Logo UAB

Finances II

Codi: 102111 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500002 Comptabilitat i Finances OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Luis Fernando Romero Perez
Correu electrònic:
luisfernando.romero@uab.cat

Equip docent

Luis Fernando Romero Perez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 

 

Requisits generals per arribar al tercer curs de carrera i haver cursat Finances I.


Objectius

Objectius i contextualització

 

Aquesta assignatura conté la formació bàsica en finances d’empresa del grau en Comptabilitat i Finances, a partir dels coneixements i habilitats adquirits a Finances I sobre valoració d’actius, mercats financers i la relació entre empresa i mercat financer. Els estudiants, sobre la base del raonament financer adquirit a Finances I, hauran de dominar l’anàlisi dels projectes d’inversió, les fonts de finançament i la seva relació amb l’estratègia de l’empresa.

 

L'eix del curs és la creació de valor per part de les empreses en l’economia real mitjançant la selecció d’inversions que més s’adiu a la seva estratègia i la dinàmica financera que resulta de la interacció entre inversió i finançament atenent als objectius de rendibilitat i control del risc. La doble perspectiva de temps i risc introduïda a Finances I s’aplica ara a la funció financera de l’empresa.


Competències

  • Acreditar un comportament ètic i professional en les funcions d'assessorament comptable i/o financer que es tinguin encomanades.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Buscar solucions innovadores i imaginatives.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  • Planificar i dirigir l'organització comptable d'una empresa o d'un grup d'empreses.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Seleccionar i interpretar la informació financera dels mercats i les empreses.
  • Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  4. Calcular la màxima pèrdua assumible en una estratègia activa de gestió de riscos.
  5. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  6. Definir les característiques de les diferents fonts de finançament.
  7. Demostrar i acreditar un esperit innovador i emprenedor.
  8. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Interpretar els estats financers que elaboren les empreses, relacionar-ne les diferents parts i detectar-hi, si escau, incoherències o possibles dades errònies.
  11. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  12. Presentar una planificació financera concreta per a un determinat client.
  13. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  14. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  15. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  16. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  17. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  18. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  19. Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  20. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  21. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  22. Valorar projectes d'inversió.

Continguts

 

1                   Anàlisi de viabilitat de projectes d’inversió

 

1.1  La dinàmica financera de l’empresa: excedent econòmic vs. excedent financer.

1.2  El valor final net a partir de projectes agregats

1.3  El valor actual net

1.4  Mesures de rendibilitat relativa: Taxa de rendibilitat interna i dividend màxim.

1.5  Anomalies en l’anàlisi de projectes: Projectes mixtos i taxa de Fisher.

 

 2.      El risc en les decisions d’inversió i finançament

 

2.1  Valor esperat, equivalent de certesa i prima pel risc: Aplicació al projectes d’inversió.

2.2  Aplicació de la línia del mercat de títols al càlcul de la rendibilitat exigida.

2.3  Introducció a l’anàlisi de sensibilitat.

2.4  El risc de les decisions internacionals d’inversió i finançament.

     

 3 Introducció a la valoració d'opcions i contractes de futurs.

 

3.1           Conceptes d’opció de compra i opció de venda

3.2           Larelació de paritat entre l’opció de compra i l’opció de venda

3.3           Valoració binomial: La cartera de rèplica

3.4           Introducció a la formació dels preus dels contractes de futurs

 

 4.      El control del risc per mitjà d’actius financers derivats

 

4.1           Estratègies de cobertura amb forwards i futurs.

4.2           Estratègies de cobertura amb opcions.

4.3           Estratègies de cobertura amb contractes de permuta financera.

 

 5. Opcions reals.

 

5.1  Aplicació del concepte d’opció a l’economia real: Captació i anàlisi d’oportunitats.

5.2  L’opció d’expansió.

5.3  L’opció d’abandonament.

5.4  Introducció als problemes de valoració de les opcions reals.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 33 1,32 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22
Resolució d'exercicis a l'aula i anàlisi de casos 12,5 0,5 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22
pràctiques informatitzades 4 0,16 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22
Tipus: Supervisades      
Tutories 20 0,8 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22
Tipus: Autònomes      
Cerca de documentació 12 0,48 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21
Estudi 41 1,64 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 22
Resolució de supostos (exercicis i casos) 24 0,96 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22

La meitat dels crèdits serà de teoria i l'altra meitat pràctics. La part teòrica s'exposarà mitjançant classes magistrals. El professorat presentarà els temes fomentant la participació dels alumnes valent-se de preguntes i comentaris. L'exposició dels temes no es limitarà al seu contingut directe sinó que abastarà també l'anàlisi dels mètodes de raonament aplicats. Alguns temes, per la seva rellevància, es desenvoluparan en dues parts: la primera versarà sobre el contingut i la segona sobre la metodologia.

La part pràctica constarà de resolució de problemes, anàlisi d'informació dels mercats financers i les empreses, i lectura i anàlisi d'articles. Els alumnes participaran activament resolent exercicis i analitzant notícies i articles. Es fomentarà que els alumnes es familiaritzin amb la informació sobre els mercats financers disponible a la xarxa, en particular les pàgines institucionals de borsa, mercats de derivats, mercats de renda fixa i empreses, En la resolució d'exercici a classe s'utilitzarà software i es fomentarà que els alumnes l'utilitzin.

La metotologia docent proposada pot experimentar  alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Primera prova d'avaluació continuada 30 1,5 0,06
Treball estudi de viabilitat 30 0 0

Avaluació

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 

L'avaluació continuada de Finances II consta detres components:

a) Un parcial, amb un pes del 30%

b) Lliurament d'un estudi de viabilitat amb un pes d'un 30%.

c) Examen final (40% de la nota).

 Quan l'estudiant es consideri que no ha pogut aportar suficients evidències d'avaluació es considera aquesta assignatura com a no avaluable

Si la qualificació de l'alumne és igual o superior a 5, l'assignatura es considera superada.

La re-valuació de l'assignatura consistirà en un nou examen i es regirà per la normativa de la Facultat d'Economia i Empresa.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents provesd'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendaride les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superiaprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

 


Bibliografia

  • APONTE, Rene; MUÑOZ, Fernando; ÁLZATE, Laura. La evaluación financiera de proyectos y su aporte en la generación de valor corporativo. Ciencia y poder aéreo, 2017, vol. 12, no 1, p. 144-155
  • BREALEY, R., S.C. MYERS y F. ALLEN.  Principios de finanzas corporativas. 8ª edición.  Madrid: McGraw-Hill, 2006.
  • GARCÍA, M.; MATÍNEZ, F. Manual del asesor financiero. Ediciones Parainfo, 2014
  • HULL, J. Introducción a los mercados de futuros y opciones. Prentice-Hall, Madrid, 2010.
  • .Payback o plazo de recuperación -Definición, qué es y concepto | Economipedia(2020). Available at: https://economipedia.com/definiciones/payback.html (Accessed: 26 January 2020).
  • QUINTERO, Dora P. Los derivados financieros y la administración de riesgos en las organizaciones. Revista Espacios, 2017, vol. 38, no 36
  • Tasa interna de retorno (TIR) -Definición, qué es y concepto | Economipedia(2020). Available at: https://economipedia.com/definiciones/tasa-interna-de-retorno-tir.html (Accessed: 26 January 2020).
  •  Valor actual neto (VAN) -Definición, qué es y concepto | Economipedia(2020).Available at: https://economipedia.com/definiciones/valor-actual-neto.html (Accessed: 26 January 2020

Programari

Farem servir parte de el full de càlcul, programes de simulació d'impostos i altres programes de gestoría


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 501 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 10 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 50 Espanyol primer quadrimestre tarda