Logo UAB

Dret Civil I

Codi: 102300 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500786 Dret FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Cecchini Rosell
Correu electrònic:
xavier.cecchini@uab.cat

Equip docent

Xavier Cecchini Rosell
Mariona Torra Cot
Maria Planas Ballvé
Guillem Izquierdo Grau
Montserrat Martin Bover
Maria Isabel Garcia Ruiz
Olga Villagrasa Aguilar
Gloria Ortega Puente

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Inici de curs i programació de setmanes de docència

El curs començarà el 9 de setembre.

Cada semestre compta amb una programació de 15 setmanes de docència. Per tant, els dies afectats per festius i altres incidències s'han de reprogramar i seran recuperades, a fi que cada assignatura tingui les mateixes hores de docència.

D’aquestes 15 setmanes cal tenir en compte el següent:

  • En l’última setmana de cada semestre, la docència de cada assignatura consistirà només en 2h de seminaris.
  • A primer curs, durant les 2 primeres setmanes de cada semestre, les 3h de docència seran de teoria.

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. 

 

Els grups de docència i el professorat assignats són els següents:

 

  102300-DRET CIVIL I
  Grup Professorat Horari Idioma  
  1 Cecchini dj. 8.30 - 10 h (dll 10,15-11,45h. 2 primeres setmanes)   català  
  2 Camacho dx. 12-13.30 h (dj. 13,45-15,15h. 2 primeres setmanes)  castellà   
  3 Camacho dm. 10,15-11,45 h. (dll.8,30-10h. 2 primeres setmanes)  castellà   
  51 Izquierdo dj.16-17.30 h  (dll. 17,45-19,25h. 2 primeres setmanes)  català  
  Seminaris
  11 Martín dll. 10.15-11.45 h  català  
  12 Cecchini dll. 10.15-11.45 h  català   
  13 A determinar dll. 10.15-11.45 h  català  
  21 Vilagrasa dx. 13.45-15.15 h  castellà  
  22 Camacho dx. 13.45-15.15 h  castellà  
  23 Torra dx. 13.45-15.15 h  català  
  31 Martín dll. 8,30-10 h.  català  
  32 Camacho dll. 8,30-10 h.  castellà  
  33 Torra dll. 8,30-10 h.  català  
  511 A determinar dll. 17.45-19.15 h    
  512 Izquierdo dll. 17.45-19.15 h  català  
  513 Garcia dll. 17.45-19.15 h  català  
  70 Cecchini teoría: dx. 8.30-10 h    (dj. 10.15-11,45 h. 2 primeres setmanes)  català  
  701 Torra dj. 10,15- 11,45 h Setmana 15 només 2 hores seminari  català  
  702 Cecchini dj. 10,15-11,45 h Setmana 15 només 2 hores seminari  català  
  703 A determinar dj. 10,15-11,45 h Setmana 15 només 2 hores seminari    
         

 

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. 


Objectius

Dret civil I és una assignatura que s’imparteix al segon quadrimestre del primer any. Es tracta d’una assignatura que serveix per tal que l’alumnat adquireixi nocions bàsiques, per tant, és una matèria essencial dins del Grau. Així, el Dret civil I té la utilitat acadèmica d’obrir els conceptes generals que després seran desenvolupats en les diverses assignatures a càrrec de la unitat de Dret civil. En aquest sentit, el Dret civil I és la base a partir de la qual es desenvoluparà, d’una banda, els Drets civils II, III, IV i, d’altra banda, les assignatures optatives: Dret de família, Dret de successions, Responsabilitat civil. A més a més, aquesta aportació formativa tindrà una incidència molt important en altres assignatures del Grau.

El Dret civil I pretén de l'alumnat l’assoliment de diversos objectius entre els quals destaquen particularment:

- Identificar l’objecte, les fonts i els conceptes fonamentals de la part general del Dret civil I.

- Diferenciar entre els diversos subjectes que interactuen en l’àmbit del Dret civil als efectes de la seva regulació.

- Posar en relleu els elements bàsics del Dret de la persona física i jurídica.

 


Competències

  • Analitzar adequadament les qüestions vinculades amb la igualtat entre homes i dones.
  • Buscar, interpretar i aplicar normes jurídiques, argumentant cada un d'aquests assumptes.
  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Contextualitzar les diferents formes de creació del dret en la seva evolució històrica i en la seva realitat actual.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  • Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les institucions pròpies del dret de la persona.
  2. Aplicar els principis i els coneixements bàsics del dret de la persona.
  3. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  4. Contextualitzar les formes de creació del dret en el moment històric actual.
  5. Definir el context sociojurídic del discurs igualitari.
  6. Definir els termes del llenguatge juridicocivil.
  7. Definir les diferents formes de creació del dret.
  8. Distingir una visió global de les tècniques jurídiques de la part general del dret civil I.
  9. Explicar els conceptes fonamentals en matèria d'igualtat.
  10. Exposar les tècniques jurídiques pròpies de la part general.
  11. Fixar conceptes entorn de la pluralitat d'ordenaments jurídics.
  12. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  13. Identificar el context sociojurídic en el qual neixen les fonts del dret.
  14. Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  15. Produir textos orals sobre dret de la persona en què es demostrin capacitats comunicatives específiques.
  16. Produir textos utilitzant la terminologia juridicocivil.
  17. Reproduir les normes d'interpretació i aplicació de les normes jurídiques.
  18. Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  19. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Continguts

   

PROGRAMA DE DRET CIVIL I

 

TEMA 1. EL DRET CIVIL I ELS ORDENAMENTS CIVILS

1. Dret Públic i Dret Privat. Concepte de dret civil. Diferència entre Codi i recopilació.

2. El procés codificador europeu. La codificació civil espanyola. El Codi civil espanyol.

3. La codificació de Dret privat català. El Codi Civil de Catalunya.

4. La pluralitat d'ordenaments civils a l'estat espanyol.

5. Competències legislatives de les comunitats autònomes en matèria civil: l'art. 149.1.8 CE.

 

TEMA 2. EL VEÏNATGE CIVIL

1. El veïnatge civil: concepte i caràcters. Els veïnatges civils existents.

2. Adquisició del veïnatge civil.

3. Modificació o exercici d'opció.

4. Conservació, pèrdua i recuperació del veïnatge civil.

5. Veïnatge i nacionalitat.

6. Prova i constància en el registre civil.

 

TEMA 3. LES FONTS DEL DRET CIVIL

1. Concepte i classes de fonts.

2. Competència en matèria de fonts del dret.

3. La llei.

4. El costum.

5. Els principis generals de el dret.

6. La jurisprudència.

7. La supletorietat del Codi civil espanyol.

 

TEMA 4. ÀMBIT, EFICÀCIA I APLICACIÓ DE LA NORMA CIVIL

1. Àmbit espacial de les normes.

2. Eficàcia temporal de les normes: entrada en vigor, pèrdua de vigor, retroactivitat, transitorietat.

3. Eficàcia general de les normes: la subjecció a l'ordenament jurídic i a la llei, la ignorància de la llei, l'error de dret, l'exclusió voluntària de la llei.

4. Eficàcia sancionadora: la nul·litat, el frau de llei.

5. Aplicació de la norma civil.

6. Interpretació: objecte, finalitat i classes. Mitjans d'interpretació. La integració.

7. L'analogia i l'equitat.

 

TEMA 5. EL TEMPS I ELS SEUS EFECTES JURÍDICS EN EL DRET CIVIL

1. El temps: les unitats de temps, còmput.

2. La prescripció extintiva: objecte, caràcters, subjectes, terminis, interrupció, suspensió i renúncia.

3. La caducitat: concepte, objecte, caràcters, classes i règim jurídic.

4. La preclusió.

 

TEMA 6. LA PERSONA FÍSICA. PERSONALITAT I CAPACITAT

1. La persona: caracterització. El naixement. La protecció del concebut. Inscripció del naixement.

2. Capacitat jurídica: concepte i caràcters.

3. Extinció de la personalitat: la mort, commoriència, inscripció de defunció.

 

TEMA 7. L'ESTAT CIVIL I LES CONDICIONS PERSONALS. CONSTÀNCIA REGISTRAL

1. L'estat civil: concepte i caràcters.

2. Els estats civils tradicionals i les condicions personals emergents.

3. Els títols d'estat civil.

4. Constància registral.

 

TEMA 8. ELS DRETS DE LA PERSONALITAT

1. Els drets de la personalitat: concepte, naturalesa i caràcters.

2. Els drets en l'esfera física: el dret a la vida, el dret a la integritat física, el dret a l'autonomia de la voluntat en les intervencions que afecten la salut del pacient.

3. Els drets en l'esfera moral: el dret a el nom; el dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i la pròpia imatge; les llibertats d'expressió i d'informació; el dret derectificació; el dret de protecció de dades de caràcter personal; el dret moral a la propietat intel·lectual.

 

TEMA 9. LA SITUACIÓ DE MINORIA D'EDAT I DE DESEMPARAMENT

1. L'edat.

2. La situació de minoria d'edat: principis rectors, la representació legal.

3. La capacitat de la persona menor.

4. La responsabilitat de la persona menor.

5. L'emancipació: causes i efectes de l'emancipació.

6. El desemparament: concepte, declaració i efectes.

7. Mesures de protecció: la guarda, l'acolliment familiar i acolliment en centre, acolliment preadoptiu, mesures de transició a la vida adulta i a l'autonomia personal.

 

TEMA 10. ELS SUPORTS A LA PERSONA AMB  DISCAPACITAT

1. L'adaptació del dret intern a la Convenció Internacional sobre els drets de les persones amb discapacitat.

2. Els poders preventius. Forma i contingut.

3. Lassistència. Concepte. Formes de constituir-se. Classes. Règim jurídic. Extinció.

4. El patrimoni protegit. Subjectes. Naturalesa jurídica. Efectes. Extinció.

  

TEMA 11. LES INSTITUCIONS DE PROTECCIÓ DE LA PERSONA MENOR

1. La potestat parental: concepte i caràcters, titularitat i exercici, contingut, vicissituds, suspensió i privació.

2. La tutela: constitució, contingut, exercici i extinció. El consell de tutela.

3. La guarda de fet.

4. La defensa judicial.

 

TEMA 12. LA LOCALITZACIÓ DE LA PERSONA

1. Domicili, residència i parador.

2. Situacions d'absència: la situació del desaparegut.

3. L'absència legal. Concepte, terminis i efectes.

4. La declaració de mort. Concepte, terminis i efectes. La revocació de la declaració de mort. Efectes.

5. Constància registral.

 

TEMA 13. LA PERSONA JURÍDICA

1. La persona jurídica: concepte. Classes. La personalitat jurídica. Capacitat. Extinció.

2. Les fundacions: normes reguladores, classes, concepte i estructura. Constitució i adquisició de la personalitat, òrgans i règim, modificacions i dissolució.

3. Les associacions: dret d'associació, normes reguladores, concepte, requisits, constitució, òrgans i funcionament. Modificacions estructurals i dissolució.

4. La societat civil.

 

TEMA 14. LES RELACIONS FAMILIARS I DE PARENTIU

1. Família i famílies.

2. El parentiu: concepte, classes i graus.

3. Els aliments d'origen familiar.

4. La filiació: classes. Determinació. Efectes. Les accions de filiació. L'adopció.

5. El matrimoni: capacitat, consentiment i formes.

6. Efectes personals i patrimonials del matrimoni: relacions econòmiques entre els cònjuges.

7. Separació, divorci i nul·litat matrimonial: caracterització general i efectes comuns.

8. La regulació de la convivència estable en parella.

9. Referència a la mediació familiar.

 

TEMA 15. EL PROCÉS SUCCESSORI

1. Tipus de vocació successòria.

2. L'obertura de la successió. Fases d'adquisició de l'herència.

3. Els principis del dret successori català.

4. Objecte de la successió: l'herència

5. L'hereu i el legatari. L'hereu en cosa certa i el legatari de part alíquota.

6. Testaments, codicils i memòries testamentàries: concepte.

7. La successió intestada: ordres i graus.

8. La llegítima: subjectes, quantia i còmput.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, discussió i resolució de pràctiques, simulacions de judicis i de mediacions, exposicions orals. 22 0,88 1, 2, 7, 5, 6, 9, 12, 10, 15, 16, 3, 19
Seminaris: discussió i resolució de pràctiques, simulacions de juicis i de mediacions, exposicions orals 22 0,88 1, 2, 4, 7, 5, 6, 8, 9, 13, 14, 10, 15, 16, 17, 11, 3, 19
Tipus: Autònomes      
Cerca de bibliografia i jurisprudència, estudi, lectures, preparació i redacció de treballs 106 4,24 1, 2, 4, 7, 5, 6, 8, 9, 13, 12, 14, 10, 15, 16, 17, 11, 3, 18, 19

Activitat dirigida: respon a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció presencial del professorat i es desenvolupa en grup (classes teòriques, pràctiques a l'aula, seminaris, pràctiques de laboratori, de camp).

Activitat supervisada: es pot desenvolupar de manera autònoma si bé requereix la supervisió més o menys puntual del personal docent (tutories, pràctiques externes, pràcticum, pràctiques en institucions, pràcticum-rotatori-assistencial, treball de fi de grau/màster).

Activitat autònoma: l'alumnat s'organitza el temps i l'esforç de manera autònoma, ja sigui individualment o en grup (estudi, consultes bibliogràfiques o documentals, treballs de curs, informes...).

 
El procés d’aprenentatge té com a base el treball dels estudiants, qui aprenen treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on es pot aconseguir.

El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'alumnat es fonamenta en les següents activitats:

1. Activitats dirigides:

1.1 Classes magistrals: El professor de teoria exposarà els conceptes fonamentals de cada tema per aprofondir i treballar en els seminaris de forma pràctica. L’alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. La classe teòrica no necessàriament ha de comportar una posició passiva de l’alumnat doncs es pot construir per totes dues parts o es pot produir el coneixement teòric pels estudiants aplicant la tecnologia, per exemple creant una wiki, la qual cosa permet l’aula moodle. Es poden treballar continguts teòrics a partir de preguntes que formulen a l'alumnat a l’aula o que formula el professorat, a partir d’una notícia que ha aparegut a la premsa, etc...

1.2. Seminaris: El professorat proposarà a l'inici del curs les activitats que consideri pertinents a efectes de l'avaluació continuada mitjançant la publicació a l'aula moodle d'un calendari amb el cronograma d'activitats.Són activitats que l'alumnat desenvoluparà a l’aula, amb la supervisió i suport del professorat. En els seminaris també es realitzaran activitats autònomes dels estudiants.

El professorat es coordinarà en l'organització dels seminaris.

L’assistència als seminaris, llevat supòsits de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 0 0 1, 2, 4, 7, 6, 8, 9, 13, 3
Re-avaluació 100% 0 0 1, 2, 4, 7, 5, 6, 8, 9, 13, 16, 17, 11, 3
Redacció de documents, exposició oral a classe i judicis simulats. 50% 0 0 2, 6, 9, 12, 14, 10, 15, 16, 17, 11, 18, 19

SISTEMA D'AVALUACIÓ DE L'ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES I SISTEMA DE QUALIFICACIONS

SISTEMA D'AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ ORDINARI:

 

I. Avaluació continuada:

L'avaluació continuada està conformada per tres parts:

La primera part és la realització d'activitats pràctiques que es faran a l'alula amb la preparació prèvia per part de l'alumnat. Es valorarà la participació activa a classe. Aquesta part té un valor d'un 20%.

La segona part és la realització d'un examen parcial no alliberatori. El professorat determinarà la forma i tipologia de l'examen. El valor d'aquesta part és d'un 15%.

La tercera part consistirà en l'exposició oral a classe per grups de temes jurídics prèviament assignats pel professorat a l'alumnat. El valor d'aquesta part és d'un 15%.

El 50% restant per obtenir l'assignatura aprovada estarà conformat per l'examen final. La tipologia de l'examen final serà precisat pel professorat a classe.

 

No avaluable:

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable. 

 

II. Examen final 

L'alumnat podrà accedir a l'examen final qualsevol que sigui la nota obtinguda en l'avaluació continuada.

L'assignatura només es superarà si s'obté una nota mínima de 4 sobre 10 a l'examen final.

El tipus concret d’examen final serà determinat pel professorat.

Els estudiants s’examinen de tot el programa de l'assignatura, encara que per raons acadèmiques o extraacadèmiques no s'hagi pogut donar tot el contingut en les sessions magistrals.

 

III. Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació continuada

La puntuació obtinguda en l'avaluació continuada tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen final tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura.

Nota de l'avaluació continuada: constarà de les notes obtingudes en les activitats pràctiques proposades als seminaris, així com de les activitats de docència inversa i dels exàmens parcials realitzats durant el curs.

Nota de l'examen final: per poder aprovar l'assignatura s'ha de superar amb nota mínima d'un 4 sobre 10 l'examen final escrit.

L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts.

 

IV.- Avaluació única:

Contingut de l’avaluació única

L’avaluació única ha de tenir el mateix nivell de complexitat i d’exigència que l’avaluació continuada i en ella l’alumnat haurà de demostrar l’adquisició dels coneixements i competències pròpies de cada assignatura.

En tot cas, l’avaluació única, a l’igual que l’avaluació continuada, ha d'incloure un mínim de tres activitats avaluables, de dues tipologies diferents, cap de les quals pot representar més del 50% de la qualificació final.

En cas que es requereixi presentar evidències que l’alumnat hagi realitzat de manera autònoma el seu aprenentatge durant el curs acadèmic, en la data d’avaluació única s’ha de verificar que l’alumnat ha adquirit amb la seva realització els coneixements i competències previstos.

L'avaluació única constarà de les següents proves, que hauran de realitzar-se de forma individual i personalitzada per cada estudiant, en la data oficial prevista per l'examen final:

a) la resolució d'un cas pràctic transversal, on l'alumnat haurà de contestar a les preguntes que se li formulin sobre el cas. (40%)

b) la realització d'una prova tipus test, on les preguntes incorrectes i les deixades en blanc penalitzaran. (20%)

c) la realització d'una prova escrita de contingut teòric, on l'alumnat haurà de demostrar el seu coneixement sobre el programa de l'assignatura. (40%)

No avaluable:

S’aplicarà el mateix criteri de no avaluableque per l’avaluació continuada.

 

V. RE-AVALUACIÓ

Per accedir a la re-avaluació s’ha d’obtenir una nota mínima de 3 sobre 10 de l'assignatura, tant si l'alumnat ha optat per l'avaluació única com per l'avaluació continuada. Els alumnes s’examinen de tot programa de l'assignatura.

Perpoder accedir a la re-avaluació, cal haver-se presentat a l'examen final.

L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts. La nota final serà l'obtinguda en l'examen de re-avaluació.

En l'examen de re-avaluació l'alumne s'examina del 100% de la matèria sense que es tingui en compte la nota de l'avaluació continuada.

L'alumnat que hagin optat per l'avaluació única, tindran la mateixa tipologia d'examen que en l'examen final realitzat en l'avaluació única: ha d'incloure un mínim de tres activitats avaluables, de dues tipologies diferents, cap de les quals pot representar més del 50% de la qualificació final. 


Bibliografia

 

 MATERIALS LEGALS I BIBLIOGRAFIA: S'espera dels estudiants que es llegeixin i s'estudiïn la bibliografia bàsica recomanada.

 1. Legislació:


- Constitució espanyola

- Estatut d'Autonomia de Catalunya 

- Codi Civil de Catalunya i legislació complementària

- Codi Civil espanyol i legislació complementària

 

 

2. Bibliografia general:

-  Dret civil. Part general i persona, Antoni Vaquer Aloy (coord.), Susana Navas Navarro, Esperança Ginebra Molins, Esteve Bosch Capdevila, Josep Ferrer Riba, Albert Lamarca Marquès, Jordi Ribot Igualada, Atelier, Barcelona, 5ª edició, 2022.

- Lliçons de Dret civil català, I. Part general de dret civil, Mª del Carmen Gete-Alonso y Calera, Judith Solé Resina, Tirant Lo Blanch, Valencia, 2ª ed. 2018. (disponible en format electrònic) https://biblioteca-tirant-com.are.uab.cat/cloudLibrary/ebook/show/9788413130620 

Lliçons de Dret civil català, II. Dret de la persona, Mª del carmen Gete-Alonso y Calera, Judith Solé Resina, Tirant lo Blanch, Valencia, 2018. (disponible en format electrònic) http://biblioteca.tirant.com/cloudLibrary/login/login?username=UAB&password=8zM8jgWE&redirectto=/ebook/show/9788491906391

 

3. Bibliografia recomenada de dret de família i successions:

- Derecho civil de Cataluña. Derecho de Familia. Pedro del Pozo Carrascosa, Antoni Vaquer Aloy, Esteve Bosch Capdevila, 3ª edició, Marcial Pons, 2022.

Derecho civil de Cataluña. Derecho de sucesiones. Pedro del Pozo Carrascosa, Antoni Vaquer Aloy, Esteve Bosch Capdevila, 3ª edició, Marcial Pons, 2017. 

 


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 70 Català segon quadrimestre matí-mixt