1 i EV2).

b) Es considerarà avaluable l’alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40%. 

c) La nota final de l’assignatura s’obtindrà a partir de la suma ponderada dels resultats obtinguts en totes les activitats d’avaluació realitzades.

d) S’aprovarà l’assignatura amb una suma ponderada (de totes les evidències realitzades) que sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, sempre que s’hagi obtingut un mínim  de 3,5 punts (en una escala de 0 - 10) en cadascuna de les 2 evidències obligatòries (EV1 i EV2). En cas de no assolir aquests dos requisits, la nota màxima que es consignarà a l'expedient acadèmic podrà ser de màxim 4,5 punts.

e) A la prova de recuperació, realitzada en el període de recuperacions establert per la facultat, podrà optar-hi  l'alumnat que hagi realitzat les evidències obligatòries EV1 i EV2 i que obtingui una qualificació global  (EV1+EV2+EV3+EV4) entre 3,5 i 4,90 punts sobre 10.La prova de recuperació consistirà en la repetició de l'EV1 i/o EV2. El criteri d'assignatura superada serà el mateix que per a l'apartat "d", un cop substituïda la nota de l'evidencia/es recuperada/es.  Així doncs, cal obtenir una puntuació mínima de 3,5 en la prova de recuperació d'una evidència concreta (EV1 i/o EV2) per tal de poder superar l'assignatura (amb una nota global igual o superior a 5). Si s'opta a recuperació la nota numèrica màxima possible de l'assignatura serà de sobre 10.    

 -------------------

Enllaç a les Pautes d'Avaluació de les Titulacions de la Facultat de Psicologia

 


Bibliografia

En negreta la bibliografia fonamental (triar un dels manuals de referència), la resta és bibliografia complementària.

  • Bear, Mark F.; Connors Barry W.; Paradiso Michael A. (2020). Neuroscience: Exploring the brain (Enhanced Edition). Jones & Barlett Learning.
  • Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2023). Physiology of Behavior (13th edition). Pearson 
  • Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2017). Physiology of Behavior (12th edition). Pearson (versió online: https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/reader.action?docID=5186462)
  • Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2018). Fisiología de la conducta (12ª edición). Madrid: Pearson.
  • Garret, Bob; Hough, Gerald. (2022). Brain and Behavior (6th Edition). Sage Publications Inc.
  • Morgado Bernal, Ignacio. (2019) Los sentidos: cómo percibimos el mundo. Barcelona: Ariel.
  • Morgado, Ignacio (2023) La mente humana. Barcelona: Ariel

Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 21 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 22 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 31 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 32 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 41 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 42 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 52 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 114 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 211 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 212 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 213 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 214 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 311 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 312 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 313 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 314 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 411 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 412 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 413 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 414 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 511 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 512 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 513 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 5 Català primer quadrimestre matí-mixt