Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501572 Administració i Direcció d'Empreses | OT | 4 |
2501573 Economia | OT | 3 |
2501573 Economia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura s'inscriu dins la matèria de Comptabilitat. Per tal d'aconseguir un bon seguiment de la mateixa és aconsellable haver assolit els coneixements de les assignatures obligatòries de cursos anteriors "Introducció a la Comptabilitat" i "Anàlisi i avaluació dels estats comptables" (ADE) o bé "Anàlisi dels estats financers" (ECO) i és recomanable haver cursat l'assignatura "Comptabilitat de Costos" del grau d'Administració i Direcció d'Empreses.
En finalitzar el curs, l'alumne serà capaç de:
• Formular un compte de resultats previst a partir de les previsions de vendes i costos d'empreses multiproducte.
• Realitzar simulacions de resultats considerant canvis en les previsions d'activitat i costos inicials amb la finalitat d'optimitzar les previsions econòmiques.
• Formular l'estat de fluxos de tresoreria previst i ajustar les previsions financeres per aconseguir l'equilibri financer.
• Realitzar una anàlisi de les desviacions del resultat real respecte al previst per tal d'avaluar-ne la gestió.
1. EL SISTEMA INTEGRAT DE PRESSUPOSTOS
1.1. Introducció a la planificació econòmica i financera.
1.2. Tipus de plans.
1.3. Funcionament d'un sistema integrat de planificació.
1.4. El pla operatiu anual: perspectiva global.
1.5. Tècniques pressupostàries i de control.
2. PREVISIONS D'ACTIVITAT I DE COSTOS
2.1. El procés pressupostari.
2.2. Previsions d’ingressos i de costos.
2.3. Determinació del cost del producte o servei.
2.4. La previsió dels costos "discrecionals".
2.5. El pressupost de resultats (compte de resultats analític).
3. L'ANÀLISI DEL PUNT D'EQUILIBRI I LA SIMULACIÓ DE RESULTATS EN LA PLANIFICACIÓ ECONÒMICA
3.1. El model clàssic d’anàlisi del punt d'equilibri (PE)
3.2. L'anàlisi del punt d'equilibri en l'empresa multiproducte.
3.3. Generalització del model: del PE a la simulació de resultats.
4. LA PLANIFICACIÓ FINANCERA, EQUILIBRI FINANCER DE LA PREVISIÓ
4.1. El pas de les previsions econòmiques a les previsions financeres.
4.2. El pressupost de tresoreria i l’estat de fluxos d'efectiu previst.
4.3. L'equilibri financer de la previsió.
4.4. Ajustament de les previsions per aconseguir l'equilibri financer.
5. L'ANÀLISI DE LES DESVIACIONS SOBRE EL RESULTAT PREVIST
5.1. Models i tècniques d’anàlisi.
5.2. L’anàlisi de la desviació en els resultats: anàlisi global i anàlisi per articles
5.4. L’avaluació de la gestió a partir de l’anàlisi.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de pràctiques | 17 | 0,68 | 3, 4, 6, 7, 8 |
Classes de teoria | 32,5 | 1,3 | 1, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió i seguiment | 7 | 0,28 | 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom: lectura dels textos, estudi dels contingut, preparació i resolució d'exercicis | 90 | 3,6 | 1, 3, 4, 6, 7, 8 |
A continuació es descriu l'organització i la metodologia docent que se seguirà en les diferents activitats formatives.
Classes de teoria:
Els continguts de l’assignatura seran impartits per la professora en forma de classes magistrals. El material emprat en la presentació dels temes estarà a disposició dels alumnes al Campus Virtual de l'assignatura amb antelació a l'inici de cadascun d’ells. La finalitat de posar a disposició dels estudiants aquest material és que els permeti seguir les explicacions a classe amb més comoditat. En cap cas, no pot constituir l’únic material d’estudi dels continguts. Els alumnes hauran de consultar, com a mínim, les referències bibliogràfiques bàsiques que figuren en l’apartat corresponent d’aquesta guia i les que complementàriament s'aconsellin.
Classes pràctiques:
Les sessions de classes pràctiques es combinaran amb les de teoria, per la qual cosa no hi ha fixada cap sessió específica a la setmana. Aquestes classes es dedicaran a la resolució i comentari dels exercicis i casos els enunciats dels quals estaran a disposició dels estudiants al Campus Virtual de l’assignatura amb antelació suficient.
Tutories:
Es realitzaran tutories individuals per aquells alumnes que ho desitgin. L'objectiu d'aquestes sessions és resoldre dubtes, comentar exercicis o repassar conceptes. En elles l’estudiant és qui ha de dur la iniciativa plantejant les qüestions a tractar. Les sessions de tutoria són presencials i en cap cases faran tutories ni es resoldran dubtes per correu electrònic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
LLiurament del treball de síntesi | 20% | 0 | 0 | 4, 6, 7, 8 |
Lliurament d'exercicis i participació | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Proves periòdiques (2 exàmens) | 35% cada un | 3,5 | 0,14 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
1. Avaluació continuada
L'avaluació de l'estudiant es farà de forma continua a partir de les evidències següents:
Els alumnes que no haguin assolit la nota mínima de 3,5 en els dos exàmens o que un cop determinada la nota mitjana final del curs hagin obtingut una qualificació igual o superior a 3,5, però inferior a 5, podran participar del procésde recuperació, el qual consistirà d'un examen de tots el continguts de l'assignatura. L'estudiant que superi aquesta prova aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la nota anterior.
Un estudiant que hagi participat en dues de les activitats d'avaluació anteriors es considera que participa de l'avaluació continuada. Per tant, un alumne tindrà una qualificació de NO AVALUABLE quan només hagi participat en una activitat d'avaluació. La no participació en alguna de les activitats d'avaluació descrites serà qualificada amb un zero a efectes de mitjanes i ponderacions per a la nota fina del curs, tret que l'estudiant justifiqui documentalment les causes que li han impedit participar en aquella activitat.
2. Avaluació única (Article 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB).
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.
Presencialitat:
Tipologia Evidència |
Pes a l’avaluació final (%) |
Durada de l’activitat |
L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? |
Examen |
100% |
3 hores |
SÍ |
Calendari d’activitats d’avaluació
Les proves individuals es duran a terme en els períodes i en les dates programades en el calendari d'exàmens de la Facultat d'Economia i Empresa: primer parcial, 28 de març de 2025, i segon parcial, 10 de juny de 2025. Les dates de la resta d’activitats d'avaluació (exercicis, lliurament de treballs, ...), tret dels que es proposin directament a l’aula, s'anunciaranamb suficientantelació durant el semestre.L'alumnat de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves
Procediment de revisió de les qualificacionsEn la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació. La data prevista per a la realització de l'examen de recuperació és el 27 de juny de 2025.
Irregularitats en actes d’avaluació
Bàsica:
Pels temes que ho requereixen es facilitaran referències a articles de les revistes següents, totes elles disponibles a la Biblioteca de Ciències Socials (la majoria en línia):
Estrategia Financiera
Harvard Deusto Business Review
Partida Doble
Revista de Contabilidad y Dirección
Técnica Contable y Financiera
Complementària:
Bhirmani, A.; Datar, S.M.; Hongren, C.T.; i Rajan, M.V. (2019), Management and Cost Accounting. Pearson Education, 7ena edició. En especial, segona i tercera part. Disponible en línia al Servei de Biblioteques de la UAB.
En la resolució dels exercicis es treballarà amb el programa de fulls de càlcul Excel.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |