Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502444 Química | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
- Es recomana haver cursat i superat l’assignatura “Estructura i Reactivitat de Compostos Orgànics”
- Tot i que les classes són en català, gran part del material que haurà de treballar l’estudiant, així com les principals fonts bibliogràfiques es troben escrites en anglès. Per tant, es recomana un bon coneixement d’aquesta llengua.
Objectius
En l’assignatura “Química Orgànica Industrial” s’estudien els processos d’obtenció dels principals productes orgànics d’ús industrial, per volum de fabricació, en una aproximació “downstream” partint de les matèries primeres: petroli, gas natural, carbó i matèries primeres renovables com els greixos, els olis i els carbohidrats.
Els objectius específics de l’assignatura són:
- Introduir a l’alumne en les característiques i peculiaritats de la indústria químico-orgànica de gran i mitjà tonatge des del punt de vista tecnològic i econòmic
- Conèixer les vies de producció dels principals productes orgànics de primera i segona generació i d’alguns importants de generacions posteriors
- Conèixer les propietats i aplicacions dels principals productes químico-orgànics industrials, així com l’impacte mediambiental de la seva producció i utilització.
- Familiaritzar a l’alumne amb les característiques comunes i les diferències dels principals sectors químics industrials.
Continguts
1.- Introducció. La indústria química
2.- Productes químics derivats del gas natural i del petroli
3.- Productes químics i polímers derivats d’etilè (C2) i les seves aplicacions
4.- Productes químics i polímers derivats de propilè (C3) i les seves aplicacions
5.- Productes químics i polímers derivats de les fraccions C4 i C5 i les seves aplicacions.
6.- Productes químics derivats de benzè i les seves aplicacions.
7.- Productes químics derivats de tolué i dels xilens i les seves aplicacions.
8.- Productes químics derivats de compostos C1 i les seves aplicacions. Gas de síntesi
9.- Productes químics derivats del carbó i les seves aplicacions.
10.- Greixos i olis com a matèries primeres.
11. Carbohidrats com a matèries primeres. Fermentació i biotecnologia en la indústria química
12.- Principals sectors industrials manufacturers: polímers, detergents, colorants, pesticides, productes farmacèutics i additius alimentaris.
13.- Química verda en la indústria química
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 9 | 0,36 | 8, 13, 20, 21, 22 |
Classes teòriques | 35 | 1,4 | 2, 5, 8, 9, 12, 13, 20, 21, 24, 27 |
Seminaris | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 26, 27 |
Treball autònom | 1 | 0,04 | 2, 11, 17, 21, 22, 23, 24, 26 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 4 | 0,16 | 3, 6, 7, 16, 18, 19, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 45 | 1,8 | 3, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 21, 22, 23, 26 |
Lectura de textos | 12 | 0,48 | 3, 17, 23 |
Redacció d'un treball i preparació de la seva presentació pública | 21 | 0,84 | 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 27 |
Resolució de problemes | 14 | 0,56 | 3, 11, 19, 22 |
Metodologia
Els estudiants hauran de desenvolupar diversos tipus d’activitats al llarg d’aquesta assignatura:
a) Activitats dirigides: A l’aula es realitzaran classes magistrals sobre els continguts de l’assignatura. Algunes d'aquestes classes es dedicaran a la discussió de temes d'actualitat de química orgànica industrial. A més es faran classes de problemes una vegada la matèria impartida sigui suficient per treure’n profit. L’alumne consolidarà els coneixements adquirits en les classes de teoria i problemes mitjançant la realització d’un treball específic que haurà de presentar en públic en forma de seminari.
b) Activitats supervisades: Es realitzaran tutories per tal de monitoritzar la realització del treball que l’alumne haurà de presentar en públic i per resoldre qualsevol dubte que aparegui en el desenvolupament del curs.
c) Activitats autònomes: De forma autònoma els alumnes hauran d’estudiar els continguts de l’assignatura, preparar les discussions en base al material suministrat pel professor, resoldre problemes, i preparar el treball que hauran de presentar en públic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Mòdul de proves escrites | 80% | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27 |
Mòdul de seminaris | 20% | 1 | 0,04 | 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 24, 25, 26 |
Avaluació
Es farà una avaluació continuada de les competències que inclourà un treball i dues proves escrites
El sistema d’avaluació s’organitza en mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic a la qualificació final:
Mòdul de seminaris: s’avaluarà la capacitat de cercar informació en un tema relatiu a un tipus de producte industrial o respecte a un tipus d’indústria química, així com la capacitat de síntesi de la informació obtinguda i la presentació i defensa en públic. Aquest mòdul tindrà un pes global del 20% en la nota final, però la seva realització és obligatòria per poder superar l’assignatura.
Mòdul de proves escrites: constarà de dues proves parcials amb un pes de 40% cadascuna.
L’assignatura es considerarà superada quan la mitjana de les qualificacions dels mòduls sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, sempre que s’hagi obtingut un mínim de 3,5 punts sobre 10 a cadascuna de les dues proves escrites i s’hagi fet la presentació oral del treball del mòdul de seminaris. Els alumnes que no superin la puntuació mínima en la primera i/o en la segona prova escrita, i aquells amb una mitjana inferior a 5 punts podran fer un examen de recuperació de tota l'asignatura amb posterioritat a la segona prova escrita. Els alumnes poden presentar-se a aquesta prova a millorar nota, però la realització d’aquesta prova implica renunciar a la qualificació que es va obtenir en les proves escrites originals.
Segons la normativa, “per poder assistir a la recuperació, l’alumne ha hagut d’haver estat avaluat prèviament d’activitats d’avaluació continuada que equivalguin a 2/3 de la nota final”. En el cas concret d’aquesta assignatura això implica que haver fet totes les activitats d’avaluació continuada es condició indispensable per poder assistir a la recuperació
Si l'alumne només ha estat avaluat com a màxim d'un 33% de les activitats d'avaluació i abandona, la qualificació final serà de NO AVALUABLE.
Recordem que la normativa de la UAB estableix:
"10. En el cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0."
L'alumnat que s'hagi acollit a la modalitat d'avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de TOT el temari de l'assignatura a realitzar el dia en què els estudiants de l'avaluació continua fan l'examen del segon parcial. Aquesta prova tindrà un pes del 80% sobre la nota global. El 20% restant de la nota s'assolirà amb la presentació, tant per escrit com també mitjançant una exposició oral, d'un treball específic sobre un producte industrial, tal com s'ha detallat anteriorment en el mòdul de Seminaris. El dia de l'avaluació única (examen escrit), aquests alumnes també hauran d'entregar el treball específic per escrit, així com el power point de la presentació oral i una grabació de l'exposició oral d'aquest treball. L'alumne que no assoleixi un aprovat en l'examen escrit té una altra oportunitat de superar l'assignatura mitjançant un examen de recuperació que coincidirà amb la data de l'examen de recuperació previst pels alumnes d'avaluació continuada. El treball escrit i exposat oralment es obligatori i no es recupera.
Bibliografia:
Industrial Organic Chemicals, H. A. Wittcoff, B. G. Reuben, J. S. Plotkin, 3rd Edition. Wiley 2012 (there is an electronic version of 2013)
Industrial Organic Chemistry, H. J. Arpe, 5th Edition. Verlag Chemie 2010 (there is an electronic version of the 4th edition of 2008, authors: K. Weissermel, H. J. Arpe)
No es requereix cap programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |