Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
- Per a realitzar aquesta assignatura es recomana haver superat EDUCACIÓ FÍSICA EN L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA de 2on. curs.
- A les classes pràctiques és necessària la utilització de roba i calçat adequats per a la pràctica d'activitat física.
- Es demana bona predisposició cap a l’activitat física, independentment de les experiències prèvies o de les limitacions que cada persona pugui tenir.
Aquesta assignatura es desenvolupa a tercer curs i dóna continuïtat a l’assignatura d’Educació Física en l’Etapa Primària de 5 crèdits que es va realitzar a segon curs del Grau d’Educació Primària. Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
- Mètodes d'ensenyament i estratègies didàctiques en l'àmbit de l’Educació Física.
- Blocs de sabers de l'Educació Física en l'Educació Primària:
Resolució de problemes en situacions motrius.
Vida activa i saludable
Activitats motrius lúdiques, culturals i expressives
Interacció amb l'entorn en temps de lleure
Autoregulació emocional i interacció social en situacions motrius
- La programació didàctica en Educació Física: La seqüenciació per cicles. La sessió d'Educació Física.
- Educació Física, diversitat, transversalitat i interdisciplinarietat.
- L'avaluació en Educació Física: objectius, criteris, instruments, mètodes i agents que hi intervenen. Els informes d'EF.
Transnatura és un projecte pluridisciplinar dissenyat entre els equips docents de quatre de les assignatures de 3r curs del Grau en Educació Primària. Consisteix en una sortida de dos dies i una nit a la natura en la qual es vol proporcionar una vivència intensa i formativa en el medi natural que, a més a més de treballar objectius específics de cadascuna de les disciplines, també facilita l’abordatged’aspectes transversals com per exemple la sostenibilitat, la vida saludable, la convivència i la relació entre escola i natura, entre d’altres.
Assignatures implicades: Didàctica de les Ciències Experimentals, Aprenentatge i Desenvoupament II, Educació Musicali Visual, i Educació Física i la seva Didàctica I.
La sortida es preveu dur a terme el mes d'octubre, tant per als grups 21 i 31 com per als grups 41 i 71. L’assistència és obligatòria. En cas que algú no pugui assistir per un motiu justificat, haurà d’acreditar-ho i realitzar un treball compensatori prèviament acordat amb el/la docent.
Les activitats que es realitzin durant la sortida formaran part de l’avaluació continuada de les diferents assignatures. Cada docent especificarà a principis de curs les evidències d’aprenentatge i els criteris d’avaluació corresponents.
IMPORTANT: Amb la informació disponible al mes de juliol de 2024, us podem avançar la següent informació sobre aquesta activitat:
Lloc: Vall de Núria (ens trobarem directament a l’estació del Cremallera de Ribes de Freser).
Dates sortida: 21 i 22 d'octubre (grups 21 i 71) i 24 i 25 d'octubre (grups 31 i 41)
Preu: resta per concretar, serà entre 50 i 60€, aproximadament. (inclou el cremallera, el sopar, l'allotjament, l’esmorzar i el dinar del segon dia)
Ajuts econòmics: Durant el 1r trimestre la UAB obre una convocatòria de beques per finançar la sortida.
Tutoria inicial: en data per concretar
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup Exposició magistral / expositiva. També s'utilitzaran recursos audiovisuals: transparències, vídeos, etc. Assistència a activitats físic esportives com per exemple: sortides al medi natural i sortides a centres d'AF. | 9 | 0,36 | 14 |
Seminaris. Es realitzaran classes pràctiques d'EF atenent als diferents blocs de sabers per a l'Etapa Primària, amb metodologies docents diverses. Es realitzaran treballs en grups reduïts sota l'orientació i la tutoria del professorat. | 25 | 1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisada Tutoria i supervisió de tasques i activitats assignades. Control i seguiment dels aprenentatges plantejats durant l'assignatura. | 16 | 0,64 | |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de documents escrits i/o digitals, participació al fòrum virtual de debat de l'assignatura, elaboració de sessions d'EF i interdisciplinars, activitats de reflexió i de recerca d'informació i altres petits treballs. | 50 | 2 | 14 |
L'assignatura es desenvoluparà combinant diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge a partir dels dos tipus de sessions, pràctiques i teòriques.
Les sessions pràctiques.
Es desenvoluparan en format seminari (grup reduït d'alumnat), en les instal·lacions esportives de la facultat, en espais naturals i en el SAF.
Les pràctiques es realitzaran fonamentalment a partir de les propostes del professorat, però l'alumnat tindrà l'oportunitat de programar i d'impartir parts de la sessió. Es fomentaran les sortides per a practicar activitats físiques en el medi natural. En aquestes sessions serà important el disseny i la impartició d'activitats físiques dirigides per l'alumnat.
Les sessions teòriques.
Es realitzaran amb tot el grup classe fonamentalment mitjançant exposicions i d'exercicis proposats pel professorat sobre els continguts del programa. També es possibilitarà la participació oberta i activa de l'alumnat per mitjà de debats, exposicions individuals o col·lectives per a compartir, per exemple, la informació de les conclusions de treballs o de lectures o altres activitats.
S'esperen nombroses preguntes i respostes, reflexions i comentaris sobre temes d'interès relacionats amb l'educació física en l'educació primària, sobre la seva didàctica i sobre altres temes relacionats.
Totes les sessions, tant les teòriques com les pràctiques, necessitaran de l'actitud participativa i cooperativa de l'alumnat, per a aconseguir el màxim rendiment de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
0. Individual: L'assistència a un 80% de les sessions presencials és una condició indispensable per poder aprovar l'assignatura. | 0 | 0 | 0 | 7, 14 |
1. Individual: Elaboració d'un treball teòric on es recollirà tot el treball desenvolupat a l'assignatura. | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
2. Individual: Participació a les classes teòriques i pràctiques i en els grups de discussió i/o fòrums del Campus Virtual. Autoavaluació del procés d'aprenentatge. | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 14, 15 |
3. Grupal: Disseny i aplicació de propostes didàctiques d'activitat física per a l'etapa primària. | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
4.Treballs de grup en format reduït. | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 14 |
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.
L’avaluació es realitzarà al llarg del desenvolupament de l’assignatura, mitjançant les activitats que es mostren en la graella anterior. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria en un 80%, els justificants només serveixen per explicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat.
El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura.
Només els treballs en grup de format reduït (20%) i l'elaboració d'un treball teòric individual (40%) seran recuperables.
AVALUACIÓ CONTINUADA
0. L'assistència a un 80% de les sessions presencials és una condició indispensable per poder aprovar l'assignatura. (0%)
1. Individual: Elaboració d'un treball teòric on es recollirà tot el treball desenvolupat a l'assignatura. (40%) DATA: 1 desembre 2024 (23:59h)
2. Individual: Participació en les classes teòriques i pràctiques i en els grups de discussió i/o fòrums del Campus Virtual. (20%)
Entrega Autoavaluació del procés d'aprenentatge: 10 de desembre (Grups 21 i 41) i 12 de desembre (Grups 31 i 71)
3. Disseny i aplicació de propostes didàctiques d'activitat física per a l'etapa primària (20%).
Entrega activitat UN DIA AL SAF: 3 novembre 2024 (23:59h)
Entrega activitat TRANSNATURA: 15 d'octubre (Grups 21 i 41) i 17 d'octubre (Grups 31 i 71)
4. Treballs de grup en format reduït. (20%). En el cas que no sigui possible la creació d'un grup d'alumnat d'avaluació única, es farà l'entrega individual de la proposta.
Les entregues s'aniran realitzant a mida que avanci l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA.
Dates d'avaluació 10 de desembre de 2024 (Grups 21 i 41) o 12 de desembre de 2024 (Grups 31 i 71)
0. L'assistència a un 80% de les sessions presencials és una condició indispensable per poder aprovar l'assignatura. (0%)
1. Individual: Elaboració d'un treball teòric on es recollirà tot el treball desenvolupat a l'assignatura. (40%)
2. Individual: Participació en les classes teòriques i pràctiques i en els grups de discussió i/o fòrums del Campus Virtual. Autoavaluació del procés d'aprenentatge. (20%)
3. Disseny i aplicació de propostes didàctiques d'activitat física per a l'etapa primària. (20%)
4. Treballs de grup en format reduït. (20%). En el cas que no sigui possible la creació d'un grup d'alumnat d'avaluació única, es farà l'entrega individual de la proposta.
SISTEMA DE RECUPERACIÓ
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació a l'avaluació única que a l'avaluació continuada.
La recuperació es realitzarà mitjançant un exàmen escrit.
Dates de recuperació:
28 de gener de 2025 (Grups 21 i 41) o 30 de gener de 2025 (Grups 31 i 71)
- Alonso, J.A., Cachón J., Castro R., y Zagalaz, M.L. (2015). Propuesta didáctica bilingüe para educación física en educación primaria. Juegos populares y tradicionales ingleses. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 28, 116-121.
- Blázquez, D. (2017). Cómo evaluar bien. Educación Física. El enfoque de la evaluación formativa. Barcelona: Inde.
- Blázquez, D., y Sebastiani, E. (2009). Enseñar por competencias en Educación Física. Barcelona: Inde.
- Blázquez, D., Barrachina,J., Blández, J., Blázquez, E., Foguet, C., Castañer,M., Chamorro, C. , Flores, G. , Rubio, L., Sáez, U. , Sebastiani, E. (2022). Métodos de enseñanza en Educación Física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias (4ªedición).
- Buscà, F., Lleixà, T., Coral, J., y Gallardo, S. (2016). La Programación por Competencias en Educación Física: Retos y Problemas para su Implantación en la Escuela. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 6(3), 292-317.
- Cepero, M., García, A., y López, M. (2013). Diseño de un programa de intervención bilingüe para el área de educación física basado en la competencia digital. Portalinguarum, 19, 257-273.
- Chiva-Bartoll, O., Salvador-García, C., y Isidori, E. (2018). Nuevas miradas de la Educación Física: implicaciones del enfoque metodológico CLIL. Opción, 34(87), 835-855.
- Esteve, F., Cela, J., y De Benito, B. (2019). DBR: Una estrategia metodológica para investigar en tecnología educativa. En Gisbert, M., Esteve, V., Lazaro, J.L. ¿Cómo abordar la educación del futuro?Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente Octaedro, 79-92.
- Devís, J. (2000). Actividad física, deporte y salud. Barcelona: Inde.
- Departament d'educació (2023). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). Currículum d’educació primària. Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
- Esteve, F., Cela, J., y De Benito, B. (2019). DBR: Una estrategia metodológica para investigar en tecnología educativa. En Gisbert, M., Esteve, V., Lázaro, J.L. ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente. Octaedro (pp. 79-92).
- Fraile, A. (2004). El deporte escolar en el siglo XXI: análisis y debate desde una perspectiva europea. Barcelona: Graó.
- GRUPO PANDORGA. (2008). Programación anual de educación física para Primaria (6 volums). Barcelona: INDE.
- López, V., Monjas, R., y Pérez, D. (2003). Buscando alternativas a la forma de entender y practicar la educación física escolar. Barcelona, INDE.
- Lorente-Catalán, L., y Martos-García, M. (coords.), Educación Física y pedagogía crítica: Propuestas para la transformación personal y social. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida y Publicacions de la Universitat de València.
- Monguillot M., Guitert. M., y González, C. (2018). TPACKPEC: Diseño de situaciones de aprendizaje mediadas por TIC en educación física. Movimento (Porto Alegre), 24(3), 749-764. DOI: 10.22456/1982-8918.76681
- Ríos, M. (2003). Manual de Educación Física adaptada al alumnado con discapacidad. Barcelona: Ed. Paidotribo
- Ruiz Pérez, L.M. (2004). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Ed. Gymnos.
- Sánchez Bañuelos, F. (coord.) (2003). Didáctica de la Educación Física para primaria. Madrid: Prentice Hall.
- Sebastiani, E. y Campos-Rius, J. (2019). Gamificación en Educación Física. Reflexiones y propuestas para sorprender a tu alumnado. Barcelona: INDE.
- Segura-Robles, A., y Parra-González, M. E. (2019). How to implement active methodologies in Physical Education: Escape Room. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 3 (2), 295-306.
- Viciana, J. (2000). Principales tendencias innovadoras en la Educación Física actual. El avance del conocimiento curricular en Educación Física. Revista digital: EFdeportes.com, http://www.efdeportes.com/efd19/innova.htm
Real decreto 157/2022 de 1.03.22 Ordenacióny enseñanzas mínimas de la Educación Primaria.
https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-3296
Departament d'educació (2023). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). Currículum d’educació primària. Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8762/1928585.pdf
Aquesta assignatura no precisa de cap tipus de programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 211 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 213 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 311 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 313 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 411 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 412 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 413 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 711 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 712 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 713 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 41 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 71 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |