Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501232 Empresa i Tecnologia | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que es tracta d’una assignatura que es cursa al primer semestre del primer curs del grau, no calen coneixements previs específics.
Per la seva ubicació dins de la programació del grau, l'assignatura té un paper introductori a la que serà una tasca significativa per a tots els graduats i graduades en Empresa i Tecnologia: resoldre problemes de l'entorn de les organitzacions i les empreses que tinguin relació - directa o indirecta - amb la presa de decisions i la gestió de la informació en aquests àmbits.
En aquest sentit, els objectius formatius bàsics de l'assignatura són els següents:
En acabar el curs, els estudiants hauran de ser capaços d'abordar la modelització i resolució de problemes sorgits de l'entorn de les empreses i les organitzacions. En particular, i per a situacions que no exigeixin eines quantitatives sofisticades, han de poder presentar i argumentar solucions (i elements a tenir en compte en la presa de decisions) en entorns poc ben definits inicialment, a l'estil de les situacions complicades o problemàtiques que es poden trobar en la seva vida professional posterior.
La formació que proporciona aquesta assignatura és la base per a cursar-ne altresdins del grau, entre les quals cal citar la de Fonaments de Programació del segon semestre d'aquest primer curs.
L’assignatura es desenvoluparà a partir de quatre temes. Els dos primers estan relacionats amb la conceptualització i abstracció de problemes complexes, mentre que els dos darrers es focalitzen en problemes ben estructurats i de resolució que es pugui estandarditzar a través de tècniques algorítmiques.
Tema 1. L’art de resoldre problemes
El tema té com a objectiu bàsic presentar els diversos elements que cal tenir en compte per a l’anàlisi d’una “situació problemàtica” i l’eventual obtenció d’una solució que satisfaci criteris donats o elaborats a partir de la pròpia anàlisi:
Tema 2. Resolució de problemes i presa de decisions
En aquest tema treballarem la resolució de situacions problemàtiques “complexes” mitjançant la construcció de models que permetin la tria “informada” de la solució. S’estudiaran:
Tema 3. Estructures algorísmiques bàsiques per a la resolució “automàtica” de problemes
L’objectiu del tema és l’anàlisi dels elements bàsics que configuren la descripció estàndard d’un algorisme, així com el seu ús en diferents contexts. Tractarem doncs de:
Tema 4. Cap a un bon disseny d’algorismes
Es perfilen els coneixements sobre algorísmia del tema anterior, presentant algunes tècniques bàsiques que permetin passar d’algorismes “que funcionen” a algorismes ben estructurats i de fàcil seguiment, que tinguin diverses propietats desitjables: que siguin correctes, generals, simples i inclús eficients.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Classes teòriques | 27,5 | 1,1 | CM14, KMU14, SMU08, CM14 |
D2. Pràctiques d'aula | 10 | 0,4 | CM14, KMU14, SMU08, CM14 |
D3. Pràctiques de laboratori | 10 | 0,4 | CM14, KMU14, SMU08, CM14 |
D4. Presentació pública de treballs | 2 | 0,08 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 16,5 | 0,66 | KMU14, SMU08, KMU14 |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Estudi de materials de treball | 30 | 1,2 | CM14, SMU08, CM14 |
A2. Treball en grups de casos d'estudi | 25 | 1 | CM14, KMU14, CM14 |
A3. Redacció de propostes de resolució o implementació de solucions | 25 | 1 |
La metodologia docent de l'assignatura es centra principalment en l’aprenentatge basat en problemes (ABP/PBL). Així, l’enfocament i resolució de problemes “concrets” serà l’eix fonamental sobre el que s’aniran desgranant els continguts de l’assignatura. En les diferents sessions presencials del curs es presentaran els diversos problemes objecte d’estudi. Els i les docents de l’assignatura tindran un paper de mediació i orientació en l’enfocament o enfocaments que es facin servir. En aquest procés, a més, es faran servir com a eines d’enriquiment les discussions dels problemes presentats, que s’efectuaran generalment tant en petits grups com en el sí del grup-classe.
Les dues parts en què es divideix el temari de l’assignatura (enfocament “macro” als dos primers temes i enfocament “micro” als dos darreres) es desenvoluparan de forma paral·lela en el temps. Aquesta simultaneïtat és possible degut al pes de les pràctiques d’aula en el curs, i a la realització de pràctiques de laboratori amb grups d’un màxim de 25 estudiants durant tot el semestre. El seu objectiu bàsic serà l’aprofundiment en el disseny i posta apunt d’algorismes específics que responguin a situacions presentades al curs.
Per a la modelització de diverses de les situacions presentades en el curs es farà ús de les possibilitats d’estructuració que ofereixen eines bàsiques com ara els fulls de càlcul. Es potenciarà el seu ús com a simulador en l’anàlisi de diferents solucions alternatives, aprofitant les eines que ofereixen en quant a disseny i càlcul.
Tractant-se d’una assignatura introductòria, eldisseny d’algorismes es recolzarà en el llenguatge de macros vBA (Visual Basic for Applications) de Microsoft Office, a partir de fitxers ©Excel, i comprendrà només les eines més bàsiques del mateix. Es combina així la facilitat de programació d’aquest llenguatge (ocasionalment inclús excessiva) amb la versatilitat de la seva aplicació a entorns d’empreses i organitzacions.
La reflexió sobre les metodologies emprades en els diferents casos proposats, i les possibilitats d’utilització de les mateixes en altres casos constituiran igualment una part significativa del curs. Quan sigui necessari, a més a més, s’introduiran explicacions més típiques de classe magistral, que serviran per a explicar procediments i tècniques específiques en l’entorn de l’assignatura.
Una part dels problemes proposats durant el curs caldrà treballar-los en equips de 4 o 5 estudiants, que s’organitzaran de manera estable durant tot el semestre. Seran la base de les diferents pràctiques de laboratori durant el curs, i una component significativa de l’avaluació de l’assignatura. És important però tenir en compte que el procés final d’aprenentatge ha de ser individual, i en particular que cal complementar la tasca de modelització, resolució i generalització iniciada a les sessions presencials del curs amb el treball personal dels i de les estudiants en el seu temps d’estudi. L’activitat autònoma comprendrà també la redacció de propostes d’enfocament i/o resolució de problemes, així com la preparació, a títol individual o en grup, de materials per ser discutits a les sessions presencials.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
a. Presentació escrita de solucions i pràctiques de laboratori | 37% | 0 | 0 | CM14, KMU14, SMU08 |
b. Presentacions individuals d'anàlisi i resultats de casos; intervencions orals en les sessions presencials del curs | 18% | 0 | 0 | CM14, KMU14, SMU08 |
c. Proves escrites i de laboratori | 45% | 4 | 0,16 | CM14, KMU14, SMU08 |
L’avaluació de l’assignatura es farà de forma progressiva o continuada al llarg del semestre. El sistema d'avaluació s'organitza en base a les següents evidències d'aprenentatge:
Comptant entre 0 i 10 la qualificació obtinguda en cada una de les evidències d’aprenentatge que es proposin durant el semestre, la qualificació final s’obté de la suma ponderada de les notes de les diverses evidències, tenint en compte que cada una de les components citades té un pes específic diferent. Per obtenir la nota finals’utilitzarà elcàlcul següent:
N = 37% (treballs escrits i pràctiques laboratori) + 18% (presentació de treballs individuals per escrit, intervencions i presentacions orals) + 45% (proves escrites individuals)
Serà condició necessària per efectuar aquest càlcul que cadascuna de les components tingui una puntuació positiva, i que la qualificació mitjana obtinguda a les proves escrites individuals sigui igual o superior a 4.5.
Es podran acollir al procés de recuperació que es descriu més avall els i les estudiants que no hagin superat l’assignatura aplicant els criteris esmentats i que estiguin en una de les dues situacions següents:
(a) Compleixen les condicions per poder efectuar el càlcul anterior, però la qualificació total obtinguda és igual o superior a 3.5 i inferior a 5 (3.5<=N<5); o (b) Han obtingut una qualificació inferior a 4.5 en el conjunt de les proves escrites individuals, però si s’apliquessin les ponderacions descrites més amunt, la qualificació final de l’assignatura seria de 5 o superior.
Nota important:
1. Un/a estudiant que realitzi almenys alguna de les components de l'avaluació continuada ja no pot ser considerat com a NO AVALUABLE.
2. Aquesta assignatura NO preveu el sistema d'avaluació única.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents activitats d'avaluació (exercicis, lliurament de treballs, etc.) s'anunciaran amb suficient antelació durant elsemestre.
Les dates de les proves parcial i final de l'assignatura estan programades en elcalendari d'exàmens de la Facultat. En aquest sentit, cal tenir en compte que:
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les mateixes d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat3 de l'Article 112 ter. Larecuperació(Normativa Acadèmica UAB). Els i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3.5 i 4.9.
La data d’aquesta prova està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota obtinguda enlamitjana d'exercicis individuals.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB).
Els següents manuals poden servir de referència a les diverses parts del curs, i en particular als elements de caràcter més teòric que caldrà tenir en compte en el plantejament i resolució d’algunes de les situacions problemàtiques del curs:
Brassard, G. – Bratley, P. (2008). Fundamentos de algoritmia. Pearson-Prentice Hall, Madrid.
Lee, R.C.T. – Tseng, S.S. – Chang, R.C. – Tsai, Y.T. (2007). Introducción al diseño de algoritmos: un enfoque estratégico. McGraw-Hill, Madrid.
Addicionalment, també:
Adair, J. (2010). Decision Making and Problem Solving Strategies (4th. ed.). Kogan Page.
Levitin, A. (2007). Introduction to The Design and Analysis of Algorithms (2nd. ed.). Pearson.
Mansfield, Richard. Mastering VBA for Microsoft Office 2007, John Wiley & Sons, Incorporated, 2008. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/UAB/detail.action?docID=3057128.
Al lloc web de l’assignatura al Campus Virtual de la Universitat s’hi afegirà material complementari si es considera necessari. Aquest mateix espai serà el referent de l’assignatura en tots els aspectes, inlcoent la publicació de material de treball per al desenvolupament del curs, així com per a la configuració dels grups d'estudiants i pel lliurament dels seus treballs quan s'anunicii.
Utilitzarem principalment MS Excel i vBA.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 201 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 202 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 201 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 202 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 20 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |