Logo UAB

Treball de Final de Grau

Codi: 102139 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500002 Comptabilitat i Finances OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Josep Uroz Felices
Correu electrònic:
franciscojose.uroz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

La normativa pròpia de la UAB estableix dos requeriments:

 

1. Que per poder matricular-se d'assignatures de quart curs d'estudis de grau cal haver superat com a mínim totes les assignatures de primer curs i un nombre total de 120 ECTS dels tres primer cursos.

 

2. Que per poder matricular-se del TFG cal haver superat com a mínim dos terços del total d'ECTS del pla d'estudis (és a dir, 160 ECTS).

 

La FEiE addicionalment recomana que només es matriculi de l’assignatura TFG l’estudiant que en el mateix curs s'hagi matriculat de totes les assignatures pendents per a la finalittzació dels seus estudis de grau.

 

 

 

 

 


Objectius

Aplicar de forma integrada els coneixements i competències adquirits al llarg dels estudis de grau, mitjançant un treball original, inèdit i de caràcter individual.


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Capacitat de seguir estudiant en el futur de manera autònoma, profunditzant en els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar que es coneixen les característiques i els objectius de la regulació financera des de la perspectiva de l'eficiència del mercat.
  • Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit de la comptabilitat i/o les finances d'una empresa, un organisme o una unitat familiar, i promoure així el treball en entorns pròxims a la realitat.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  3. Capacitat de seguir estudiant en el futur de manera autònoma, profunditzant en els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  4. Citar els organismes reguladors del sistema financer i les funcions que tenen.
  5. Estructurar científicament el treball en la presentació escrita.
  6. Incorporar tècniques concretes adquirides en el grau en la redacció del treball.
  7. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  8. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  9. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  10. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  12. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  13. Utilitzar la informació financera existent en anuaris, en memòries i en la xarxa.
  14. Utilitzar un vocabulari adequat en la presentació oral.

Continguts

El TFG ha de ser original, de caràcter teòric i/o aplicat, i ha de demostrar les habilitats, competències i coneixements adquirits per l’estudiant. En els TFG amb una orientació més aplicada, s'hauria de formular hipòtesis (sustentades en marc/s teòrics) i/o resoldre casos o projectes reals utilitzant posteriorment les tècniques i habilitats adquirides al llarg del grau per testar les hipòtesis o resoldre els casos. En TFG més teòrics, l'estudiant hauria de realitzar una revisió crítica dels articles acadèmics i/o professionals més rellevants en l'àrea que hagi triat, i hauria de proposar una anàlisi innovadora de la qüestió. 

Per a la realització del TFG el tutor o la tutora proporcionarà indicacions sobre l’estructura d’aquest d’acord a l’àrea d’estudi. 

Pel que fa al format del document final del TFG l’estudiant seguirà les recomanacions del curs “Eines i Recursos per a realitzar el TFG”. El tutor o la tutora pot modificar les mateixes en funció del contingut del treball.  D’igual forma, donada la variabilitat dels TFG és difícil fixar una extensió. De tota manera, com orientació, es considera que una extensió de 25 pàgines pot ser adequada. 

EsEn altres paraules, es recomana una extensió d'entre 8.000 i 10.000 paraules de text principal (en cap cas, més de 11.000 paraules), inclosos gràfics, taules i bibliografia. Aquells TFGs que presentin annexos, els incorporaran al final, en un número raonable de pàgines que no computarà en els límits anteriors.

La capacitat de síntesi de l’alumnat també serà un aspecte valorat positivament. 

D'acord amb el punt 7.1 de la Normativa Acadèmica del TFG de la FEiE, "el TFG haurà de tenir el model de portada de l’Annex 1".

Els estudiants del TFG seran examinats de manera estricta pel que fa a la seva integritat ètica, especialment en aspectes com la falsificació i el plagi.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessió d'orientació a càrrec de la coordinació de grau 2 0,08 1, 6, 3, 12, 2, 4, 7, 5, 11, 10, 9, 8, 14
Sessó d'orientació per l'elaboració de pòster 2 0,08 1, 6, 12, 2, 4, 5, 11, 10, 9, 8, 14, 13
Tipus: Supervisades      
Reunions de seguiment 8 0,32 6, 3, 12, 7, 5, 14
Tipus: Autònomes      
Curs d'Eines i recursos per a realizar el TFG 12 0,48 1, 6, 3, 12, 2, 4, 7, 5, 11, 10, 9, 8, 14, 13
Elaboració del Treball 259 10,36 1, 6, 3, 12, 2, 4, 7, 5, 11, 10, 9, 8, 14, 13
Preparació de les presentaciones 15 0,6 1, 6, 3, 12, 2, 4, 7, 5, 11, 10, 9, 8, 14, 13

L’assignació i orientació del TFG s’inicia amb una classe presencial. Aquesta primera sessió s’impartirà per la coordinadora o el coordinador de grau al mes d’octubre (veure calendari) i en ella s’explicarà l’assignació dels TFG així com les instruccions generals del mateix.  

Seguidament, és desitjable que es realitzi (si no s’ha realitzat prèviament) la formació que proporciona el curs “Eines i Recursos per a realitzar el TFG”. D'acord amb el calendari d'activitats relacionades amb el TFG, aquesta formació es fa al principi de curs, atès que proporciona instruments bàsics per a un correcte desenvolupament de la investigació i una edició formalment acurada del TFG.

L’alumnat desenvoluparà el seu treball de forma individual. En cas de preferència per desenvolupar un tema diferent a l’assignat, l’estudiant pot presentar una alternativa al tutor o la tutora i demanar el seu consentiment per modificar l’assignació inicial. Si el tutor o la tutora accedeix, l’estudiant pot centrar el seu TFG en el tema alternatiu acordat. De produir-se, aquest canvi haurà de consignar-se a l'eian de TFE a l'apartat de la primera reunió. En cap cas l’estudiant pot canviar el tutor o la tutora del TFG.

Les quatre tutories individualitzades tenen els següents objectius:

-      Primera reunió amb el professorat tutor assignat: definició i enfocament inicial del TFG en termes d’objectius, metodologia, fonts d’informació, valor afegit esperat, estructura,  etc.

-      Segona reunió: seguiment dels avenços en l’elaboració del TFG segons la planificació realitzada a la primera reunió

-      Tercera reunió: valoració del lliurament intermedi del TFG i seguiment dels avenços addicionals que s’hagin produït des del lliurament intermedi.

-      Quarta reunió: defensa oral de la versió final del TFG davant el tutor o la tutora.

 

El plagi o la falsificació del Treball de Fi de Grau determinarà automàticament una qualificació de zero, a més de l'aplicació de les mesures sancianadores previstes a aquest efecte per la UAB i la FEiE.

 La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Certificat del curs d'Eines i recursos per a realitzar TFG 0 0 0 1, 6, 3, 12, 2, 4, 7, 5, 11, 10, 9, 8, 14, 13
Defensa del pòster (nota del tribunal) 30% 1 0,04 6, 3, 12, 7, 5, 14
Lliurament final TFG (65% de la nota del tutor sobre 10) 45,5% 0 0 1, 6, 3, 12, 2, 4, 7, 5, 11, 10, 9, 8, 13
Lliurament intermedi TFG (15% de la nota del tutor sobre 10) 10,5% 0 0 1, 6, 3, 12, 2, 4, 7, 5, 11, 10, 9, 8, 14, 13
Presentació oral davant el tutor (20% de la nota del tutor sobre 10) 14% 1 0,04 12, 14

La superació del curs  "Eines i Recursos per realitzar el TFG" en la data indicada en el calendari d'activitats relacionades amb el TFG és altament recomanable pels seus efectes positius en la qualitat del TFG. Tanmateix, la no superació del curs no impedeix la presentació del TFG. 

El treball fi de grau rebrà una qualifiació del tutor basada en la valoració del treball escrit (80% d'aquesta qualificació) i en la presentació del treball per part de l'alumne/a davant el tutor (20% restant). La valoració del treball escrit (80%) serà la suma de la valoració del lliurament intermedi (15%) i del lliurament final (65%).  El tutor avaluarà cada part de 0 a 10, seguint la rúbrica establerta, essent la nota final la resultant de la mitjana ponderada. Aquesta nota serà la que constarà a l'acta de l'assignatura TFG excepte que sigui superior a 7. En aquests casos la nota que constarà a l'acta serà un 7 ja que es la nota que possibilita a l'estudiant a participar en les Jornades de Pòsters a fi i efecte de millorar la nota, mitjançant la presentació del pòster corresponent al seu TFG davant d'un tribunal.

Segons recull el punt 8.2 de la Normativa Acadèmica del TFG de la FEiE, els aspectes que considerarà el professorat tutor en el seu informe d'avaluació han de comprendre, com a mínim, els especificats a la rúbrica, que recull l'Annex 2. El professorat tutor omplirà i publicarà a l'eina de seguiment de Treball de Fi d'Estudis (TFE) la variant que correspongui de la rúbrica: "Qualificació 7.0", "Qualificació entre 0 i 6,8" o "Qualificació No-avaluable".

Si l'estudiant no segueix les pautes de tutorització aprovades per la Facultat i explicitades més amunt i el tutor no té evidències suficients per poder garantir l'autoria del Treball Final de Grau presentat per l'estudiant, el tutor pot decidir no valorar el treball final de l'estudiant i atorgar una qualificació de "no avaluable".

 

La mala praxis consisteix en la falsificació i/o plagi del TFG, que ha de ser original.

La falsificació del treball es produeix en dos supòsits:

· Quan es presenta un treball obtingut per encàrreci elaborat per terceres persones;

· Quan els resultats del treball han estat falsejats.

El plagi suposa apropiar-se d’una idea, dada o contingut sense citar l’autora o autor que ha plantejat aquella idea, aconseguit aquella dada o elaborat aquell contingut. Exemples d’aquesta apropiació fraudulenta són:

· Copiar el treball o part del treball d'altres estudiants, independentment del curs, classe o institució a què pertanyin.

· Copiar paràgrafs, taules, imatges, o gràfics d'un llibre, revista o font digital o impresa sense esmentar-ne la font, l’organisme o els autors que les han elaborat.

(Tampoc s'acceptaran cites amb una longitud excessiva: més de 200 paraules)

· Presentar com a pròpies les idees d'altres autors o organismes.

 

Addicionalment, cal tenir present que plagiar no només equival a "copiar" en sentit acadèmic, sinó que també és un delicte contra la propietat intel·lectual amb potencials conseqüències legals.

La FEiE utilitzarà d’una aplicació per verificar l’originalitat de tots els TFG presentats.

El plagi o la falsificació del Treball de Fi de Grau determinarà automàticament una qualificació de zero, a més de l'aplicacióde les mesures sancionadores previstes a aquest efecte per la UAB i la FEiE.

 

 

 


Bibliografia

Les referències bibliogràfiques es detallaran per cada TFG segons la temàtica.

La bibliografia ha de ser adient a la temàtica del TFG. Amb l'assessorament del/a tutor/a, s'espera que inclogui referències acadèmiques (llibres de text, articles acadèmics), referències professionals de l'àmbit específic del TFG, bases de dades (si es consulten) així com fonts d'Internet a les quals s'hagi accedit per elaborar el treball.


Programari

A determinar en funció del TFG


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.