Logo UAB

Dret Administratiu II

Codi: 102230 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500786 Dret OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Emilio Nieto Moreno
Correu electrònic:
juanemilio.nieto@uab.cat

Equip docent

Joan Amenos Alamo
Lluis Cases Pallares
Marta Franch Saguer
Isabel Pont Castejón
Judith Gifreu Font
Ferran Pons Canovas
Roser Martinez Quirante
Carlos Padros Reig
Montserrat Iglesias Lucia
(Extern) Profesor/a per determinar
(Extern) Profesor/a per determinar
(Extern) Profesor/a per determinar

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És molt recomanable haver superat l'assignatura de Dret Administratiu I per poder cursar Dret Administratiu II.

 La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible

 Grups de docència

 Grup 1

Teoria:  Marta Franch (català)

Seminari 11: Marta Franch (català)

Seminari 12: Juan Emilio Nieto (castellà)

Seminari 13: Ramón Batalla (català)

Grup 2

Teoria: Juan Emilio Nieto (castellà)

Seminari 21: Juan Emilio Nieto (castellà)

Seminari 22:  José María Macías

Seminari 23: Isabel Pont (català)

Grup 51 

Teoria: Francesc Valdivia (Català)

Seminari 511: Maria dels Àngels Orriols (català)

Seminari 512:  Francesc Valdivia (català)

Seminari 513: Estela Gutiérrez (català)

Grup 70

Teoria: Roser Martínez (català)

Seminari 701: Roser Martínez (català)

Seminari 702: Montserrat Iglesias (català)

Seminari 703: Roger Cots (català)

 


Objectius

La posició jurídica de l'Administració i la seva actuació administrativa. Les garanties formals dels administrats. El procediment administratiu. Els recursos administratius. La jurisdicció contenciosa-administrativa. La funció pública.


Competències

  • Argumentar i fonamentar l'aplicació de les normes jurídiques.
  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Demostrar que es comprenen i es coneixen les principals institucions polítiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt amb els seus respectius.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Dominar les tècniques informàtiques per obtenir la informació jurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència, bibliografia, etc.) i per comunicar dades.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar, valorar i posar en pràctica els canvis en la jurisprudència.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar l'evolució jurisprudencial.
  2. Aplicar les normes jurídiques al cas concret.
  3. Buscar sentències, articles, etc., en les bases de dades jurídiques.
  4. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  5. Definir el llenguatge juridicoadministratiu.
  6. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  7. Distingir l'evolució jurisprudencial en l'àmbit del dret administratiu.
  8. Enumerar les institucions públiques i la seva formació en cada moment històric.
  9. Explicar les normes jurídiques administratives.
  10. Expressar-se amb la terminologia juridicoadministrativa.
  11. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  12. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  13. Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  14. Reflexionar críticament sobre les decisions jurisprudencials.
  15. Reflexionar sobre la normativa administrativa.
  16. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  17. Utilitzar les fonts d'informació informàtiques jurídiques.

Continguts

 

 

 

I . E L S  A C T E S  A D M I N I S T R A T I U S

T E M A 1 L'acte administratiu. Concepte. Elements subjectius i objectius. Requisits: producció, motivació i forma. Classes: resolutoris i de tràmit; favorables i de gravamen; expressos i presumptes; reglats i discrecionals; actes que posen i que no posen fi a la via administrativa; ferms i confirmatoris. Els actes administratius d'altres poders públics. Els actes polítics o de govern. Els actes separables

. T E M A 2 El principi d'autotutela. L'autotutela declarativa: la presumpció de validesa dels actes administratius. Executivitat. L'eficàcia dels actes administratius. Condicions d'eficàcia: notificació i publicació. Condicions generals per a la pràctica de les notificacions. Les notificacions electròniques.

T E M A 3 Obligació de resoldre. Suspensió i ampliació del termini màxim per resoldre i notificar. El silenci administratiu. El silenci administratiu en procediments iniciats a instància de part. Falta de resolució expressa en p r o c e d i m e n t s i n i c i a t s d ' o f i c i .

T E M A 4 Validesa i invalidesa dels actes administratius. La nul·litat de ple dret: supòsits. L'anul·labilitat i les irregularitats no invalidants. Conversió, conservació i convalidació. Límits a l'extensió de la nul·litat i anul·labilitat.

I I . E L  P R O C E D I M E N T  A D M I N I S T R A T I U

T E M A 5 El procediment administratiu: concepte i finalitats Classes de procediments. El procediment i l'administració electrònica. Els interessants en el procediment: concepte, sistemes d'identificació i de signatura, representació i registres electrònics d'apoderaments. Els drets dels interessats i dels ciutadans en les seves relacions amb les administracions públiques. Abstenció i recusació de les autoritats i del personal al servei de les administracions. La llengua dels procediments. Registres i arxiu de documents. Terminis i còmput.

T E M A 6 L'estructura del procediment administratiu. La iniciació del procediment: d'ofici i a instància de part. L'adopció de mesures provisionals. La ordenació i la instrucció del procediment: l'expedient, al·legacions, proves, informes, informació pública, audiència i proposta de resolució. Finalització del procediment: resolució, desistiment, renúncia al dret i caducitat. L'acabament convencional. La tramitació simplificada del procediment administratiu comú. Les particularitats inherents a la declaració responsable i a la comunicació.

T E M A 7 L'autotutela executiva. L'executorietat de les resolucions administratives. Mitjans d'execució forçosa. Constrenyiment sobre el patrimoni. Execució subsidiària. Multa coercitiva. Compulsió sobre les persones. Prohibició d'accions possessòries.

III. LA REVISIÓ DELS ACTES EN VIA ADMINISTRATIVA

T E M A 8 L La revisió  d'ofici  dels actes nuls de ple dret. La declaració de lesivitat dels actes anul·lables. Revocació dels actes. La rectificació d'errors. Límits de la revisió.

T E M A 9 Característiques generals dels recursos administratius: finalitat, legitimació, actes susceptibles de recurs, Característiques generals dels recursos administratius: finalitat, legitimació, actes susceptibles de recurs, causes i la prohibició de la reformatio in peius. Classes de recursos:alçada, potestatiu de reposició i el recurs extraordinari de revisió. Recursos i suspensió de l'execució de la resolució impugnada. La possibilitat de substituir, per llei, els recurs d'alçada i/o de reposició per altres procediments d'impugnació, reclamació, conciliació, mediació i arbitratge,

 IV. LA JURISDICCIÓ CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA

T E M A 1 0 Àmbit, extensió i límits de l'ordre jurisdiccional contenciós-administratiu. Jutjats i tribunals de l'ordre contenciós. Regles de competència. Les parts en el procés: legitimació, representació i defensa. Objecte del recurs: actes i disposicions impugnables i classes de pretensions.

T E M A 1 1 El procés contenciós-administratiu. La interposició del recurs i reclamació de l'expedient. La tutela cautelar: la petició de la suspensió de l'acte objecte del recurs i altres mesures cautelars. Demanda i contestació. Prova. Vista i conclusions. La sentència i la seva execució. Les costes processals. El procediment abreujat. Els recursos contra les resolucions judicials: recurs d'apel·lació i de cassació. El procés contenciós especial per a la protecció dels drets fonamentals

V . L A  F U N C I Ó  P Ú B L I C A

T E M A 1 2 La funció i la seva evolució històrica. Classes d'empleats públics: funcionariat de carrera, interí, personal eventual i directiu. Règim públic laboral. Accés a la funció pública. Procediments de selecció. Ordenació dels funcionaris en cossos, grups, nivells i relacions de llocs de treball. El contingut de la relació funcionarial. Situacions administratives.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22 0,88 1, 7, 9
Seminaris. Inclou exposicions d'alumnes, resolució de casos, comentaris jurisprudència... 22 0,88 1, 2, 14, 6, 7, 15, 3, 4, 17, 16
Tipus: Autònomes      
Diferents lectures: articles, jurisprudència... 24 0,96 1, 2, 14, 7, 15, 3, 17
Estudi 48 1,92 1, 2, 7, 11, 9
Preparació, redacció i presentació de diferents activitats 24 0,96 2, 14, 6, 15, 3, 4, 17, 16

 

D’acord amb el Nou Model Docent, el curs de dret administratiu II compta amb activitats dirigides i autònomes.

Pel que fa a les activitats dirigides, aquestes consisteixen en una classe teòrica setmanal i un seminari o activitat d’aula també setmanal.

L'assistència a les classes teóriques és recomanable, però no és obligatòria.

Pel contrari, l’assistència als seminaris o activitats d’aula és obligatòria, llevat dels casos d’absència per malaltia o força major convenientment acreditats, i es té en compte en l’avaluació.

Els seminaris i activitats d’aula consisteixen en presentacions normalment orals de lectures, sentències, casos pràctics... previ treball individual (activitat autònoma) i deliberacions posteriors desenvolupades en grups en l’aula (activitat dirigida).

Els materials per als seminaris i activitats d’aula són accessibles al Campus Virtual. A l’inici del curs s’hi penjarà un Cronograma perquè l’alumnat pugui disposar del calendari de les classes teòriques i dels seminaris i activitats d’aula.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Primer parcial 35% 2,5 0,1 1, 2, 14, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Segon parcial (final) 35% 2,5 0,1 2, 14, 6, 9, 15
Seminaris i activitats d'aula 30% 5 0,2 1, 2, 14, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 15, 3, 4, 10, 17, 16

 

1. Avaluació continuada

Activitats avaluables

-          L’avaluació de l’assignatura es fonamenta sobre tres activitats: una prova parcial, amb un valor del 35%; les activitats desplegades en els seminaris i activitats d’aula, amb un valor del 30%; i un examen final, amb un valor del 35%.

-          L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.

-          Les dates fixades per a la realització dels exàmens i de les activitats avaluables dels seminaris són obligatòries. Únicament per causes que impedeixin de manera absoluta l'assistència, degudament justificades, es podrà autoritzar la realització de l'activitat en un dia diferent. En tot cas, no es consideren causes justificades la realització d'exàmens de conduir i supòsits similars.

-          En la prova parcial i en l’examen final es controlen els coneixements adquirits tant en les classes teòriques com en els seminaris i activitats d’aula. A l’inici de curs, el professor responsable de cada grup comunicarà a l’alumnat la tipologia de la prova parcial i de l’examen final (test, preguntes a desenvolupar, sistema mixt, etc.). El professorat responsable indicarà també amb antelació suficient la penalització per respostes incorrectes aplicable als exàmens test.

-          La puntuació corresponent a les activitats avaluables desplegades en el seminaris i activitats d’aula tindrà en compte els coneixements i les habilitats emprades (capacitat per a resoldre supòsits pràctics, argumentació, capacitat d’exposició, treball en equip, entre d’altres). L’assistència als seminaris és obligatòria. Es podrà aplicar un descompte de 0.1 punt de la nota final per cada falta d’assistència no justificada, fins a un màxim de 1 punt.

-          Per a aprovar l'assignatura és necessari obtenir una nota mitjana ponderada de 5 punts. No hi haurà la possibilitat de que els estudiants realitzin algun treball o exercici complementari, per tal d’ampliar la nota mitjana final que resulta dels exàmens i de les activitats avaluables dels seminaris.

-          Les persones que suspenguin l’assignatura (és a dir, que hagin obtingut una mitjana inferior a 5 sobre 10) poden presentar-se a la recuperació , d’acord amb les condicions indicades a l’apartat següent.

 Reavaluació

-          Només podran realitzar l'examen de revaluació les persones que s'hagin presentat a l’examen parcial i a l’examen final. No hi ha nota mínima per a presentar-se a revaluació: podran realitzar les proves de reavaluació totes  les persones que, havent-se presentat a l’examen parcial i a l’examen final, no hagin aprovat l'assignatura.

-          El contingut de la reavaluaciócomprendrà els continguts de la prova parcial i de l'examen final.

-          El professorat responsable de cada grup concretarà la tipologia i l'estructura de la prova de reavaluació (test, preguntes a desenvolupar, sistema mixt, etc.). El professorat responsable indicarà també la penalització per respostes incorrectes aplicable als exàmens test

-          L’examen de recuperació es durà a terme en la data determinada oficialment per la Facultat de Dret.

-          En la qualificació de la reavaluació no es tenen en compte les notes corresponents a les activitats pràctiques o dels seminaris, ni les que s'haguessin obtingut en qualsevol dels exàmens parcials.

-          Aquells que hagin tingut que anar a re-avaluació la seva nota màxima serà un 6

Còpia i plagi 

L'alumnat que copiï o intenti copiar en la prova parcial, en els exercicis escrits dels seminaris que tinguin lloc en l’aula o en l’examen final, tindrà un 0 de l'assignatura i no podrà presentar-se a la reavaluació. Així mateix, l’alumnat que copiï o intenti copiar en la reavaluació tindrà un 0 de l’assignatura. D’altra banda, l'alumnat que presenti una pràctica en la qual hi hagi indicis de plagi o de la qual no pugui justificar els arguments obtindrà un 0 de la pràctica i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, suspendrà l'assignatura, sense poder-se presentar a la reavaluació.

2. Avaluació única 

L’avaluació de l’assignatura es fonamenta sobre tres activitats: una prova parcial, amb un valor del 35%; un examen final, amb un valor del 35%; i una prova pràctica amb un valor del 30%.

La data de realització de les proves coincidirà amb aquella fixada per a la realització del examen final del sistema d'avaluació continuada.

Qualificació “no avaluable”: S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada

L'alumnat que copiï o intenti copiar en la prova parcial, en l’examen final, o en la prova pràctica tindrà un 0 de l'assignatura i no podrà presentar-se a la reavaluació. Així mateix, l’alumnat que copiï o intenti copiar en la reavaluació tindrà un 0 de l’assignatura.

Recuperació: S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

Revisió de la qualificació final: La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Bibliografia

És necessari fer el seguiment de l'assignatura amb un manual de dret administratiu. Es recomanen especialment els següents (en negreta els considerats bibliografia bàsica):

 

Miguel Sánchez Morón, Derecho administrativo. Parte general, ed. Tecnos, Madrid, 19 ed., 2023.

Eduardo Gamero Casado, Severiano Fernández Ramos, Manual básico de Derecho administrativo, ed. Tecnos, Madrid, 20 ed., 2023.

Joan Manuel Trayter Jiménez, Derecho administrativo. Parte general, ed. Atelier, Barcelona, 8ª ed., 2023.

És un fet habitual que durant el mes de setembre, en començar el curs, apareguin noves edicions. El professorat responsable de cada grup n’informarà convenientment.

 

Altres manuals

García de Enterría, Eduardo y Fernández, Tomás Ramón: Curso de derecho administrativo, Ed. Civitas. Vol I 2020; Vol. II 2022.

Fuentes Gasó, Josep Ramon  y Gifreu Font, Judith  (dirs.): Esquemas de procedimiento administrativo. Tomo IX. Ed. Tirant lo Blanch, 2022

Fuentes i Gasó, Josep Ramon; Gifreu Font, Judith; Casado Casado, Lucía (dir), Esquemas del Proceso Contencioso Administrativo, Tomo LXIV  Tirant lo Blanch, 2024

Parejo Alfonso, Luciano: Lecciones de Derecho administrativo, Ed. Tirant lo Blanch. Valencia, 12ª Ed., 2022.

Rebollo Puig, Manuel y Vera Jurado, Diego: Derecho Administrativo. Tomo II. Derecho administrativo. Tomo II. Régimen Jurídico básico y control de la administración. Madrid, Tecnos, 2023.

Santamaria Pastor, Juan: Principios  del Derecho administrativo  general. Tomo II, Ed Iustel, 2018.

Palomar, Alberto y Fuertes, Javier: Práctico contencioso-administrativo. Vlex España. Disponible en la biblioteca digital UAB.


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 70 Català primer quadrimestre matí-mixt