Logo UAB

Dret i Benestar Animal

Codi: 102285 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500786 Dret OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Coch Roura
Correu electrònic:
nuria.coch@uab.cat

Equip docent

Cristina Becares Mendiola
(Extern) Es determinaran en breu

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

La docència és presencial i l'assistència a les classes és  obligatòria si s'opta per avaluació continuada.

Que els i les estudiants tinguin coneixements suficients d'anglès (nivell mitjà) per poder consultar els materials que se'ls indiquen.

Sens dubte la promulgació de Llei 17/2021, de 15 de desembre, de modificació del Codi Civil, la Llei Hipotecària i la Llei d'Enjudiciament Civil, sobre el règim jurídic dels animals i la Llei 7/2023 de Benestar Animal suposen un punt d'inflexió important en aquesta matèria.

La reforma del règim jurídic dels animals en el Codi Civil espanyol segueix les línies que han marcat altres ordenaments jurídics pròxims, que han modificat els seus Codis Civils per a adaptar-los a la major sensibilitat social cap als animals existent en els nostres dies, i també per a reconèixer la seva qualitat d'éssers vius dotats de sensibilitat.

D'altra banda, l'article 13 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea exigia que els Estats respectessin les exigències en matèria de benestar dels animals com a «éssers sensibles».

Amb la nova regulació l'art. 333, estableix «totes les coses que són o poden ser objecte d'apropiació es consideren com a béns mobles o immobles», però es concreta que els animals són éssers vius dotats de sensibilitat, la qual cosa no exclou que en determinats aspectes s'apliqui supletòriament el règim jurídic dels béns o coses.

La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte las perspectiva dels Objectius de Desenvolupament sostenible.

 


Objectius

Bàsicament s'estudia:

-Polítiques docents de Dret Animal en diversos països i el orígen de la protecció dels animals

-Impacte de l'ensenyament del Dret Animal en la societat

-Integració de l'ensenyament de Dret Animal en les diferents fases de  docència

-Didàctica del Dret Animal en el Grau de Dret

Els animals han estat per la llei, des de les normes tradicionals que parteixen de fonts romanes i medievals, coses. Mercaderies que pot ser desposseïda pel propietari en els mateixos termes en què gaudeix de qualsevol altra cosa. La codificació civil només s'ocupava dels animals en la mesura que poguessin ser responsables de la possessió, propietat, objecte de contractes o fonts de  responsabilitat.

En aquest mateix període de temps, les ciències de la natura han explicat de manera contundent que els animals no són una cosa més que els que hi ha a la natura, sinó éssers sensibles amb molts elements comuns a l'ésser humà, capaços de sentir i patir. La normativa, però, no ha canviat fins als últims anys del segle XX, quan hi ha hagut una sensibilitat social creixent.

Són les noves normes que consideren que la protecció dels animals és del seu interès, establint normes que disciplinen les relacions dels homes amb ells, però establint, com a directriu, els interessos dels animals, donant-los un tracte més respectuós i atent que el protegit per la regulació plana i uniforme dels béns en el Codi, que sempre hauria permès al propietari d'una cosa tenir la seva conservació i destrucció. , del seu patiment i de la seva mort.

Aquest subjecte emergent del dret, com laciència del Benestar Animal aplicada a la regulació legal, ofereix alsfuturs advocats, juristes, operadors jurídics una plataforma única per formar-se en una disciplina que combina  la tècnica jurídica amb matèries essencials per entendre el context sociocultural en què es manifesta la nova relació entre Animals i Dret.

En aquest sentit, s'inclou orientativament en el PROGRAMA 

1.-L'estatut jurídic dels animals de llei. Visualització global  comparada.

2.- El Codi Civil: la condició dels animals. Responsabilitat per actes d'animal i protecció. Tinença i deure de cura

3.- El segle XX: de les regles aïllades de Benestar Animal al "Dret de Benestar Animal" a la UE i en l'àmbit global.

A.- Animals de companyia, Producció Animals, Animals d'Entreteniment, Animals d'Experimentació, Animals en l'Esport. caça

B.- Incorporació a la Unió Europea i procés paral·lel d'incorporació parcial (encara incompleta) a les polítiques del Consell d'Europa. Incorporació a altres institucions internacionals. Oie. EFSA.  Cita

C.- La llei espanyola autonòmica de l'europea en la segona meitat dels anys noranta: a) el creixement exponencial de la llei autonòmica, de la Llei de Catalunya de 1995; i (b) principis creats per la pràctica administrativa i judicial. Competència municipal en protecció  animal

4.- El maltractament animal i el deure de l'Estat de defensar les persones vulnerables A.- Animals en captivitat. Zoos, Aquaris. Santuaris i Habeas Corpus

B.- Peixos, Aqüicultura. aviram. Invertebrats

 C.- Fauna urbana. Animals salvatges.

D.- Animals i Cultura. Animals de moda. Animals a les Forces Armades i en conflictes bèl·lics E.- Moviments de defensa i protecció animal. Defensa animal

  1. Teràpies assistides amb animals. Animals en desastresnaturals. Epidèmies i  pandèmies

Competències

  • Adquirir els coneixements bàsics de les diferents dogmàtiques jurídiques i exposar-los en públic.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Exposar les reformes legislatives i els canvis jurisprudencials.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Reconèixer i resoldre problemes.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el dret sotmès al canvi dels corrents socials, polítics i econòmics que influeixen en la seva evolució com a producte històric.
  2. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  3. Identificar les arrels del dret global.
  4. Integrar el benestar animal en la salut pública i la seguretat alimentària, exigències d'una societat exposada a nous riscos.
  5. Plantejar, raonar i resoldre casos pràctics sobre conflictes jurídics patrimonials.
  6. Reconèixer i resoldre problemes.
  7. Situar l'estatut jurídic dels animals en l'àmbit del desenvolupament sostenible.
  8. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.
  9. Valorar els fonaments jurídics i l'evolució històrica del benestar animal a Espanya, a la Unió Europea i en altres règims jurídics no europeus (EUA, Canadà i Amèrica Llatina).

Continguts

PROGRAMA D'ORIENTACIÓ GENERAL

1.-Animals i Dret: Conceptes clavis

2.-Evolució històrica dels animals en el Dret I

(inici del tractament dual)

3.-Evolució històrica dels animals en el Dret II

(els animals en l'edat mitjana i la modernitat)

4.-Evolució històrica dels animals en el Dret III

(els animals en el Dret contemporani)

5.-Animals i regulació administrativa

(producció, recerca, caça)

6.-Animals en el Dret Autonòmic

7.-Animals i Dret civil

(tinença responsable i Llei 17/2021)

8.-Animals i Dret Penal

9.-Fauna silvestre

10.-Animals i Dret internacional: Tractats internacionals i Regulació UE

11.-Aspectes pràctics: Administratiu, Civil i Penal


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats práctiques 22 0,88 2, 5, 6, 8
Classes magistrals 22 0,88 4, 7, 9
Tipus: Autònomes      
Avaluació 0 0 1, 2, 5, 6, 7
Estudi 62 2,48 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Lectura de textos 44 1,76 2, 7, 9

METODOLOGIA

Les intervencions de la docència seran en forma d'exposició divulgativa, des de la qual es fomentarà la participació individual i col·lectiva.

Tot això podrà esser recolzat pels següents recursos didàctics: 

-        Dossier dels resums de les exposicions en clase, per a cada assistent, amb la  llegislació que ha de ser consultada.

-        Diapositives power point per il·lustrar les exposicions.

-        Vídeos informatius i didàctics.

-        Exposició de casos pràctics.

 

Material de consulta, actualitzats, per resoldre dubtes o aconseguir informacions complementàries

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació Continuada de les práctiques 50 0 0 2, 4, 5, 6, 8
Classes teóriques 50 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació del curs

Hi ha dos models d’avaluació: avaluació continuada i avaluació única.

En l'avaluació continuada es requereix obligatòriament la assistència a les activitats dirigides (classes i pràctiques).

En l’avaluació única no es necessària l’assistència a classes teòriques i pràctiques, només a les proves avaluables.

1.- Avaluació ordinària o continua:

El alumnat haurà d’assistir a les  activitats dirigides (classes magistrals i als seminaris). Haurà de lliurar les 2 pràctiques proposades i resoldre a l'aula les activitats avaluables proposades. Cadascuna de les practiques escrites compta un 25% de la nota

Es publicarà al Campus Virtual, abans de l’inici de la docència, la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades.

L’ alumnat podrà beneficiar-se de les activitats supervisades (tutories) tant de forma individual com grupal.

La nota final de l'assignatura si es segueix aquest sistema  s'obté de la qualificació dels 2 treballs avaluables que l'estudiant ha de fer al llarg del curs així com de la nota de l'examen final.

1.1-         Les pràctiques (50% de la nota final)

Les pràctiques o treballs  escrites avaluables són dues. Cadascuna compta un 25% de la nota final del curs i tenen lloc en dates de què s'ha avisat prèviament.

La pràctica que no s'hagi realitzat té 0 punts.

1.2 - Examen final (50% de la nota final)

Consistiràen un examen únic, en format test, de tot el contingut de l'assignatura que tindrà un valor de fins el 50% de la nota final

Per a l'avaluació continuada, els i les estudiants hauran d'obtenir una nota mínima en l'examen final de 3 punts perquè puguin fer mitjana amb la nota final obtinguda en les dues pràctiques avaluables

Al campus virtual es publicaran els detalls del test d'opcions múltiples, com ara el nombre de preguntes o la penalització de les respostes incorrectes.

 1.3 Re-avaluació del curs.

L’alumnat que tingui el curs suspès, és a dir, que la mitjana entre les dues pràctiques avaluables i el test de la prova final sigui un suspens, poden presentar-se a un examen de re-avaluació sempre que s’hagin presentat a les dues pràctiques escrites avaluables (encara que no estiguin aprovades)

El tipus d'examen i les condicions es publica oportunament al campus virtual. La nota final d'aquesta prova es la qualificació final del curs.

1.4 L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a no avaluable.

  1. 2.     Avaluació única.

En l’avaluació única l’alumnat no ha d’acudir a les activitats dirigides (classes de teoria i seminaris)

L’avaluació única s’ha de sol·licitar  en els terminis i forma establerts per la Facultat, i suposa la renúncia a l’avaluació continuada.

Comporta que l’avaluació es concentra en una única data, malgrat s’hagin de realitzar proves de diverses tipologies i en el mateix nombre d’evidències que a l’avaluació continua.

Concretament es realitzaran tres proves, dos de caràcter pràctic i un examen de les mateixes característiques que l’avaluació continuada.

Cadascuna de les dues proves de caire pràctic tindran un valor del 25% i l’examen teòric d’un 50%

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació (re-avaluació) que a l’avaluació continua.

L’alumnat que sol·liciti l’avaluació única pot fer ús de les activitats supervisades (tutories) amb el professorat de forma individual o grupal.

No avaluable: S'aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l'avaluació continuada


Bibliografia

BÀSICA

 Per a cada mòdul, es recomana als estudiants una llista de lectures, que els ajudarà a entendre millor tot el Programa.

 


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt