Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Teoria del Dret

Codi: 102267 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500786 Dret FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Abraham Puig Hernandez
Correu electrònic:
marcabraham.puig@uab.cat

Equip docent

Lucia Ortiz Amaro
Noelia Igareda Gonzalez
Patricia Fernanda Gonzalez Prado
Luisa Pilar Moreno Cuerva
Esther Murillo Blasco
Marc Abraham Puig Hernandez
Bárbara Lirios Monllor Taltavull
Maria Barcons Campmajo
(Extern) Ana Lucia Correia

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Pel bon seguiment de l’assignatura és imprescindible una competència lingüística i lectora òptima d’acord al nivell dels estudis universitaris. Els coneixements bàsics de filosofia i sociologia ajudaran al seguiment de l’assignatura.

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

 

Grup 1. Teoría: Patricia González (castellà)

Seminari 11: Bárbara Monllor (català)

Seminari 12: Patricia González (castellà)

Seminari 13: Esther Murillo (castellà)

 

Grupo 2. Teoría: Maria Barcons (català)

Seminari 21: Ana Correia (castellà)

Seminari 22: Maria Barcons (català)

Seminari 23: Esther Murillo (castellà)

 

Grup 3. Teoria: Noelia Igareda (castellà)

Seminari 31: Marc Puig (català)

Seminari 32: Nelia Igareda (castellà)

Seminari 33: Martí Colom (català)

 

Grupo 51. Teoría: Luisa Moreno (castellà)

Seminari 511: Marc Puig (català)

Seminari 512: Luisa Moreno (castellà)

 

Grupo 70. Teoría: Marc-Abraham Puig (català)

Seminari 70: Martí Colom (català)

Seminari 71: Marc-Abraham Puig (català)

Seminari 72: Bárbara Monllor (català)


Objectius

Teoria del Dret és una assignatura que s'imparteix en el primer quadrimestre del primer any de Dret. Es tracta d'una assignatura introductòria del grau en Dret. En ella s'introdueix a conceptes jurídics bàsics, essencials pel desenvolupament de la resta de matèries en l'àmbit jurídic. Aquesta matèria aprehèn els grans àmbits de la Teoria del Dret contemporània, partint de la pluralitat d'escoles i visions que formen la Teoria i la Filosofia del Dret moderna.

Els grans àmbits que es plantegen al programa són:

1. Les formes d'aproximaxió al Dret: Ciència del Dret, Sociologia i Filosofia del Dret.

2. Teoria de la norma i de l'ordenament jurídic.

3. Interpretació i aplicació del Dret.

4. Valors del Dret i teories de la justícia.

5. Fonaments de la Sociologia del Dret.

Els principals objectius formatius de l'assignatura són:

1. Conèixer les principals formes d'aproximació al Dret des de la Ciència del Dret, la Sociologia del Dret i la Filosofia del Dret.

2. Identificar, conèixer i aplicar els conceptes jurídics essencials.

3. Entendre els fonaments de l'argumentació jurídica.

4. Reflexionar sobre valors i funcions del Dret.

5. Comprendre la formació de conceptes jurídics contemporanis en el seu context històric i social.

 


Competències

  • Analitzar adequadament les qüestions vinculades amb la igualtat entre homes i dones.
  • Aplicar els valors i els principis ètics vinculats amb l'exercici professional del dret.
  • Argumentar i fonamentar l'aplicació de les normes jurídiques.
  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Defensar i promoure els valors bàsics de la convivència en democràcia.
  • Defensar i promoure els valors essencials de l'estat social i democràtic de dret.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Demostrar que es comprèn el caràcter unitari de l'ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinària dels problemes jurídics.
  • Demostrar que es té una consciència crítica en l'anàlisi de l'ordenament jurídic i el desenvolupament de la dialèctica jurídica.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Integrar la importància del dret com a sistema regulador de les relacions socials.
  • Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  • Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de les decisions que es prenen.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  • Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  2. Defensar i promoure els valors bàsics de la convivència en democràcia.
  3. Definir els instruments jurídics destinats a eradicar la desigualtat social entre homes i dones.
  4. Definir els principis bàsics de l'ordenament jurídic.
  5. Definir la importància de la deontologia jurídica.
  6. Definir les relacions entre dret i moral en l'estat social i democràtic de dret.
  7. Definir les teories jurídiques jusnaturalistes, positivistes i realistes i la seva visió sobre el caràcter unitari de l'ordenament jurídic.
  8. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  9. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  10. Descriure les diverses aportacions crítiques de la teoria del dret.
  11. Descriure les relacions entre dret i societat.
  12. Distingir les teories i els conceptes necessaris per a l'anàlisi de la igualtat entre homes i dones.
  13. Elaborar discussions teòriques sobre el paper dels principis en l'ordenament jurídic.
  14. Enumerar les diferents teories contemporànies de l'argumentació jurídica.
  15. Identificar els factors de discriminació sexual en el dret.
  16. Identificar els problemes de deontologia contemporanis.
  17. Identificar els problemes de l'aplicació del dret.
  18. Identificar els problemes sociojurídics en les teories sociojurídiques contemporànies.
  19. Identificar els valors de l'estat social i democràtic de dret.
  20. Interpretar l'evolució de l'estat social i democràtic de dret.
  21. Interpretar les aportacions de la sociologia del dret.
  22. Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  23. Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  24. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de les decisions que es prenen.
  25. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  26. Treballar en àmbits multidisciplinaris i interdisciplinaris.

Continguts

1. Formes d’aproximació al Dret: Ciència del Dret, Sociologia del Dret i Filosofia del Dret.

2. Dret i moral.

3. Dret i societat.

4. Dret, poder i Estat

5. Concepcions del Dret: Jusnaturalisme, Juspositivisme, Realisme jurídic.

6. Teoria de la norma jurídica.

7. Sistema i ordenament jurídic.

8. Fonts del Dret.

9. Conceptes jurídics fonamentals.

10. La interpretació jurídica.

11. L'aplicació del Dret.

12. L'argumentació jurídica.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22 0,88 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 19, 20, 21
Seminari 22 0,88 12, 15, 16, 17, 18, 19, 21
Tipus: Autònomes      
Lectures i estudi dels materials 45 1,8 16, 17, 18, 19, 20, 21
Treballs en grup 20 0,8 1, 8, 23, 24, 25, 26
Treballs individuals 36 1,44 1, 8, 9, 23, 24

Nota prèvia

L’assistència als seminaris, llevat supòsits de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.

La docència de l’assignatura i la formació de l’alumnat es fonamenta en les següent activitats:

1. Activitats dirigides:

1.1 Classes magistrals: on l’alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat a l’estudiant i estan concebudes com una exposició per establir els referents conceptuals en cada tema.

1.2. Seminaris: on l’alumnat, en grups reduïts,  analitza  juntament amb el professorat casos pràctics prèviament elaborats. En supòsits concrets, els casos s’elaboraran a classe. La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació dels conceptes explicats a les classes teòriques.

1.3. Avaluació: activitats d'avaluació continuada i examen final

2. Activitats supervisades:

Es tracta d’activitats que l’alumnat desenvolupa en aula, amb la supervisió i suport del professorat. Es tracta de l’elaboració d’algun supòsit pràctic en aula.

3. Activitats autònomes:

3.1. Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula.

3.2. Cerca de bibliografia i materials instrumentals per a la resoluciódels casos pràctics. En algun o alguns casos els estudiants hauran de fer la cerca autònoma de la documentació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves avaluadores 50% 5 0,2 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20
Realització de treballs individual i en grup 50% 0 0 1, 2, 3, 8, 9, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen rebrà la qualificació de 0 en aquella prova. Qui presenti una pràctica amb plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, se suspendrà l'assignatura.

En cada grup de docència es publicarà al Campus Virtual, abans de l'inici de la docència, la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.

La nota final s'obtindrà a partir dels següents elements:

     1.1 Avaluació continuada de les classes. (50% de la nota)

L'assistència als seminaris, llevat de supòsits de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.

1a Prova de seminari 25%.
2a Prova seminari 25%.

     1.2 Examen final. (50% de la nota)

L'examen final s'ha de superar amb una nota superior a 5 per fer mitja amb la resta de qualificacions de l'avaluació continuada.


Avaluació única (Criteris)

Primera Activitat (25%). Comentari de text.
Segona Activitat (25%). Pregunta a Desenvolupar.
Activitat comuna (50% de la nota). Mateixa prova que "examen final" per avaluació única.

S’aplicarà el mateix criteri de "no avaluable" que per l’avaluació continuada.

 

Reavaluació

Es realitzarà reavaluació de la part relativa a l'examen final. Per l'alumnat d'avaluació única s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
La nota màxima en la reavaluació no podrà ser superior a 6.


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA

AÑON, M.José, et. al. (2021). Teoría del Derecho (3a ed.), Tirant lo Blanch (versión digital disponible a la biblioteca de la UAB).

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

ATIENZA, M. (2012). El sentido del derecho (2a ed.), Ariel.

ATIENZA, M. (2017). Filosofía del Derecho y transformación social, Trotta.

ATIENZA, M. (2015), El Derecho como argumentación, Ariel.

CASANOVAS, P. (2017). Sub lege Pugnamus. De la Gran Guerra a les grans dades. Pubicacions de la Universitat de Barcelona.

CASANOVAS, P. & MORESO, J.J. (2020). El ámbito de lo jurídico. Lecturas de pensamiento jurídico contemporáneo. Ed. Olejnik.

CALVO GARCÍA, M. (2000). Teoría del Derecho (2a ed.), Technos.

CALVO GARCÍA, M. & PICONTÓ, T. (2017). Introducción y perspectivas actuales de la sociología jurídica, Editorial UOC.

DE LUCAS, J. (coord) (1997). Introducció a la teoria del dret (3a ed.), Tirant lo Blanch.

DWORKING, R. (2012), Los derechos en serio, Ariel.

DE SOUSA SANTOS, B. (2009). Sociología jurídica crítica. Para un nuevo sentido común en el derecho, Trotta.

FALCÓN Y TELLA, M.J. (2023). Lecciones de Teoría del Derecho (2a ed.), Tirant lo Blanch.

FREEMAN, M. D. A. (2011)Lloyd’s introduction to jurisprudence (8a ed., Repr.), Sweet & Maxwell.

MORESO, J. J. & VILAJOSANA, J. M. (2004). Introduccion a la teoria del derecho. Marcial Pons.

PUIGPELAT, F., (Coord.) (1996). Teoria del dret, Universitat Oberta de Catalunya.

RIDDALL, J. G. (2008). Teoría del Derecho. Gedisa.

RODRIGUEZ, PALOP, M. E. (2010), La nueva generación de derechos Humanos, Dykinson.

RUIZ RESA, J. (2017). Teoría del derecho. Tirant lo Blanc: València (versió digital disponible a la biblioteca de la UAB).


Programari

L'assignatura no exigeix un programari especific


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 70 Català primer quadrimestre matí-mixt