Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Responsabilitat Civil

Codi: 102234 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500786 Dret OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Judith Sole Resina
Correu electrònic:
judith.sole@uab.cat

Equip docent

Gloria Ortega Puente

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per a un bon coneixement de la responsabilitat civil és imprescindible el coneixement profund del dret civil patrimonial i del tema de la prescripció.

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.


Objectius

Com a objectius de l'assignatura es poden esmentar els següents:

1. Aprofundir en els conceptes fonamentals de la responsabilitat civil

2. Afrontar els problemes pràctics que l'estudiant tindrà en l'exercici de la professió en el futur

3. Destacar la importància de la contractació d'una assegurança en un món global


Competències

  • Analitzar adequadament les qüestions vinculades amb la igualtat entre homes i dones.
  • Buscar, interpretar i aplicar normes jurídiques, argumentant cada un d'aquests assumptes.
  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Contextualitzar les diferents formes de creació del dret en la seva evolució històrica i en la seva realitat actual.
  • Demostrar que es té una consciència crítica en l'anàlisi de l'ordenament jurídic i el desenvolupament de la dialèctica jurídica.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Incorporar els mecanismes necessaris per conèixer, valorar i aplicar les reformes legislatives així com per seguir els canvis que es produeixen en una determinada matèria.
  • Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  • Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  • Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els conceptes fonamentals del dret civil.
  2. Analitzar les institucions pròpies del dret patrimonial.
  3. Aplicar els conceptes de manera transversal en les diverses matèries que compreses en el dret civil a partir de la jurisprudència emanada dels diferents òrgans jurisdiccionals.
  4. Aplicar els coneixements adquirits en l'elaboració de documents que reflecteixin determinats interessos jurídics.
  5. Aplicar estratègies comunicatives per identificar i exposar conflictes de caràcter jurídic en els diversos àmbits del dret civil, civil familiar, de successions, de consum, de menors, de responsabilitat civil.
  6. Aplicar estratègies per a produir textos escrits i orals en els diversos àmbits del dret civil.
  7. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  8. Contextualitzar les formes de creació del dret en l'àmbit patrimonial.
  9. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  10. Distingir el context sociojurídic de les diverses institucions civils.
  11. Elaborar informes sobre els nous canvis legals.
  12. Exposar oralment, amb un discurs crític, les reformes de les institucions civils.
  13. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  14. Identificar els conflictes d'interessos que pretén resoldre el legislador quan elabora normes civils.
  15. Interpretar críticament els fonaments del dret civil.
  16. Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  17. Produir textos orals en els diversos àmbits del dret civil, en què es demostrin capacitats comunicatives específiques.
  18. Produir textos orals i escrits exposant punts de vista propis que incideixin en les institucions juridicocivils.
  19. Redactar textos escrits (contractes, testaments).
  20. Resoldre interferències entre els diferents interessos en conflicte presents en les normes civils.
  21. Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  22. Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  23. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Continguts

TEMA 1. ELS ELEMENTS DE LA RESPONSABILITAT CIVIL

  1. Introducció. Evolució històrica. Funcions. Classes. 
  2. Responsabilitat civil extracontractual i contractual.
  3. Responsabilitat civil derivada del dany ocasionat per la comissió d’un delicte.
  4. Requisits de la responsabilitat civil.
    1. Comportament danyós. Tipologia. Antijuridicitat. Causes de justificació.
    2. El dany a rescabalar: Concepte. Classificacions: dany patrimonial, dany moral, lesions personals i mort.
    3. La relació de causalitat. Introducció i Concepte. Distinció entre “causalitat de fet” i “causalitat jurídica”. Evolució. Imputació objectiva. Criteris. Incertesa i relació de causalitat. Pèrdua d’oportunitat.
    4. Fonaments de la responsabilitat. Criteris d’imputació. a) Responsabilitat per culpa: Culpa i conducta exigible. Capacitat de culpa. Menors i discapacitats. Especial consideracío a les persones jurídiques. b) Responsabilitat per “activitats anormalment perilloses” o responsabilitat objectiva. Concepte. Supòsits. Supòsit especial: responsabilitat civil i pràctica de l'esport.
    5. Causes d’exoneració de la responsabilitat.Cas fortuït i força major. Culpa exclusiva de la víctima.
  5. Els efectes de la responsabilitat civil: La reparació del dany.
    1. Principis i formes de reparació del dany. Característiques específiques de la Obligació de reparar.
    2. Valoració del dany. Barems. Análisis especial del barem d'indemnitzacions en accidents de trànsit i la seva aplicació.
    3. Concurrència d’indemnitzacions per un mateix dany.
    4. Vies de reparació del dany: convenis transaccionals. Procediment arbitral. Mediació. Reclamació judicial. 
  6. La càrrega de la prova en la responsabilitat civil.
  7. Prescripció de l’acció. Terminis generals i especials. "dies a quo".

TEMA 2. LA RESPONSABILITAT PER FET ALIÈ

  1. Introducció. Culpa presumpta. característiques generals de la responsabilitat per fet aliè.
  2. La responsabilitat de pares, tutors i curadors amb facultats plenes de representació pels menors i discapacitats.
  3. La responsabilitat de l’empresari pels fets dels seus auxiliars.
  4. La responsabilitat de centres docents privats.

TEMA 3. LA RESPONSABILITAT EXTRACONTRACTUAL I EL DRET DE FAMÍLIA

  1. Introducció. El model de diligència en l'àmbit de la família.
  2. Constel·lacions de casos:
    1. Danys ocasionats en les relacions conjugals.
    2. Danys ocasionats en les relacions paterno-filials.
    3. Danys prenatals.

TEMA 4. LA RESPONSABILITAT EN CAS DE LESIÓ DE LA PRIVACITAT

  1. Drets de la personalitat. Concepte i característiques.
  2. El dret a l’honor, intimitat personal i familiar i pròpia imatge.
    1. Introducció. Concepte i contingut dels drets.
    2. Conflicte entre drets fonamentals: honor, intimitat, pròpia imatge versus llibertat d'expressió i d'informació.
    3. La tutela civil en la LO 1/1982, de 5 de maig. La intromissió il·legítima. a) Concepte i supòsits. b) El consentiment com a causa de justificació. c) Protecció civil de la víctima.
  3. Protecció de dades decaràcter personal. El Reglamento (EU) 2016/679, relatiu ala protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a lalliure circulació d’aquestes.
    1. Dades de caràcter personal. Concepte. 
    2. Recollida i tractament de dades personals. Els fitxers. a) Concepte de tractament de dades. Elaboració de perfils. b) Principis relatius al tractament de dades. Finalitats. c) Fitxers. Concepte i classes. d) Subjectes. El consentiment informat de l'interessat.
    3. Drets de l’interessat en relació a la recollida i tractament de les seves dades personals
    4. Reclamació i tutela judicial

TEMA 5.DISPOSICIONS COMUNS EN MATÈRIA DE RESPONSABILITAT EXTRACONTRACTUAL DAVANT DELS CONSUMIDORS I DELS USUARIS PER PRODUCTES I SERVEIS DEFECTUOSOS

  1. Normes aplicables: Reial decret Legislatiu 1/2007, de 16 de Novembre (TRLGDCU) i Codi de consum de Catalunya (CCoCat).
  2. Deure general de seguretat de productes o serveis. Deure d’informació.
  3. Titular del dret a la indemnització. El concepte de “consumidor i usuari”. El consumidor "vulnerable".
  4. Danys indemnitzables. Problemàtica.

TEMA 6. ELS DANYS PER PRODUCTES DEFECTUOSOS

  1. Consideracions generals.
  2. Concepte de producte.
  3. El defecte. Concepte i classes.
  4. Subjectes responsables.
  5. La càrrega de la prova. 
  6. Exoneració de la responsabilitat. La culpa del perjudicat. Intervenció d'un tercer aliè.
  7. Danys indemnitzables.
  8. Accions:legitimació i terminis. Limitació temporal de la responsabilitat

TEMA 7. LA RESPONSABILITAT PER SERVEIS DEFECTUOSOS

  1. Introducció.
  2. El doble règim de responsabilitat en el TRLGDCU.
    1. Règim general (art. 147 TRLGDCU).
    2. Règim especial (art. 148 TRLGDCU).
  3. Responsabilitat mèdica i hospitalària.
    1. Supòsits: Serveis sanitaris privats. Responsabilitat de l’equip mèdic; Serveis sanitaris públics; Serveis sanitaris en el TRLGDCU.
    2. Prova de la culpa mèdica. La Lex artis.
    3. Les acciones per Wrongful Life i WrongfulBirth.
  4. Responsabilitat per defectes en la construcció.
    1. Normativa aplicable.
    2. Règim de responsabilitat específic de la LOE. a) Principis generals. b) Àmbit d’aplicació de la LOE. c) Classes de defectes. Terminis de garantia. Prescripció d'accions. d) Danys indemnitzables. e)Subjectes legitimats per l’exercici de l’acció de responsabilitat. f) Subjectes responsables: els agents de l'edificació. g) Règim de responsabilitat
    3. Altres règims de responsabilitat: CC i TRLGDCU
  5. Responsabilitat en cas de serveis jurídics.
    1. Advocats i procuradors.
    2. Registradors i notaris.
    3. Mediadors i àrbitres.

TEMA 8. LA RESPONSABILITAT PER L’ÚS DE VEHICLES A MOTOR

  1. Doble règim de responsabilitat.
  2. Subjectes responsables.
  3. Causes d’exoneració de la responsabilitat.
  4. Danys indemnitzables. La seva valoració mitjançant barems (Tema 1.5.2).
  5. Assegurança obligatòria.
  6. El consorci de compensació d’assegurances en l’àmbit de la responsabilitat per fets de la circulació.
  7. Vehicles semiautònoms i autònoms.

TEMA 9. SUPÒSITS ESPECÍFICS DE RESPONSABILITAT OBJECTIVA

  1. Danys causats per animals.
  2. Danys causats per coses inanimades. La robòtica.
  3. Danys derivats de la navegació aèria: La responsabilitat civil a la LNA (Llei 48/1960, de 21 de juliol). Elsdrons civils d’ús particular.
  4. Danys nuclears o produïts per materials radioactius.
  5. Danys causats en l’exercici de la caça.
  6. Danys al medi ambient.

TEMA 10. LA RESPONSABILITAT CIVIL EN CAS DE VULNERACIÓ DELS DRETS D’AUTOR

  1. Autor. Presumpció d’autoria. Coautoria.
  2. Objecte de protecció: L’obra original.
  3. Contingut dels dret d’autor.
  4. Duració dels drets i domini públic. Les llicències “creative commons”.
  5. Protecció del dret d’autor.
    1. Cessament de l’activitat il·lícita
    2. Indemnització.
    3. Mesures cautelars

TEMA 11. RESPONSABILITAT CIVIL DELS PRESTADORS DE SERVEIS DE LA SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ

  1. El règim de responsabilitat general.
  2. Els prestadors de serveis d’intermediació. Règim de responsabilitat.
  3. Sistema d’exclusió de responsabilitat dels prestadors de serveis d’intermediació.
    1. L’exclusió de responsabilitat en el cas de serveis de transmissió de dades i provisió d’accés.
    2. L’exclusió de responsabilitat en el cas de serveis de còpia temporal de dades sol·licitades pels usuaris.
    3. L’exclusió de responsabilitat en el cas de serveis d’allotjament oemmagatzement de dades.
    4. L’exclusió de responsabilitat en el cas deserveis de provisió d’enllaços i motors de cerca. El requisit de mancade coneixement efectiu

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals i pràctiques 44 1,76 4, 5, 6, 9, 11, 12, 16, 23
Tipus: Supervisades      
Tutories, orientació, etc 6 0,24 9, 10, 12, 17, 18, 22, 23
Tipus: Autònomes      
cerca de bibliografia i jurisprudència 15 0,6 3, 4, 8, 9, 13, 19, 23
estudi 45 1,8 6, 8, 11, 16, 17, 18, 23
lectura textos jurídics 20 0,8 2, 3, 4, 22, 23
redacció de treballs 15 0,6 3, 4, 6, 7, 11, 13, 15, 16, 17

El procés d’aprenentatge té com a base el treball de l’alumnat, qui aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on es pot aconseguir.

El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'alumnat es fonamenta en les següents activitats:

1. Activitats dirigides:

1.1 Classes magistrals: on l’estudiant assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. Les classes magistrals estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l’alumnat.

1.2 Classes pràctiques: es desenvoluparan a l'aula amb la supervisió del professorat Es tracta de la resolució de supòsits pràctis en l'aula, discussions i comentaris sobre notícies relacionades amb la matèria de l'assignatura, realització d'esquemes, etc.  El contingut concret d’aquestes activitats el determinarà el professorat de cada grup.

 2. Activitats supervisades: activitats, que podern realitzar-se de manera autònoma, però que requereixen la supervisió més o menys puntual del personal docent (tutories, assistència en treballs, etc).

3. Activitats autònomes:

3.1. Elaboració de documents: Es pot tractar de casos pràctics proposats amb l'antelació suficient pel professorat extrets de sentències dels tribunals. També es proposa com activitat autònoma un examen parcial, la forma concreta del qual la determinarà el professorat en el seu grup.

3.2. Cerca de bibliografia i jurisprudència instrumental per a la resolució dels casos pràctics i la preparació de l’examen. En algun o alguns casos l'estudiantat haurà de fer la cerca de la documentació de forma autònoma.

3.3. Lectura comprensiva de textos jurídics: Els textos jurídics poden ser sentències, normes articles de revista o monografies, a més del manual o dels manuals recomanats. El tipus de text jurídic concret es determinarà pel professorat segons el seu grup.

Part del material jurídic a disposició de l’estudiantat es lliurarà mitjançant l'aula moodle.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
comentari de sentencia i exposició oral 25% i 25 % respectivament 2 0,08 1, 2, 3, 4, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 19, 20, 21, 22, 23
re-avaluació 100% 1,5 0,06 1, 5, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 22, 23
test 50% 1,5 0,06 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 16, 17, 18, 22, 23

 

SISTEMA D'AVALUACIÓ DE L'ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES I SISTEMA DE QUALIFICACIONS 

  1. SISTEMA D'AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ ORDINARI: 

1.1.  Avaluació continuada

El professorat proposarà a l'inici del curs les activitats que consideri pertinents a efectes de l'avaluació continuada mitjançant la publicació a l'aula moodle d'un calendari amb el cronograma d'activitats. Les que faran la nota de l'avaluació són: prova test amb una nota mínima de 4 sobre 10 (50%) i l’anàlisi en grup de dues persones d’una sentència, sobre la que s’haurà de presentar un treball escrit (25%) i s’haurà de realitzar una exposició a classe (25%).

Per a la superació de l’avaluació continuada es requereix l’assistència al 80 % de les sessions.

L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat les tres activitats proposades. Altrament, es pot considerar no avaluable. 

1.2.  Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació continuada: 

La puntuació obtinguda en l'avaluació continuada tindrà un valor del 100% de la qualificació de l'assignatura. 

L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts. 

Nota: A la prova test (50 % de la nota) es requereix una nota mínima de 4 sobre 10. En cas de no assolir el 4, l’alumne no podrà superar l’avaluació continuada i podrà optar a la reavaluació sempre que hagi assolit un 3 en el còmput total de l’avaluació continuada.

Per a la superació de l’avaluació continuada es requereix l’assistència al 80 % de les sessions. 

L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o de frau que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.

1.3.  Sistema d'avaluació i de re-avaluació: per accedir a la re-avaluació s'ha d'obtenir una nota mínima de 3 sobre 10 entre la nota de l'avaluació continuada. L'alumnat s'examinarà de tot el programa de l'assignatura amb una prova escrita consistent en quatre preguntes del temari a desenvolupar.

L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10. La nota final serà l'obtinguda en l'examen de re-avaluació en cas de fer-ho.

 

2. SISTEMA D'AVALUACIÓ ÚNICA 

2.1.  Avaluació única: 

L'alumnat que s'aculli al sistema d'avaluació única, d'acord amb les pautes per l'avaluació única aprovades per la Facultat de Dret, serà avaluat en un únic acte acadèmic, composat per tantes proves com siguinnecessàries per acreditar que s'han adquirir la totalitat de les competències descrites a la guia docent de l'assignatura.

2.2.  Prova d'avaluació única: 

La prova d'avaluació única consistirà en: a prova test amb una nota mínima de 4 sobre 10 (50%), anàlisi d’una sentència, sobre la que s’haurà de presentar un treball escrit (25%) i exposició oral sobre la mateixa (25%).

S’aplicaran els mateixos límits i el mateix sistema de re-avaluació que els establerts per a l’avaluació continuada.

 2.3.  Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació

L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts. 

2.4.  Sistema d'avaluació i de re-avaluació: per accedir a la re-avaluació s'ha d'obtenir una nota mínima de 3 sobre 10 entre la nota de la prova d'avaluació única. L'alumnat s'examinarà de tot el programa de l'assignatura.

L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10. La nota final serà l'obtinguda en l'examen de re-avaluació en cas de fer-ho.

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA: 

  1. Encarna Roca Trias / Mónica Navarro Michel, Derecho de Daños, Textos y Materiales, 8ª ed, Tirant Lo Blanch, Valencia, 2020.

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA: 

  1. Mariano Yzquierdo Tolsada, Responsabilidad civil extracontractual. Parte general, Dykinson, 8ª Ed. Madrid, 2022.
  2. Joaquín Ataz López / José Antonio Cobacho Gómez (Coords.), Cuestiones clásicas y actuales del Derecho de daños, Thomson Reuters Aranzadi, Madrid, 2021.

 LEGISLACIÓ:

-  Codi civil de Catalunya

-  Codi civil espanyol

-  Legislació especial en matèria de RC esmentada pel Professorat al llarg del curs


Programari

L'assignatura no requereix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt