Logo UAB

Gestió Asseguradora

Codi: 102092 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500002 Comptabilitat i Finances OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Celma Sanz
Correu electrònic:
jordi.celma@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit formal, és aconsellable haver superat Mètodes de Valoració I


Objectius

L'alumne haurà de conèixer l'estructura del negoci de les empreses d'assegurances, tant en la vessant de vida com de diversos, 

També haurà de coneìxer la importància econòmica d'aquest sector i la funció de periodificació de costos i de distribució de riscos que té l'activitat de les assegurances tant per les empreses com pels particulars

Haurà de ser capaç de conèixer les diferents modalitats d'assegurances, els seus fonaments tècnics, la composició dels ingressos i despeses de les entitats asseguradores, les provisions tècniques, la distribució de riscos i la gestíó de les inversions.


Competències

  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Demostrar que es comprenen els principis, l'estructura, l'organització i el funcionament intern de les empreses i les organitzacions.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  • Planificar i dirigir l'organització comptable d'una empresa o d'un grup d'empreses.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les estratègies comercials específiques de productes intangibles com els que comercialitzen bancs i entitats asseguradores.
  2. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  3. Citar els comptes específics de les entitats bancàries i asseguradores, gestionar-los i saber interpretar-ne l'evolució en anys successius.
  4. Descriure les normes de solvència i les garanties que sostenen l'activitat dels diferents intermediaris financers.
  5. Dissenyar estratègies i seleccionar productes adequats als diferents perfils de risc.
  6. Identificar els perfils de risc de les persones i les famílies que s'assessora.
  7. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  10. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Continguts

GESTIÓN ASEGURADORA.

1.     El risc i l’assegurança, perspectiva tradicional

2.     La nova perspectiva del risc en la societat del Big Data

3.    Tipus d’assegurances

4.     Fonaments tècnics de les assegurances.

5.     Els professionals que intervenen en el món de les assegurances

6.     El control i la supervisió de les entitats asseguradores. Les provisions tècniques

7.    El contracte d'assegurança. La suma assegurada i la prima

8.     L’equilibri tècnic de les empreses d’assegurances: provisions, reassegurança i solvència

9.     Les inversions de les entitats asseguradores i les fonts de benefici.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes pràctiques 17 0,68 4, 5, 6
classes teòriques 32,5 1,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
tutories 20,5 0,82
Tipus: Autònomes      
realització activitats 46,5 1,86 1, 3, 8, 9
teoria 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Les activitats que permetran als alumnes la correcta consecució dels objectius del curs seran:

1. Classes teòriques on els professors desenvoluparan els principals conceptes

L’objectiu d’aquesta activitat és presentar els conceptes més importants de la matèria, les demostracions bàsiques necessàries i els aspectes on  usualment es cometen més errors en l’aplicació dels conceptes teòrics.

 2. Classes pràctiques

El professor presentarà questions i dubtes seran resolts conjuntament posant èmfasi en els errors habituals que comenten els alumnes.

3. Resolució de qüestions per part dels alumnes

Cada tema tindrà associat una llista de qëstions que serà resolt de forma individual. Serveix per assimilar els conceptes teòrics exposats a classe.

Periòdicament es comentaran en les classes pràctiques la resolució d’aquestes qüestions

4. Tutories presencials

L’alumne disposa d’unes hores on els professors de l’assignatura resolen els seus dubtes teòrics i pràctics de forma presencial.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
business game mapfre 10% 0 0 2, 8, 9
primera prova 15% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
prova final 50% 2 0,08 8, 9
segona prova 25% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

1. Una activitat d'avaluació que representa el 25% de la qualificació

2. Una activitat d'avaluació que representa el 25% de la qualificació i que inclourà els temes restants en la segona setmana de desembre.

No és possible consultar el material en qüestió. El temps màxim de resolució serà de 60 minuts.

3. Una prova individual, que representa el 50% de la qualificació i que inclou tot el material de el curs en la data prevista en el calendari.

El temps màxim de resolució serà de 2 hores. Durant la prova nos possible consultar el material en qüestió.

“Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs  sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVATessent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essentla nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant querealitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.”

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcionali degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)   Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9. 

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

AVALUACIÓ ÚNICA

 

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.”


Bibliografia

Bermúdez Morata, Ll.  et al. (2004). “Introducció al món de les assegurances”. Edicions Universitat de Barcelona.

Busquets Roca, F.  (1988),  “Teoria General del Seguro”, Vicens-Vives

Margalef Roig, J. et al. ( 2020),"Modelos de Riesgo en Finanzas", Edittorial Sanz y Torres.

Nuche Otero, M. (2018), "El impacto de solvencia II en los grupos de entidades aseguradoras", Fundación Mapfre.

Pérez Torres, J.L. (2011). “Fundamentos del Seguro”  UMESER. S:A:

DD.AA. (1997). “Teoria General del Seguro”, Asociación ICEA

DD.AA. (2013). "Teoria General del Seguro" (Colección Manual del Mediador de Seguros), CECAS.

DD.AA. (2016). "Los millenials y el seguro en España". Fundación Mapfre.


Programari

Cap


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 10 Català primer quadrimestre matí-mixt