Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicologia Fisiològica II

Codi: 102546 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Maria Vale Martinez
Correu electrònic:
anna.vale@uab.cat

Equip docent

Laura Aldavert Vera
Maria del Pilar Segura Torres
Marta Portero Tresserra
Carles Tapias Espinosa

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver superat les assignatures Fonaments de Psicobiologia I i Fonaments de Psicobiologia II del primer curs del Grau en Psicologia, així com l'assignatura Psicologia Fisiològica I del primer semestre del segon curs.

És recomanable tenir coneixements d'anglès.


Objectius

L’objectiu general de l’assignatura consisteix en l’adquisició de coneixements relatius als fonaments biològics del son i la vigília, les conductes motivades, les emocions i els processos d’aprenentatge i memòria, mitjançant l’estudi exhaustiu d’aquestes conductes tant en condicions fisiològiques normatives com en situacions alterades. Aquest enfocament permetrà comprendre les bases neurals subjacents als processos descrits, tenint en compte el context i la perspectiva de gènere.

En acabar el curs, l’alumnat haurà de ser capaç de:

  1. Explicar les bases neurobiològiques dels ritmes de son i vigília, les funcions del son i algunes de les seves alteracions.
  2. Explicar les bases neurobiològiques i les funcions del reforç. Descriure els canvis neurobiològics associats a la conducta addictiva.
  3. Descriure el control neural i hormonal de diferents conductes motivades com la gana i les conductes sexual i parental.
  4. Explicar les bases neurobiològiques de les emocions i les seves implicacions en la salut.
  5. Explicar les bases neurobiològiques dels processos d'aprenentatge i memòria.
  6. Descriure i interpretar gràfics i resultats d’articles neurocientífics.
  7. Exposar i debatre temes aplicats del contingut de l’assignatura.

Competències

  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Identificar, descriure i relacionar la biologia de la conducta humana i les funcions psicològiques.
  • Identificar, descriure i relacionar les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques.
  • Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els determinants i els factors de risc per a la salut, i també la interacció entre la persona i el seu entorn físic i social.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la influència dels determinants físics i socials sobre la neurobiologia dels processos mentals a fi d'entendre els fonaments de la psicologia de la salut.
  2. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  3. Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en els ritmes de son i vigilia.
  4. Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en l'aprenentatge i la memoria.
  5. Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en les conductes motivades.
  6. Descriure els circuits neuronals, els mecanismes neurofisiològics, neuroquímics i hormonals involucrats en les emocions.
  7. Descriure les alteracions en els ritmes de son i vigilia en relació a les alteracions dels mecanismes neurofisiològics i neurohormonals subjacents.
  8. Identificar i reconèixer la interacció mútua entre l'entorn físic i social de la persona i els factors genètics, hormonals i neuronals que influeixen en la salut.
  9. Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  10. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  11. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  12. Relacionar el ritmes de son i vigilia amb les seves bases neuronals i els mecanismes neurofisiològics, hormononals i genètics subjacents.
  13. Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques i neurohormonals amb els trastorns de les conductes motivades.
  14. Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques i neurohormonals amb els trastorns dels ritmes de son i vigilia.
  15. Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques, neurohormonals i genètiques amb els trastorns de l'aprenentatge i la memòria.
  16. Relacionar les alteracions neuroanatòmiques, neurofisiològiques, neurohormonals i genètiques amb els trastorns emocionals.
  17. Treballar en equip.
  18. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  19. Valorar la relació entre les aproximacions neurobiològica, educativa i social en l'explicació del comportament humà normal i patològic.
  20. Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió de les bases neurobiològiques de les emocions.
  21. Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió dels ritmes de les bases neurobiològiques de l'aprenentatge i la memòria.
  22. Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió dels ritmes de les bases neurobiològiques de les conductes motivades (gana, sed, conducta sexual i parental).
  23. Valorar les aportacions de l'aproximació psicobiològica per l'avenç en la comprensió dels ritmes de son i vigilia.

Continguts

Tema 1. SON i VIGÍLIA

  1. Els ritmes circadiaris i la seva regulació
  2. Característiques conductuals i fisiològiques
  3. Mecanismes neurals
  4. Funcions del son

 

 Tema 2. REFORÇ

  1. Naturalesa dels sistemes motivacionals
  2. Substrat nerviós del reforç
  3. Addicció

 

 Tema 3. GANA

  1. Digestió i metabolisme
  2. Mecanismes de regulació perifèrica 
  3. Control neural

 

 Tema 4. CONDUCTES SEXUAL i PARENTAL

  1. Efectes organitzadors i activadors de les hormones sexuals
  2. Feromones
  3. Control neural de la conducta sexual
  4. Conducta parental

 

 Tema 5. EMOCIÓ

  1. Naturalesa de les emocions i els sentiments
  2. Funcions de les emocions
  3. Sistemes neurals de les emocions

 

 Tema 6. APRENENTATGE i MEMÒRIA

  1. Naturalesa de l'aprenentatge i la memòria
  2. Plasticitat sinàptica
  3. Formes bàsiques d'aprenentatge i memòria implícita
  4. Aprenentatge relacional i memòria explícita
  5. Memòria de treball

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals o invertides amb TIC 28,5 1,14 1, 3, 4, 5, 6, 8, 13, 14, 15, 16, 19
Classes pràctiques (12h d'aula i 4h de laboratori) 16 0,64 2, 3, 4, 5, 6, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment individualitzades i/o en grups petits (de forma virtual i/o presencial) 8,5 0,34 9, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Consulta i lectura comprensiva de diversos materials 20 0,8 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23
Elaboració i presentació de treballs en grup 12 0,48 2, 9, 10, 17, 18
Estudi de la matèria 30 1,2 1, 3, 4, 5, 6, 8, 19, 20, 21, 22, 23
Exercicis i activitats 20 0,8 1, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 19
Recerca informació 11 0,44 2, 18

ACTIVITAT DIRIGIDA (30%)

a) Teoria (TE) (19 sessions d'1,5 hores). Sessions presencials basades en:

  • Classes magistrals (metodologies actives) amb suport de TIC i proposta de qüestions per reflexionar i discutir a través de la participació activa de l'alumnat.
  • Realització d’exercicis pràctics i resolució de problemes, individualment i en grups.
  • Visionat i debat de vídeos breus sobre la matèria.

 

b) Pràctiques d'aula (PAUL) (6 sessions de 2 hores). Seminaris presencials de treball en grup, basats en:

  • Presentació i debat de treballs fets en grup cooperatiu (Evidència 3).
  • Lectura de textos i articles (en castellà, català o anglès) per aconseguir una millor comprensió del contingut docent.
  • Realització d’exercicis pràctics o d'autoavaluació.
  • Resolució de problemes, reflexions i debats sobre diferents qüestions del material docent.

 

c) Pràctiques de laboratori (PLAB) (2 sessions de 2 hores). Tallers per facilitar l'aprenentatge pràctic i empíric del contingut de l'assignatura, basats en:

  • Avaluació de registres de son i lectura comprensiva de somnigrames.
  • Exercicis pràctics sobre les bases neurobiològiques de l'aprenentatge i la memòria.

 

 ACTIVITAT SUPERVISADA (5%)

Tutories. Seguiment, de forma presencial o virtual, amb el professorat de forma individual o en grup. Entre d'altres, es tracten aspectes com:

  • Correcció i supervisió de les respostes a preguntes-clau del temari.
  • Reflexions de lectures.
  • Resolució de dubtes.
  • Orientació per al treball en grup (EV3).
  • Estratègies individualitzades d’estudi de la matèria.

 

ACTIVITAT AUTÒNOMA (60%)

  • Recerca d’informació.
  • Lectura comprensiva de materials bàsics de l’assignatura (llibres recomanats, articles de revistes científiques, etc.).
  • Consulta de material complementari (articles de divulgació, vídeos, webs, etc.).
  • Estudi i memorització de conceptes bàsics de l’assignatura (realització de guions, mapes conceptuals, síntesi, etc.).
  • Elaboració de treball en grup sobre aspectes aplicats relacionats amb l’assignatura.
  • Realització d'exercicis i activitats d'avaluació continuada i d’autoavaluació.
  • Participació regular en fòrums de comunicació, i d’altres espais del campus virtual, coordinats pel professorat.

 

ACTIVITAT D’AVALUACIÓ (5%)

  • Realització de proves individuals escrites, amb preguntes tipus test, de desenvolupament i/o exercicis pràctics (EV1 i EV2).
  • Presentació, lliurament de resum i debat/defensa de treballs en equip (EV3).
  • Lliurament regular, amb data límit, d'exercicis i activitats, proposades pel professorat (EV4).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Prova test i de desenvolupament (individual, escrita) 40% 2 0,08 1, 2, 3, 5, 7, 8, 12, 13, 14, 19, 22, 23
EV2. Prova test i de desenvolupament (individual, escrita) 40% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 6, 8, 13, 15, 16, 19, 20, 21, 22
EV3. Treball en grup (resum escrit, exposició i defensa pública) 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
EV4. Activitats d'avaluació continuada 5% 0 0 2, 9, 11, 18, 20, 21, 22, 23

L’AVALUACIÓ CONTINUADA de l’assignatura permet que l’estudiant pugui conèixer el seu progrés acadèmic i es durà a terme mitjançant la realització de diferents proves en les quals l'alumnat haurà de demostrar que ha assolit les competències, ha aconseguit els objectius i superat els resultats d’aprenentatge corresponents. De cadascuna de les activitats d’avaluació següents s’indica el seu pes en la nota final, la durada de la prova i quan es realitza (vegeu al final l'enllaç al calendari d'avaluacions):  

1. EV1. Evidència d’aprenentatge 1 (obligatòria): prova presencial individual escrita de desenvolupament i/o preguntes curtes/test sobre els temes 1, 2 i 3 (40%; 1,5 hores; primer període d'avaluació).

2. EV2. Evidència d’aprenentatge 2 (obligatòria): prova presencial individual escrita de desenvolupament i/o preguntes curtes/test sobre els temes 4, 5  i 6 (40%; 1,5 hores; segon període d'avaluació).

3. EV3. Evidència d’aprenentatge 3 (optativa): Presentació breu (oral o vídeo), debat-defensa oral i lliurament d’un resum escrit sobre un treball realitzat en grup de manera cooperativa, fonamentat en l'explicació i discussió d'articles neurocientífics recents en anglès (20%; 10-15 minuts d'exposició + 5-10 minuts de debat; pràctiques d'aula 5 i 6).

4. EV4. Evidència d'aprenentatge 4 (optativa): Activitats per a facilitar el seguiment de l'assignatura (5%; lliuraments específics a l’aula o al campus virtual amb data límit).

 

L’assignatura ofereix la possibilitat d'AVALUACIÓ ÚNICA (vegeu enllaç al final per informació sobre normativa, sol·licitud, termini), la qual suposa la renúncia a l’avaluació continuada i implica la realització en una única data de les evidències EV1 i EV2 (obligatòries). En cas de realitzar les evidències optatives EV3 i EV4 també cal lliurar-les en la mateixa data.  La data de realització i lliurament correspondrà a la data del segon període d'avaluació. La descripció, el pes i la durada presencial de les evidències són els mateixos que els explicitats en els apartats 1 – 4 anteriors.  S’aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l’avaluació continuada (vegeu el següent apartat e).

 

Els CRITERIS d'AVALUACIÓ són els següents:

a) Realització de totes les evidències d’aprenentatge obligatòries (EV1 i EV2).

b) Es considerarà avaluable l’alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40%. 

c) La nota final de l’assignatura s’obtindrà a partir de la suma ponderada dels resultats obtinguts en totes les activitats d’avaluació realitzades.

d) S’aprovarà l’assignatura amb una suma ponderada (de totes les evidències realitzades) que sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, amb un mínim de 3,5 punts (en una escala de 0 - 10) en cadascuna de les 2 evidències obligatòries (EV1 i EV2)En cas de no assolir els requisits establerts, la nota màxima que es consignarà a l'expedient acadèmic podrà ser de 4,5 punts. 

e) A la prova de recuperació, realitzada en el període de recuperacions establert per la facultat, podrà optar l'alumnat que hagi realitzat les evidències obligatòries EV1 i EV2 i hagi obtingut una qualificació global d’avaluació (EV1+EV2+EV3+EV4) entre 3,5 i 4,9 punts sobre 10. La prova de recuperació consistirà en la repetició de l'EV1 i/o de l'EV2. El criteri d'assignatura superada serà el mateix que el descrit a l'apartat d, un cop substituïda la nota de l'evidència/es recuperada/es. Així doncs, cal obtenir una puntuació mínima de 3,5 en la prova de recuperació d'una evidència concreta (EV1 i/o EV2) per tal de poder superar l'assignatura (amb una nota global igual o superior a 5). Si s'opta a recuperació la nota numèrica màxima possible de l'assignatura serà de sobre 10.

 -------------------

Enllaç a les Pautes d'avaluació, als Criteris de traducció de proves d'avaluació, al Calendari d'avaluacions i a la informació sobre l'Avaluació única de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 


Bibliografia

 En negreta la bibliografia fonamental (triar un dels manuals de referència), la resta és bibliografia complementària. 

  • Bear, Mark F.; Connors Barry W.; Paradiso Michael A. (2020). Neuroscience: Exploring the brain (Enhanced Edition). Jones & Barlett Learning.
  • Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2023). Physiology of Behavior (13th edition). Pearson.
  • Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2017). Physiology of Behavior (12th edition). Pearson (en línia: https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/reader.action?docID=5186462)
  • Carlson Neil R.; Birkett, Melissa A. (2018). Fisiología de la conducta (12ª edición). Madrid: Pearson (en línia: https://www-ingebook-com.eu1.proxy.openathens.net/ib/NPcd/IB_Escritorio_Visualizar?cod_primaria=1000193&libro=7811)
  • Collado Guirao, Paloma; Guillamón Fernández, Antonio; Pinos Sánchez, Helena; Rodríguez-Zafra, Mónica; Claro Izaguirre, Francisco; Carrillo, Beatriz (2017) Psicología Fisiológica. Madrid: UNED.
  • Garret, Bob; Hough, Gerald. (2022). Brain and Behavior (6th Edition). Sage Publications Inc.
  • Morgado, Ignacio (2010). Emociones e inteligencia social. Barcelona: Ariel.
  • Morgado, Ignacio (2014). Aprender, recordar y olvidar: claves cerebrales de la memoria y la educación. Barcelona: Ariel.
  • Morgado, Ignacio (2017). Emociones corrosivas. Barcelona: Ariel.
  • Morgado, Ignacio (2019). Deseo y placer. Barcelona: Ariel.
  • Morgado, Ignacio (2023). La mente humana. Barcelona: Ariel.

Programari

Cap específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 21 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 22 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 31 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 32 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 41 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 42 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 52 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 114 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 211 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 212 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 213 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 214 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 311 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 312 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 313 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 314 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 411 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 412 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 413 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 414 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 511 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 512 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 513 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 5 Català segon quadrimestre matí-mixt