Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500890 Genètica | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els propis de l’accés al grau.
Aquesta assignatura pretén transmetre diversos coneixements de matemàtiques que són imprescindibles per a qualsevol ciència que tingui un component quantitatiu, com és el cas de la genètica. Més concretament, s'incidirà, d'una banda, en les funcions d'una variable i el càlcul infinitesimal, i d'altra banda en les eines de probabilitat i estadística. En ambdós casos, l'objectiu primordial serà entendre els conceptes i raonar correctament. Per descomptat, també es tractarà que aquests conceptes siguin operatius, però sempre sabent què s'està fent i perquè. Finalment, un tercer objectiu és introduir-se en algunes eines informàtiques, especialment en relació amb el tractament de dades estadístiques.
1. Concepte de funció. Les funcions més usuals. Les funcions polinòmiques i les funcions racionals. La funció exponencial. La funció logaritme. Funcions trigonomètriques.
2. Noció i càlcul de derivades. La derivada com a taxa de creixement.
3. Integració. Aplicacions de la integral.
4. Equacions diferencials. Creixement i decreixement exponencial. Creixement logístic.
5. Estadística descriptiva. Estudi descriptiu d’una variable: mitjana, desviació típica, diagrames de barres. Estudi descriptiu de dues variables: taules de contingència i regressió.
6. Fonaments de probabilitat. Independència i probabilitat condicionada. Teorema de Bayes.
7. Variables aleatòries i distribucions més freqüents. Esperança i variància.
8. Introducció a la inferència estadística. Intervals de confiança i contrastos d’hipòtesis.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 11 | 0,44 | 5, 4, 9, 6, 8 |
Classes de teoria | 31 | 1,24 | 4, 9, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques amb ordinador | 8 | 0,32 | 5, 4, 9, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 57 | 2,28 | 4, 9, 8 |
Resolució de problemes | 32 | 1,28 | 5, 4, 9, 6, 8 |
La metodologia docent inclou tres tipus d’activitats principals (classes teòriques, classes de problemes i pràctiques a l’aula informàtica) i una de complementària (tutories).
Classes de teoria (31 hores): proporcionen a l’alumne els elements conceptuals bàsics i la informació perquè després pugui desenvolupar un aprenentatge autònom. A més del cos teòric essencial, es presentaran també exemples il·lustratius i es discutiran les principals aplicacions a la Genètica.
Classes de problemes (13 hores): en aquestes classes, que es realitzaran en grups més reduïts, es resoldran exercicis seleccionats on es portaran a la pràctica els coneixements teòrics, a la vegada que es fomentarà el raonament crític. A classe només es podrà resoldre una selecció representativa dels exercicis proposats; els altres es deixaran pel treball autònom o en grup dels estudiants fora dels horaris de classe.
Pràctiques a l’aula informàtica (8 hores): se'n faran 4 sessions de dues hores. Proporcionaran una introducció a diverses eines informàtiques habituals de càlcul matemàtic i estadístic.
Tutories: Es preveuen tutories, individuals o per grups reduïts, per tal de resoldre qüestions que resstin dubtoses després de les classes de teoria, problemes i pràctiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de recuperació | 0,8 | 3 | 0,12 | 1, 5, 4, 9, 6, 7, 8, 3, 2 |
Examens parcials | 0,80 | 4 | 0,16 | 1, 5, 4, 9, 6, 7, 8, 3, 2 |
Lliurament de memòries i qüestionaris de pràctiques | 0,20 | 4 | 0,16 | 1, 5, 4, 9, 6, 7, 8, 3, 2 |
L'avaluació té caràcter continuat i comprèn dues parts, les quals s'especifiquen a continuació junt amb el seu pes en la qualificació final:
• Proves escrites (80%). Consistiran en dos exàmens parcials en correspondència amb les dues parts en què està dividida la matèria (temes 1-4 i temes 5-8). Ambdós exàmens comptaran per igual, a condició d'haver obtingut una nota mínima de 3,5 sobre 10 en cadascun d'ells. En cas contrari, caldrà fer l'examen de recuperació que s'especifica més avall.
• Valoració de les pràctiques (20%): Hi comptarà la realització de les pràctiques d'ordinador i la presentació de memòries i/o exercicis relacionats amb elles.
L'assignatura es considerarà superada si l'estudiant s'ha presentat als dos exàmens parcials, amb una nota mínima de 3,5 en cadascun d'ells, i la nota global (80% les proves escrites i 20% la valoració de les pràctiques) és superior o igual a 5.
En cas de no complir aquestes condicions, l'estudiant es podrà presentar a un examen de recuperació de les proves escrites.
Si les activitats d'avaluació realitzades no reuneixen un pes superior al 50%, llavors l'estudiant rebra la qualificació de "No avaluable" .
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
- Jaume Aguadé, 2018. Matemàtiques i Modelització per a les Ciències Ambientals. (Autoedició)
- John Maynard Smith, 1968. Mathematical Ideas in Biology. Cambridge Univ Press.
- Xavier Bardina, Mercè Farré, 2005. Estadística : un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. (UAB, Col·lecció Materials)
- Rosario Delgado de la Torre, 2002. Apuntes de Probabilidad y Estadística (UAB, Col·lecció Materials)
S'usarà programari de càlcul simbòlic (Sage o WolframAlpha), de càlcul en graella (Excel o equivalent), i d'estadística (R Studio).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 613 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | tarda |