Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per fer aquesta assignatura.
L'objectiu del curs és introduir l'alumnat en l'estudi de les condicions socials que afavoreixen o dificulten el benestar de les persones, mitjançant el coneixement de com es distribueixen socialment els recursos de benestar (estat, mercat, família i comunitat) i com impacten les polítiques socials.
Presenta l'eix vertebrador de la matèria “Política Social” a partir de l’articulació de tres parts. La primera part posa l'accent en la política social entesa en el sentit més general, a partir de l’abordatge de la seva història i de la comparació internacional dels diferents règims de benestar.
La segona es fixa en la família i en les transformacions postindustrials d’aquesta institució, amb una especial atenció a les polítiques familiars, a partir d’una mirada crítica sobre els seus impactes des d’una perspectiva de gènere
Finalment, la tercera part se centra en les actuals migracions internacionals i en els reptes que planteja la governabilitat de la mobilitat humana (tot subratllant la ineficàcia de les polítiques unilaterals dels estats) i la gestió de la inclusió i de la diversitat cultural en societats cada vegada més plurals
PRIMERA PART: POLÍTICA SOCIAL
Docent: Dr. Massoud Sharifi
Bloc I. Fonaments teòrics de la política social
Bloc II. Estat del Benestar
Bloc III. Teories de l’Estat del Benestar
Bloc IV. L'Estat del Benestar a Espanya
Bloc V. La política social a les autonomies i a les administracions locals
SEGONA PART: POLÍTIQUES FAMILIARS
Docent: Dr. Massoud Sharifi
Bloc I. Substrat de les polítiques familiars
Bloc II. Teories sociològiques de la família i el benestar familiar
Bloc III. Polítiques familiars des d’una perspectiva comparada
Bloc IV. Polítiques familiars a Espanya
Bloc V. Polítiques de suport a la família a Catalunya
TERCERA PART: POLÍTIQUES MIGRATÒRIES
Docents: Dra. Romina Paola Tavernelli i Dra. Berta Güell
Bloc I. Introducció a les migracions internacionals
Bloc II. Immigració, polítiques públiques i ciutadania
Bloc III. Polítiques i governabilitat de les migracions: el cas català
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i Seminaris a l'aula | 105 | 4,2 | 4, 7, 8, 11, 10, 15, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals i individuals | 45 | 1,8 | 4, 5, 6, 7, 8, 11, 10, 12, 15, 16, 17, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, Treball en equip, Preparació de proves escrites | 150 | 6 | 5, 6, 12, 16, 17 |
El desenvolupament del curs es basa en la següent metodologia docent:
a) Classes "magistrals", on l'alumnat podrà assolir les bases conceptuals de la matèria
b) Seminaris/exercicis dirigits a la discussió dels textos bàsics.
c) Treball en equip (tres persones) sobre tres propostes d’ABP (Aprenentatge Basat en Problemes), a triar-ne una. Seguiment grupal dins de l’horari de tutories.
d) Es promourà al llarg de les sessions un clima que eviti els comentaris o exemples sexistes, racistes i LGBTIfòbics
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació grupal (equips de tres persones): Lliurament informe resolució ABP | 25% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 11, 10, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 3, 14 |
Avaluació individual: Realització de tres proves escrites una per a cada bloc de l'assignatura. | 60% (20% cada prova) | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 10, 12, 15, 16, 17, 14 |
Participació presencial: activitat individual o en grup | 15% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 11, 10, 12, 15, 16, 17, 18, 3, 2, 14, 1 |
Activitats d'avaluació única
Se superarà l’assignatura si la nota final de les diferents activitats d’avaluació assoleix com a mínim un 5.
Títol |
Pes |
Lliurament informe resolució ABP |
25% |
Realització d' una prova escrita dels tres blocs de l'assignatura. |
75% |
L'alumnat que no assoleixi una nota mitjana de 4, tindrà l’opció de repetir la prova escrita dels tres blocs el dia de la recuperació.
Activitats d'avaluació continuada
Se superarà l’assignatura si la nota final de les diferents activitats d’avaluació assoleix com a mínim un 5. La nota mitjana de les tres proves escrites (individuals) i la resolució del cas ABP (grupal) han de tenir una nota mínima de 4 per tal de poder fer mitjana i superar el conjunt de l’assignatura.
L'alumnat que no assoleixi una nota mitjana de 4 (a partir de la suma de les tres proves escrites), tindrà l’opció de repetir només una de les tres proves el dia de la recuperació. La recuperació no contempla que l'estudiant que assoleixi una nota mitjana igual o superior a 5 (a partir de la suma de les tres proves escrites) pugui millorar la nota, encaraque hagi suspès alguna de les tres proves.
L'alumnat que durant el curs hagi fet un seguiment adequat de l’assignatura i no superi la nota mínima de l’avaluació grupal (nota de l’ABP inferior a 4), podrà optar a la recuperació del treball.
A l’acta d’avaluació tan sols tindran la qualificació de “no presentat” aquelles persones que no hagin fet les activitats d’avaluació corresponents al 50% de la nota.
A l'inici de curs es publicarà a l'aula moodle un calendari amb la programació del curs sessió per sessió i amb totes les dates de les diferents activitats d'avaluació.
L'avaluació única es durà a terme en la data indicada per la facultat.
Bibliografia
PRIMERA PART: POLÍTICA SOCIAL
Esping-Andersen, G. (2000). Capítulo 5: Un nuevo examen comparativo de los distintos regímenes del bienestar. En Fundamentos sociales de las economías postindustriales (p. 101-127). Editorial Ariel.
Moreno Fernández, L., & Mari-Klose, P. (2016). Bienestar mediterráneo: Trayectorias y retos de un régimen en transición. En E. del Pino, M. J. Rubio Lara, & J. Adelantado Gimeno (Ed.), Los Estados de bienestar en la encrucijada: Políticas sociales en perspectiva comparada (2a ed. ampliada, p. 139-160). Tecnos.
Ciccia, R. and Sainsbury, D. (2018) Gendering welfare state analysis: tensions between care and paid work, European Journal of Politics and Gender, vol 1, no 1–2, 93-109.
Anton Hemerijck (2018) Social investment as a policy paradigm, Journal of European Public Policy, 25:6, 810-827.
González de Durana, A. A., & Rodríguez Cabrero, G. (2019). El Papel de Las Políticas Sociales a La Salida de La Crisis: Los Servicios Públicos y Las Prestaciones Sociales Entre La Regresión y Las Reformas. En G. F. Maíllo (Ed.), VIII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España, 2019 (p. 329-390). Caritas Española: Fundación Foessa.
SEGONAPART: POLÍTIQUES FAMILIARS
Berger, Lawrence M., and Marcia J. Carlson. “Family Policy and Complex Contemporary Families: A Decade in Review and Implications for the Next Decade of Research and Policy Practice.” Journal of Marriage and Family 82, no. 1 (2020): 478–507. <ahref="https://doi.org/10.1111/jomf.12650">https://doi.org/10.1111/jomf.12650.
Allen, Katherine R., and Angela C. Henderson. “Family Systems Theory.” In Family Theories: Foundations and Applications, 103–23. John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. http://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?docID=4613270.
Filgueira, Fernando, and Cecilia Rossel. “Family Policies Across the Globe.” In The Palgrave Handbook of Family Policy, edited by Rense Nieuwenhuis and Wim Van Lancker, 219–47. Cham: Springer International Publishing, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-54618-2_10.
Meil, Gerardo Landwerlin. “La Transición de La Familia Patriarcal a La Familia Posmoderna En España.” Recherches Familiales n° 20, no. 1 (2023): 1–14. https://doi.org/10.3917/rf.020.0346.
Ezquerra, Sandra, and Maria de Eguia Huerta. “¿Redistribución de los cuidados? El papel de la familia, el mercado y las políticas públicas en Catalunya.” Política y Sociedad 57, no. 3 (2020): 769–95. https://doi.org/10.5209/poso.60900.
TERCERA PART: POLÍTIQUES MIGRATÒRIES
Castles, S. (2014). “Por qué fracasan las políticas migratorias”. Migraciones. Publicación Del Instituto Universitario De Estudios Sobre Migraciones, (15), 147–184. Disponible a: https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/4262
Sánchez, Blanca. (2011) "La política migratoria en España. Un análisis de largo plazo". REIS, Monográfico nº 1 (pp. 243-268). Disponible a: http://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/viewArticle/393
Rodriguez, Dan (2007) "Inmigración y modelos de incorporación: contextos, claves del debate y tendencias de futuro (Prólogo)". A: John Biles, Ines Michalowski i Lara Winnemore, Políticas y modelos de acogida. Una mirada transatlántica: Canadá y Alemania, Francia y los Países Bajos, Barcelona: CIDOB (pp. 8-37). Disponible a: https://www.cidob.org/publicaciones/series_pasadas/documentos/migraciones/politicas_y_modelos_de_acogida_
Oso, L., López-Sala, A., & Muñoz-Comet, J. (2021). Migration Policies, Participation and the Political Construction of Migration in Spain . Migraciones. Publicación Del Instituto Universitario de Estudios Sobre Migraciones, (51), 1-30. Disponible a: https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/16736/14789
Zapata, Ricard & Blanca Garcés (coords.) (2008). La gestió municipal de la immigració a Catalunya. Barcelona: Associació Catalana de Municipis. (pp. 11-23; 129-171). Disponible a: https://www.acm.cat/sites/default/files/publicacions/fitxers/llibre_gestio_municipal_immigracio.pdf
No procedeix
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 51 | Català/Espanyol | anual | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català/Espanyol | anual | tarda |