Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500003 Empresa i Tecnologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Ja que el curs tracta especificament de l'obtenció i organització de dades, és important tenir en compte, i refrescar si cal, els conceptes introduits a l'assignatura de Bases de Dades, especialment en relació a consultes SQL.
L'objectiu basics de l'assignatura és el d'introduir als i les estudiants en el conjunt d'eines i habilitats necessàries per a confeccionar quadres de comandament que siguin útils i complerts per a la presa de decisions estratègiques dins una organització.
Al finalizar el curs, els i les estudiants hauran de ser capaces de:
1. Business Inteligence, Data Wharehouse i Model Dimensional
2. Model Dimensional aplicat a distints processos empresarials (transaccions, vendes, inventaris, comptabilitat, gestió de comandes, comerç electrònic, ...)
3. Recorregut pels Processos i Tasques del sistema de ETL (Extracció, Transformació i càrrega de dades)
4. Programari de Business Intelligence
5. Representació de dades: mètriques, KPI, bones pràctiques de visualització, etc.
6. Creació de quadres de comandament efectius
7. Integració de Bases de Dades a nivell Dimensional
8. Big Data i les implicacions en BI
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, discussió de casos i presentació de treballs | 30 | 1,2 | 4, 3, 2, 5, 6, 1, 8, 7 |
Pràctiques de laboratori | 15 | 0,6 | 3, 2, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment dels treballs a realitzar i dels casos a preparar | 15 | 0,6 | 4, 3, 2, 5, 6, 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures relacionades, preparació de casos i pràctiques, estudi i elaboració d'esquemes | 87 | 3,48 | 4, 3, 2, 5, 6, 1, 8, 7 |
En aquesta assignatura s'aplicarà la metodologia docent de treball en projectes, i, sempre que sigui possible, basat en reptes reals (challenge bases learning) d'empreses o entitats. Amb aquesta metodologia, els i les docents de l'assignatura proporcionen recursos (lectures, videos, podcast, ...) per tal que els i les estudiants puguin aplicar-los a projectes d'intel·ligència de negoci.
En les sessions dirigides el temps es dividieix entre la teoria aplicable a les tasques pròpies de la intel·ligència de negoci i la seva aplicació pràctica. En aquest segon cas, les propostes abasten tant pràctiques individuals, com la realització d'un Projecte de Business Intelligence que consisteix en proposar i desenvolupar un conjunt de quadres de comandament a partir de les dades reals d'una empresa. Es realitzen sessions de tutoria grupals i individuals per resoldre dubtes i orientació en la preparació i execució del projecte.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament i participació de les activitats realitzades a l'aula | 20% | 0 | 0 | 4, 3, 2, 5, 6, 1, 8, 7 |
Proves individuals i prova final | 40% | 3 | 0,12 | 4, 3, 2, 5, 6, 1, 8, 7 |
Realització d'un projecte de Business Intelligence | 40% | 0 | 0 | 4, 3, 2, 5, 6, 1, 8, 7 |
1. Participació i lliurament de les activitats realitzades a l'aula.
2. Realització d'un projecte de Business Intelligence, que abasta bona part del curs, i que es divideix en 3 parts:
a) Cerca d'una base de dades operacional d'una empresa i desenvolupament del model dimensional.
b) Definició dels indicadors de gestió més adequats i de la visualització més adequada.
c) Presentació d'uns quadres de comandament amb el software adient.
3. Proves individuals realitzades al llarg del curs i en la data fixada per la Facultat.
La qualificació final de l'assignatura s'ibtindrà a partir de la suma ponderada de les valoracions de cada una de les tres components anteriors, fent servir el càlcul següent:
N= 20% (Participació i lliurament activitats individuals) + 40% ( Reallització d'un projecte de BI) + 40% (Proves individuals)
Serà condició necessària per a calcular aquest valor: (1) L'assistència i participació a un mínim del 60% de les activitats planificades durant el semestre (component 1), i (2) obtenir una qualificació mitjana mínima de 4.5 en el conjunt de les proves individuals (component 3).
Notes importants:
Calendarid’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents activitats d'avaluació (exercicis, entregade treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els i les estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitatsen els actes d’avaluaciód’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
En aquest sentit, qualsevol lliurament que s'identifiquiplagiat d'altres companys o de qualsevol altra font comporta un zero en aquesta avaluació. En cas de plagi entre companys delcurs elzero serà tant per qui fa el plagi com per qui ho facilita.
Kimball, Ralph y Ross, Margy ((2013): The Data Wharehouse Toolkit: The definitive guide to Dimensional Modeling. Tercera edicion
Few, Stephen (2013): Information Dashboard Design: Displaying data for at-a-glance monitoring, Second Edition, Analytics Press
Few, Stephen (2012): Show Me the Numbers: Designing Tables and Graphs to Enlighten, Second Edition, Analytics Press
Clark, Dan (2020): Beginning Microsoft Power BI. A Practical Guide to Self-Service Data Analytics, APress Berkeley, CA, Accés: https://link.springer.com/openurl?genre=book&isbn=978-1-4842-5620-6
Aspin, Adam (2020): Pro Power BI Desktop. Self-Service Analytics and Data Visualization for the Power User, Apress Berkeley, CA, Accés: https://link.springer.com/openurl?genre=book&isbn=978-1-4842-5763-0
Aspin, Adam (2021): Pro Power BI Theme Creation. JSON Stylesheets for Automated Dashboard Formatting, Apress Berkeley, CA, Accés: https://link.springer.com/openurl?genre=book&isbn=978-1-4842-7068-4
Seamark, Philip and Martens, Thomas (2021):Pro DAX with Power BI. Business Intelligence with PowerPivot and SQL Server Analysis Services Tabular, Apress Berkeley, CA, Accés: https://link.springer.com/openurl?genre=book&isbn=978-1-4842-4897-3
Ehrenmueller-Jensen, Markus (2020): Self-Service AI with Power BI Desktop. Machine Learning Insights for Business, Apress Berkeley, CA, Accés: https://link.springer.com/openurl?genre=book&isbn=978-1-4842-6231-3
Wade, Ryan (2020): Advanced Analytics in Power BI with R and PythonIngesting, Transforming, Visualizing, Apress Berkeley, CA, Accés:https://link.springer.com/openurl?genre=book&isbn=978-1-4842-5829-3
Programaris específics de BI, com ara Power BI o Tableau, sempre en versions educatives adients.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 20 | Català | segon quadrimestre | tarda |