Logo UAB

Química Orgànica Industrial

Codi: 102495 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502444 Química OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Roser Pleixats Rovira
Correu electrònic:
roser.pleixats@uab.cat

Equip docent

Roser Pleixats Rovira

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Prerequisits

-              Es recomana haver cursat i superat l’assignatura “Estructura i Reactivitat de Compostos Orgànics”

-              Tot i que les classes són en català, gran part del material que haurà de treballar l’estudiant, així com les principals fonts bibliogràfiques es troben escrites en anglès. Per tant, es recomana un bon coneixement d’aquesta llengua.


Objectius

Objectius

En l’assignatura “Química Orgànica Industrial” s’estudien els processos d’obtenció dels principals productes orgànics d’ús industrial, per volum de fabricació, en una aproximació “downstream” partint de les matèries primeres: petroli, gas natural, carbó i matèries primeres renovables com els greixos, els olis i els carbohidrats.

Els objectius específics de l’assignatura són:

-           Introduir a l’alumne en les característiques i peculiaritats de la indústria químico-orgànica de gran i mitjà tonatge des del punt de vista tecnològic i econòmic

-           Conèixer les vies de producció dels principals productes orgànics de primera i segona generació i d’alguns importants de generacions posteriors

-           Conèixer les propietats i aplicacions dels principals productes químico-orgànics industrials, així com l’impacte mediambiental de la seva producció i utilització.

-           Familiaritzar a l’alumne amb les característiques comunes i les diferències dels principals sectors químics industrials.     

              


Competències

  • "Interpretar les dades obtingudes mitjançant mesures experimentals, incloent-hi l'ús d'eines informàtiques; identificar-ne el significat i relacionar les dades amb les teories químiques, físiques o biològiques apropiades."
  • Adaptar-se a noves situacions.
  • Aprendre de manera autònoma.
  • Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  • Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  • Demostrar motivació per la qualitat.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes, els principis, les teories i els fets fonamentals de les diferents àrees de la química.
  • Desenvolupar treballs de síntesi i anàlisis de tipus químic a partir de procediments establerts prèviament.
  • Emprar correctament la llengua anglesa en l'àmbit de la química.
  • Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  • Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  • Liderar i coordinar grups de treball.
  • Mantenir un compromís ètic.
  • Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  • Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  • Proposar idees i solucions creatives.
  • Raonar de forma crítica.
  • Reconèixer i analitzar problemes químics i plantejar respostes o treballs adequats per a resoldre'ls.
  • Resoldre problemes i prendre decisions.
  • Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.
  • Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a noves situacions.
  2. Analitzar textos relacionats amb situacions reals en el context de la química industrial i comprendre les diferents alternatives proposades a la solució de problemes.
  3. Aprendre de manera autònoma.
  4. Comunicar-se oralment i per escrit en la llengua pròpia.
  5. Correlacionar la informació analítica obtinguda amb informació pròpia del procés industrial/mediambiental estudiat.
  6. Demostrar iniciativa i esperit emprenedor.
  7. Demostrar motivació per la qualitat.
  8. Dissenyar procediments sintètics raonables de productes d'ús diari a partir de matèries de primera generació.
  9. Explicar els orígens i les característiques principals de la indústria química com a sector econòmic.
  10. Gestionar l'organització i la planificació de tasques.
  11. Gestionar, analitzar i sintetitzar informació.
  12. Identificar els aspectes rellevants de la química orgànica i inorgànica en sectors industrials afins.
  13. Identificar els mètodes de producció dels principals sectors de la indústria química amb diferents nivells de producció: commodities i fine chemicals.
  14. Liderar i coordinar grups de treball.
  15. Mantenir un compromís ètic.
  16. Mostrar sensibilitat en qüestions mediambientals.
  17. Obtenir informació, incloent-hi la utilització de mitjans telemàtics.
  18. Proposar idees i solucions creatives.
  19. Raonar de forma crítica.
  20. Reconèixer els mètodes industrials d'obtenció de productes bàsics de la indústria química.
  21. Reconèixer les aplicacions dels principals productes orgànics i inorgànics, i les implicacions econòmiques i mediambientals relacionades amb la seva producció i distribució.
  22. Resoldre problemes i prendre decisions.
  23. Resumir un article redactat en anglès en un temps raonable.
  24. Treballar amb les principals bases de dades disponibles a Internet sobre propietats fisicoquímiques de contaminants i compostos químics en general, i aprendre a seleccionar dades específiques d'utilitat.
  25. Treballar en equip i cuidar les relacions interpersonals de treball.
  26. Utilitzar la informàtica per al tractament i presentació d'informació.
  27. Utilitzar la terminologia anglesa usual en la química industrial, l'electroquímica i la corrosió, la química ambiental, la química verda, la gestió de la qualitat, els sistemes de monitoratge, i l'economia i gestió empresarial.

Continguts

Continguts

1.-        Introducció. La indústria química

2.-        Productes químics derivats del gas natural i del petroli

3.-        Productes químics i polímers derivats d’etilè (C2) i les seves aplicacions

4.-        Productes químics i polímers derivats de propilè (C3) i les seves aplicacions

5.-        Productes químics i polímers derivats de les fraccions C4 i C5 i les seves aplicacions. 

6.-        Productes químics derivats de benzè i les seves aplicacions. 

7.-        Productes químics derivats de tolué i dels xilens i les seves aplicacions. 

8.-        Productes químics derivats de compostos C1 i les seves aplicacions. Gas de síntesi

9.-        Productes químics derivats del carbó i les seves aplicacions. 

10.-      Greixos i olis com a matèries primeres. 

11.       Carbohidrats com a matèries primeres. Fermentació i biotecnologia en la indústria química

12.-      Principals sectors industrials manufacturers: polímers, detergents, colorants, pesticides, productes farmacèutics i additius alimentaris.

13.-      Química verda en la indústria química

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 9 0,36 8, 13, 20, 21, 22
Classes teòriques 35 1,4 2, 5, 8, 9, 12, 13, 20, 21, 24, 27
Seminaris 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 26, 27
Treball autònom 1 0,04 2, 11, 17, 21, 22, 23, 24, 26
Tipus: Supervisades      
Tutoria 4 0,16 3, 6, 7, 16, 18, 19, 22
Tipus: Autònomes      
Estudi 45 1,8 3, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 21, 22, 23, 26
Lectura de textos 12 0,48 3, 17, 23
Redacció d'un treball i preparació de la seva presentació pública 21 0,84 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 27
Resolució de problemes 14 0,56 3, 11, 19, 22

Metodologia

Els estudiants hauran de desenvolupar diversos tipus d’activitats al llarg d’aquesta assignatura:

a)         Activitats dirigides: A l’aula es realitzaran classes magistrals sobre els continguts de l’assignatura. Algunes d'aquestes classes es dedicaran a la discussió de temes d'actualitat de química orgànica industrial. A més es faran classes de problemes una vegada la matèria impartida sigui suficient per treure’n profit. L’alumne consolidarà els coneixements adquirits en les classes de teoria i problemes mitjançant la realització d’un treball específic que haurà de presentar en públic en forma de seminari.

b)         Activitats supervisades: Es realitzaran tutories per tal de monitoritzar la realització del treball que l’alumne haurà de presentar en públic i per resoldre qualsevol dubte que aparegui en el desenvolupament del curs.

c)         Activitats autònomes: De forma autònoma els alumnes hauran d’estudiar els continguts de l’assignatura, preparar les discussions en base al material suministrat pel professor, resoldre problemes, i preparar el treball que hauran de presentar en públic. 

 

 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Mòdul de proves escrites 80% 6 0,24 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27
Mòdul de seminaris 20% 1 0,04 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 24, 25, 26

Avaluació

Es farà una avaluació continuada de les competències que inclourà un treball i dues proves escrites

El sistema d’avaluació s’organitza en mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic a la qualificació final:

Mòdul de seminaris: s’avaluarà la capacitat de cercar informació en un tema relatiu a un tipus de producte industrial o respecte a un tipus d’indústria química, així com la capacitat de síntesi de la informació obtinguda i la presentació i defensa en públic. Aquest mòdul tindrà un pes global del 20% en la nota final, però la seva realització és obligatòria per poder superar l’assignatura.

Mòdul de proves escrites: constarà de dues proves parcials amb un pes de 40% cadascuna.

L’assignatura es considerarà superada quan la mitjana de les qualificacions dels mòduls sigui igual o superior a 5 punts sobre 10, sempre que s’hagi obtingut un mínim de 3,5 punts sobre 10 a cadascuna de les dues proves escrites i s’hagi fet la presentació oral del treball del mòdul de seminaris. Els alumnes que no superin la puntuació mínima  en la primera i/o en la segona prova escrita, i aquells amb una mitjana inferior a 5 punts podran fer un examen de recuperació de tota l'asignatura amb posterioritat a la segona prova escrita. Els alumnes poden presentar-se a aquesta prova a millorar nota, però la realització d’aquesta prova implica renunciar a la qualificació que es va obtenir en les proves escrites originals.

Segons la normativa, “per poder assistir a la recuperació, l’alumne ha hagut d’haver estat avaluat prèviament d’activitats d’avaluació continuada que equivalguin a 2/3 de la nota final”. En el cas concret d’aquesta assignatura això implica que haver fet totes les activitats d’avaluació continuada es condició indispensable per poder assistir a la recuperació

Si l'alumne només ha estat avaluat com a màxim d'un 33% de les activitats d'avaluació i abandona, la qualificació final serà de NO AVALUABLE.

Recordem que la normativa de la UAB estableix:

"10. En el cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0."

L'alumnat que s'hagi acollit a la modalitat d'avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de TOT el temari de l'assignatura a realitzar el dia en què els estudiants de l'avaluació continua fan l'examen del segon parcial. Aquesta prova tindrà un pes del 80% sobre la nota global. El 20% restant de la nota s'assolirà amb la presentació, tant per escrit com també mitjançant una exposició oral, d'un treball específic sobre un producte industrial, tal com s'ha detallat anteriorment en el mòdul de Seminaris. El dia de l'avaluació única (examen escrit), aquests alumnes també hauran d'entregar el treball específic per escrit, així com el power point de  la presentació oral i una grabació de l'exposició oral d'aquest treball. L'alumne que no assoleixi un aprovat en l'examen escrit té una altra oportunitat de superar l'assignatura mitjançant un examen de recuperació que coincidirà amb la data de l'examen de recuperació previst pels alumnes d'avaluació continuada. El treball escrit i exposat oralment es obligatori i no es recupera.

 


Bibliografia

Bibliografia:

Industrial Organic Chemicals, H. A. Wittcoff, B. G. Reuben, J. S. Plotkin, 3rd Edition. Wiley 2012 (there is an electronic version of 2013)

Industrial Organic Chemistry, H. J. Arpe, 5th Edition. Verlag Chemie 2010 (there is an electronic version of the 4th edition of 2008, authors: K. Weissermel, H. J. Arpe)


Programari

 

No es requereix cap programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt