Logo UAB

Comptabilitat i Fiscalitat

Codi: 102102 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500002 Comptabilitat i Finances OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Gomez Valls
Correu electrònic:
francesc.gomez@uab.cat

Equip docent

Jordi Rizo Gubianas

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

S'aconsella haver cursat i superat les assignatures "Introduccuió a la Comptabilitat", "Comptabiltitat Financera I" i "Comptabilitat Financera II" i "Tributació I"


Objectius

1. Conèixer els conceptes bàsics de la fiscalitat empresarial.

2. Analitzar les relacions entre la comptabilitat i la fiscalitat en base a l'impost sobre societats.

3. Calcular el resultat comptable i el resultat fiscal

4. Determinar la quota tributària

5. Comptabilitzar l'impost de societats

6. Elaborar els estats comptables vinculats amb la informació sobre l'impost de societats

7. Conèixer els documents fiscals vinculats a la liquidació sobre l'impost de societats.

8. Conèixer la normativa relacionada amb l'IVA

9. Comptabilització de les operacions d'IVA


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Aplicar els principis essencials del dret mercantil (bancari i assegurador), així com tenir nocions de dret constitucional, civil, tributari i laboral.
  • Demostrar un coneixement de les normes jurídiques, de control i solvència emeses pels organismes reguladors que afecten els diferents processos comptables i/o financers analitzats.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar la gestió a la normativa legal aplicable a l'empresa, el comerç i la indústria.
  2. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  3. Contextualitzar el dret mercantil en la societat actual, futura i en altres sectors de la realitat (economia, sociologia, etc.), així com l'abast nacional, comunitari i internacional que té.
  4. Distingir els principis i les normes essencials del dret mercantil.
  5. Elaborar estats financers i informes per a fins comptables, fiscals, financers i organitzatius.
  6. Fer servir els diferents criteris de registre i valoració establerts a la norma comptable.
  7. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Relacionar els coneixements amb les qüestions derivades del tràfic econòmic.

Continguts

1. Tractament comptable de l'impost de societats.

- Concepte i tipus  de diferència permanent

- Concepte i tipus de diferència temporaria

- Comptabilització de l'impost de societats.

- Informació a proporcionar a la memòria.

 

2. Impost de societats (I): Determinació del resultat fiscal

- Entitats afectades per aquest impost.

- Principals diferències entre les normes comptables i les normes fiscals. Comparativa de la normativa comptable i les normes fiscal.

- Càlcul del resultat fiscal.

- Documentació a complimentar.

 

3. Impost de societats (II): Determinació de la quota tributària

- Tipus impositiu

- Deduccions

- Bonificacions

- Tractament de les bases imposables negatives

- Documentació a complimentar

 

4. Impost sobre el Valor afegit:

- Comptabilització de l'impost sobre el valor afegit

- Tipus d'IVA

- Operacions internes

- Operacions externes

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17,5 0,7 2, 5, 6
Classes teòriques 32 1,28
Tipus: Supervisades      
Tutoria dels casos pràctics i treball 18 0,72 1, 2, 4, 7, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi de normatives 33,5 1,34 1, 9, 6
Realització de casos pràctics 34,5 1,38 8
Recerca d'informacio 10 0,4 1, 4, 3, 9

  

La metodologia docent estarà basada en una combinació de tres tipus d'activitats:

- Activitat dirigida: classes teòriques i classes pràctiques  i de resolució de problemes

- Activitat supervisada: consistent en la realització de tutories i la realització d'exercicis amb seguiment pautat.

- Activitat autònoma que es divideix en dues parts: part d'estudi personal de l'alumne (lectures, recerca d'informació, etc.). També s'inclou la realització d'exercicis addcionals i casos

Les tutories seran presencials o on line

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Cas global individual 10% 0 0 2, 7, 5, 8, 6
Casos pràctics en grup i participació en clase 5% 0,25 0,01 1, 7, 3, 6
Presentacio de treball en grup 15% 0,25 0,01 1, 2, 4, 9
Prova final 50% 2,5 0,1 1, 4, 5, 6
Prova parcial 20% 1,5 0,06 9, 6

La valoració i seguiment dels estudiants es ralitzarà en base a les següents activitats:

- Entrega d'exercicis i casos pràctics que el professorat anirà indicant per a la pràctica dels temes de l'assignatura. Es valorarà la participació a classe:  5% de la nota  (treball en grup de dues persones)

- Entrega i presentació d'un informe (treball) comptable-fiscal d'una empresa basat en la informació fiscal continguda en la memòria dels comptes anuals: 15% de la nota (treball en grup de dues persones)

- Prova parcial NO ALLIBERATORIA, centrada en els primers temes del programa de l'assignatura. 20% de la nota.  

- Prova final del programa de l'assignatura. 50% de la nota.

- Ejercicio individual global:  10% de la nota

Per a fer mitjana s'ha d'obtenir una nota mínima de 5 punts en casdascuna de les activitats  (excepte en la prova parcial).  Si una persona no realitza o no supera el treball grup, el cas individual i els casos pràctics  grupals no superarà l'assignatura.

 

Una persona es considerarà com “No avaluable” quan l'estudiant no hagi aportat prou evidències d'avaluació.  En aquesta assignatura es considera no avaluable quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No avaluable".

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tretque hi hagi un motiu excepcional idegudament justificat pelqual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

 

 

 

 

 

 


Bibliografia

Biblografia bàsica:

- F.Gomez i altres (2017): Ejercicios resueltos y comentados según el nuevo PGC.  ACCID 2017

- Pla General de Comptabilitat (PGC), Real Decret 1514/07, BOE de 20-11-07

- Pla General de Comptabilitat per a PIMES, Real Decret 1515/07, BOE de 21-11-07.

- Real Decret 602/2016  BOE 17-12-16   pel que es modifica el PGC  i el PGC PIMES.  ICAC octubre de 2015

- Real Decret 1/2021  BOE 30-01-21 pel que es modifica el PGC i el PGC PIMES.

- Altres documents sobre reforma comptable 2016

- Llei de l'impost de Societats.

- Reglament  de la Llei de l'Impost de Societat.

* Ley 14/2013, de 27-9-13 de apoyo a los emprendedores y a su internalización.

* Pressupostos generals de l'estat.

 

*Real Decreto-ley 8/2020, de 17 de marzo, de medidas urgentes extraordinarias para hacer frente al impacto económico y social del COVID-19

*Real Decreto-Ley 18/2020, BOE 13-05-20, de medidas sociales en defensa del empleo.

*Real Decreto-Ley 19/2020, BOE 27-05-20,  por el que se adoptan medidas complementarias en materia agraria, científica, económica, de empleo y Seguridad Social y tributarias para paliar los efectos del COVID-19

*Real Decreto-Ley 21/2020, BOE 10-06-20  de medidas urgentes de prevención, contención y coordinación para hacer frente a la crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.

 

 

- Agencia Tributaria. Normativa fiscal disponible a www.aeat.es

 

 


Programari

Sabi date base

Excel


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 50 Català primer quadrimestre tarda