Logo UAB

Planificació Econòmica i Financera de l'Empresa

Codi: 102365 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4
2501573 Economia OT 3
2501573 Economia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Inmaculada Vilardell Riera
Correu electrònic:
immaculada.vilardell@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura s'inscriu dins la matèria de Comptabilitat. Per tal d'aconseguir un bon seguiment de la mateixa és aconsellable haver assolit els coneixements de les assignatures obligatòries de cursos anteriors "Introducció a la Comptabilitat" i "Anàlisi i avaluació dels estats comptables" (ADE) o bé "Anàlisi dels estats financers" (ECO) i és recomanable haver cursat l'assignatura "Comptabilitat de Costos" del grau d'Administració i Direcció d'Empreses.


Objectius

En finalitzar el curs, l'alumne serà capaç de:
• Formular un compte de resultats previst a partir de les previsions de vendes i costos d'empreses multiproducte.
• Realitzar simulacions de resultats considerant canvis en les previsions d'activitat i costos inicials amb la finalitat d'optimitzar les previsions econòmiques.
• Formular l'estat de fluxos de tresoreria previst i ajustar les previsions financeres per aconseguir l'equilibri financer.
• Realitzar una anàlisi de les desviacions del resultat real respecte al previst per tal d'avaluar-ne la gestió.


Competències

    Administració i Direcció d'Empreses
  • Generar i transmetre la informació comptable adequada en cada moment a les necessitats informatives dels diferents usuaris.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  • Valorar la utilitat de la informació comptable per a la presa de decisions dels seus diferents usuaris.
    Economia
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer els sistemes d'informació comptable com a suport a la direcció i les funcions dels mateixos en la gestió de les organitzacions.
  2. Demostrar un comportament ètic en l'elaboració dels estats financers
  3. Elaborar la informació relativa a un sistema de comptabilitat de gestió.
  4. Identificar les decisions que es poden prendre a través de l'anàlisi i interpretació de la informació comptable.
  5. Reconèixer les variables qualitatives que poden influir en la presa de decisions a partir dels estats financers.
  6. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  7. Utilitzar els instruments del procés de planificació i pressupostació financera d'una organització.
  8. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.

Continguts

1. EL SISTEMA INTEGRAT DE PRESSUPOSTOS
1.1. Introducció a la planificació econòmica i financera.
1.2. Tipus de plans.
1.3. Funcionament d'un sistema integrat de planificació.
1.4. El pla operatiu anual: perspectiva global.
1.5. Tècniques pressupostàries i de control.

2. PREVISIONS D'ACTIVITAT I DE COSTOS
2.1. El procés pressupostari.
2.2. Previsions d’ingressos i de costos.
2.3. Determinació del cost del producte o servei.
2.4. La previsió dels costos "discrecionals".
2.5. El pressupost de resultats (compte de resultats analític).

3. L'ANÀLISI DEL PUNT D'EQUILIBRI I LA SIMULACIÓ DE RESULTATS EN LA PLANIFICACIÓ ECONÒMICA
3.1. El model clàssic d’anàlisi del punt d'equilibri (PE)
3.2. L'anàlisi del punt d'equilibri en l'empresa multiproducte.
3.3. Generalització del model: del PE a la simulació de resultats.

4. LA PLANIFICACIÓ FINANCERA, EQUILIBRI FINANCER DE LA PREVISIÓ
4.1. El pas de les previsions econòmiques a les previsions financeres.
4.2. El pressupost de tresoreria i l’estat de fluxos d'efectiu previst.
4.3. L'equilibri financer de la previsió.
4.4. Ajustament de les previsions per aconseguir l'equilibri financer.

5. L'ANÀLISI DE LES DESVIACIONS SOBRE EL RESULTAT PREVIST
5.1. Models i tècniques d’anàlisi.
5.2. L’anàlisi de la desviació en els resultats: anàlisi global i anàlisi per articles
5.4. L’avaluació de la gestió a partir de l’anàlisi.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de pràctiques 17 0,68 3, 4, 6, 7, 8
Classes de teoria 32,5 1,3 1, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Supervisió i seguiment 7 0,28 6
Tipus: Autònomes      
Treball autònom: lectura dels textos, estudi dels contingut, preparació i resolució d'exercicis 90 3,6 1, 3, 4, 6, 7, 8

A continuació es descriu l'organització i la metodologia docent que se seguirà en les diferents activitats formatives.

Classes de teoria:

Els continguts de l’assignatura seran impartits per la professora en forma de classes magistrals. El material emprat en la presentació dels temes estarà a disposició dels alumnes al Campus Virtual de l'assignatura amb antelació a l'inici de cadascun d’ells. La finalitat de posar a disposició dels estudiants aquest material és que els permeti seguir les explicacions a classe amb més comoditat. En cap cas, no pot constituir l’únic material d’estudi dels continguts. Els alumnes hauran de consultar, com a mínim, les referències bibliogràfiques bàsiques que figuren en l’apartat corresponent d’aquesta guia i les que complementàriament s'aconsellin. 

Classes pràctiques:

Les sessions de classes pràctiques es combinaran amb les de teoria, per la qual cosa no hi ha fixada cap sessió específica a la setmana. Aquestes classes es dedicaran a la resolució i comentari dels exercicis i casos els enunciats dels quals estaran a disposició dels estudiants al Campus Virtual de l’assignatura amb antelació suficient. 

Tutories:

Es realitzaran tutories individuals per aquells alumnes que ho desitgin. L'objectiu d'aquestes sessions és resoldre dubtes, comentar exercicis o repassar conceptes. En elles l’estudiant és qui ha de dur la iniciativa plantejant les qüestions a tractar. Les sessions de tutoria són presencials i en cap cases faran tutories ni es resoldran dubtes per correu electrònic. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
LLiurament del treball de síntesi 20% 0 0 4, 6, 7, 8
Lliurament d'exercicis i participació 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Proves periòdiques (2 exàmens) 35% cada un 3,5 0,14 1, 3, 4, 5, 6, 7

1. Avaluació continuada

L'avaluació de l'estudiant es farà de forma continua a partir de les evidències següents:

  • Lliurament periòdic d'exercicis per part dels estudiants de forma individual o en grup. Els exercicis seran proposats, corregits i avaluats per les professores. Posteriorment seran comentats a classe. Per a la seva realització, el grup haurà de ser d’un màxim de dos estudiants i no s’admetran canvis de grup durant el curs. Amb la qualificació de cada exercici lliurat es calcularà una nota mitjana i es ponderarà en un 15% per obtenir la nota final.
  • Elaboració d'unl treball de síntesi que pondera un 20% de la nota final. El lliurament d'aquest treball es farà entre el 28 d'abril i el 9 de maig de 2025.
  • Proves individuals periòdiques. Durant el curs es faran dues proves. Aquestes proves constaran de preguntes teòriques i d’exercicis pràctics relacionats amb els temes previstos en cada cas. La qualificació de cada una de les dues proves, si és igual o superior a 3,5 punts, ponderarà un 35% per obtenir la nota final del curs. En cas d'una qualificació inferior a 3,5 en una de les proves caldrà repetir l'examen en la data prevista per a la recuperació i es conservaran les notes obtingudes en l'altre examen i la dels exercicis lliurats.

Els alumnes que no haguin assolit la nota mínima de 3,5 en els dos exàmens o que un cop determinada la nota mitjana final del curs hagin obtingut una qualificació igual o superior a 3,5, però inferior a 5, podran participar del procésde recuperació, el qual consistirà d'un examen de tots el continguts de l'assignatura. L'estudiant que superi aquesta prova aprovarà  l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la nota anterior.

Un estudiant que hagi participat en dues de les activitats d'avaluació anteriors es considera que participa de l'avaluació continuada. Per tant, un alumne tindrà una qualificació de NO AVALUABLE quan només hagi participat en una activitat d'avaluació. La no participació en alguna de les activitats d'avaluació descrites serà qualificada amb un zero a efectes de mitjanes i ponderacions per a la nota fina del curs, tret que l'estudiant justifiqui documentalment les causes que li han impedit participar en aquella activitat.

 

2. Avaluació única  (Article 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB).

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.  

L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.  

Presencialitat: 

  • La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestre que consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i Acadèmics de la Facultat.  
  • Les evidències d’avaluació realitzades presencialment el dia de l’avaluació única han de tenir un pes mínim del 70%. 

Tipologia  Evidència 

Pes a l’avaluació final (%) 

Durada de l’activitat 

L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? 

Examen 

 100%

 3 hores

 SÍ

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les proves individuals es duran a terme en els períodes i en les dates programades en el calendari d'exàmens de la Facultat d'Economia i Empresa: primer parcial, 28 de març de 2025, i segon parcial, 10 de juny de 2025. Les dates de la resta d’activitats d'avaluació (exercicis, lliurament de treballs, ...), tret dels que es proposin directament a l’aula, s'anunciaranamb suficientantelació durant el semestre.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  (Apartat 1 de l'Article 264 de la Normativa Acadèmica de la UAB). 

L'alumnat de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb el darrer examen s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat. La revisió de la qualificació final de l'avaluació única segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada. 
 
Procés de recuperació

“2. Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. 3. Per participar al procés de recuperació el professor o professora responsable de l’assignatura pot exigir haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura. Aquesta qualificació no pot superar en cap cas el 3,5” (Apartats 2 i 3 de l'Article 261 de la Normativa Acadèmica de la UAB).

En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació. La data prevista per a la realització de l'examen de recuperació és el 27 de juny de 2025. 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  (Apartat 10 de l'Article 266 de la Normativa Acadèmica UAB.
 

Bibliografia

Bàsica:

Pels temes que ho requereixen es facilitaran referències a articles de les revistes següents, totes elles disponibles a la Biblioteca de Ciències Socials (la majoria en línia):

Estrategia Financiera
Harvard Deusto Business Review
Partida Doble
Revista de Contabilidad y Dirección
Técnica Contable y Financiera

Complementària:

Bhirmani, A.; Datar, S.M.; Hongren, C.T.; i Rajan, M.V.  (2019), Management and Cost Accounting. Pearson Education, 7ena edició.  En especial, segona i tercera part.  Disponible en línia al Servei de Biblioteques de la UAB.


Programari

En la resolució dels exercicis es treballarà amb el programa de fulls de càlcul Excel.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda