Logo UAB

Direcció d'Operacions

Codi: 102094 Crčdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500002 Comptabilitat i Finances OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
David Chavez Villanueva
Correu electrņnic:
david.chavez.villanueva@uab.cat

Equip docent

Antonio Javier Laserna Garcia

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

"La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia docent poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries"


Objectius

L'assignatura es planteja els següents objectius docents:

  • Introduir l'alumne a l'àrea funcional d'Operacions, en els aspectes estratègics i operatius, tant d'empreses industrials com de serveis.
  • Presentar l'enfocament modern de la Direcció de Producció (Direcció d'Operacions) com a fonament per aconseguir la gestió integrada de l'empresa, situant el sistema de producció com a unió dels subsistemes d'aprovisionament, fabricació i distribució tot cercant l'optimització dels fluxos de materials i mostrant la seva relació amb els sistemes de control de gestió i comercial.
  • Que lalumne sigui capaç davaluar per a una empresa, les decisions estratègiques (disseny de béns i serveis, disseny de capacitat productiva, desenvolupament de projectes), tàctiques (planificació de l'activitat) i operatives (assignació de recursos, mesura de la productivitat i millorament continu) a l'àmbit de la Direcció d'Operacions.
  • Capacitar l'alumne en el disseny del layout d'un procés de producció per avaluar els recursos que són necessaris per al funcionament i la pressupostació correctes.
  • Aportar a l'alumne aquells conceptes teòrics i metodologies i tècniques necessaris per assolir tot això.

 


Competčncies

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Buscar informació de manera eficaē, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Demostrar que es comprenen els principis, l'estructura, l'organització i el funcionament intern de les empreses i les organitzacions.
  • Emetre informes tčcnic-comptables en relació a la situació d'una empresa.
  • Ser capaē d'adaptar-se a entorns canviants.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en catalą, castellą i anglčs, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar situacions i documents.
  2. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  3. Aplicar els coneixements adquirits a resoldre problemes i a prendre decisions sobre qüestions prąctiques.
  4. Aplicar tčcniques quantitatives a resoldre problemes concrets.
  5. Buscar informació de manera eficaē, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  6. Concretar actuacions per implementar un procés de canvi.
  7. Elaborar informes sobre l'eficičncia de l'empresa.
  8. Ser capaē d'adaptar-se a entorns canviants.
  9. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en catalą, castellą i anglčs, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  10. Utilitzar les eines d'anąlisi necessąries, tant quantitativa com qualitativament, per resoldre problemes i prendre decisions en els diferents nivells funcionals de l'empresa.

Continguts

TEMA I - INTRODUCCIÓ A L'ADREÇA D'OPERACIONS
										
											
  • Les operacions com a font davantatge competitiu Estratègies de producció.
  • Sistema logístic i la seua evolució.
  • La Direcció dOperacions en empreses de serveis.
  • Principis de la Filosofia de Lean Manufacturing.
TEMA II - CAPACITAT I MESURES DE RENDIMENT
										
											
  • Capacitat d¿un procés.
  • Colls d´ampolla.
  • Planificació de la capacitat.
  • Canvis de capacitat en el temps.
  • Productivitat.
  • Els conceptes dutilització, eficàcia i eficiència dun sistema productiu.
TEMA III - DECISIONS DE PROCESSOS

  • Definició de producte.
  • Tipus de producció Layout.
  • Estudi de la feina.
  • Diagrames d'operació de processos.
  • Línies de producció.
  • Equilibrat de línies de producció
TEMA IV - LA PLANIFICACIÓ DE LA PRODUCCIÓ
										
											
  • Jerarquia de les decisions de planificació.
  • El procés de planificació agregada.
  • Mètodes per desenvolupar el Pla Mestre de producció (MPS).
TEMA V - LA PLANIFICACIÓ DE LES NECESSITATS DE MATERIALS
  • La definició de productes i Llista de Materials (BOM).
  • La Planificació de les Necessitats de Materials (MRP).
  • Llançaments d'ordres de producció i compres
TEMA VI - LA PLANIFICACIÓ DE PROJECTES
										
											
  • Definició i Tipus de projectes
  • Planificació temporal de projectes
  • Planificació dels recursos
  • Camí crític i sobreassignació de recursos
  • Informes de projectes
TEMA VII - LA PROGRAMACIÓ DE LA PRODUCCIÓ
										
											
  • Criteris de programació.
  • Mètodes Heurístics per a la Programació amb diverses màquines.
  • Procés Seqüenciació de Treballs.
  • Algorisme de Johnson.
TEMA VIII - LA GESTIÓ D'INVENTARIS AMB DEMANDA INDEPENDENT
										
											
  • Anàlisi ABC i les rotacions
  • Costos de gestió d'estocs.
  • Model EOQ.
  • El sistema de Punt de comanda (Q).
  • El sistema de període fix (P).

 Pràctica SAP optativa 

Els alumnes tindran l'opció de fer de manera voluntària una pràctica sobre la utilització 
del programari SAP S/4 HANA.
La pràctica tindrà una puntuació màxima de 0,5 punts sobre 10 que se sumarà a la nota
obtinguda segons el càlcul detallat a lapartat dactivitats davaluació.
En qualsevol cas, és una activitat optativa per pujar nota i que no fer-la no implica
cap penalització. Naturalment, es faci la pràctica extreta, la nota final màxima que es pot
obtenir a l'assignatura és de 10.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Tķtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes teņriques 24,5 0,98 9, 5, 7
prąctiques de laboratori 25 1 1, 2, 4, 3, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 19 0,76 9
Tipus: Autņnomes      
Elaboració de treballs 31 1,24 2, 4, 5
Estudi dels materials aportats i exercicis 31 1,24 3, 10
Realització de casos i tallers 11,5 0,46 1, 8

Metodologia

La docència planificada per a l'assignatura és docència presencial.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialtitat que imposin les autoritats sanitàries

Objectius.

Per tal d’assolir de la manera més natural possible les competències indicades, les sessions teòriques es combinaran amb classes pràctiques amb la resolució d’exercicis pràctics i seminaris.

A pràctiques de laboratori s'explicarà als alumnes una eina informàtica de planificació de projectes.

Es posarà a disposició dels alumnes tot el material al moodle.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Tķtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Creació i planificació d'un projecte 20% 2 0,08 1, 2, 4, 3, 5
Informe dels barrets 10 % 1 0,04 1, 2, 4, 3, 9, 5, 7, 6, 8, 10
Primer examen parcial 25% 2 0,08 2, 4, 3, 5, 8, 10
Prova d'aula #1 10% 0,5 0,02 2, 4, 3, 5, 8, 10
Prova d'aula #2 10% 0,5 0,02 2, 4, 3, 5, 8, 10
Segon examen parcial 25% 2 0,08 2, 4, 3, 5, 8, 10

 L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries així com de directrius arribades del rectorat. 

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

Condicions generals

L'assignatura s'avalua amb els components de: Avaluació continuada i exàmens parcials. L'avaluació continuada contempla treballs en grup i proves a l'aula.

El detall i els seus pesos respectius sobre la Qualificació total són els següents:

  • Informe de l'activitat dels barrets (grupal) - 10%
  • Prova a l'aula # 1 - 10%
  • Prova a l'aula # 2 - 10%
  • Planificació d'un projecte, amb Ms Project (grupal) - 20%

Les Proves a l'aula seran individuals i realitzades al final de la classe, en una data prèviament indicada pel professor. enteniment del tema.No es farà servir ordinador durant les proves.
L'avaluació amb nota de cadascuna d'aquestes proves anirà acompanyada d'un comentari sobre els aspectes que cal millorar de manera que no hi haurà una data de revisió formal.
Per tenir dret a fer l'examen final, cal tenir una nota mínima de 4 sobre 10 a la part d'avaluació continuada (mitjana aritmètica de les notes). Es considerarà "avaluable" aquell alumne que consti almenys en tres lliuraments amb el seu nom a l'Avaluació Continuada.

 Primer Examen Parcial

Tractarà sobre la primera part del curs i entrarà la part teòrica com a pràctica de l'assignatura. El seu pes sobre la qualificació és de 25%.

Segon Examen Parcial

Tractarà sobre la segona part (temes posteriors a l'examen parcial) i entrarà la part teòrica com a pràctica de l'assignatura.

El seu pes sobre la qualificació és de 25%. La data de realització serà la que indiqui la facultat per a l'examen final d'aquesta assignatura.

Els alumnes tenen al moodle una col·lecció de vídeos, material teòric, problemes resolts i exàmens d'anys anteriors i les correccions per poder veure el tipus d'exercicis que apareixen.

 Recuperació

 Per a aquells estudiants que a l'avaluació hagin obtingut una nota que sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 4,8 hi haurà una recuperació.
 En el moment de publicar les qualificacions finals se n'anunciarà la modalitat.
 Aquesta recuperació estarà programada al calendari d'exàmens de la Facultat.
 L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la nota prèvia a la recuperació.

 Repetidors

Els alumnes que tornin a fer l'assignatura podran acollir-se a l'opció de no fer l'avaluació continuada en les condicions següents:

Treball dels barrets: Si n'havia tret més d'un 7 es queda un 5.

Planificació amb Ms Project: Les mateixes condicions que amb l'informe dels barrets només en cas que hagués assistit a totes les sessions.

Avís

Per això s’estableixen sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, que les irregularitats comeses per un estudiant en la realització de qualsevol de les proves esqualificaran específicament;

  • Si tant en els treballs en grup com en els individuals es detecta plagi, es consideraran ambdues parts coma responsables i implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0).
  • Si en els treballs en grup es considera que un estudiant no ha fet les aportacions esperades al grup, podrà rebre una nota diferenciada a la de la resta de companys que pot arribar a ser un zero si aixího qualifiquen la resta dels components.
  • Els lliuraments fora de termini, en formats que no siguin els requerits o lliuratsper canals que no siguin els establerts no seran acceptats.

Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables ni tindran revisió específica amb tots els efectes que comporti aquesta decisió.

Reprogramació

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret quehi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pelqual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)   

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia iEmpresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves" target="_blank">https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves


Bibliografia

  • Manuals del Ms Project disponibles al propi programari així com per Youtube. 
  • Chase, R.B., Aquilano, y N.J. Jacobs, F.R. (2005): Administración de la producción y  operaciones, 10ª edición. McGraw-Hill. 
  • Companys, R. y Fonollosa, J.B. (1999): Nuevas técnicas de Gestión de stocks: MRP i JIT. 1ª edición. Marcombo. 
  • Gaither, N y Frazier, G. (2000): Administración de Producción y Operaciones. 4ª edición. Thomson Editores. 
  • Greasley, A. (2005): Operations Management. 1ª edición. John  Wiley & sons 
  • Heizer, I. y Render, B. (2007): Dirección de la Producción  (Decisiones tácticas). 8ª edición. Prentice-Hall. 
  • Heizer, I. y Render, B. (2007): Dirección de la Producción (Decisiones estratégicas). 8ª edición. Prentice-Hall. 
  • Heizer, I. and Render, B. (2006): Operations Management. 8ª edición. Prentice-Hall. 
  • Miranda Gonzalez, F.J. y otros. (2008): Manual de Dirección de Operaciones. 1ª edición. Thomson 
  • Slack, N, Chambers, S, y otros. (1998): Operations Management. 2ª edición Ed. Pitman Publishing 
  • Marc J Schnierderjans and Qing Cao. (2002) E-Commerce Operations Management. 1ª edición. World Scientific 
  • Schroeder, R. G. (2011): Administración de Operaciones. 5ª edición. McGraw-Hill 
  • Verge, X. y Martínez J.L.(1992):  Estratégia y Sistemas de Producción de las Empresas Japonesas. 1ª edición. Gestió 2000

Programari

Els alumnes realitzen unes pràctiques de laboratori on aprenen el funcionament del programari MS project de planificació de projectes.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Prąctiques d'aula 101 Catalą/Espanyol segon quadrimestre matķ-mixt
(PAUL) Prąctiques d'aula 501 Catalą segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 10 Catalą/Espanyol segon quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 50 Catalą segon quadrimestre tarda