Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Introducció a la Comptabilitat

Codi: 102121 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501231 Comptabilitat i Finances FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Josep Uroz Felices
Correu electrònic:
franciscojose.uroz@uab.cat

Equip docent

Jose Julio Buza Rodriguez
Jordi Rizo Gubianas
Maria Isabel Lara Serrano

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No calen prerequisits per cursar aquesta assignatura.


Objectius

Context:

Aquesta assignatura figura contextualitzada junt amb  Economia de l’empresa dins de la matèria Empresa, que s’imparteix en el primer quadrimestre del primer curs. És prèvia i preparatòria per a cursar l’assignatura Comptabilitat Financera I que dóna accés a la matèria Comptabilitat Financera.

Objectius:

Comprendre els fonaments de la comptabilitat i el seu marc conceptual: normativa, principis i criteris de valoració. Conèixer i saber desenvolupar el procés o cicle comptable d’una empresa: operacions de l’empresa amb el món exterior. Determinació del resultat de l’exercici i presentació dels comptes anuals d’acord amb el Pla General de Comptabilitat vigent. Entendre la situació econòmica i financera de l’empresa.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM36 (Competència) Dur a terme el procés comptable integral derivat de totes les operacions de l'empresa i que determinen el resultat de l'exercici i permeten obtenir el balanç i el compte de pèrdues i guanys.
  2. CM37 (Competència) Utilitzar els diferents criteris de registre i valoració establerts en la norma comptable.
  3. KM27 (Coneixement) Distingir els principis i les normes essencials del dret mercantil.
  4. SM36 (Habilitat) Aplicar el procés comptable integral (global) a través del suport informàtic adequat.
  5. SM37 (Habilitat) Elaborar estats comptables i informes economicofinancers a partir de la digitalització de la informació i la utilització de sistemes informàtics.

Continguts

1.  La comptabilitat com a sistema d’informació. La regulació comptable i el marc conceptual del Pla General de Comptabilitat.

La informació comptable.

Concepte de comptabilitat i àmbit d’aplicació.

Usuaris de la comptabilitat.

Costos de la informació comptable.

La regulació comptable i els organismes reguladors.

El Pla General de Comptabilitat.

El marc conceptual.

2. El mètode comptable (Primera part)

El mètode comptable.

Anàlisi de les dades.

Medició i valoració dels fluxos.

Equilibri i variacions patrimonials.

Magnituds flux i fons. Fluxos econòmics i financers. 

Patrimoni.

3. El mètode comptable (Segona part)

Registre comptable de les transaccions.

Informació de síntesi.

El procés o cicle comptable (Etapes o fases). 

4. El registre de les transaccions.

Les transaccions de les empreses.

La valoració de les magnituds.

Comptabilització de les transaccions. 

5. El resultat comptable.

El concepte de resultat.

La formació del resultat.

Valoració i variació de les existències.

Periodificació d’ingressos i despeses.

Amortització (valoració dels consums de l’immobilitzat).

Provisions (deterioraments).

Compensació de despeses.

El procés de regularització comptable. 

6. Els comptes anuals normalitzats.

La elaboració dels comptes anuals.

Normes de presentació.

El balanç de situació.

El compte de pèrdues i guanys (PiG).

L’estat de canvis del patrimoni net (ECPN).

L’estat de fluxos d’efectiu (EFE).

La memòria.

Models abreujats de comptes anuals.

Verificació dels comptes anuals.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes aula informatitzada 4 0,16 SM36, SM37
Classes pràctiques 13,5 0,54 CM36, CM37, KM27
Classes teòriques 32 1,28 CM36, CM37, KM27
Tipus: Supervisades      
Tutories dels casos pràctics i del treball en equip 20,5 0,82 CM36, CM37, KM27, SM36, SM37
Tipus: Autònomes      
Estudi, recerca, anàlisi i treball en equip 76 3,04 CM36, CM37, KM27, SM36

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 4 tipus d’activitat:

  • Activitat dirigida: classes teòriques i pràctiques i de resolució (anàlisi) d'exercicis i/o casos i classes a l'aula informatitzada.
  • Activitat supervisada: consistent en l’assistència a tutories i la realització d’exercicis amb seguiment pautat.
  • Activitat autònoma individual: comprendrà la part d’estudi personal de l’alumne (estudi de la bibliografia bàsica, lectures complementàries, recerca d’informació, etc.). També s’inclou la realització d’exercicis addicionals i casos.
  • Activitat autònoma en grup: recerca de dades i estudide la memòria d’una empresa. Presentació, autoavaluació i debat. 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració d'un exercici amb el programa A3 5% de la nota final 0 0 SM36, SM37
Exercicis: resolució i presentació d'exercicis pràctics en grup 5% de la nota final 0 0 CM36, CM37, KM27, SM37
Prova final 50% de la nota final 2 0,08 CM36, CM37, KM27
Prova parcial 25% de la nota final 2 0,08 CM36, CM37, KM27
Treball de curs en equip 5% de la nota final 0 0 CM36, CM37, KM27
Treball de documents comptables o treball de comptabilitat i impostos i resolució de 2 treballs d'exercicis de forma individual 10% de la nota total 0 0 CM36, CM37, KM27, SM37

 

L’avaluació de l’estudiant es fonamentarà en sis punts o activitats: 

 

  1. Exercicis: resolució i presentació d'exercicis pràctics en grup, dins de termini (5% de la nota total)
  2. Treball en equip: estudi i informe sobre la memòria d'una empresa, realitzat en equips de 4 alumnes. (5% de la nota total).
  3. Treball de documents comptables o treball de comptabiitat i impostos i resolució de 2 treballs d'exercicis de forma individual, dins de termini (10% de la nota total).
  4. Elaboració d’un exercici amb el programa A3 dins de termini. (5% de la nota total).
  5. Prova parcial (25% de la nota total)
  •  Temes 1, 2 i 3 (octubre/novembre): 25%

6. Prova final (50% de la nota total) segons calendari exàmens

  •  Part teòrica: Temes 4, 5 i 6  
  •  Part pràctica: tot el curs   

 

Per superar una activitat cal una avaluació igual o superior al 35% del valor de l'activitat (qualificació igual o superior a 3,5).

Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació; com a mínim caldrà haver obtingut un 5 en la prova parcial o en la pova final. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs  sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a laprova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan lanota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).

 

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”. 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia iEmpresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitincanviar una data d'avaluacióhan de presentar la petició omplint eldocument Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, id'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

Avaluació única

Un / una estudiant pot sol·licitar l’avaluació única.

La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.

L'estudiant pot continuar assistint a classe encara que s'adhereixi a l'avaluació única i algunes d'aquestes classes poden ser d'assistència obligatòria.

L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica  del Campus de Sabadell dins del termini i amb el procediment  que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.

L’avaluació única consisteix en un examen sobre el contingut de tot el curs, teòric i pràctic  i que, per tant, serà el 100% de la qualificació final. La durada de l’examen serà de quatre hores. Aquesta activitat es realitzarà presencialment,

La presència del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final de semestre que consta en el calendari d’avaluacions publicat per la Facultat d’Economia i Empresa i aprovat en Comissió d’Afers Docents i Acadèmics de la Facultat.

En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.

 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 


Bibliografia

BÀSICA:

Vilardell, Immaculada i Solà, Magda: “Introducción a la contabilidad general”. McGraw/Hill. Madrid, 2013. Segona Edició.   Existeix versió digital del llibre (eboock).

Wanden-Berghe, J.L., Fernández, E.: "Introducción a la contabilidad" Ediciones Pirámide. Madrid, 2021. Tercera edició . https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991002881969706709

Muñoz Orcera,  Rafael; Márquez Vigil, Javier y Lazcano Benito, Laura:  "Fundamentos de Contabilidad".  McGraw-Hill. Madrid.  2021. Edición revisada. 

Pla General de Comptabilitat i de Pimes. Reials Decrets 1514/2007 i 1515/2007, de 16 de novembre.

RD 602/ 2016 de 2 de diciembre BOE Núm 304  de 17-12-2016 por el que se modifica el PGC y el PGC PIMES. 

España. Real Decreto 1/2021, de 12 de enero, por el que se modifican el Plan General de Contabilidad aprobado por el Real Decreto 1514/2007, de 16 de noviembre; el Plan General de Contabilidad de Pequeñas y Medianas Empresas aprobado por el Real Decreto 1515/2007, de 16 de noviembre; las Normas para la Formulación de Cuentas Anuales Consolidadas aprobadas por el Real Decreto 1159/2010, de 17 de septiembre; y las normas de adaptación del Plan General de Contabilidad a las entidades sin fines lucrativos aprobadas por el Real Decreto 1491/2011, de 24 de octubre.

 

PUBLICACIONS, LECTURES i ENLLAÇOS WEB.

UAB: Campus virtual de l’assignatura. 


Programari

Els programes i BBDD que es fan servir a l'assignatura són:  A3 i SABI. 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Espanyol primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 502 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 501 Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 502 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 10 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Espanyol primer quadrimestre tarda