Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502444 Química | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'espectroscòpia es basa en l'estudi de la interacció entre la radiació electromagnètica i la matèria i en com aquesta interacció es pot utilitzar per obtenir informació estructural d'aquesta última. En primer lloc, es presentaran els fonaments teòrics que expliquen la interacció de la radiació i la matèria i que prediuen la forma estructurada dels espectres, basant-se en coneixements de la química quàntica. Es discutirà la radiació làser, ja que el seu ús és omnipresent en les tècniques espectroscòpiques actuals. Es farà un enfocament específic de la simetria molecular i l'aplicació de la Teoria de Grups en simetria com a eina per interpretar espectres en molècules poliatòmiques. Es discutiran diferents tècniques espectroscòpiques d'absorció, emissió i de dispersió Raman (rotacional, vibracional, i electrònica) com també de ressonància magnètica d'espín (ressonància magnètica nuclear). Per a cada tipus d'espectroscòpia, es relacionarà l'espectre amb els paràmetres estructurals de les molècules.
Objectius específics de l'assignatura:
Teoria i Problemes:
1. Introducció a l'espectroscòpia.
Naturalesa de la radiació electromagnètica. Espectre electromagnètic. Tècniques espectroscòpiques. Espectroscòpia FT. Ample de línia espectral. Intensitat de les línies espectrals. Regles de selecció. Espectroscòpia de dispersió Raman. Làsers. Exemple d'espectroscòpia d'absorció/emissió: Espectroscòpia rotacional.
2. Simetria molecular.
Elements i operacions de simetria. Grups puntuals de simetria (GPS). Determinació sistemàtica del GPS d'una molècula. Representacions de grups. Representacions reduïbles i irreductibles. Taules de caràcters.
3. Espectroscòpia vibracional.
Vibració de molècules diatòmiques: Model d’oscil·lador harmònic; anharmonicitat; energia de dissociació. Vibració de molècules poliatòmiques: modes normals de vibració; tipus de modes normals; simetria dels modes normals; regles de selecció de molècules poliatòmiques i regla d'exclusió mútua.
4. Espectroscòpia electrònica.
Espectroscòpia atòmica: termes espectrals; regles de selecció. Espectroscòpia electrònica de molècules diatòmiques: termes espectrals; regles de selecció; estructura vibracional i espectres vibrònics; Principi de Franck-Condon. Espectroscòpia electrònica de molècules poliatòmiques: orbitals moleculars adaptats a la simetria; termes espectrals moleculars; regles de selecció. Fluorescència i fosforescència. Espectroscòpia fotoelectrònica: UPS i XPS.
5. Espectroscòpia de ressonància magnètica.
Spin nuclear. Interacció amb un camp magnètic. Espectroscòpia de ressonància magnètica nuclear (RMN). Nivells d'energia i regles de selecció. Apantallament nuclear. Desplaçament Químic. Acoblament spin-spin i patrons d'acoblament
Pràctiques de laboratori:
Es realitzaran un total de 3 sessions de 4 hores cadascuna, els continguts del qual seran:
Sessió 1: Simulació d’espectres vibracionals
Sessió 2: Simulació d'espectres electrònics
Sessió 3: Simulació d'espectres de RMN
Al llarg de les pràctiques s'hauran de realitzar càlculs i simulacions dels espectres de molècules, i comprendre i analitzar els resultats obtinguts, relacionant-los amb la matèria vista a les sessions de teoria. L'objectiu final de les pràctiques és analitzar una molècula cas d'acord amb les seves propietats espectroscòpiques, seguint una metodologia d'aprenentatge basat en problemes (ABP) a través de casos.
El desenvolupament és el següent. Les dues primeres hores es dediquen a càlculs relacionats amb la simulació d'espectres corresponents a cada sessió (vibracional, electrònica, 1H-NMR) per a unes molècules específiques seguint les instruccions dels guions. Se'ls lliura un informe que hauran d'emplenar i contestar, i que els serveix per valorar el nivell de comprensió de les tasques realitzades i de la qualitat del treball. Les dues darreres hores es dediquen a la molècula cas, on es simularan les propietats de l'espectroscòpia corresponent a la sessió, d'acord amb allò que s'ha fet i après anteriorment. També serviran per discutir, organitzar la informació i preparar la presentació, aprofitant que els docents estaran allaboratori per ajudar-los en qualsevol dubte.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Problemes | 12 | 0,48 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Classes de Teoria | 27 | 1,08 | 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 19 |
Pràctiques de Laboratori | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Seminaris | 8 | 0,32 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació del Cas | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50 | 2 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 17, 18, 19 |
Preparació de les evidències | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 19, 20 |
Resolució de Problemes | 18 | 0,72 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 18, 19 |
Les activitats pertanyen a quatre categories diferents:
Classes de teoria: El docent exposarà els continguts del temari a l'aula combinant l’ús de la pissarra i material multimèdia que es posarà a disposició de l'alumnat mitjançant l’”Aula Moodle” de l’assignatura. Aquestes sessions expositives conformaran la major part de la docència teòrica del programa.
Sessions de resolució de problemes: es distribuirà una llista d'exercicis a l'alumnat, mitjançant l’”Aula Moodle” de l’assignatura a l'inici del curs, classificats segons les unitats del pla d'estudis. Els dies indicats, anunciats durant les classes de teoria o sempre que sigui adequat pel que fa a materials coberts, es resoldran problemes seleccionats a classe, fent conexió amb els fonaments teòrics vistos a les classes de teoria necessaris per resoldre l'exercici i amb l’objectiu de reforçar les competències exposades en les classes teòriques. No es pren cap compromís de resoldre explícitament tots els problemes de la col·lecció, deixant així espai per a la iniciativa individual i fomentant el treball individual de l'estudiant.
Pràctiques de laboratori: Les sessions pràctiques presentaran a l'alumnat la possibilitat de calcular les propietats espectroscòpiques de determinades molècules utilitzant un programa de càlcul basat en la química quàntica o altre programari per simular espectres. L'objectiu de les sessions de laboratori és posar de manifest la sinergia entre els enfocaments teòrics i experimentals de la química moderna. Logísticament, l'alumnat de tots els grups de matriculació es dividiran enquatre grups, la composició dels quals es coneixerà per endavant, per tal de fer un ús eficient del laboratori i de les instal·lacions informàtiques disponibles. Les sessions pràctiques per a cada subgrup tindran lloc a les dates previstes en diferents laboratoris i sota la supervisió de docents qualificats. Per a totes les sessions de laboratori, el guió de laboratori estarà disponible al l’”Aula Moodle”. L'alumnat haurà de portar la seva pròpia còpia (impresa o digital) i llegir-la abans de la sessió de laboratori corresponent. És recomanable portar també un bloc de notes personal per escriure els resultats obtinguts i altres anotacions. Els dies indicats, l'alumnat serà convocat a la sala d’ordinadors. Al final de cada sessió pràctica, l'alumnat lliurarà un informe que servirà d'autoavaluació sobre el nivell de comprensió de la tasca realitzada i la qualitat del treball realitzat. Per a cada sessió, l'alumnat realitzarà, en grups, una pràctica final on s'aplicaran les tècniques desenvolupades prèviament a una molècula concreta (cas) i fer un anàlisi de les propietats espectroscòpiques d'aquesta, seguint d'aquesta manera una metodologia d'aprenentatge basta en problemes (ABP) a través de casos. Els grups faran davant dels docents una exposició d'aquest treball final, que serà la nota corresponent a la part de pràctiques.
Treball personal: El treball personal de l'alumnat és un aspecte important i indispensable per a assolir i superar els continguts de l’assignatura. A més de les tasques més òbvies (com ara preparar i estudiar anotacions i llibres, preparar exercicis, etc.), certs àmbits específics i ben delimitats del temari es deixaran a l'alumnat per treballar autònomament. En aquests casos, es posarà a disposició de l'alumnat hores de consultes personals (tutories) que ajudin a unir els coneixements adquirits.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidències | 15% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 9, 11, 13, 14, 17, 18, 19 |
Examen Final | 60% | 3 | 0,12 | 2, 3, 5, 6, 9, 11, 13, 14, 17, 18, 19 |
Exàmens Parcials | 60% | 3 | 0,12 | 2, 3, 5, 6, 9, 11, 13, 14, 17, 18, 19 |
Pràctiques de laboratori | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
L'avaluació pot basar-se en una modalitat d'avaluació continuada o, per aquell alumnat que s'hi hagi acollit, en una modalitat d'avaluació única.
La modalitat d'avaluació continuada inclou els següents elements:
1. Exàmens parcials: Es realitzaran dos exàmens parcials escrits. Es requereix una nota mínima de 4/10 en cada parcial per fer mitjana amb la resta d'activitats d'avaluació de l'assignatura (60%).
2. Pràctiques de laboratori: Es resoldrà un "cas" determinat, en grups de 4 persones. L'alumnat haurà de treballar i analitzar, utilitzant programari de química quàntica i bases de dades espectroscòpiques, les propietats espectroscòpiques de les molècules proposades. Hauran de presentar la molècula cas en una exposició oral curta i respondre preguntes dels docents. La nota reflectirà tant la qualitat dels resultats com de la presentació i les respostes individuals de l'alumnat. Es requereix una nota mínima de 4/10 per fer mitjana amb la resta d'activitats d'avaluació de l'assignatura (25%).
3. Evidències: Es proposaran unes proves de tipus test que es resoldran a l'aula i que es realitzaran al llarg del curs (15%).
Es programarà un examen de recuperació per a aquell alumnat que no hagi obtingut una nota mínima de 4/10 en els exàmenes parcials. Només serà necessari recuperar el parcial (o parcials) amb la nota inferior a 4/10. Els estudiants que desitgin millorar la seva nota poden realitzar l’examen final de recuperació, però al fer-ho renuncien a la qualificació obtinguda en els exàmens parcials i assumeixen la qualificació de l’examen final.
En la modalitat d'avaluació continuada, per aprovar l'assignatura, l'alumnat ha d'aconseguir una competència suficient en els aspectes pràctics i teòrics de l'assignatura. La qualificació final s’obtindrà de la mitjana ponderada de les notes dels exàmens parcials, de les pràctiques i les evidències. L'assignatura d'Espectroscòpia se supera amb una qualificació total de 5/10.
La modalitat d'avaluació única (només per aquell alumnat que s'hi hagi acollit) consistirà en:
1. Examen final escrit, equivalent als exàmens primer i segon parcial, que es realitzarà el mateix dia que es faci el segon parcial en la modalitat d'avaluació continuada. Es requereix una nota mínima de 5/10 per fer mitjana amb les pràctiques de laboratori (75%).
2. Pràctiques de laboratori. La part de pràctiques de laboratori serà idèntic als de de l'avaluació continuada, és a dir, realització de les pràctiques segons el calendari establert, i presentació de la molècula cas el dia que pertoqui (25%).
Es programarà un examen de recuperació per a aquell alumnat que no hagi obtingut una nota mínima de 5/10 en l'examen final, que es realitzarà el mateix dia que es faci l'examen de recuperació en la modalitat d'avaluació continuada. S'haurà d'obtenir una nota mínima de 5/10 per fer mitjana amb les pràctiques de laboratori.
En la modalitat d'avaluació única, per aprovar l'assignatura, l'alumnat ha d'aconseguir una competència suficient en els aspectes pràctics i teòrics de l'assignatura. La qualificació final s’obtindrà de la mitjana ponderada de les notes de l'examen final i de les pràctiques de laboratori. L'assignatura d'Espectroscòpia se supera amb una qualificació total de 5/10.
ALUMNAT NO AVALUABLE:
L'alumnat que no es presenti a un mínim d'un 25% dels ítems d'avaluació proposats, la qualificació final serà de NO AVALUABLE
ADVERTÈNCIA IMPORTANT SOBRE LES PRÀCTIQUES DE LABORATORI:
L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria i aquell alumnat que no assisteixi a alguna sessió d'aquestes sense motiu no superarà l'assignatura.
Qualsevol estudiant que estigui involucrat en un incident que pugui tenir conseqüències greus en matèria de seguretat pot ser expulsat del laboratori i suspendre l'assignatura.
Llibres de Text Bàsics:
Llibres de Text Especialitzats:
Les pràctiques de laboratori es duran a terme amb el programa Gaussian16 pels càlculs i Gausview6 per a la construcció i visualització de molècules.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 5 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 6 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 7 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 8 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 4 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |