Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Dret Mercantil

Codi: 102140 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501231 Comptabilitat i Finances OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Eliseo Sierra Noguero
Correu electrònic:
eliseo.sierra@uab.cat

Equip docent

José Antonio San Martín Prats
Jose Jacobo Peris Lull
Jorge Ortega Soriano

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat l'assignatura " Introducció al Dret " que s'imparteix en el primer semestre de primer curs.


Objectius

Aquesta assignatura, que s'imparteix en el segon semestre de segon, té com a objectiu bàsic aprofundir en l'estudi de les matèries cursades a primer curs i que es presenten com més afins a l'empresa.

La primera part, dedicada al Dret industrial, permet una visió teórica i a la vegada pràctica del Dret de la competència.

La segona part estudia els aspectes més vinculats a la praxis de les societats de capital i societats de base mutualista.

L' últim bloc es destina a donar una visió general de la contractació mercantil, fent una especial menció als aspectes bàsics del Dret bancari i assegurador que serà objecte d'un estudi monogràfic en la assignatura optativa " Dret bancari i assegurador ".


Resultats d'aprenentatge

  1. CM03 (Competència) Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  2. KM03 (Coneixement) Resumir els casos pràctics que es plantegin sobre el dret de l'empresa i les seves possibles solucions jurídiques a la vista de la normativa, la jurisprudència i la doctrina.    
  3. SM03 (Habilitat) Analitzar la regulació jurídica i mercantil específica de l'activitat econòmica en els sectors principals de serveis a Europa i a Espanya.

Continguts

DRET INDUSTRIAL I DRET DE LA COMPETÈNCIA.

- Propietat industrial.

- Propietat intel.lectual.

- Dret de defensa de la competència.

- Dret de la competència deslleial.

CONTRACTACIÓ MERCANTIL.

- Compravenda i contractes afins.

- Contractes de distribució.

- Contractes bancaris.

- Contracte de transport.

- Contracte d'assegurances


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 31 1,24 SM03
Seminaris de discussió 18,5 0,74 CM03, KM03, SM03
Tipus: Supervisades      
Tutoria 15 0,6 CM03, SM03
Tipus: Autònomes      
Documentació i bibliografia 20 0,8 KM03, SM03
Preparació de casos i resolució d'exercicis 47 1,88 KM03
Redacció de treballs 15 0,6 CM03, KM03, SM03

El sistema d'aprenentatge de l'alumnat està format per la síntesi dels següents models:

  • CLASSES MAGISTRALS (Amb o sense suport TIC), on s'expliquen els continguts bàsics que configuren el programa. La participació activa dels estudiants possibilitarà l'adequada comprensió i assimilació de l'assignatura.
  • ESTUDI PER PART DE L'ALUMNE, considerem que és necessari complementar la presència a l'aula amb una fixació dels conceptes estudiats.
  • RESOLUCIÓ DE CASOS PRÀCTICS: consistirà en la resolució de casos pràctics extrets de la praxi del Dret Mercantil i relacionats amb cada lliçó o bloc temàtic del programa de l'assignatura. Es presenten com indispensables a fi i efecte que l'alumne porti a terme l'aplicació pràctica  de la teoria i assoleixi l'aprenentatge en l'utilització de la legislació i la jurisprudència. Es farà un especial ús de les bases de dades jurídiques. La resolució del casos implicarà la discussió en grup.
  • RECENSIÓ DE LLIBRES O ARTICLES DE REVISTES: Es configura com un instrument molt interessant per introduir a l'alumne en el coneixement del Dret  i de la seva terminologia jurídica.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita (Primera) 25% 1 0,04 KM03, SM03
Prova escrita (Segona) 25% 1 0,04 KM03, SM03
Recensió 15% 0,75 0,03 KM03, SM03
Resolució de casos pràctics 35% 0,75 0,03 CM03, KM03, SM03

SISTEMA D'AVALUACIÓ.

El sistema d'avaluació s'organitza en base a les següents evidències d'aprenentatge:

1. Examens: el professor/a avaluarà el grau de coneixement de les competències de contingut teòric mitjançant la realització d'una primera prova amb un valor d'un 25% sobre la nota final i d'una segona prova que representarà un 25% de la nota final si l'alumne ha superat la primera i un 50% en cas contrari.

2. Avaluació continuada de la part pràctica: la resolució de casos pràctics i presentacions públiques de pràctiques i de treballs representaran el 50% de la nota final.

Per aprovar l´assignatura els /les alumnes hauràn d´haver obtingut  una nota mitja de 5 punts (o superior a 5)  entre  totes les evidencies d´aprenentatge.

Per a que els examens puguin computar en el càlcul  de l´esmentada mitjana será condició imprescindible que els / les alumnes hagin  obtingut una nota mínima de 3,5 en cada examen.

NO AVALUABLE: Es considera que un estudiant que realitza la primera component d'avaluació continuada ja no pot optar a un NO AVALUAT.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar unacte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions,prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)   

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

“La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada”.

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés derecuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim dedues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

Els alumnes que suspenent el segon examen obtinguin una nota que els obligui a anar a reavaluació han d'examinar-se de tota la matèria encara que haguessin aprovat, al seu dia, l'examen parcial. Per tant, a la reavaluació s'haurà d'examinar de tota la matèria.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 


Bibliografia

BROSETA PONT, Manuel y MARTÍNEZ SANZ, Fernando: Manual de Derecho Mercantil, 2 vols, Tecnos, Madrid, última edició.

JIMENEZ SÁNCHEZ, Guillermo: Lecciones de Derecho Mercantil, Tecnos, Madrid, última edició.

MENÉNDEZ, Aurelio y ROJO, Ángel (Coords.): Lecciones de Derecho Mercantil, Civitas, Madrid, última edició.

SANCHEZ CALERO,F: Instituciones de Derecho Mercantil, 2 vols, Aranzadi,Pamplona, ültima ed

SIERRA NOGUERO, E., Curso de Derecho Mercantil, UAB, última edició.

VICENT CHULIÀ, F: Introducción al Derecho Mercantil, Tirant Lo Blanch, Valencia, última edició.


Programari

No es requereix cap programari per a cursar aquesta assignatura


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 10 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Espanyol segon quadrimestre tarda