Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500786 Dret | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L’assignatura Dret Constitucional I no requereix d’uns coneixements o requisits previs al tractar-se d’una assignatura de primer curs del Grau de Dret, però es recomanable repassar coneixements i competències adquirides a l’assignatura Organització Constitucional de l’Estat realitzada al primer semestre. La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Els responsables de cuatre dels cinc grups seran Enric Fossas i Espadaler (català), Laura Cappuccio (espanyol), Valentina Maglietta (espanyol) i Juan Carlos Gavara de Cara (espanyol). La resta del professorat està per determinar.
Dret Constitucional I és una assignatura que s’imparteix al segon semestre del primer any del Grau de Dret. Es tracta d’una assignatura que serveix per tal que l’alumne adquireixi nocions bàsiques sobre el funcionament de l’ordenament jurídic i del sistema de fonts del Dret, així como sobre les Comunitats Autònomes. Aquesta assignatura serveix d’introducció a altres temes que després seran desenvolupats en les diverses assignatures a càrrec de l’àrea de Dret Constitucional o d’altres àrees amb docència en el Grau de Dret.
Des de la perspectiva formativa, Dret Constitucional i pretén de l’estudiant l’assoliment de diversos objectius entre els quals destaquen particularment:
- Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l’ordenament jurídic.
- Comprendre el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la visió interdisciplinària dels problemes jurídics.
- Conèixer les principals institucions públiques de les Comunitats Autònomes, així con la gènesi i el funcionament bàsic del sistema autonòmic en el seu conjunt.
Dret Constitucional I
Part primera. L'ordenament jurídic
Tema 1. L'ordenament jurídic i el sistema de fonts del dret
Normes jurídiques: nocions generals.- L'ordenament jurídic: les regles de relació entre normes i entre ordenaments.- El costum, els principis generals i la jurisprudència.- El principi de seguretat jurídica.
Tema 2. La Constitució com norma jurídica.
La legitimitat democràtica de l'Estat.- El valor jurídic de la Constitució.- Els tipus de normes constitucionals.- Relacions de la Constitució amb la resta de l'ordenament jurídic.- El poder constituent derivat: la reforma de la Constitució.
Tema 3. El control de constitucionalitat de les lleis i el Tribunal Constitucional
La justícia constitucional.- Els procediments de control de constitucionalitat de les lleis.- La interpretació constitucional.
Tema 4. La llei
El concepte i les característiques generals de la llei a la Constitució.- El procediment legislatiu.- La llei orgànica.
Tema 5. Els actes normatius del Govern amb rang de llei.
Caracterització de la potestat legislativa exercida pel Govern.- El decret-llei.- El decret legislatiu.
Tema 6. El reglament
Concepte de reglament.- La potestat reglamentària.- Classes i forma dels reglaments.- Control dels reglaments.
Tema 7. Els tractats i el dret comunitari.
El tractat com norma internacional i la seva eficàcia interna.- El control de constitucionalitat dels tractats.- La Comunitat Europea i la Unió Europea.- L'ordenament comunitari europeu i el dret intern.
Part segona. L'organització territorial
Tema 8. Els principis de l'organització territorial de l'Estat.
Els models d'organització territorial de l'estat.- El principi dispositiu: el dret a l'autonomia.- El principi d'unitat,- El principi d'autonomia.- El principi de solidaritat.
Tema 9. L'ordenament jurídic autonòmic
L'estatut d'autonomia.- La potestat normativa de les Comunitats Autònomes, especial referència al sistema de fonts de Catalunya.- Les relacions entre l'ordenament estatal i autonòmic.- Les lleis de l’article 150 CE.-
Tema 10. L'organització institucional de les comunitats autònomes
Les institucions polítiques, especial referència a les institucions autonòmiques de Catalunya.- La distribució de competències entre les comunitats autònomes i l'Estat.- Les relacions entre l'Estat i les comunitats autònomes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 2, 3, 6, 7, 4, 16, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 14, 5, 1 |
Discussió i resolució de pràctiques, comentaris de textos, debats i seminaris | 22 | 0,88 | 2, 3, 6, 7, 4, 17, 16, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 18, 14, 5, 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 3, 6, 7, 16, 13, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 10, 11, 14, 5, 1, 15 |
Estudi. Redacció de treballs. Lectura de textos. Cerca de documentació i bibliografia | 61 | 2,44 | 2, 3, 6, 7, 4, 17, 16, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 14, 5, 1, 22 |
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, qui aprèn treballant individual i grupalment, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o bé de l'elaboració de recensions crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques
3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.
L'assistència als seminaris, excepte en cas de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Realització de pràctiques individuals o en grup: Avaluació continuada | 0-50% | 15 | 0,6 | 2, 3, 6, 7, 4, 17, 16, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 18, 14, 5, 1, 22 |
Elaboració de recensions, crítica de llibres, monogràfiques o control de lectures, Fitxes de jurisprudència, legislació o de vídeos o pel·lícules, realitzades de manera individual o grupal | 0-25% | 7 | 0,28 | 2, 3, 6, 7, 4, 17, 16, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 18, 14, 5, 1, 22 |
Participació activa i qualitat de les intervencions en els debats i discussions diferent a la realitzada en els seminaris /pràctiques | 0-10% | 4 | 0,16 | 2, 3, 6, 7, 4, 17, 16, 13, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 11, 18, 14, 1, 15, 22 |
Prova escrita – Examen Final | 0-50% | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 7, 4, 16, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 10, 11, 14, 5, 1 |
Prova escrita – Examen Parcial (opcional a criteri del professorat de cada grup) | 0-25% | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 7, 4, 16, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 14, 5, 1 |
Realització individual o grupal de treballs sobre un tema objecte de l'assignatura o relacionat amb ella assignat pel pel professorat del grup (i la possible presentació pública) | 0-30% | 10 | 0,4 | 2, 3, 6, 7, 4, 17, 16, 19, 20, 21, 9, 8, 12, 18, 14, 5, 1, 22 |
Avaluació
Les competències d'aquestes matèries s'avaluaran de forma continuada mitjançant les següents activitats:
- Prova final de conjunt a desenvolupar-se en la data assenyalada oficialment per la Secretaria acadèmica. Li correspondrà un 50% de la nota final. L'equip docent corresponent a cada un dels grups ha d'indicar el format d'aquesta prova, que en tot cas serà mitjançant examen.
- Un mínim de dues activitats d'avaluació amb un pes mínim en la nota del 50% restant. Un 30% correspon a l’avaluació de les activitats pràctiques realitzades en el seminari i un 20% a l'avaluació d'altres activitats. A aquests efectes en cadascun dels grups d'aquesta assignatura l'equip docent respectiu haurà de determinar les activitats d'avaluació. Exemple d'aquestes possibles activitats, només a títol enunciatiu, assenyalem: casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, elaboració de treballs d'investigació, recensions, crítica de llibres, fitxes de jurisprudència, normativa, vídeos o pel·lícules, o desenvolupar projectes, entre altres activitats. Les activitats seleccionades podran realitzar-se, segons ho disposi l'equip docent, de manera individual o grupal.
- L'equip docent de cada grup a l'inici de curs presentarà el programa de l'assignatura que preveu aquesta guia, explicant els temes que es tocaran. Així també presentarà el cronograma d'activitats docents (teoria i seminaris), concretarà el sistema d'avaluació continuada que hagi seleccionat i la seva data de realització, així com el sistema de revaluació de les activitats suspeses. La revaluació només podrà realitzar-se si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada. Tals indicacions seran exposades al campus virtual/Moodle.
- Dins d'aquestes activitats a avaluar l'equip docent també podrà valorar l'assistència i participació a classe. Es tracta de participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats, i diferent a la realitzada en les classes de seminari/pràctiques. En aquest cas l'equip docent de cada grup determinarà el percentatge que li correspon.
- L’alumnat que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. L’alumnat que presenti una pràctica en què hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
- L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
- Per aprovar l'assignatura, l'estudiantat ha d'assolir una nota mínima a la prova final de conjunt (5 punt sobre 10). En aquest cas, de no assolir aquesta nota mínima se suspendrà l’assignatura. Per a presentar-se a la reevaluación no es requereix una nota mínima.
- Avaluació única. L'equip docent de cada grup establirà el sistema i les activitats d'avaluació única que serà aplicable a l'estudiantat que hagi sol·licitat i se li hagi concedit aquest sistema. En tot cas, es realitzarà un examen final, en el que es podrà afegir la entrega de altres escrits i activitats (un 50% correspon a l’avaluació de l'examen final, un 30% correspon a l’avaluació d'activitats pràctiques i un 20% a l'avaluació d'altres activitats). L'estudiantat que s'hagi presentat a l'avaluació única només tindrà dret a la revaluació si hi ha obtingut una nota igual o superior a 3,5 punts sobre 10.
BIBLIOGRAFIA I MATERIALS (Bibliografia Recomanada)
A) Manuals de referència:
* ÁLVAREZ CONDE, Enrique - TUR AUSINA, Rosario, Curso de Derecho Constitucional, 2 vols, Tecnos, Madrid.
* ARAGÓN REYES, Manuel - AGUADO RENERO, César (ed.) Temas básicos de Derecho Constitucional, Civitas, Madrid.
* APARICIO PÉREZ, Miguel Angel. (dir.)- BARCELÓ, Merce., Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona.
* BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid.
* FOSSAS, Enric.- PÉREZ FRANCESC, Joan Lluís, Lliçons de Dret Constitucional, Proa, Barcelona.
* LÓPEZ GUERRA, Luis y otro, Derecho Constitucional, Tirant lo blanch, Valencia. (https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2042858__SLuis%20L%C3%B3pez%20Guerra%2C%20Derecho%20Constitucional__Orightresult__U__X2?lang=cat&suite=def#courseReservesSection)
* MOLAS, Isidre. Derecho Constitucional, Tecnos. Madrid.
* PÉREZ ROYO, Javier. Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid.
B) Textos Legals:
* CARRERAS SERRA, Francesc de - GAVARA, Juan Carlos Leyes políticas, Aranzadi, Pamplona.
* ALBERTÍ, Enoch - GONZALEZ,Markus Leyes políticas del Estado, Civitas, Madrid.
C) Comentaris de la Constitució
* CASAS BAAMONDE, Maria Emilia- RODRIGUEZ-PIÑERO, Miguel, Comentarios a la Constitución, Wolkers Kluwer, 2008
* GARRIDO FALLA, Fernando (dir.) Comentarios a la Constitución. Civitas, Madrid.
* ALZAGA VILLAAMIL, Oscar, Comentarios a la Constitución Española Edersa, Madrid.
Enllaços web:
http://www.der.uva.es/constitucional/verdugo/matriz.htm Materials de Dret Constitucional.
http://www.iustel.com Informació normativa, jurisprudencial i doctrinal.
www.westlaw.es. Base de dades westlaw.
L'assignatura no exigeix un programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 70 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |